Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Brainpower: zet je ongebruikte 90 procent van je brein in om meer te verkop (Marvin Sutherland)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
U bent eigenlijk een Homo Ludens... (Klantencontact)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)

No more Mr Niceguy!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Alles doet u voor uw klant, maar u voelt eigenlijk geen respect meer van de ander. Daar baalt u van. Waarom bent u altijd zo klantgericht en begripvol, maar zijn anderen dat nu niet naar u? Afgelopen is het! Tijd om terug te slaan en respect op te eisen!

No more Mr Niceguy!

Heeft u dat wel eens, dat u alles voor uw klant doet, maar deze wil maar niet zien dat u zich enorm uitslooft om hem van dienst te zijn? De klant gaat er eigenlijk vanuit dat u dat voor hem doet. Dat u 's nachts van 21.00 tot 01.00 nog hard hebt gewerkt om zijn opgelegde deadline nog te halen, daar heeft hij niets mee te maken: Je werkt toch voor mij?! Ik betaal je toch om kwaliteit te leveren!

Soms heeft het betrekking op uw zakenpartner. Jullie begonnen 50-50 aan de inspanningen om de samenwerking tot een succes te maken, maar waarom heeft u dan nu het gevoel dat het 80-20% is?

U wilt de klant wel eens de waarheid vertellen, maar ja….. hij is wel goed voor een belangrijk deel van uw omzet. Of uw zakenpartner heeft 'op papier' toch wel een interessant 'potentieel' netwerk.

Wat gaat er fout? 
Een aantal redenen liggen ten grondslag aan deze ongewenste situatie:

  • Vooraf zijn geen duidelijke afspraken gemaakt over de input en de output
  • Tussentijds zijn de eisen vanuit de opdrachtgever of partner bijgesteld
  • De verwachtingen zijn niet goed gemanaged

Evalueren over de voortgang
Met name in langere trajecten neemt het aantal ik-dacht-wel dat-je-wist-wat-we-wilden momenten toe, als u niet tussentijds evalueert over de voortgang. Deze woorden (evalueren over de voortgang) geven mij een laffe smaak in de mond. Het neigt naar bureaucratie en non-productiviteit. Toch blijkt dit van groot belang bij langere of belangrijke trajecten, zo heb ik zelf ook ervaren.

Niet iedereen is ondernemer en pragmatisch ingesteld. Indien de opdrachtgever een instelling of grote organisatie betreft, dan zult u zich aan een aantal regels moeten houden die bij uw klant gemeengoed zijn. Het voordeel is dat u in hún taal blijft spreken en de verwachtingen (die dus tussentijds kunnen wijzigen) kunt blijven managen.

Hoe herstelt u de 'kink in de kabel'?
Stel dat de miscommunicatie heeft plaatsgevonden. U werkt zich een slag in het rond om te voldoen aan de gewijzigde (maar normaal veronderstelde) eisen. U heeft op een subtiele wijze aangegeven dat u méér doet dan afgesproken, maar dat wordt geheel niet zo gezien. Er wordt wellicht zelfs geopperd dat u 'uw werk niet goed doet' en dat u uw eigen fouten dan ook maar moet corrigeren. Uw irritatieniveau neemt na elk contact toe, want u krijgt botte mails met teksten als: We gaan ervan uit dat het morgen is aangepast... Er is geen respect (meer) voor uw onderneming en dienstverlening. U bent hun slaaf geworden!

No more Mr Niceguy!
De balans moet worden hersteld, maar de begrijpende stijl en het harmonie-model hebben niet het gewenste resultaat. Het is tijd om provocerende technieken toe te gaan passen.

Word niet persoonlijk
Maak nu niet de fout persoonlijk te worden. De ander zal in dit geval in de loopgraven plaats nemen. Beredeneer welk 'type' u tegenover u hebt. Bedenk een strategie om het type en het daaruit voortvloeiende ('logische') gedrag aan te pakken. De klant mag dan wel koning zijn, hij is geen keizer.

Uw gesprekspartner moet inzien dat hij ook ú goed moet motiveren (= respecteren en goed bejegenen), zodat u eigenlijk méér voor hem gaat doen dan afgesproken. Nu is de situatie zo dat u alleen nog het meest minimale gaat doen en zeker niets meer teveel. U heeft namelijk het idee dat u uitgeperst wordt en ieder uur extra werk is voor u al teveel geworden.

Het gevolg van uw verminderde motivatie is een self fulfilling prophecy. U levert minder kwaliteit. Hij heeft tenslotte al genoeg gehad. Hij gaat nog meer klagen. Er ontstaat mijdend gedrag. De telefoon wordt niet meer gebruikt om dingen uit te spreken, maar alles gaat nu nog per e-mail. De mails worden formeler en gebiedender. Niet meer: Hé Andries! maar weer: Geachte heer Veldhuis. Weer terug bij af dus……

Neem het initiatief en regel een evaluatiemoment. Maak daarin heel duidelijk wát de ander allemaal heeft gekregen, zonder dat hij daar vanuit het contract recht op had. Ga echter niet uitgebreid vertellen wat er allemaal mis is gelopen. Dat geeft alleen maar meer irritatie en de kans op een vervolgopdracht wordt kleiner.

Het recept is 1/3 deel humor, 1/3 deel zelfvertrouwen en 1/3 deel duidelijkheid. Spiegel met humor en overdrijving het irritante gedrag van de ander: Hé Andries, ik ga ervan uit dat je over een uur mijn rapport hebt nagekeken en hebt doorgesproken met je collega's!

De 'R-S-R (respect-slaan-respect) methode
Toon eerst uw respect voor de ander. Dat is de basis. Sla hem daarna! Figuurlijk natuurlijk. Breng hem uit balans en haal hem uit de loopgraaf. Gebruik gerust zinnen als: Zo werken wij niet, en: Wij respecteren onze klanten, maar als dat niet wederzijds is, dan stoppen wij de samenwerking.
Zorg dat er ook (weer) respect komt voor u als persoon, uw organisatie en werkwijze. De ander is  uiteindelijk ook het meeste gebaat met duidelijkheid en kracht van uw kant. In negen van de tien gevallen waardeert hij dat meer dan teveel 'nederigheid'. Eindig het gesprek wél weer met respect voor de ander; voor de organisatie, voor de werkwijze en voor hem/haar als persoon.

Tips

  • Als u het gevoel hebt dat de verhoudingen/ inspanningen/ verwachtingen uit balans zijn, schrijf eerst op wát u nu precies irriteert.
  • Bedenk dan hoe u de ander kunt gaan 'slaan' om weer respect te creëren
  • Blijf altijd respectvol naar de ander en word nooit persoonlijk.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(54 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

R. Vervelde

Goedemorgen,

Ik heb eigenlijk maar 1 reactie, mee eens.

Bedankt en een fijne werkdag.

R. Vervelde

Paul Camps |  http://www.delo.nl

Goedemorgen,

Goed om te lezen. We weten allemaal dat het bijzonder zinvol is om regelmatig te evalueren. Echter, het wordt vaak vergeten. Door dit artikel word je weer "wakker geschut".

Prettige dag!

Paul Camps

Jacqueline van der Leer |  http://www.prisales.nl

Ik denk dat iedere verkoper dit gevaar herkent. Het beste is om het niet zo ver te laten komen en elkaar regelmatig te zien of in ieder geval telefonisch te spreken. Een prima artikel!

Robbert van Leerdam |  http://www.salesactor.com

Richard,

Gefeliciteerd, lekker provoceren!! Uiteindelijk verlies je dat wat je graag wilde...namelijk contact..Vaak is voor een echte verbinding krachtopbouw noodzakelijk, er is namelijk een blokkade.
Respect is iets dat kun je niet afdwingen...eerst is zelfrespect nodig anders kun je niet eens de ander horen..Eerst de blokkade beschouwen, die is immers aan twee kanten...Twee mogelijkheden: 1. Bezwaarbenadering: Wat wil die ander nu echt en daarop door gaan dus. Is in wezen al uit verbinding, omdat jezelf buiten schot blijft. Dit levert wel stevigheid maar meestal geen respect en creëert een "selffulfilling prophecy" in je eigen blinde vlek.2. Contact benadering: kijken binnen jezelf waar de botsing ontstaat, eerlijk zijn naar jezelf en dan terugkoppelen..De verbinding wordt dan als het ware geschonken, met het persoonlijk respect erbij..
Eenzijdig provoceren is al uit verbinding...In je eigen termen Richard zou het moeten zijn:
Respect+terug koppelen Blok, respect+Luisteren..ik zou dus zeggen: met respectvolle grondhouding: Luisteren, Blok-Luister (dus ook hier in contact..Luisteren)en dan weer Luisteren...LBL
Robbert van Leerdam
iedereen is in wezen een nice guy vanuit zichzelf..niet om te "pleasen", maar gewoon als mens
In elk contact wezenlijk te groeien en een echte nice guy te worden, van binnen..daar waar je dat nog niet kunt is echte groei..

Nanda

Respect is earned, not given!

Als je probeert weer eens het jaarlijkse target binnen te halen, kan het moeilijk zijn je grenzen te bewaken. Want als ik dit (nog) voor hem doe, gaat hij wel (weer) tekenen. Fout: hij koopt niet jou, hij koopt het product.

Dus:
werk zo hard als nodig, maar gooi aan het eind van de dag je telefoon in een la en doe je laptop uit.
werk zo goed je kunt, maar spreek duidelijk af wat de doelstelling is en wanneer (en geen 100 dingen extra.
gun je klant alles, maar zeg direkt nee bij dingen die niet goed voelen of die je niet kunt waarmaken, hoe eerder hoe beter.
bezoek al je klanten 3x per jaar, bespreek de relatie en vraag naar evt. verbeterpunten, STUUR DAARVAN EEN VERSLAG, wordt buitengewoon gewaardeerd en alles blijft onder controle.
zak niet meer dan 1x in prijs (mits het een ander produkt betreft), anders neemt niemand je meer serieus.
loopt het allemaal gierend uit de hand en staan jullie elkaar naar het leven, zeg dat je twee weken op cursus bent, en maak daarna een lunchafspraak in het Amstel (alleen als het echt iemand is die je wilt houden)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel