Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Calimero-effect bij koud bellen

Voelt u zich als verkoper wel eens te klein voor de organisatie die u belt? Dan hebt u last van wat ik het Calimero-effect noem. Enkele tips om het klagerige 'zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk' uit uw systeem te krijgen.

Calimero-effect bij koud bellen

Zeker wanneer u als verkoper koude acquisitie moet doen, dan zult u wel eens het gevoel hebben dat er een te groot verschil zit tussen de prospect en uzelf. Een gevoel alsof u 'niet in dezelfde competitie speelt', alsof de ander een 'paar maatjes groter' en belangrijker is dan u bent. Een gevoel van 'directeuren praten met directeuren en niet met verkopers'. Dat gevoel noem ik het 'Calimero-gevoel'. U voelt zich klein, nietig en onbelangrijk ten opzichte van de ander "en dat is NIET eerlijk", zoals Calimero vroeger zei.

Waar komt dat gevoel vandaan? Waarom voelt u zich 'kleiner' dan de ander ?
Ik denk dat het met drie dingen te maken heeft:
  • Vertrouwen in de toegevoegde waarde van de eigen producten en diensten
  • Denken dat de prospect meer weet dan uzelf
  • Gebrek aan zelfvertrouwen

Vertrouwen in de toegevoegde waarde van de eigen producten en diensten

Wanneer uzelf niet 100 % gelooft in de producten en diensten van uw organisatie, dan wordt het verkopen ervan bijzonder lastig. De spoortjes van uw twijfel uiten zich bijvoorbeeld in de verkleinwoorden die u gebruikt, in bijwoorden die twijfel uitdrukken, of in een lichte stemtrilling. Het zijn vaak dit soort kleine signalen die de prospect duidelijk maken dat u niet helemaal achter uw aanbod staat. Dat is uiteraard funest voor de geloofwaardigheid van uw verhaal. U praat alsof u Calimero bent en die ander veel beter verdient dan uw producten of diensten.

Denken dat de prospect meer weet dan uzelf
Verkopers die opereren in een marktsegment dat ze niet zo goed kennen denken nog wel eens dat de prospect veel meer weet van het onderwerp dan zijzelf. Want de prospect komt waarschijnlijk uit dat segment, werkt er al jaren, heeft een vooraanstaande positie verworven – dus die zal waarschijnlijk wel vragen gaan stellen waar u geen antwoord op heeft. Die belemmerende overtuiging zorgt ervoor dat u zich kleiner en minder belangrijk voelt dan de prospect. Verkopers die hier last van hebben gaan gesprekken vermijden of stappen erin als 'ondergeschikte'.

Gebrek aan zelfvertrouwen
Wanneer u zich als verkoper 'minderwaardig' voelt ten opzichte van bijvoorbeeld een hooggeplaatste manager of een directeur, dan ontstaat ook weer het Calimero-effect. U dient zich goed te realiseren dat de rol van verkoper een cruciale is voor elke organisatie. Wanneer u niet achter nieuwe klanten aanjaagt blijft de omzet van de organisatie niet op peil en gaat deze kapot. U speelt voor uw organisatie een belangrijke rol, net als uw prospect dat doet bij de organisatie die u belt. Toevallig zit hij of zij alleen in een andere 'rol'. Verder is het ook maar gewoon een mens die zijn werk doet, met een privéleven, misschien een partner en kinderen thuis en een auto die gewassen wordt op zaterdagmiddag.
Hij of zij is niet meer of minder dan u bent, realiseert u zich dat terdege!

Tot besluit: geld halen of geld brengen?
Naast anders naar uzelf te kijken is er nog een manier om het Calimero-effect te lijf te gaan.
Bij koude acquisitie zijn er twee manieren om tegen prospects aan te kijken:
  • Ik kom iets bij u halen; ik wil graag geld aan u verdienen door u iets te verkopen
  • Ik kom u iets brengen; door u iets te verkopen lever ik aan u toegevoegde waarde die ver uitstijgt boven de investering in mijn product of dienst

Zorg ervoor dat u zich als verkoper realiseert dat u een zak geld komt brengen bij de prospect in plaats van dat u er eentje komt halen. Dan zult u nooit meer last hebben van het Calimero-effect, want elke prospect ontvangt graag een zak geld.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,8
(10 stemmen)
Reacties

jan willem

er klopt helemaal niets van

mvg,


Jan Willem

Jan Willem, verklaar je reactie.

Groet,
Jeroen

Mees Ter Varia |  http://www.onterven.com

Ik ben vooral onder de indruk van het laatste deel van het artikel. Dat je in plaats van denken dat je iets komt halen er beter van kunt maken dat je iets komt brengen dat meer waard is dan de investering die de prospect moet maken om er gebruik van te maken. Dan maakt het niet uit hoe groot of klein je zelf bent, maar gaat het vooral over wat de waarde is van hetgeen je komt brengen.

Desiree

Mooi artikel. Ik moet nu mezelf 'verkopen' als werkzoekende door koud organisaties te gaan bellen voor werk. Ik zag er erg tegenop maar door dit artikel zie ik door de bomen het bos weer. Dank.

atfeJ suluaP

Wijze lessen, daarbij eigenlijk ook logisch.
Helaas kan men ook verwaand en te zelfverzekerd overkomen.
Het blijft bij de edele kunst van het communiceren, overtuigen en beinvloeden.
Vaak ben ik tegen de deur aangelopen met veel te veel zelfvertrouwen en de gedachte dat ik iets nieuws kwam presenteren.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel