Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)

Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

De AVG is sinds mei 2018 van kracht, maar lang niet iedereen houdt zich aan deze wetgeving. Hoe zit dat in B2B en wat kunt u doen?

Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie
Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De verordening beschermt de privacy van personen en bevat regels over de manier waarop persoonsgegevens moeten worden verwerkt. De gevolgen van deze wet zijn groot voor iedere organisatie die persoonsgegevens gebruikt en verwerkt. De AVG heeft dus ook veel invloed op de manier waarop organisaties met marketing en acquisitie moeten omgaan. In algemene zin is er een grondslag nodig wanneer je als organisatie persoonsgegevens gaat verwerken. Business to business acquisitie is dus niet verboden, maar het is wel een stuk lastiger dan voorheen. Wilt u precies weten wat de gevolgen zijn van de AVG voor (koude) acquisitie, lees dan nogmaals mijn artikel Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG

Geen fan meer van koude acquisitie

In mijn commerciële leven heb ik meer dan 50.000 cold calls gemaakt en hierover alle serieuze boeken en artikelen gelezen. In mijn eerste jaren als salestrainer heb ik meer dan 1000 man opgeleid en de fijne kneepjes van cold calling geleerd. Ik durf te zeggen dat ik alle manieren, methoden en technieken ken. Ik was altijd een vurig voorstander, tot ik een jaar of vijf geleden met ons team de Par5 methode heb ontwikkeld. De resultaten daarvan zijn zoveel beter dan koude acquisitie, dat ik mijn mening 180 graden heb bijgesteld. Daarbij heeft koude acquisitie aan beide kanten van de telefoon een slechte naam gekregen. Jong sales talent heeft (terecht) geen trek meer om zich door 97 afwijzingen heen te worstelen om te komen tot drie succesjes. En het merendeel van de functionarissen neemt niet eens meer de telefoon op bij een onbekende beller.

Discussie over de AVG
Niet iedereen deelt mijn visie dat koude acquisitie op sterven na dood is. Er zal altijd een discussie onder vakgenoten blijven wat de beste tactieken en manieren zijn om nieuwe klanten te vinden. Dat is prima natuurlijk. Waarover ik geen discussie had verwacht is de AVG. Ik kies er voor om met de Par5 methode volledig te willen voldoen aan de AVG-wetgeving. Om te zien of deze in lijn is met de AVG heb ik kritisch gekeken naar alle onderdelen en de stappen van ons acquisitieproces. Dat betekent niet dat ik blij ben met de AVG, maar ik heb weinig invloed op wat ze in Brussel of Den Haag bedenken. 

Iets aantrekken van de AVG?
Het lijkt mij evident om netjes volgens de regels te willen werken. Dat blijkt echter niet zo voor de hand te liggen. Ik heb de afgelopen maanden met veel sales professionals, commerciële trainers en organisaties gesproken die zich bezighouden met (koude) acquisitie. Tot mijn verbazing blijkt het overgrote deel zich vooralsnog weinig van de AVG-wetgeving aan te trekken. Een aantal had zich zelfs nog helemaal niet in de AVG-materie verdiept. Laten we eens kijken naar de meest gemaakte opmerkingen die ik heb gehoord over de AVG en mijn visie daarbij.
'De AVG is toch moeilijk te handhaven'
Het is waar dat er niet voldoende mankracht bij de Autoriteit Persoonsgegevens is om de wet 100% te handhaven. Het feit dat de pakkans klein is, is natuurlijk geen reden om u niet te houden aan deze wet. U kunt geen businessmodel hebben, waarbij de kern van uw werkzaamheden niet legaal is. Het zou hetzelfde zijn om een koeriersbedrijf te runnen, waarbij al uw koeriers op de snelweg structureel 150 km/u rijden.
'Laten we vooral geen slapende honden wakker maken'
Het is naïef om te veronderstellen dat uw contactpersonen geen weet hebben van de AVG-wetgeving en hun recht op privacy. Het duurde niet lang voordat de meeste consumenten zich bij het bel-me-niet register hadden ingeschreven. En de kans is groot dat telemarketing bij consumentenverkoop in de nabije toekomst helemaal wordt verboden. De meeste cold callers maken gebruik van de mogelijkheid van ‘een gerechtvaardigd belang’ binnen de AVG, om toch door te gaan op de oude manier van koude acquisitie. Ze vergeten hierbij echter de belangenafweging (uw belang versus het belang van de privacy van degene die belt) op voorhand op papier te zetten. Daarbij eist de AVG dat u mensen actief informeert over hoe u aan hun gegevens komt en wat u daarmee doet. Ook moet u hen wijzen op een afmeldmogelijkheid tijdens uw gesprek. Binnen de Par5 methode werken we niet met een gerechtvaardigd belang, maar vragen we netjes toestemming (opt-in), voordat we een prospect benaderen. 
'Als ik me aan de AVG moet houden, kan ik beter stoppen met mijn koude acquisitie vak'
De AVG-wetgeving werd al jaren verwacht, dus hebt u genoeg tijd gehad om u erop voor te bereiden. Als u nog steeds een oude verkoopmethode wilt blijven toepassen, die niet meer door de beugel kan, moet u niet boos worden als de wereld is veranderd. Pas u aan of ga wat anders doen.

Vijf redenen om wel aan de AVG te voldoen

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat door veel belanghebbenden binnen het commerciële vak de AVG als een fenomeen wordt gezien dat vanzelf wel een keer overwaait. Dat lijkt me kortzichtig. Wetgeving gaat niet zomaar voorbij als we het maar blijven negeren. Laat ik de vijf belangrijkste redenen op een rijtje zetten om te voldoen aan de AVG bij acquisitie.
  1. Operating procedures
    De leiding van een organisatie is er natuurlijk erg op gebrand om voortdurend nieuwe klanten te krijgen. Sales teams krijgen dan ook scherpe targets voor hun acquisitiedoelen. Het halen van deze targets is belangrijk maar niet ten koste van alles. Iedere werknemer in de organisatie moet wel werken in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving. De Chief Compliance Officer heeft tegenwoordig een zeer belangrijke stem in de bepalingen hoe een organisatie mag en moet opereren. Hij zal dan ook niet toestaan dat doelbewust regelgeving wordt genegeerd of niet nagekomen.

  2. Reputatieschade voorkomen
    Als het fout gaat kunnen de gevolgen groot zijn. Niet alleen kunnen er grote boetes worden opgelegd maar vooral staat de reputatie van uw eigen organisatie op het spel. Dit kan op kleine schaal zijn, bijvoorbeeld wanneer potentiële klanten gaan klagen op social media over de manier waarop ze zijn benaderd. Het kan ook op grote schaal zijn. Journalisten doen graag onderzoekjes waarbij 'foute' sectoren ineens langs een strenge meetlat gelegd worden. Denk aan al het negatieve nieuws uit de banksector in de afgelopen periode. Dit kan uw bedrijf of branche ook overkomen.

  3. Uw klanten willen het
    Steeds meer bedrijven eisen (bijvoorbeeld in hun inkoopvoorwaarden) dat u als leverancier de AVG naleeft. Zij willen dat u hen vrijwaart van boetes. Als u dat niet doet, kunnen zij een claim krijgen. Bedrijven willen dus alleen zaken doen met bedrijven die netjes werken. Dit kan betekenen dat u een concurrentienadeel oploopt, wanneer u uw zaakjes niet goed op orde hebt en de AVG negeert.

  4. Verzekeraars willen het
    Bent u verzekerd tegen beroepsfouten? Dan verliest u vaak dekking voor AVG-problemen als u niet voldeed aan de regels. Dit kan grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld bij een datalek. Wanneer uw klanten hierbij een schadeclaim indienen, kunt u zomaar ineens de dekking van uw verzekeraar verliezen als u de AVG niet hebt gevolgd.

  5. Het is een kleine moeite
    Ja echt. Het is niet heel ingewikkeld om uw acquisitieproces aan te passen en volledig te voldoen aan de AVG. In principe kijkt u naar de manier waarop u aan uw data komt, hoe u die verwerkt en hoe u potentiële klanten benadert. Hierbij zult u vaak andere keuzes moeten maken. En ja, die zijn soms pijnlijk. Vooral als blijkt dat u sommige data (persoonsgegevens) moet vernietigen als u deze niet volgens de AVG-wetgeving hebt verkregen.

Cultuuromslag
Mijn advies is om ruim aan de goede kant van de AVG-wetgeving te blijven. Hiervoor is in onze branche nog een grote verbeterslag nodig. Mijns inziens zit de grootste uitdaging bij sales professionals, trainers en organisaties die zich bezighouden met (koude) acquisitie, in de cultuur. Voor wie jarenlang op een bepaalde manier heeft gewerkt is het lastig om de processen en methoden aan te passen. U kunt dan kwaad worden op de wetgevers, maar u kunt ook de hand in eigen boezem steken. Het grootste risico dat we als branche lopen, is dezelfde kant opgaan als business-to-consumer-acquisitie. Als wij ons niet aanpassen, zal de wetgeving dat doen.

Bent u nieuwsgierig geworden hoe onze Par5 methode werkt en hoe wij in alle stappen voldoen aan de AVG-wetgeving? Kijk op de website van de Par5 methode voor meer artikelen. Eind 2018 verschijnt mijn boek hierover. Het is een aanpak waar uzelf en uw prospects blij van worden, zonder oldschool verkooptrucjes te gebruiken en met een vijf tot tien keer hoger rendement ten opzichte van koude acquisitie.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Prospects
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(17 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel