Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)
Show me the money (Yuri van der Sluis)

“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?”

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Hoe een mooie vrouw met lelijke schmink toch wordt genegeerd. Halina Reijn (actrice in o.a. Zwartboek en BLIND) 'found out the hard way' dat uw uiterlijk allesbepalend is voor communicatie met anderen.

“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?”

Uiterlijk en negeren
De actrice sprak bij Pauw & Witteman over het verband tussen lelijkheid en genegeerd worden. Voor haar hoofdrol in de film BLIND speelt Halina een albino-vrouw, die haar uiterlijk verhult voor haar blinde 'tegen'speler. Zij werd daarvoor behoorlijk geschminkt om lelijk te worden.

Wat haar tijdens de pauzes van de opnames opviel, is dat zij na geschminkt te zijn, 'ineens' genegeerd werd door collega's en andere medewerkers. Was ze nog niet geschminkt, dan maakte iedereen wél leuke praatjes met haar.

Zij had het geanalyseerd en kwam tot de conclusie dat het genegeerd worden met twee dingen te maken had:

  • 'Lelijke' mensen worden minder snel aangesproken. 
  • Haar lelijke schmink zorgde ervoor dat ze als vanzelf meer in haar schulp kroop en daardoor ook veel meer intern gefocust was en zich minder open stelde voor anderen.

De aversie tegen lelijkheid is blijkbaar zo groot, dat zelfs de uitstraling van de schmink het wint van de wetenschap dat er een niet lelijke persoon onder zit.

Daarom dus dat het enorm kan helpen om veel aandacht te schenken aan uw uitstraling, op het moment dat u iets wilt bereiken bij medewerkers, collega's, bazen of klanten. Of wat dacht u van uw partner?

Hoe krijg je het voor elkaar?
Iemand vroeg mij laatst naar de zin en onzin van verkooptheorieën, want veel is en wordt geschreven over verkooptechnieken om mensen te verleiden. Veel theorieën worden te pas en te onpas gebruikt om het (ver)koopproces in kaart te brengen. Succesvol dingen voor elkaar krijgen heeft echter vooral te maken met mensenkennis, zelfmotivatie, het versterken van uw zelfvertrouwen en het beïnvloeden van anderen.

De zin en onzin van verkooptheorieën
Er zijn mijns inziens drie verschillende hoofdredenen waarom mensen naar een (verkoop) theorie grijpen:

  • Iemand is commercieel goed, maar wil continu leren en toch steeds beter worden. Modellen en theorieën kunnen daarbij een bron van inspiratie zijn. Dit zijn bijvoorbeeld senior verkopers of ervaren ondernemers.
  • Iemand weet dat hij/zij nog veel kan verbeteren aan de commerciële vaardigheden en gebruikt de theorie als kapstok om steeds een onderwerp op te pakken en dat zich eigen te maken. Dit zijn bijvoorbeeld junior verkopers, startende ondernemers of ondernemers die van zichzelf niet commercieel zijn of niet communicatief zijn ingesteld.
  • Een  theorie wordt gebruikt om anderen duidelijk te maken hoe verkoop/commercie werkt. Dit zijn bijv. consultants, trainers, (commercieel) directeuren.


Mijn ervaring is dat er zeer velen zijn die het succes voor het 'meer gedaan krijgen van anderen' zoeken in bijspijkercursussen verkooptechnieken, terwijl de belangrijkste ingrediënten voor commercieel succes zijn: mensenkennis en het overbrengen van positieve energie.

Deze laatste twee elementen zijn echter nogal soft van aard. Vandaar dat op dit terrein modellen worden gebruikt om dit belangrijke aspect body te geven voor mensen die er niet direct in geloven.

Ik begrijp volkomen de theorieën-moeheid van sommigen. Teveel Powerpoint presentaties worden er vol mee geschreven. Ik ben daar in mijn commerciële- en communicatie trainingen heel duidelijk in: zo min mogelijk theorie en zoveel mogelijk delen van praktijkervaringen. Ik hamer op het ontwikkelen van luistervaardigheden en non-verbale vaardigheden. Niet met theorieën, maar met het confronteren van eigen gedrag. Op een ludieke manier… Da's ook nog eens veel leuker!

Makkelijk = moeilijk
Maar als het eigenlijk toch zo makkelijk is om dingen voor elkaar te krijgen (en bijvoorbeeld méér te verkopen) waarom hebben mensen het dan toch zo moeilijk met het overbrengen van positieve energie? Negen van de tien keer lukt het gewoon niet, ook al denken ze van wel.

Ook dat heeft te maken met een basiskenmerk van de mens: men praat zelf zo graag en luistert zo slecht naar anderen. Zelf enthousiast praten over je dienst of product is DUS NIET de manier om een ander prettig te stemmen. En dat begrijpt men dan niet.

Feestje geslaagd?
Denk maar eens aan een feest of borrel waar u bent geweest. Wanneer heeft u het gevoel dat de avond geslaagd geweest? Niet als anderen continu hun verhalen over u hebben uitgestort en u nauwelijks de gelegenheid hebt gekregen om over uw ervaringen te vertellen.

En wanneer u hebt gesproken, heeft u het idee dat mensen werkelijk geïnteresseerd in u waren, of zochten ze steeds naar een haakje in uw verhaal om hun eigen ervaringen weer ten toon te spreiden? Denk daar maar eens goed over na en let daar de volgende keer eens op. Dan begrijpt u ook waarom die avonden soms zo vermoeiend zijn. Luisteren is een echte verkoopvaardigheid! Maar goed nieuws; dat kun je leren.

Tip 1. Hou uzelf eens bewust in en laat de ander positief worden over zijn eigen verhaal. Het voordeel is dat u méér te weten komt over de ander en ook over zijn behoeften.

Tip 2: Vraag een vriend eens hoe u op anderen overkomt. Hoeveel procent van het gesprek praat u doorgaans? Vraag een eerlijk antwoord, dat dus niet noodzakelijk sociaal gewenst is. Het verkrijgen van meer zelfkennis en daar lessen uit trekken is een waardevolle verkooptool.  

Richard van Houten
Bluetree

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(39 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans Zomer

Beste Richard,

Dank je wel voor het mooie artikel!

Hartelijke groet, Hans Zomer

Harro Willemsen

Goed stuk, ik herken er een hoop in. Theorie op zich is niks, het gaat altijd om het doen, ervaren, toepassen en blijven toepassen. Misschien dat het belangrijkste wat ik in mijn eigen trainigen probeer te bereiken is om commerciele mensen tot leren aan te zetten. En dat leren kan je elke dag, als je jezelf ervoor openstelt. Enfin, een hoop van mijn stukken van VO gaan hiervoor.

Een dik compliment voor je goede voorbeelden en goed geschreven artikel.

Harro Willemsen.

john

Grappig om te lezen dat de reactie van Harro Willemsen het stuk van Richard van houten alsnog gebruikt als kapstok voor zelfpromotie. En dat als trainer... Wellicht verstandig deze training eens te volgen Harro!

Harro Willemsen

@john

Hi John,
Tsja, als ik nu mijn reactie teruglees dat moet ik je gelijk geven. Het lijkt op een stuk zelfpromotie. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil Richard alleen een welgemeend compliment geven voor zijn goede stuk. Ik herken er veel in, tijdens mijn eigen werk en dat wilde ik met een voorbeeld verduidelijken. Maar ik heb het niet goed geformuleerd. Bedankt voor de terechtwijzing John!

Groet,
Harro

john

@Harro,

Goede reactie en graag gedaan. terechtwijzing klinkt wat zwaar. Het was eerder bedoeld als opmerkelijk, gezien de inhoud van het artikel. Mooi als mensen zoveel passie hebben voor hun vak. Alle succes toegwenst!!

Mvg

John

Piet

Beste strijders (verkopers),

Wat leuk om te zien deze uitdagende en veelzeggende stukken! Een zeer goede terechtwijzing en een uitermate leuke manier van scherp houden. Overigens vind ik het stuk op zich een goed stuk en ben ik tevens van mening dat je in een verkoopgesprek een ander zoveel mogelijk het woord moet laten doen. Dit voorkomt dat je struikelt over je eigen woorden, het levert je koopsignalen op, de klant vind de gesprekken prettig en tot slot geeft hij dit positieve gevoel sneller spontaan door! Natuurlijk is het zo dat je ook je verkoopverhaal wil doen, maar gebruik hiervoor goede inhaakmomenten.

Veel succes ermee en Harro ook veel succes gewenst met zijn traingen op dit gebied,

Gr. Piet

Dag Richard,

Prachtig artikel, waarin je naar mijn idee de kern van de essentie raakt!

Hans

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel