Soms tref ik ineens mensen in mijn wachtkamer die ik daar al lang verwacht had. Veelal zijn dit verkopers of ondernemers die hun bezoek aan mij meerdere keren uitgesteld hebben. Geen wonder want zij komen voor een effectief medicijn tegen het uitstelsyndroom.
DrSeelz® gaat samen met u op zoek naar de oorzaak van deze pijnlijke aandoening.
U kent het wel, u wilt van alles aanpakken maar als puntje bij paaltje komt doet u niets. Nu blijkt dat dit symptoom vooral ontstaat bij taken waar we tegen opzien. Onderliggende oorzaak blijkt vaak de angst voor de afwijzing te zijn. Immers, het nalaten van het bellen van klanten of het niet opvolgen van offertes maakt dat de klant u niet kan afwijzen.
Vluchtstrategieën Er zijn veel vluchtstrategieën die we bedenken om uit te stellen. Allereerst zijn we (on)bewust geneigd onze prioriteiten te verleggen naar onbelangrijke, niet urgente zaken. Door veel van dit soort taken op ons te nemen, plannen we ons zelf zogenaamd vol. Het gevolg is dat er geen tijd over blijft voor de (schijnbaar) moeilijke taken waarbij we het risico lopen om afgewezen te worden. Jammer voor de omzet en voor de doorlooptijd van uw verkoopcycli.
Een andere strategie is juist niks doen. Hier slaat het vervelingspook toe. De verkoper of de ondernemer gaat lijstjes maken en roept vervolgens hoe druk hij het heeft. Maar doet niets. Hij wentelt zich rond in de slachtofferrol en geeft aan dat hij er vooral niets aan kan doen. Geen fut, niet het goede moment, doe ik morgen wel, zijn de kreten die dan worden geslaakt. Veelal zie je deze mensen hun onherroepelijke levenstijd verdoen met nutteloos surfen op hun pc of het terroriseren van de koffiemachine.
Kosten-baten analyse Een eenvoudig maar doeltreffend recept voor het uitstelsyndroom is de kosten-baten analyse. Hierbij stelt u zich bij moeilijke taken de vraag: ► Wat levert het me op als ik deze taak nu gelijk wél doe? En vervolgens de vraag: ►Wat kost het me als ik deze taak níet gelijk doe?
Tip U zult merken dat uw daadkracht met sprongen vooruit gaat. Misschien kunt u het onmiddellijk toepassen door nú die klant na te bellen! Veel Succes!
DrSeelz (Harrie van Heck) zijn lezingen en publicaties zijn nu al legendarisch. Zijn innovatieve kijk op het verkoopvak, gekoppeld aan een grenzeloze humor, maakt hem één van de meest gevraagde sprekers op het gebied van verkopen in Nederland.
Goed artikel. Net weer een paar minuten uitstel gewonnen door dit te lezen en te reageren :->
De angst voor afwijzing is heel vaak niet terecht wat vaak blijkt als je dan uiteindelijk wel gaat bellen naar die ene klant die je eigenlijk niet terug wilt bellen.
Een afwijzing is trouwens bijna nooit persoonlijk ook al voelt het misschien wel zo.
Het heeft met vele factoren te maken.
Bijv: concurentie,geen behoefte aan het product op dat moment, verkeerde moment van bellen enz.
@ Marijke : Als managers lijstjes van je gaan vragen dan is het zinvol om met elkaar goed af te stemmen. Je kunt daarvoor met elkaar de volgende vragen beantwoorden:
Wat moet er bereikt zijn als ik de lijstjes ingevuld hebt?
Waarom is dit belangrijk voor jou, mij en de company?
Hoe wil je dat ik de lijstjes ga gebruiken?
Zie ook het artikel over Focus op je target en prioriteiten stellen http://www.harrievanheck.nl/?p=648
Menke Oosterlee
Herkenbaar gedrag, echter zoals beschreven staat te tackelen door jezelf te confronteren dmv kosten baten analyse en ik ben van mening dat dit zeker resultaat zal leveren mits de wil er is te verbeteren.Goed verhaal !
Stefan
Há, heel herkenbaar... "iedereen verkoopt op zijn eigen manier".
Maar dan moet men wel met de klanten contact maken.
Groet,
Stefan
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.