Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Acties als de verkopen even tegen zitten

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Vallen de resultaten tegen? Zit de omzet niet mee de laatste tijd? Dan wordt het tijd iets te ondernemen. We geven u vier tips om snel uit het dal te komen.

Acties als de verkopen even tegen zitten

Eerst nadenken, dan pas tot (nieuwe) actie overgaan
Als de verkopen tegen zitten, moet u niet direct tot actie overgaan maar eerst goed nadenken wat er niet goed gaat, waarom en hoe u dit kunt veranderen. Dat is beter dan snel de markt te belagen met opnieuw uw standaard PR-boodschap. Die is misschien wel uitgewerkt.

Succes bestaat uit doelen. Doelen halen = doelen stellen
Stel jaarlijks (inspirerende en meetbare) doelen vast en schrijf ze op! Dan pas gaat u ernaar werken.

Leer van andere branches
Scan de websites van aanbieders van producten/diensten uit andere branches. Kans dat ze hun product/dienst beter of pakkender verwoorden dan u(w branche). Haal de goede elementen eruit, pas ze aan aan uw branche. U bent verfrissender en voorkomt standaard boodschappen

Méér verkopen bij dezelfde klant = goede gratis aftersales
Bouw een goede en stevige relatie op met uw klanten door ze ná de afname van uw product/dienst te blijven voorzien van (gratis) adviezen/tips. Zo blijft u op hun netvlies gebrand en zullen ze u direct weer weten te vinden als de behoefte ontstaat.

Leer door eigen onderzoek
Benader klanten en prospects en stel ze vragen om hun behoeften beter op uw netvlies te hebben.
De vragen gaan dan over welke problemen ze ervaren en hoe ze dat willen oplossen.

Geef ze de generieke uitkomsten (het totaal van alle onderzochte bedrijven) later terug, als dank en/of stuur hen een aardigheidje. Resultaat: ze denken weer aan u, zonder dat u 'pusht'. Én ze zien dat u interesse toont en de klantsituatie als uitgangspunt neemt

Gééf
Bedenk een aantal tips dat de klant/prospect helpt aan een hogere omzet of lagere kosten. Stuur deze gratis op aan de klant en bel ze na of het cadeautje hen bevallen is. Let op dat u met name gééft zonder direct een tegenprestatie te eisen (gesprek of aankoop). Kijk en zie dat een aantal ontvangers u toch zelf weer gaat benaderen.

Tip
Klanttevredenheid bepaalt uw omzet. Het zakelijke succes van uw onderneming wordt bepaald door de mate waarin u uw belangrijkste klanten tevreden weet te stellen. Doe dus jaarlijks een klanttevredenheids-onderzoek.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(22 stemmen)
Reacties

Bert Moens

Leuke tip, jammer van de schrijffouten.
prospects = prospect
verfrissender = verfrissende
pakkender = pakkende

Sebastiaan

@ Bert,

Het lijkt me niet echt stimulerend voor je verkoop als je mensen steeds gaat verbeteren. Ik neem toch aan dat de boodschap van Richard duidelijk bij je is overgekomen.

@ Richard,

Het belang van doelen wordt zwaar onderschat. Zonder doel ben je net iemand die de auto in stapt en niet weet waar hij naar toe wil. Zonder doelen te stellen kun je ook niet zien of je je doelen hebt behaald. Doelen werken bij mijn erg motiverend. Ik ben er op gebrand ze te halen.

Wat trouwens ook misschien nog wel een tip is, is om door middel van je bestaande klanten, nieuwe klanten te krijgen. Na een succesvol gesprek met een klant, vraag ik altijd of er nog andere bekenden van hem zijn, die deze dienst/product ook kunnen gebruiken. Dit zorgt voor een goede stimulans voor de omzet.

Ga zoor door Richard, ik lees altijd graag je stukjes ( met of zonder spelfouten ;))

Richard

Dank voor de reacties.
Wellicht heb ik een andere manier van schrijven Bert, maar de woorden die ik zo heb beschreven zijn m.i. toch echt correct. Maar ik ben blij dat je de tip hebt gewaardeerd en dat je hebt gereageerd. Daar die ik het voor!
Sebastiaan, leuk dat je een 'trouwe lezer' bent! En inderdaad, het maken van ambassadeurs van je bestaande klanten is een zeer waardevolle toevoeging. Ik merk ook bij nog al wat klanten dat er gedacht (= gehoopt) wordt dat deze vanzelf wel weer aanbellen als ze je nodig hebben..... maar de concurrentie komt er ook langs en die heeft ook wel eens een goed verhaal..... en dan kan het belletje lang duren. En wie nodigt goede klanten wel eens uit voor een lunch nádat je een opdracht voor ze hebt uitgevoerd? En dan niet om een vervolgorder vragen, maar dit als beloning aanbieden voor de afgehandelde opdracht. Dát verwachten ze niet en je hebt er een ambassadeur bij!

Richard

Dank voor de reacties.
Wellicht heb ik een andere manier van schrijven Bert, maar de woorden die ik zo heb beschreven zijn m.i. toch echt correct. Maar ik ben blij dat je de tip hebt gewaardeerd en dat je hebt gereageerd. Daar doe ik het voor!
Sebastiaan, leuk dat je een 'trouwe lezer' bent! En inderdaad, het maken van ambassadeurs van je bestaande klanten is een zeer waardevolle toevoeging. Ik merk ook bij nog al wat klanten dat er gedacht (= gehoopt) wordt dat deze vanzelf wel weer aanbellen als ze je nodig hebben..... maar de concurrentie komt er ook langs en die heeft ook wel eens een goed verhaal..... en dan kan het belletje lang duren. En wie nodigt goede klanten wel eens uit voor een lunch nádat je een opdracht voor ze hebt uitgevoerd? En dan niet om een vervolgorder vragen, maar dit als beloning aanbieden voor de afgehandelde opdracht. Dát verwachten ze niet en je hebt er een ambassadeur bij!

Vraag ook eens aan de jongen in het magazijn of hij een keer wil meedenken. Soms hebben zij zeer verfrissende ideeën. Maar bovenal: Koester de relatie met uw klant, niet alleen de order.

Succes!

De Boer

@Bert; Ik begrijp je opbouwende kritiek maar klinkt in deze context erg belerend (ik herken een collega hahaha). Het gaat om de inhoud van de tips en niet om de grammatica.

Marcel Cullens

In groote lijnen ben ik het met je verhaal eens echter het laaste niet.
een klant die tevreden is, is nog steeds klant.
Dus ik zou een klanttevredenheids onderzoek omzetten naar een klant ontevredenheids onderzoek daar heb je meer aan.
Sommige klanten uiten zich pas als je er om vraagt.
Wat zou er beter geregeld kunnen worden.

Met vriendelijke groet.
Marcel Cullens

Jelmer Dijkhuizen |  http://www.legacylifestyle.nl

@ Bert: Het spijt me voor je Bert, maar Richard heeft toch echt de juiste woorden gekozen (verfrissender en pakkender als overtreffende trap) Maar goed, los van alle grammaticale onenigheden: Praktisch stukje. Op zich niets nieuws gelezen, maar de combinatie maakt het stukje toch wel weer waardevol. Bij het stellen van doelen is het wel belangrijk om je daarin te beperken. 10 hoge doelen ziet er wel heel visionair uit, maar worden deze slechts ten dele uitgevoerd en bereikt dan kan dat meer kwaad dan goed doen aan de organisatie. Kies er echter één of twee die heel belangrijk zijn en ga daar vol voor! (Met dank aan Ben Tiggelaars MBA in één dag scheurkalender :-)

http://shop.legacylifestyle.nl/nl/product/9789079445141/ben-tiggelaars-mba-1-dag-scheurkalender.html

stefan van den heuvel

het klanttevredenheids onderzoek vind ik altijd een loze kreet. vaak is de uitkomst: 95% is tevreden dus we doen het goed.
voor mij persoonlijk is de tevredenheid van de klant zowel een verkooptool als zelfs een aanleiding om de klant te spreken te krijgen; vaak is een probleem van een klant relatief snel op te lossen, en creeer je direct een opening om meer oplossingen aan te bieden. bovendien bouw je inderdaad vertrouwen op, waarmee prijsonderhandelingen ook minder een issue worden.

stefan van den heuvel

dus: ieder bezoek is voor mij een klanttevredenheidsonderzoek. excuses voor mijn onduidelijkheid

Johan Wolkers |  http://Johanwolkers@hotmail.com

@ Bert; 3 maal belerend corrigeren, maar eveneens 3 maal onjuist... dat is wel erg hoor. Ik zie dat je Directeur bent van een grote Retailer. Misschien heb je iets aan de tips van Richard.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel