Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wat doen succesvolle verkopers anders tijdens de lastige vakantieperiode? Drie tips om frustratie in vakantietijd te vermijden.

Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes

De vakantie komt er aan! Voor de verkoper, die werkt als bijna iedereen op vakantie is, liggen bekende frustraties op de loer. U wilt hard werken, maar er is niemand om aan te verkopen. Of een klant is wel aanwezig maar door de vakantietijd niet in koopstemming.

Hoe kunt u uw werk in de vakantieperiode toch effectiever én leuker maken? Drie tips om vanaf nu in te zetten.

1.    Verander uw houding t.a.v. verkopen in de vakantie
Gebruik de vakantiedagen niet meer als excuus om minder te doen. Belangrijk daarbij is uw houding: maak van een probleem een kans! Vraag u (met uw team) af welke voordelen u kunt behalen door juist in deze periode heel actief te zijn. Een vakantie-actie kan natuurlijk (zomerkorting), maar bedenk wel dat uw doelgroep in een andere (lees: vakantie-) mindset zit. Misschien hebben ze helemaal geen zin in de gebruikelijke aanbiedingen.

Wat denkt u van een vakantie-wedstrijd, waarbij de prospect op een leuke manier het kantoor-vakantiegevoel tóch kan verbinden met uw product?

Voorbeeld: Stel u verkoopt opleidingen. Laat uw prospects 3 goede redenen bedenken die uw dienst (opleidingen) linken aan 'vakantie'. Antwoorden kunnen bijvoorbeeld zijn: 'ontspannen leer je het beste' of 'tijdens vakantie denk je vaak na over je volgende ontwikkelstappen'.

Alle inzenders krijgen een vermelding op de site en een e-boekje met vakantietips. En de 3 winnaars krijgen een prijs. Zo laat u mensen op een leuke manier tóch kennis maken met uw dienst.

2.    Sprinten in de ochtend en relaxen in de middag
Terwijl half Nederland in de vakantie-modus zit, hoeft dat voor u niet te gelden. Maak uw werk zo krachtig en effectief, zodat u in een halve dag net zoveel doet als iemand 'in de vakantie-modus' in een hele dag. 'S ochtends werkt u in een sprint, waardoor u het in de middag wat rustiger aan kan doen.

Laat vakantie geen excuus zijn om snel afgeleid te zijn door te denken aan leuke vakantie-dingen en te surfen naar leuk nieuws en uitjes te gaan boeken. Beloon uw focus door een halve dag volledig vrij te zijn.

3.    Bouw aan uw relaties

De vakantietijd betekent misschien wel dat uw klant geen aankopen kan doen, bijvoorbeeld doordat de medebeslisser op vakantie is. Maar een grote kans dat uw klanten ontspannen zijn want het is rustig op kantoor. Ze staan meer dan anders open voor een afspraak of een lunch. Een relaxte mooie lunch-omgeving helpt natuurlijk (zoals een golfbaan clubhuis). U kunt zo jullie relatie een flinke boost geven, die zich later in het jaar kan uitbetalen.

Conclusie
Geef een bijzondere twist aan uw sales activiteiten, die aansluit bij de vakantie-werk-houding van uw doelgroep. Maak de link naar uw product door uw handelen te laten aansluiten bij hun 'stemming'. Zo kan u ook in de zomer verrassende resultaten boeken.
 

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,1
(29 stemmen)
Reacties

DirkR

Wat doen topverkopers tijdens de vakantieperiode: genieten van welverdiende rust ...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..