Hoe we ons voelen is belangrijk voor onze verkoopcijfers, maar dit gaat verder dan goed geluimd de auto in stappen. Ontdek de impact van uw mindset op uw resultaat.
Voor welk deel van uw verkoopresultaat bent u bereid verantwoordelijkheid te nemen? Natuurlijk, voor alle omzet die u heeft gerealiseerd neemt u de volle verantwoording. En terecht, dat is tenslotte uw persoonlijke verdienste. Maar, wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor de kansen die u zijn gepasseerd? De verkoopgesprekken die u heeft gevoerd en de inspanningen die u heeft gedaan, die niet tot omzet hebben geleid?
Verantwoordelijkheid, de basis van vertrouwen Oké, u bent niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid vissen in de oceaan en de hoeveelheid sterren in de lucht. Ook bent u niet verantwoordelijk voor wat anderen over u zeggen en denken. Maar wat als u vanaf nu zou menen, dat alleen ú voor 100% ver-antwoordelijk bent voor al úw eigen commerciële initiatieven, resultaten en ervaringen? Niet om een schuldige aan te wijzen voor waar het niet goed ging, maar om uw mindset te veranderen, om uw professionele zelfvertrouwen te versterken en daarmee uw omzet en werkplezier te verhogen.
Mindset verschillen Ik heb een autoverkoper gekend die geen 'mindere' tijden kende. Hij werkte bij een merkdealer in het A-segment en is een paar jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan. Zijn twee directe showroomcollega's liepen steevast achter op budget, terwijl hij moeiteloos en zonder zorgen dagelijks zijn auto's verkocht. Zijn professionele instelling verwoordde hij zo:
'Ik heb inmiddels door de jaren heen de ervaring opgedaan, dat ik per dag minstens één auto verkoop! Ik heb daar vertrouwen in gekregen en ga dagelijks vanuit dat vertrouwen naar de zaak. Of het nu een bestaande relatie of een nieuwe klant is, ik verkoop elke dag een nieuwe auto!'
Kortom, in exact dezelfde branche, met exact hetzelfde product, dezelfde doelgroep en dezelfde regio, sterker nog, dezelfde showroom, is een duidelijke schifting te zien in succes en minder succes. Aan u, ter overdenking, hierbij de vraag: Welke kernboodschap haalt u hier nu uit? Ik en niemand anders Ik ben ervan overtuigd dat wijzelf alle grote, kleine, onderscheidende, imposante, milde, plezierige, dramatische, waardevolle, noemenswaardige, geringe, vervelende en fantastische ervaringen helemaal zelf creëren. Een file, die staat er. Wat die file met mij doet, dat is aan mij! De file is in zichzelf niet mijn ervaring, mijn reactie is mijn ervaring.
Voor mijn ervaringen geldt hetzelfde als voor al mijn resultaten én verkoopmissers: er is er maar één verantwoordelijk, en dat is niemand anders dan IK. En in uw geval geldt, dat u dat bent… niemand anders. U en niemand anders We kunnen verantwoordelijkheid nemen voor zowel alles wat ons goed van pas komt, als ook alle shit die ons in het geheel niet past. Neemt u deze verantwoordelijkheid niet, dan maakt u een slachtoffer van uzelf. Dat is een verkoper natuurlijk nooit, want die twee polariteiten gaan pertinent niet samen!
Ik deel deze overdenking bewust met u, omdat veel verkopers de neiging hebben om de schuld van verkoopmalaise bij anderen neer te leggen, terwijl juist het mooie van het verkoopvak is, dat ú als enige de doorslaggevende, waarde-toevoegende, succes-bepalende factor bent.
De gedachte die werkt Stapt u consequent 's ochtends uw auto in met de gedachte of houding: 'Nou, daar gaat ie weer, ik ben benieuwd of het vandaag wèl een beetje wil vlotten?' Of ziet u zichzelf per definitie als een geslaagd en succesvol verkoper, die inhoud geeft aan zijn missie, om waarde te bieden aan zijn klanten? In het laatste geval hoef ik hier het verschil in resultaten niet te schetsen.
Wanneer u zich realiseert dat er altijd en in elke markt omzet wordt gemaakt en dat uw klanten graag met u in gesprek gaan door uw positieve, bijdragende en professionele houding en de altijd adequate oplossingen en mogelijkheden die u ze biedt, dán denkt u de gedachte die werkt!
Ik zie uw reacties op deze overdenking heel graag tegemoet.
Hans Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Helemaal eens en herkenbaar. De juiste mindset is grotendeels iets wat in je zit, ben je een professional voor wie het glas half vol of eerder half leeg is? Een goede training rondom mindset (en goede, positieve muziek!) geven een extra stimulans.
De juiste mindset heeft tegelijkertijd in dit digitale tijdperk ook alles te maken met 'op afstand' kwalificeren. Het enthousiast en positief proberen te verkopen aan prospects die nog niet zover zijn is kan daarom ook afbreuk doen aan de kansen die er - met een betere timing - wel zijn...
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.