Succesvol verkopen bestaat voor 70 procent uit enthousiasme, wordt wel eens gezegd. Is dat juist?
De eerste vraag die zich opdringt is: natuurlijk, enthousiasme is belangrijk, maar bijvoorbeeld produktkennis, argumentatietechniek, afsluittechniek, overtuigingskunde zijn daarom toch niet minder essentieel? Dit soort elementaire technieken zijn toch doorslaggevend voor een succesvol verkoopgesprek?
Antwoord, ja en nee. Vergelijk het met een auto. De hierboven genoemde technieken zijn de auto. Maar een auto gaat pas rijden, functioneert alleen als er gas gegeven wordt. Uw enthousiasme is het gas dat de auto vooruit doet bewegen.
Met andere woorden, u kunt nog zo goed de traditionele verkooptechnieken beheersen - als ze niet met enthousiasme worden 'aangedreven', oogst u er geen resultaat mee.
Topverkopers onderscheiden zich doordat zij hun enthousiasme, hun overtuiging en hun passie over het product kunnen overbrengen op de klant. Daar gaat het om: de klant net zo enthousiast maken als u zelf bent.
Tip Voed uw enthousiasme en bedenk: als ú niet enthousiast bent over het produkt, wie moet het dan wel zijn?
Ik lees ergens in dit artikel het woord "tradionele verkoopmethoden"
Het woord PATHOS staat voor "enthousiasme" en is nog traditioneler. De Grieken leerden hun keizers de combinatie PATHOS, LOGOS en ETHOS. Als je deze drie samen optimaal aansluit op het "systeem" van een klant dan ben je met deze oer tradionele vaardigheden heel goed bezig.
Miranda
Ik ben zelf een enthousiast persoon en het product dat ik verkoop als accountmanager is een goed concept waar ik ook echt achter sta. Ik krijg vaak van klanten te horen dat ik het goed doe en dat heb ik te danken aan mijn enthousiasme, dus ik ben het met de stelling eens!!
Ronnie
Een verkoper moet altijd enthousiast zijn over hetgeen wordt aangeboden. Enhousiasme werkt aanstekelijk en vergroot de gunfactor. Naast enhousiame vind ik zelf het erg belangrijk dat een verkoper zijn afspraken keurig nakomt en de klant het gevoel kan geven dat hij voor hem voor het vuur gaat en dus erg actief is.
Kortom ik kan mij helemaal vinden in de stelling.
marianne
enthousiasme kan een valkuil zijn, als je je eigen verhaal centraal stelt en voorbij gaat aan de specifieke wensen van een klant.
Dennis
"Het woord PATHOS staat voor "enthousiasme" en is nog traditioneler. De Grieken leerden hun keizers de combinatie PATHOS, LOGOS en ETHOS. Als je deze drie samen optimaal aansluit op het "systeem" van een klant dan ben je met deze oer tradionele vaardigheden heel goed bezig."
Beetje jammer dat de Grieken dit niet hebben doorgezet en er een succesverhaal van hebben weten te maken.
Inderdaad is enthousiasme een belangrijke factor, maar als je eerlijk, rechtdoorzee en direct bent waardeert de klant dat veel meer. de overtuiging is makkelijker bij een enthousiaste verkoper, maar loyaliteit en eerlijkheid naar de klant toe geeft vertrouwen en vaak is dan de klant nog enthousiaster dan de verkoper. Ik moet zelf de klanten vaak afremmen omdat ze het ineens zo graag willen. Maar ik kan mij inderdaad enigzins vinden in de stelling.
Enthousiasme is inderdaad een randvoorwaarde om de klant over de streep te trekken. Discutabel is evenwel of enthousiasme voor 70% het succes bepaalt van een deal. Stel nu dat een aantal leveranciers dit enthousiasme op dezelfde wijze overbrengt. Wat is dan de trigger voor de klant om met leverancier X verder te gaan?
Ronnie
Mochten de concollega's dezelfde mate van enthousiasme tonen dan lijkt mij dat vakkennis, ervaring, en het meedenken met de klant naar de toekomst toe belangrijke voorwaarden
Ook relatief kleinere aspecten zoals de snelheid waarmee er geregeerd wordt op vragen per mail of telefoon zijn vind ik erg belangrijk. Daarnaast is het altijd van belang dat de timing goed moet zijn voor het vragen om de order. Ook dat vinden klanten prettig om te ervaren. Ook het krijgen van een order gaat soms om details.
peter
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.