Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wat doen succesvolle verkopers anders tijdens de lastige vakantieperiode? Drie tips om frustratie in vakantietijd te vermijden.

Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes

De vakantie komt er alweer aan: bekende frustraties voor de verkoper die doorwerkt als bijna iedereen vrij is, liggen op de loer. U wilt hard werken, maar er is niemand om aan te verkopen. Of, een klant is er wel maar door de vakantietijd niet in koopstemming. Of, een aanwezige prospect heeft een medebeslisser nodig en die is wél op vakantie.

Hoe kunt u uw werk in de vakantieperiode toch effectiever én leuker maken? Drie tips om vanaf nu meer in te zetten.

1.    Verander uw houding t.a.v. verkopen in vakantie(dagen)
Gebruik de vakantiedagen niet meer als excuus om minder te kunnen verkopen. Belangrijk daarbij is het veranderen van uw houding. Maak van een probleem een kans door u (met uw team) af te vragen hoe u voordeel kunt halen uit het juist in deze periode actief zijn. Een vakantie-actie kan natuurlijk (paaskorting, lentevoordeel, koningsdag-aanbieding), maar bedenk dat uw doelgroep in een andere (lees: vakantie-) mindset zit en wellicht minder zin heeft in de gebruikelijke zakelijke kortingen en aanbiedingen.
Beter is een vakantie-wedstrijd, waarbij de prospect op een leuke manier zijn/haar kantoor-vakantiegevoel tóch kan verbinden met uw product/dienst.

Voorbeeld: Stel u verkoopt opleidingen. Laat uw prospects 3 goede redenen bedenken die uw dienst (opleidingen) linken aan 'vakantie'. Antwoorden kunnen bijvoorbeeld zijn: 'ontspannen leer je het beste' of 'tijdens vakantie denk je vaak na over je volgende ontwikkelstappen'.

Alle inzenders krijgen een vermelding op de site en een e-boekje met vakantietips. En de 3 winnaars krijgen een prijs. Zo laat u mensen op een leuke manier tóch kennis maken met uw dienst.

2.    Sprinten in de ochtend en relaxen in de middag
Terwijl half Nederland in vakantie-modus zit, hoeft dat voor u niet te gelden. Maak uw werk zo krachtig en effectief, dat u in een halve dag net zoveel doet als een andere werkende in 'kantoor-vakantie-modus'. In de ochtend werkt u in een sprint, waardoor u in de middag aan het strand kan gaan liggen of met uw gezin naar een activiteit kan gaan.

Laat vakantie geen excuus zijn om snel afgeleid te zijn door te denken aan leuke vakantie-dingen en te surfen naar leuk nieuws en uitjes te gaan boeken. Beloon uw focus door een halve dag volledig vrij te zijn.

3.    Bouw aan uw relaties

De vakantietijd betekent voor veel mensen die doorwerken misschien wel dat ze geen aankopen (kunnen) doen (medebeslisser is op vakantie), maar zij zijn in een goede stemming (rustig op kantoor) en ze zijn ontspannen. Ze staan meer dan anders open voor een gesprek of een door u aangeboden lunch. Een relaxte mooie lunch-omgeving helpt natuurlijk (zoals een golfbaan clubhuis). U kunt zo jullie relatie een flinke boost geven, die zich later in het jaar kan uitbetalen.

Conclusie
Geef een bijzondere twist aan uw verkopen, welke aansluit bij de vakantie-werk-houding van uw doelgroep. Maak de link naar uw product of dienst door uw handelen te laten aansluiten bij hun 'mood'.
Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(20 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

DirkR

Wat doen topverkopers tijdens de vakantieperiode: genieten van welverdiende rust ...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
NOG MEER VERKOPEN?
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..