Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken?

Van teveel eenzijdig nemen worden relaties slecht. Maar we hebben lang niet altijd in de gaten dat we iets nemen. Let op deze communicatieve valkuilen die u krediet kosten!

Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken?

De eigenaresse van een damesmodezaak vertelde mij ooit over een pijnlijke ervaring die zij had toen zij een klant nota bene een compliment wilde maken. Toen de klant de paskamer uitkwam, zei zij spontaan: ‘Die jurk kleedt echt heel slank af hoor!’ Waarop de klant bits reageerde: ‘Ik bén slank!’ Er zijn situaties waarin u iets wilt geven, terwijl u neemt. De relatie met de ander wordt er slechter van en het krediet dat u eventueel had neemt af.

Ongemerkt kredietverlies
Ik wil het hier graag met u hebben over nemen zonder dat we daar erg in hebben. We krijgen geen signaal dat we iets nemen, we bedoelen het ook absoluut niet verkeerd en toch zijn we bezig ons wisselgeld te verspelen of komen we rood te staan. In relaties hebben kleine dingen, zoals bot of kortaf reageren, vaak veel impact. Mensen zijn daar zeer gevoelig voor. Het slechte nieuws is dan ook dat veel relaties automatisch slechter worden, omdat we ongemerkt steeds iets kleins nemen. Dat ongemerkt nemen kan op twee manieren gebeuren. Enerzijds door iets te zeggen of te doen, anderzijds door juist niets te zeggen of te doen.

Wat u niet doet, en ook niet merkt
Tot die laatste categorie behoren de negatieve non-verbale signalen die u kunt afgeven. Zo is een bepaalde blik tijdens een vergadering vaak al voldoende om uw minachting voor een standpunt of voorstel te laten blijken. En door tijdens een presentatie van een collega op uw smartphone te kijken, laat u zien geen enkele interesse te hebben in zijn verhaal. U bedoelt het misschien niet verkeerd, maar de ander zal het waarschijnlijk wel zo opnemen.

Datzelfde geldt voor alle situaties waarin u iets had kunnen geven en het niet deed. Omdat de ander vaak verwachtingen heeft die wij niet kennen, en wij ons onvoldoende verplaatsen in die ander, verandert ‘niet geven’ in ‘nemen’:
  • U schenkt bijvoorbeeld geen aandacht aan iets, wat door de ander wordt opgevat als desinteresse of onverschilligheid.
  • Iemand verwacht van u een bedankje, maar u vindt dat overdreven en doet er niets mee, waarna de ander vindt dat u ondankbaar bent.
  • Iemand verwacht dat u spontaan zult aanbieden om te helpen, terwijl u ervan uitgaat dat die ander daar wel om zal vragen als het echt nodig is.

De onbedoelde belediging
Het niet laten blijken van waardering kan worden opgevat als een belediging. Mij overkwam dat toen de uitgever van een van mijn boeken (voor de goede orde: niet de uitgever van dit boek) mij een mailtje stuurde met de mededeling dat er ‘tot haar verbazing’ inmiddels meer dan vijftigduizend exemplaren van het betreffende boek waren verkocht. Dat bleek een halfjaar daarvoor al te zijn gebeurd, maar het was blijkbaar aan haar aandacht ontsnapt.


Wat u wel doet, maar niet merkt
We kunnen ook ongemerkt nemen door juist wel iets te zeggen of te doen, omdat dat in onze ogen geen nemen is. Een voorbeeld daarvan is humor op kantoor. Een zogenaamd grappige opmerking als ‘Leuk jasje heb je aan!’, gevolgd door een spottend lachje, kan al verkeerd uitpakken. Er worden ook vaak dingen zonder verdere bijbedoelingen gezegd, die desondanks door de ander als negatief worden ervaren:
  • Als u zegt ‘Wees nu eens heel eerlijk’, hoort de ander ‘Jij liegt’.
  • Een boodschap als ‘We gaan vanaf nu meer op de kosten letten’, wordt al snel opgevat als ‘O, dus wij deden hier tot nu toe zomaar wat?’
  • Zegt u ‘Ieder normaal mens snapt toch wel dat …’, dan concludeert de ander ‘O, dus ik ben volgens jou een idioot?’

‘Sukkelzinnen’
Een communicatieprofessional wees mij ooit op het fenomeen ‘sukkelzinnen’. Dat zijn zinnen waar u altijd ‘sukkel!’ achter kunt zetten. Maar uit respect doet u dat niet. Enkele voorbeelden:
  • U denkt zeker dat wij hier niets anders te doen hebben dan ons met uw probleem bezig te houden, …
  • U heeft zeker niet in de gaten wat wij daar allemaal voor moeten doen, …
  • Het verbaast me niets dat u dat niet snapt, …
  • Ik had u van tevoren ook wel kunnen zeggen dat dat niet zou werken, …

Het gaat hier om verwijten, beledigingen of beschuldigingen die vaak onnadenkend worden uitgesproken, en die de relatie enorm kunnen schaden.

Tot besluit: Samen oefenen
Speciaal voorverkopers is het dus van belang om het aantal situaties waarin u iets neemt zoveel mogelijk te minimaliseren. Omdat u zich er vaak zelf niet van bewust bent, lukt dat niet zonder de hulp van anderen. De kunst is om het bij elkaar te herkennen, elkaar daarop te attenderen en dat van elkaar te accepteren.

Tegenover het slechte nieuws dat we vaak nemen zonder daar erg in te hebben, staat gelukkig ook goed nieuws. Als u genoeg krediet hebt opgebouwd, mag u af en toe iets nemen zonder dat de ander u dat kwalijk zal nemen. Hij vergeeft het u dan wel als u hem, per ongeluk, voor ‘sukkel’ uitmaakt.
Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,2
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel