Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Meer tegenslag graag!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wilt u groeien? Omarm dan uw tegenslag, in plaats van deze te vermijden.

Meer tegenslag graag!

Dit artikel is speciaal bestemd voor degenen die in hun business op dit moment kleinere of grotere tegenslagen moeten incasseren. Verminderde omzet - hevige concurrentie - een klacht van een klant - niet nagekomen afspraken.

'Een boom die geacht wordt tot trotse hoogte uit te groeien, kan dat niet zonder slecht weer.'
                                                                                Alain de Botton, schrijver & filosoof

Tegenslagen kunnen verlammend werken. Ze kunnen uw vertrouwen in uw eigen succes en uw in anderen verminderen.
Gevolg is vaak dat er roofbouw gepleegd wordt op het eigen netwerk, want: 'Ik moet nu nieuwe omzet binnen halen!'

Uw onderneming heeft regen nodig
De uitspraak bovenaan dit artikel raakte mij omdat het de kern is van uw onderneming. De boom staat voor uw onderneming, die u wilt laten groeien. Naast zonlicht is regen het belangrijkste voedingsmiddel. Slecht weer is dus nodig. Maar waarom?

Oorzaak van succesvol ondernemen
Aan geluk, voorspoed, nieuwe klanten en omzetstijging gaat veelal iets desastreus aan vooraf. (De bedenker van deze filosofie is Nietzsche).

Door een tegenslag bent u eerder genoodzaakt om met een sterke verbetering van uw dienst/product te komen, of u komt tot inzicht dat u meer waarde moet toevoegen voor de klant. Als alles 'best aardig' gaat met uw omzet is de neiging tot veranderen/verbeteren er veelal niet. De valkuil is dat u afdrijft naar een middelmatige omzet en zo niet echt doorbreekt in groei.

  • Voorbeeld 1
    Wanneer u enkele grote klanten heeft, die samen voor 80% van uw omzet zorgen, bent u zó bezig om hún wensen in te vullen dat u geen acquisitie meer pleegt en minder tijd aan netwerken besteedt. Als er dan een grote klant wegvalt, heeft u een inkomstenprobleem. U moet nu ineens weer bedenken waar 'de markt' echt om vraagt. Zo maakt u uw bedrijf weer echt sterker en stabieler, i.p.v. uw afhankelijkheid/ onzekerheid te vergroten.
  • Voorbeeld 2
    Wanneer u vele prospects 'in de pijplijn' heeft zitten, wordt u lui wat betreft acquisitie en het werken aan de verbetering van uw product/dienst. Want 'binnenkort gaat er weer eentje vallen'. U heeft uw acquisitie goed gedaan, u hoeft alleen maar te wachten, als u nu acquireert kunt u straks de opdrachten niet meer aan! Dan merkt u ineens dat alle opdrachten in de 'pijplijn' zijn verdwenen en heeft u en een fors verminderde omzet deze maand en u moet weer helemaal opnieuw beginnen met acquisitie.

Om te voorkomen dat u nog een keer in deze valkuilen stapt, gaat u uw relatie/ acquisitie-management verbeteren en zo bouwt u een sterkere en stabielere commerciële bedrijfsvoering.

De "Het gaat best aardig"- valkuil
Als dit werkelijk zo is, dan heeft u helaas een probleem, omdat u een aanjager van motivatie mist om echt te gaan groeien met uw onderneming. U neemt waarschijnlijk te weinig risico.

Creëer tegenslag!
Hoeveel fouten heeft u gemaakt het afgelopen jaar?

Als u hier 0 of 1 op antwoordt, klopt er iets niet. U doet iets niet goed.

U hebt of geen zelfinzicht (sorry dat ik het zeg) en geeft altijd anderen de schuld, of u neemt niet echt risico's in het ondernemen van nieuwe, potentieel kansrijke, activiteiten. kortom: u leert te weinig!

Tegenslagen ontstaan niet door opzettelijk fouten te maken, maar door dingen te doen die andere ondernemers niet doen of niet durven - door risico te nemen. Dat gaat af en toe ook fout, maar dat is inherent aan risico's nemen. Voordeel is in ieder geval dat u er veel van opsteekt en uw organisatie er alleen maar sterker van wordt. U maakt uw organisatie meer immuun voor toekomstige tegenslagen.

Tip 1
Neem een 'risico' en vraag uw klanten om uw afgeronde opdracht te evalueren middels een evaluatieformulier. Er komen soms minder leuke reacties naar voren, maar dat maakt u alleen maar sterker.

Tip 2
Vraag uw omgeving niet tevéél om raad; doe eens iets wat anderen niet zouden doen!

Tip 3
Als er iets fout gaat, zoek dan de oorzaak niet teveel bij anderen, maar houd uzelf verantwoordelijk. Daar leert u het meeste van en het is beter voor uw bedrijf.

Veel succes met uw fouten. Maak ze en leer ervan. Onderneem!

Blue Tree/ Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(94 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Monique Fischer

Ik vind de tweesprong tussen het goed en 'slecht' een mooi uitgangspunt. Een van mijn persoonlijke aanvullingen is hierbij vaak deze oneliner: 'Zonder pijn geen medicijn' en 'zonder bluf is het leven suf'. Wat minder filosofisch, maar niet minder waar...

Daarom dus, genieten van dit soort tegenstellingen en vooral er steeds weer wat mee doen. Durf slecht weer te zien, stap er in en vind de voedingswaarde in het water dat je over je heen krijgt. Met andere woorden. Durf te zoeken naar de oplossing en zorg dat je niet verzuipt!

Kenneth Beeker |  http://www.adad.nl

Kort, bondig en het klopt helemaal!
mvg,

John den Dulk |  http://www.trigion.nl

Mooi artikel....en ook zo juist. In succes perioden worden we snel arrogant en ontstaat een onkwetsbaarheid gevoel. Totdat we door een zware tegenslag weer met beiden voeten op de grond staan....en vervolgens te leren om weer te streven naar succes.

Goed verhaal, klopt helemaal!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel