Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Zeven gouden acquisitietips

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Waarom zijn sommige verkopers enorm succesvol met het binnenhalen van nieuwe klanten en lukt het anderen niet of nauwelijks? Is er een bijzonder geheim? Voor zover er al sprake is van een geheim, wordt dat allemaal ontrafeld in een serie van zeven artikelen de komende weken op verkopersonline.nl

Zeven gouden acquisitietips

Écht beginnen met koude acquisitie
De meeste verkopers gaan liever naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling dan dat ze een koud acquisitiegesprek voeren. Laten wij er maar geen doekjes om winden: de meerderheid van de verkopers haat koude acquisitie. Waarom eigenlijk?

- Angst!

Oké, zo noemen ze het niet. Want verkopers zeggen natuurlijk nooit tegen hun manager: "Sorry hoor, daar begin ik niet aan, want ik doe het in mijn broek van de angst." In plaats daarvan verzinnen ze excuses. De meeste gehoorde excuses zijn:

"Ik…

  • heb het te druk met andere dingen,
  • moet me eerst beter voorbereiden,
  • bezoek eerst nog een keer mijn bestaande klanten,
  • wil eerst meer vakkennis opdoen,
  • et cetera."

Het zijn allemaal uitvluchten om niet te hoeven beginnen.

Waarom zijn verkopers bang?
Mensen begeven zich niet graag in situaties waarin ze het risico op afwijzing lopen. Al van jongs af aan hebben mensen een sterke drang om "er bij te willen horen". De grootste straf is om uitgestoten te worden. En dat is precies het risico dat verkopers moeten nemen. Contact opnemen met vreemden en dan maar hopen dat ze geaccepteerd worden. Verkopers moeten zich dus in de eerste plaats wapenen tegen deze afwijzingsangst.

De remedie is verrassend simpel. Begeef u net zo vaak in de situatie die u angst inboezemt totdat u daarvoor gevoelloos bent. Het is een bekende therapie voor mensen met angststoornissen. Therapeuten brengen hun patiënten in de situatie waarvoor ze angst hebben. Dat doen ze heel geleidelijk. Na verloop van tijd neemt de angstprikkel af. Op deze manier worden mensen bijvoorbeeld afgeholpen van hun vliegangst.

Tip. Bel (bezoek) de eerstkomende weken uitsluitend prospects waarmee u eigenlijk toch al geen zaken wil doen. Het resultaat is onbelangrijk. Uw enige doel is de angstprikkel te ervaren en te onderdrukken.

Afwijzing hoort bij het beroep van verkopen
Afwijzing is een integraal onderdeel van het verkoopvak. Helaas zijn trainers en auteurs er vaak de oorzaak van dat verkopers niet leren leven met afwijzingen. Wat zeggen deze mensen, overigens met de allerbeste bedoelingen?

"Jij wordt niet persoonlijk afgewezen. Het is jouw voorstel dat wordt afgewezen!"

Soms zal dat zeker het geval zijn, maar houd er rekening mee dat u regelmatig persoonlijk wordt afgewezen. Leer er mee leven! U mag niet verwachten dat iedereen u sympathiek vindt. Zo zit de wereld niet in elkaar. Accepteer dat sommige mensen u uitsluitend vanwege persoonlijke redenen afwijzen. Als u dat niet leert accepteren, kunt u beter op zoek gaan naar een ander beroep. Overigens zult u zelden een prospect tegenkomen die u zegt: "Jouw kop staat me niet aan!" Ze verpakken dat op een sociaal aanvaardbare manier. Maar het resultaat is hetzelfde: mislukking.

Nog een reden om er mee te stoppen
Er is nog een andere reden waarom verkopers snel stoppen met koude acquisitie:

- mislukking

Elke mislukking brengt ons verder van ons doel. Niemand vind het prettig om tien, twintig of dertig keer te worden afgewezen. Mislukking is de dood van de motivatie. Maar wanneer bent u mislukt? Dat is een kwestie van de juiste doelen stellen.

In het begin doet u er verstandig aan om uitsluitend te plannen op de door u te ondernemen acties. Bijvoorbeeld: u neemt zich voor om elke dag vijf nieuwe prospects te benaderen. U bent dus geslaagd als u daadwerkelijk vijf pogingen hebt ondernomen, onafhankelijk van de uitkomst. Zodra u meer ervaring heeft, kunt u ook gaan plannen op de uitkomsten. Bijvoorbeeld het aantal gemaakte afspraken. Bedenk dat u het zelf in de hand heeft "hoeveel acties u onderneemt". Wat er vervolgens gebeurt, heeft u nooit helemaal zelf in de hand.

Mislukkingen horen bij de koude acquisitie en de verkoop. Het is een soort van Siamese tweeling. Het is uw taak om mislukkingen terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau.

Experimenteren, leren en opnieuw doen
Denk nog eens terug aan uw kindertijd. Hoeveel pogingen heeft u destijds ondernomen om te leren lopen? Dat is een lastige. U weet het niet? Zal ik het dan maar vertellen? Meisjes zijn sneller dan jongens en doen gemiddeld 2200 pogingen alvorens ze kunnen lopen. Het sterke geslacht doet circa 2500 pogingen. Stelt u zich nu eens voor dat u na de honderdste poging gezegd zou hebben: "dat lukt niet, ik stop er mee!" Mooie boel zou het worden. En toch is dat precies wat de meeste verkopers doen. Ze ondernemen enkele pogingen en zeggen vervolgens: "dit werkt niet. Ik kap er mee!"

Het grote geheim van koude acquisitie is:

- Experimenteren,

- Leren

- Opnieuw doen, maar dan net ietsje beter dan de vorige keer.

Serieus beginnen, betekent elke dag een aantal prospects benaderen. Na elke poging even bedenken wat u goed heeft gedaan en wat u beter had kunnen doen. En dan met deze inzichten een nieuwe poging doen. Kortom: stap voor stap verbeteren. Het is een kwestie van vallen en weer opstaan. En zodra het eenmaal lukt, bent u onhoudbaar. Net zo als een kind dat begint met lopen. Eenmaal geleerd altijd goed gedaan.


Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(219 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

angelique dalm

geweldig artikel, hartelijk dank

Sylvia Davenschot |  http://www.art-sylviana.nl

Net voor ik de deur uit wilde gaan kwam ik uw artikel tegen op internet en dat heeft me enorm geholpen om vol goede moed op pad te gaan. Mijn dank, groet, Sylvia Davenschot

Een zeer interessant artikel. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat het moet doen, en niet te lang over moet nadenken.

tadd

thanks

Mooi geschreven met iets dat we allemaal al weten maar het is waar
Angst en goede voorbereiding is de sleutel.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Bedankt voor de complimenten! Ik wens jullie veel succes.

Maikel  |  http://www.igopost.nl

Een erg goed artikel. Als het even niet lukt en je leest dit artikel, word je vanzelf weer gemotiveerd!

toon huijbregts |  http://www.wvk-groep.nl

wij ervaren dit op ons bedrijsburau,
ik zelf doe graag nieuwe deuren openen
groetjes toon huijbregts

The King

Great artikel!!!!

Dank voor dit inspirerende artikel. Doorzetten dus, het glas is altijd half vol!

Mansour Aghsami |  http://www.yaar.nl

Helder en uitstekende artikel!
Heeft me goed geholepen en bedankt voor de overtuigende adviezen.

Zo herkenbaar!
Bedankt! Dit is precies wat ik nodig heb.
Nu een lijstje maken van prospects waarmee ik toch al geen zaken wil doen..

Sander

Uitstekende tips voor een beginnend ondernemer!

I.

Vandaag voor het eerst bedrijven gebeld. Ik was inderdaad doodsbang..en waarvoor? In NL zijn we nu eenmaal prestatiegericht. Het artikel gaf me wat troost dat ik niet de enige ben die dit zo voelt.

Eva de Hoog

Het is inderdaad zo dat je steeds opnieuw je angst moet overwinnen, maar dat je uiteindelijk steeds minder angstig wordt omdat je weet wat er kan gaan komen. Hierop kun je dan eerder anticiperen.

Je bent zo goed als je laatste opdracht/acquisitiegesprek. Evalueer je prestaties objectief en durf de aanpak te veranderen.

Patrick Geijtenbeek |  http://www.maxilia.nl

Bedankt! Een leuk stukje om door te sturen naar onze verkoop afdeling!

Bedankt voor het interessante inzicht in een uitstekend artikel.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel