Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Goede referenties krijgen kost tijd (Tips & Advies Verkoop)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Hoe komt u aan goede leads? (Peter Stinckens)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
In vijf stappen naar een betere opvolging van leads (Michel Hoetmer)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe gaat u om met nepbeslissers? (Tips & Advies Verkoop)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
Wilt u meer leads of betere leads? (Michel Hoetmer)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Nieuwe klanten nodig? Lees de krant! (Danielle de Jonge)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Wie heeft er PIJN? (Enno van Kersen)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Het opvolgen van internetleads (Tips & Advies Verkoop)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Zoek geen leads, wordt een lead voor uw prospects (Peter Stinckens)
Vraag uw klant om een introductie! (Christiaan Knopper)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Correct opvolgen van leads is een goudmijn (Michel Hoetmer)

Sales Navigator bij acquisitie

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Bij LinkedIn is ook een betaalde variant beschikbaar: Sales Navigator.  Maar heb je hier wat aan als je acquisitie pleegt? Ontdek hier of deze investering de moeite waard is.

Sales Navigator bij acquisitie
LinkedIn is voor business-to-business acquisitie in de meeste branches onmisbaar geworden. Het volgen van prospects, linken met contactpersonen en delen van relevante content is voor business developers dagelijkse kost. Net als bij de andere grote socialmedia-platforms is LinkedIn gratis, maar niet kosteloos. Je betaalt met je data. Recruiters vallen je lastig, InMails dringen zich op en je tijdlijn vult zich met advertenties. Een kleine prijs voor velen om het maximale uit je acquisitie-inspanningen te kunnen halen.

De belangrijkste toepassingen kun je uitstekend benutten met de basismogelijkheden van LinkedIn. Voor zo’n 750 Euro per jaar is er ook een betaalde optie: Sales Navigator. Hiermee krijg je de beschikking over meer tools en mogelijkheden. Maar heb je hier wat aan als je acquisitie pleegt? Is deze investering de moeite waard? Deze vragen komen uitgebreid aan bod in dit artikel.

De gratis kracht van LinkedIn
Binnen moderne acquisitieprocessen, zoals de Par5 methode, neemt social selling als kanaal een belangrijke plaats in. De “gratis” mogelijkheden van LinkedIn zijn cruciaal:
  • Als researchmedium om de namen op je hitlist te checken of ze daarop thuishoren. Daarbij kun je meteen onderzoeken wie je ideale contactpersoon is, wat de beste benaderwijze is en of je geschikte gedeelde connecties hebt die je kunt inzetten als referral. 
  • In beeld te komen. Door content van je gewenste contactpersoon te voorzien van commentaar of te delen, word je opgemerkt. Hiermee kom je op de radar bij je contactpersoon en kun je gemakkelijker vervolgstappen zetten.
  • Linken met je contactpersoon heeft een hoge slagingskans, als je met de juiste timing een uitnodiging schrijft voorzien van een persoonlijke touch.
  • Een opt-in verkrijgen. Noodzakelijk om te werken binnen de AVG en als aankondiging en opwarming voor een eerste livegesprek.
  • Werken aan thoughtleadership door structureel relevante content te delen, die raken aan de pains en gains van je prospects. Iedere keer als jij voorbij komt op de tijdlijn van je contactpersonen met prikkelende en uitdagende content, is de stap naar een afspraak dichterbij.
  • Online visitekaartje. Jouw potentiële klanten zullen ook research doen wie jij bent en wat je aan waarde kunt toevoegen. Een scherp geschreven en compleet profiel draagt daaraan bij.

Go pro met Sales Navigator
Als eerste een overzicht van de belangrijkste extra functionaliteiten en hoe je deze kunt inzetten bij acquisitie:
Leadlijsten bouwen. Je kunt je hitlist met prospects direct opbouwen in Sales Navigator. Alle updates van deze prospects krijg je te zien in je tijdlijn, zelfs zonder dat je bent gelinkt. Je kunt per prospect bekijken welke updates ze recentelijk hebben geplaatst. Je kunt beter timen of, hoe en wanneer je reageert op content van een prospect. Dit bespaart je een hoop handwerk en je mist geen updates meer in je tijdlijn.

Zoeken en filteren. Sales Navigator heeft uitgebreide zoek- en filtermogelijkheden. Tientallen filters helpen je de juiste prospects of contactpersonen te vinden. Je hebt filters zoals bedrijfstak, functie, locatie, senioriteitsniveau, ervaring, welke graad je bent verbonden en het aantal jaren werkzaam. Je kunt kijken wie je bedrijf volgt, wie is genoemd in het nieuws of wie recentelijk van baan is veranderd.  Zoekopdrachten kun je opslaan voor later gebruik.
Een speciale zoekfilter is de ‘past not current’-filter. Hiermee kun je contactpersonen vinden, die voorheen hebben gewerkt bij je huidige klanten en nu bij een andere organisatie werken. Er is daarnaast een optie dat je LinkedIn suggesties laat doen voor soortgelijke leads. De resultaten hiervan zijn in het begin meestal magertjes, maar het lerende algoritme van LinkedIn zal op termijn steeds betere suggesties kunnen doen. Al deze zoek- en filteropties helpen je bij het opbouwen van goede leadlijsten en voldoende nieuwe aanwas van prospects.

Waarschuwingen instellen. Je kunt meer dan tien soorten waarschuwingen instellen, voor prospects en contactpersonen die je hebt opgeslagen. Bijvoorbeeld als je contactpersoon wordt vermeld in een artikel of in het nieuws, als je prospect zelf nieuwe content deelt, van baan verwisseld of op de ene of andere manier interacteert met jou of je organisatie. Deze ‘alerts’ helpen je om op het juiste moment in actie te komen, door een berichtje te sturen of content te voorzien van commentaar. Dit is een sterke troef ten opzichte van de standaardversie, waarbij je zelf secuur je tijdlijn in de gaten moet houden voor updates van de contactpersonen die je volgt.

Opslaan van notities. Een fijne optie is het toevoegen van notities bij prospects en contactpersonen. Zo kun je binnen LinkedIn de voortgang van je acquisitieproces documenteren en aantekeningen bijhouden. Omdat je ook kunt zoeken binnen alle notities die je hebt gemaakt, kun je ook snel overzichten maken en inzicht krijgen in je totale leadlijsten.

Teamlink. Als de organisatie waar je werkt een Team- of Enterprise-account heeft, kun je gebruik maken van de netwerken van je collega’s. Zo kun je sneller gedeelde connecties vinden om een introductie te krijgen. Je krijgt ook een melding als een collega linkt met een van je prospects. Voor grotere business development-afdelingen is Teamlink een mooie toevoeging. Team- en Enterprise-abonnementen geven koppelingen en integraties met diverse CRM-pakketten en hebben tools voor contenttracking.  

InMails. Dit was bij de introductie van Sales Navigator de belangrijkste feature. Het kunnen versturen van een privébericht, zonder dat je bent gelinkt met elkaar. Je krijgt 20 credits bij start van iedere maand en iedere InMail sturen kost 1 credit, die je terugkrijgt als de ander je InMail beantwoordt. Het punt is dat InMail op dit moment vaak als commerciële boodschap wordt gebruikt: “Hallo, ik heb een tof product wat ik je wil voorstellen, hier is mijn pitch …” Voor de meeste ontvangers zijn InMails dan ook niets meer dan spam geworden. Je kan zelfs bij je eigen instellingen aangeven dat je geen InMails wilt ontvangen. De effectiviteit is tegenwoordig dus gering en heeft weinig toegevoegde waarde bij acquisitie.

Andere voordelen. Er zijn nog andere features die je krijgt bij Sales Navigator. Zo kun je 90 dagen terugkijken wie op je profiel heeft gekeken en kun je zelf ongelimiteerd profielen bekijken. Je kunt een link toevoegen aan je connectieverzoek en je krijgt ook een Sales Navigator App voor je smartphone.

Betere acquisitie-resultaten?
Sales Navigator heeft veel voordelen ten opzichte van de basisversie van LinkedIn, maar levert het betere resultaten op bij acquisitie? Het korte antwoord is ja, maar het verschil is klein. Het hangt af van de volgende factoren:
Intensiteit van gebruik. Als je meer dan 20% van je tijd besteed aan acquisitie, dan verdien je de investering snel terug. Op allerlei vlakken bespaar je tijd en leveren de extra tools gemak op. Het is te vergelijken met een moderne auto. Als je veel op de weg zit, hebben alle nieuwe snufjes meerwaarde.

Gebruik LinkedIn in je markt. Social selling is maar een van de vele kanalen die je inzet bij acquisitie. Er zijn nog voldoende bedrijfstakken waar jouw gewenste contactpersonen bij prospects niet of nauwelijks actief zijn op LinkedIn. Dan moet je je concentreren op andere acquisitiekanalen, zoals referrals, papieren mailingen en offline events. Sales Navigator geeft pas meerwaarde als social selling een dominant kanaal is binnen je acquisitieproces.

Werken binnen de AVG. Voor de meeste salesprofessionals levert de AVG nog veel onduidelijkheid op wat wel en niet is toegestaan. Zonder opt-in kun je geen persoonsgegevens verwerken in je CRM-pakket, dus loop je te klooien met losse blaadjes. Met Sales Navigator lijk je in de eerste stappen van het acquisitieproces gemakkelijker te kunnen werken binnen de AVG, omdat je wat informatie kunt documenteren binnen LinkedIn. Wat wel en niet precies mag zonder opt-in blijft in de praktijk echter een grijs gebied, dus blijf hiermee uitkijken.

Gestructureerd werken. Als je geen kei bent in procesmatig werken, kan Sales Navigator helpen om meer structuur in je acquisitie te brengen. Het verlangt dat je leadlijsten bouwt, deze gaan volgen en actie onderneemt als er activiteit is bij een prospect. Deze stok achter de deur kan voor sommigen een groot verschil uitmaken in de resultaten die je behaalt.
 
Inzet extra opties. Je hebt meer opties ter beschikking, waarbij vooral de uitgebreide zoekfunctie en het instellen van waarschuwingen je echt helpen bij acquisitie. Dan moet je ze wel gebruiken natuurlijk. Je koopt geen Tesla om alleen boodschappen mee te doen.

Waar Sales Navigator niet bij helpt
De kracht van de inzet van social selling bij acquisitie zit in de maatwerkbenadering van iedere contactpersoon op je hitlist. Het schrijven van een relevant commentaar, het opbouwen van thoughtleadership door het plaatsen van krachtige content en het versturen van persoonlijke berichten, helpen je echt verder in het proces richting een afspraak. Het is nooit knip- en plakwerk of het versturen van bulkberichten. Sales Navigator is dus geen olifantenpaadje richting snel succes.

Conclusie

Ik ben enthousiast over Sales Navigator, zoals ik ook enthousiast ben over mijn uitgebreide navigatiesysteem in mijn auto. Het is gemakkelijk en prettig werken. De investering van zo’n 750 euro per jaar verdien je snel terug als acquisitie een belangrijke taak voor je is en jouw doelgroep actief is op LinkedIn. Val je niet in deze categorie, dan is de basisversie van LinkedIn echt goed genoeg.

In het praktijkboek van de Par5 methode die in 2021 uitkomt, zal een uitgebreide bespreking van Sales Navigator te vinden zijn. Hierin geef ik een overzicht van alle tools met tips, tricks en voorbeelden voor de beste toepassing als ondersteuning bij acquisitie.

Dank aan Corinne Keijzer voor feedback op dit artikel.



Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, LinkedIn, Prospects
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,3
(7 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel