En ineens stond hij op straat, weliswaar niet letterlijk want hij zat nog binnen. Zojuist was hem tijdens het functioneringsgesprek meegedeeld dat zijn contract niet zou worden verlengd.
Het kwam voor hem als een donderslag bij heldere hemel. Hij had dit nooit verwacht want er zaten nog zoveel belangrijke prospects in zijn pijplijn en daarmee zou hij zeker de beoogde targets wel halen. Ze begrijpen er helemaal niks van, zei hij hoofdschuddend. Ze moeten toch snappen dat het in deze barre tijden ongelofelijk moeilijk is om te verkopen. Iedereen houdt zijn hand op de knip, overal wordt bezuinigd en budgetten worden bevroren. Daar kon hij toch niets aan doen? Tja, als hij maar korting mocht geven dan zouden de orders wel binnenstromen. Iedereen wacht tegenwoordig op aanbiedingen en surft zich helemaal gek voor de goedkoopste prijzen. De concurrentie werkt inmiddels ook al onder de prijs en daarom kan hij zo moeilijk aan de bak komen. Dat ze dat nou niet begrijpen, de heren van de directie. Maar ja, die hebben gemakkelijk praten, die zitten niet langs de weg en weten niet wat er speelt in recessieland. Het is schandalig.
De klagende verkoper U kent ze vast wel, deze klagende verkopers, het ligt nooit aan henzelf maar altijd aan een ander. Hoe vaak kwamen we de afgelopen jaren niet de grote gladde verkoper tegen die zichzelf keihard op de borst sloeg vanwege zijn geweldige prestaties? Hoe vaak werden er bij bedrijven niet de flessen champagne ontkurkt en taarten vol met slagroom verorberd omdat er weer een grote vis was binnengehaald? En dat was natuurlijk allemaal te danken aan de tactiek en vooral de klasse van Peter de Prater, want die lulde op zijn manier zo de klanten onder de tafel. Waar zijn ze nu gebleven, de vlotte jongens van weleer? Waarom horen we die verhalen allemaal niet meer? Het antwoord: recessie en kredietcrisis!
Peter weet het altijd beter De Petertjes zijn nu uitgepraat. Peter moet op zoek naar een nieuwe baan. Hij zag het de laatste tijd toch al niet meer zitten bij dit bedrijf, dus geen man overboord. Peter heeft zo weer een andere job want Peter kan goed met mensen overweg en Peter kan heel goed mensen overtuigen van zijn goede wil en inzet. En als dan later blijkt dat het toch allemaal weer tegenvalt, dan ligt dat natuurlijk nooit aan Peter zelf. Nee, Peter weet het altijd beter.
Ineens moet ik denken aan een goede relatie van mij die mij eens vroeg: Hoe komt het toch dat verkopers zich altijd zo geweldig goed kunnen verkopen in de kroeg en in hun kennissenkring maar nooit bij de klant? Toen moest ik het antwoord schuldig blijven, maar nu weet ik het. Recessie! (zie deel 2)
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Heeft die Peter dan helemaal ongelijk? Natuurlijk komen de betere verkopers in deze tijd boven drijven, maar ook die hebben het (afhankelijk van de branche) moeilijk.
M.vr.gr.
Koert
Eduard
Vergeet die recessie Herman, alsjeblieft. Het zegt niets over de verkoper dat 'ie er nu opeens uitligt. Het zegt iets over zijn baas dat 'ie hem eerder aan het werk hield.
En als 'ie eerder in een 'makkelijke markt' wèl je beste verkoper was, hoe haal je 't in je kop hem er nu uit te gooien?!
Waarom verkopers zichzelf zo geweldig weten te verkopen in de kroeg en bij kennissen?
Dat zijn geen getrainde inkopers, die hoeven niet te betalen en hebben geen vergelijkend voorstel van de concurrent en geen belang.
Appels met peren.
Peter van Teeffelen
De beste stuurlui staan aan wal of worden
sales trainer/coach.Over klagen gesproken.
Iets meer nuance zou op zijn plaats zijn.
Ook voor een columnist.
'achter je bureau' vandaan' je 'verkopers' critiseren is niet professioneel. Verkopen doe je met een TEAM, dus receptioniste EN de directeur en alle anderen ZIJN NET ZO BELANGRIJK als de persoon die het bordje 'verkoper' om zijn nek heeft hangen. Doet de directeur zijn/haar werk Niet Goed dan kun je beter direct vertrekken bij dat bedrijf. Is de telefoniste niet aardig aan de telefoon, idem. En ga zo maar door. Er is geen betere of slechtere verkoper. Het totaal verkoopt het product. TIP: de mannelijke verkoper dient dezelfde kleur sokken als zijn schoenen te hebben......de externe presentatie telt....helaas in onze kapitalistische my.
Een column als deze van Richard kan ik bijzonder waarderen.
Ik zal dit toelichten.
Het nodigt uit tot nadenken, overdenken, relativeren en kijken naar jezelf. Een column moet triggeren, en kennelijk doet ie dat. Chapeau Richard.
Een paar maanden geleden heb ik geschreven, dat veel verkopers bij een verkoop zeggen dat - ik - dat heb gedaan. Alleen wanneer een verkoop niet lukt, wie heeft - het - dan gedaan? Helaas veel verkopers niet, maar allerlei andere factoren.
Heel veel verkopers verkopen nog steeds, ook in mindere tijden, dus het basisargument recessie kan niet als DE oorzaak worden gezien. Tuurlijk, in veel branches gaat het minder, maar als verkoper speel je een essentiele rol in de resultaten die je zelf behaald en door de recessie nu als centrale oorzaak te zien, zet je jezelf als verkoper buitenspel en neem je niet meer de eigen verantwoordelijkheid die je triggert na te denken over: Wat kan ik nu doen en veranderen, om het morgen nog beter te doen.
Zelfreflexie, onderzoek, vertrouwen in jezelf, vertrouwen in eigen kunnen en congruente actie zijn de juiste ingredienten die zich zullen bewijzen als de beste tegenhangers van recessie en crisis. Zeg 5x per dag tegen jezelf en/of anderen dat het minder gaat.......en het zal je bewezen worden!
Mooi geschreven en ik ben het volkomen met je eens. Je moet zeker niet de recessie overal de schuld van geven, maar hij is er wel en heeft invloed. Positief denken en er tegenaan gaan is belangrijk, maar dat was het in de "goede tijd" ook.
Toen kwamen de topverkopers ook al boven drijven en nu wellicht nog meer.
De inhoud van een column die niet 'triggert' is snel vergeten en deze zal me bijblijven, inderdaad, maar toch niet omdat 'ie bruist van verhelderende inzichten.
Mevrouw Van Herk zegt terecht dat het leveren van een prestatie een team-aangelegenheid is maar, beste Ditta, 't is waarschijnlijk de verkoper die de acquisitie deed, de prospect kwalificeerde, inventariseerde, van productkenmerken gebruiksvoordelen maakte en het belang van zijn toekomstige klant áchter het gebruik van zijn dienst of product moest weten te leggen. 't Is hij of zij die de boodschap brengt en da's toch voornamelijk waarmee men zich het beeld vormt op grond waarvan men ja of nee zegt. En er zijn toch echt goede en slechte verkopers. Het doen van aannames en het hebben van vooroordelen zijn bijvoorbeeld gewoonten die goede verkopers hebben afgeleerd en veel slechte verkopers niet.
Bedankt voor je sokkentip overigens.
Hans, als een verkoper verkocht heeft dan heeft 'ie zijn deel van het traject goed gelopen. Het bestaat niet dat je dat doet zonder een gedegen ondersteuning maar die verkoper loopt uiteindelijk de bal het doel in. Daar mag 'ie best trots op zijn. En ja, natuurlijk kreeg 'ie die bal vanuit het middenveld aangespeeld dus ook daar is een compliment op zijn plaats maar alsjeblieft zeg... In een gezonde organisatie waar normaal gecommuniceerd wordt is het niet moeilijk een verkoper aan te spreken op het feit dat ‘ie voor de 10e keer een prima voorzet om zeep hielp. Dát heeft te maken met het aanbrengen van de juiste kentallen in je salesmanagement.
Dan komt een situatie zoals Herman die beschrijft helemaal niet voor. Vandaar dat het hier niet over die verkoper moet gaan, maar over zijn baas.
Ik kan me hartgrondig vinden in je slotzin.
“Of je er nu van overtuigd bent dat je’t kunt, óf dat je’t niet kunt, je hebt in beide gevallen gelijk” (...)
Alle goeds,
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.