Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Referrals: de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen (Harro Willemsen)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Goede referenties krijgen kost tijd (Tips & Advies Verkoop)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Hoe komt u aan goede leads? (Peter Stinckens)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
In vijf stappen naar een betere opvolging van leads (Michel Hoetmer)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe gaat u om met nepbeslissers? (Tips & Advies Verkoop)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
Wilt u meer leads of betere leads? (Michel Hoetmer)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Nieuwe klanten nodig? Lees de krant! (Danielle de Jonge)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Wie heeft er PIJN? (Enno van Kersen)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Het opvolgen van internetleads (Tips & Advies Verkoop)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Zoek geen leads, wordt een lead voor uw prospects (Peter Stinckens)
Vraag uw klant om een introductie! (Christiaan Knopper)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Correct opvolgen van leads is een goudmijn (Michel Hoetmer)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Mensch, durf te vragen! (Enno van Kersen)
Waar het echt over gaat (Peter Stinckens)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Catalogus opsturen? Maak er een zinvolle actie van (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in de zomer (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingsbevoegdheid, ontdek de juiste man (Koert Wijnands)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Gaat u liever jagen of vissen? (Peter Stinckens)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Er zijn vele verkoopsystemen – wat werkt? (Enno van Kersen)
Acquisitie via e-mail (Richard van Houten)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Kwalificeer elke prospect bij telefonische koude acquisitie (Victor Bonke)
Vertel de potentiële klant niks vóórdat u alles van deze klant weet! (Vladan Soldat)
Uw eerste winst: de goede luisterhouding (Roeland Schweitzer)
De beste vraag die u aan de klant kunt stellen (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Referenties krijgen (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Opsporing verzocht! (Herman Meijer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
De negen P’s in prospect (Vladan Soldat)
Hoe maakt u de juiste click met een prospect? (Peter Stinckens)
De klant achter de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe verkrijgt u referenties? (Peter Stinckens)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
5 Korte acquisitietips (Richard van Houten)
Het farming- en huntingprincipe (Yuri van der Sluis)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)

Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet

Wat moet u bij koude acquisitie wel en niet zeggen als 'begroeting'? Is het relevant wat u daar precies zegt, of denkt u dat de prospect de eerste woorden toch niet hoort?

Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet

Kijkend naar de structuur van een koud acquisitiegesprek, onderscheid ik drie stappen:


1. Begroeting
2. Openingszin
3. Elevator-pitch

De begroeting is het allereerste wat de potentiële nieuwe klant van u hoort wanneer u hem of haar koud belt. De prospect pakt de telefoon op en noemt zijn naam. Hoe begroet u hem dan vervolgens? Het is zeer wezenlijk wat u daar wel en wat u daar niet zegt.

In de loop der jaren heb ik hier een manier voor ontwikkeld, die een bijzonder positieve uitwerking heeft op de rest van het gesprek. Anderen die dit op mijn aanraden zijn gaan gebruiken, hebben dezelfde ervaring.

"Dag meneer Kuijpers, u spreekt met Victor Bonke van Acquiro, goedemiddag…".

Wanneer u deze begroeting taalkundig ontleedt, dan zeg ik het volgende:

Naam prospect
Allereerst noem ik de naam van degene die ik bel: 'Meneer Kuijpers'. Daarmee geef ik aan dat ik me voorbereid heb, weet wie ik moet spreken en specifiek naar hem op zoek ben. Ik zet daarmee de prospect voorop in mijn begroeting, om hem draait het. Bovendien is het mooiste woord dat iemand kent en graag wil horen, zijn eigen naam.

Eigen naam
Daarna spreek ik mijn eigen naam luid en duidelijk uit, zodat die goed te verstaan is. Ik zou u willen aanraden daar altijd uw voor- en achternaam te gebruiken. Als u alleen uw voornaam gebruikt, dan klinkt het alsof u iets te verbergen heeft en dat lijkt me niet de bedoeling. Als u alleen uw achternaam gebruikt, klinkt u afstandelijk en formeel en dat komt de sfeer in het gesprek ook zeker niet ten goede.

Bedrijfsnaam
Vervolgens vermeld ik de naam van de organisatie waar ik voor werk: 'Acquiro'. Let wel, ik zeg hier niet meer en niet minder dan de bedrijfsnaam. Stel u werkt voor een accountantskantoor of voor een werving en selectiebureau, laat dan een eventuele toevoeging in uw naam die daarop duidt weg.
Dus niet: '(…) van werving en selectiebureau ABC'
Maar gewoon: '(…) van ABC'
Het kan namelijk heel goed zijn dat de toevoeging van de woorden 'accountantskantoor' of 'werving en selectiebureau' als een rode lap fungeren op de persoon die u aan de lijn krijgt. Wellicht bent u namelijk al het dertiende bureau dat die dag belt over 'kandidaten voor de functie van…'. De kans is dan groot dat u niet verder komt dan alleen uw begroeting en daarna hoort 'Geen interesse !'

... goedemiddag

Als afsluiting van de begroeting zeg ik 'Goedemiddag'. Vervolgens hou ik mijn mond dicht en wacht op een reactie (ja inderdaad, best eng die stilte…).
Waarom dat 'goedemiddag' aan het eind plaatsen, in plaats van vooraan de begroeting zoals we meestal doen? Om twee redenen:
  • Allereerst maak ik daarmee duidelijk dat ik graag een dialoog aan wil gaan; ik wil graag in gesprek komen en nodig de ander uit iets terug te zeggen.
  • Ten tweede, datgene wat ik terugkrijg als reactie op mijn 'goedemiddag' geeft mij vaak (nee, niet altijd) een hele goede indicatie over hoe de prospect het vervolg van het gesprek zal oppakken. Een vrolijk 'Goedemiddag meneer Bonke' levert een heel ander gesprek op dan 'Ja, zeg het eens' of – en dat komt ook voor – helemaal géén reactie, maar stilte.

Conclusie
Begin het gesprek met een potentiële nieuwe klant die u koud belt eens anders dan u gewend bent. Reken er namelijk maar op dat de prospect wel degelijk scherp luistert naar wat u zegt. U zult merken dat het gesprek veel opener wordt en vaker een dialoog zal worden dan een monoloog. En hoe meer dialoog, hoe groter de kans op een afspraak.
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,4
(75 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Iwan Peerkhan |  http://caleonsecurity.nl

Hallo Victor,

Uit eigen ervaring kan ik iedereen deze manier van communiceren aanraden, zowel bij telefonisch contact als bij persoonlijke ontmoetingen.
Het weglaten van toevoegingen bij de bedrijfsnaam nodigt de prospect ook uit om deel te nemen aan de dialoog door een vraag te stellen: "wat doet ABC?.." of " ABC, is dat niet dat bedrijf dat....?" etcetc.
Dit opent vele mogelijkheden om je pitch zo sterk mogelijk af te leveren, het wordt nu immers aan je gevraagd, dus er wordt geluisterd.
Simpel en goed stuk, en los van de waarde bij aqcuisitie is het goed fatsoen om iemand bij naam te noemen en te begroeten zonder te overrompelen met informatie.
Wat mij betreft geldt altijd: benader een prospect zoals je zelf ook benaderd zou willen worden, vriendelijk, fatsoenlijk, helder en duidelijk.

Iwan Peerkhan
Caleon Security Services

d

Martijn Claassen | BIZNIZcoach |  http://ww.biznizcoach.nl

GRATIS tip vanuit telefonische etiquette:

Begin eerst met goedemorgen/-middag, want uit onderzoek is gebleken dat de eerste 1-2 seconden van het gesprek gaan verloren bij de luisteraar, dus worden niet opgenomen.

Janny Westenbrink |  http://www.westbrinck.nl

Een goed artikel!

Een prettige opening in het gesprek heeft een positieve weerslag op de interactie en op het resultaat dat je gaat bereiken.

Mensen doen zaken met mensen.

Groeten Janny

IJpelaar |  http://Guides.nl

Een kort, mooi en duidelijk stuk. Ik ben zelf ruim 25 jaar accountmanager en vertegenwoordiger geweest bij veel verschillende bedrijven. Mijn kracht hierbij is het cold canvassen, ik kom koud binnen waar anderen nooit binnen zijn geweest. Nu ik mijn eigen bedrijf heb, loop ik tegen andere dingen aan, en dat is bijvoorbeeld het enthousiasmeren van mensen via de telefoon. Dit is een geheel andere soort van sport die ik mezelf nog 'eigen' aan het maken ben. Ik moet zeggen dat ik het pas "goedenmiddag" aan het eind van mijn voorstelrondje zeggen gevolgd door een stilte in de hoop dat een prospect begint te praten een gevaarlijke bezigheid vind. Een beetje ondernemer is óók op de hoogte van verkoperstrucjes, en kennen het stille spelletje ook. Je hoeft er bij mij in ieder geval niet mee aan te komen. Dit gaat namelijk een ernstig vervelende situatie voor een verkoper worden, en hij verliest het bij mij ook direct.Niet alleen is hij me bij voorbaat al kwijt, ik laat hem ook zijn verhaal doen, doe enthousiast mee, en geef hem na een half uur een domper van jewelste. Mijn mening: Zeg wie je bent, met voor en achternaam, en vertel zo snel mogelijk waar je voor belt, zonder spelletjes. Maar zo als ik al zei aan het begin: Ik ben pas net begonnen met telefonische acquisitie.

Dag Victor,

Zeer goed artikel!

De naam van ons bedrijf is "De Verzekeraer". U raadt het al, wij verkopen verzekeringen! Dus als ik prospecten bel en ze vragen naar de naam van ons bedrijf dan weten ze onmiddellijk dat wij verzekeringen verkopen.

Mag ik u vragen hoe we onze bedrijfsnaam best communiceren via telefonische prospectie?

Met vriendelijke groeten,
Michel

Victor Bonke |  http://ww.acquiro.nl

@Michel: tsja, dat is een bekende valkuil. Enerzijds prachtig dat de naam van het bedrijf meteen duidelijk maakt wat jullie doen, anderzijds werkt het als de eerder genoemde 'rode lap' op sommige prospects.

Mijn advies zou zijn: "Dag meneer X, U spreekt met Michel Y van DeeVee, goedemorgen." Daarmee maskeer je je naam en kun je even later in het gesprek uitleggen waar DeeVee voor staat.

Is dat iets?

Hartelijke groet en succes

Victor

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

@Martijn: Dat de klant de eerste paar seconden eigenlijk toch niet hoort, heb ik regelmatig eerder gehoord.

Nieuw wetenschappelijk onderzoek heeft echter andere bevindingen aangetoond, namelijk dat mensen binnen een halve seconde na het horen van een stem al een 'eerste indruk' hebben.

Zie dit artikel: http://www.nu.nl/wetenschap/3726296/eerste-indruk-ontstaat-halve-seconde-horen-van-stem.html

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel