Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)

De diepste valkuil voor verkopers

Het is de duurste en de meest frequente fout die we als verkopers maken. Het overkomt u, mij en zowat iedereen die ik ken. En waar heb ik het dan over?

De diepste valkuil voor verkopers

Over het fout inschatten van de reactie en bereidheid van de klant om met ons in zee te gaan. Het fout evalueren van de koopintenties.

U heeft een gesprek met de klant of prospect. U voelt de 'klik', kent de verwachtingen en wensen van de klant en weet zeker dat uw aanbod de perfecte oplossing is. Bovendien blijkt uit het gesprek dat ook het budget geen bezwaar is. Bingo, de deal is binnen! Of toch niet?

In deze situatie neigen we er allemaal toe om de verkoop als een voldongen feit te zien. We doen een extra inspanning voor de offerte, plannen een bijkomend verzoek in, verzorgen het contact optimaal, sturen extra ondersteunende informatie op en vragen collega's om voor verdere ondersteuning te zorgen. Kortom, we zetten een ganse machinerie in gang die veel tijd en energie (en dus geld) kost. Maar het is de moeite waard, nietwaar?

De kostprijs van een misser
En dan, enkele weken later, blijken we de deal toch niet te hebben binnengehaald. Wat de reden ook is, we zijn boos, verontwaardigd en vooral, we begrijpen het niet. We bellen de klant, spenderen tijd en energie om te weten te komen waarom de klant heeft afgehaakt. Na veel vijven en zessen krijgen we een reden te horen, we zetten deze in onze database en gaan verder naar de volgende klant.

Door dit proces hebben we veel tijd verloren en andere kansen links laten liggen. De afwikkeling kost veel negatieve emotie en perkt onze productiviteit sterk in. Al met al een kostbare zaak, zowel financieel als emotioneel.  En het tast onze geloofwaardigheid binnen onze eigen organisatie aan. We hebben immers verwachtingen geschapen bij anderen die niet ingelost worden.

Een vriend die salesmanager is bij een grote organisatie, schatte de gemiddelde kosten van een dergelijke misser op ongeveer een verlies van € 4.000 (kostprijs uren verkoper en pre-sales, opmaken offerte, uitwerken door productspecialisten, opvragen prijzen en verlies aan productiviteit). De gemiddelde waarde van een deal bedraagt bij hen € 35.000 per jaar (ze werken steeds met jaarovereenkomsten). Een pijnlijke zaak dus.

De valkuil omzeilen: hoe groot is de verkoopkans?
Hoe voorkomt u deze zaken? Wat kan u helpen om deze situaties tot een minimum te beperken? Het antwoord is niet zo helder als velen ons willen doen geloven. Door enkele gerichte vragen te stellen heeft u wel een antwoord, maar hoe correct is dat?  Vragen als: Indien we…., zou u dan bereid zijn te kopen? of: Hoe groot schat u de kans in dat u dit bij ons zal afnemen? helpen niet echt.  Ze geven alleen weer wat de klant wil dat u weet, ze geven zelden de eerlijke intenties weer

De beste manier om echt te begrijpen hoe groot uw kans is, is complexer. Hiervoor moet u meerdere mensen binnen de organisatie kennen. Indien u de DMU goed in kaart heeft gebracht, heeft u meerdere aanspreekpunten. Indien u bovendien een goede relatie heeft met de secretaresse van enkele belangrijke betrokken figuren, en de receptionist(e) en eindgebruikers goed kent, dan kunt u beginnen met het opbouwen van een realistisch beeld van uw kansen. Gaat u alleen af op de feedback van uw directe contactpersoon, dan is de kans groot dat u een verkeerd beeld heeft van de situatie.

Het belang van relaties
Beschikken over een breder netwerk bij uw klant, is steeds een goed idee. U zal sneller betrokken worden bij de diverse kansen die zich aandienen, u zal geloofwaardiger zijn bij de klant en – bovenal – u zal geconfronteerd worden met de verschillende opvattingen binnen de organisatie. En dit is een niet te onderschatten voordeel. Het zal u helpen uw offertes aantrekkelijker te maken, de problemen beter te begrijpen en de koopbereidheid van de klant beter in te schatten.

Tip
Dit laatste punt kan veel tijd, energie en frustratie besparen, zowel voor uzelf als voor uw organisatie. Maak er steeds een punt van om minstens drie personen te kennen. Neem vaak contact met ze op en vraag hun feedback over uw aanbod. Alleen op die manier heeft u enige vorm van zekerheid dat uw inschatting van de koopintenties van de klant correct is.

Peter Stinckens

Peter Stinckens

Peter  Stinckens
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Problemen met Verkopen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(98 stemmen)
Reacties

Frank van Lierop

Beste Peter,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb me onlangs ook weer eens mee laten slepen in het enthousiasme van een klant waarbij veel tijd en geld is gestoken in een volledig uitgewerkte oplossing. Vervolgens gaat de concurrent met een voorstel op een bierviltje er met de order vandoor. Een kwestie van verkeerd relatiebeheer en de DMU onjuist inschatten.
Ik denk dat het belangrijk is om de diverse relaties op verschillende niveaus te hebben. Zowel op directieniveau als op de werkvloer en alles wat er tussenin zit.

Mark

Peter,

Dit lijkt mij een artikel van waarde.

Mijn inziens "helpt" het kennen van meerdere personen binnen een organisatie inderdaad voor een goede beeldvorming van een firma en diens normen en waarden, in nagnoeg alle facetten.

Een naar mijn vermoeden veel gemaakte fout is denk ik; Dat men het gevoel heeft "vriendjes" te moeten maken met veel indirecte "beïnvloeders" en daar vanaf een bepaald punt teveel op "gaan bouwen".

Het maken van een beoordelingsformulier kan inzicht bieden. Gewoon een lijst met een aantal "standaard" punten en er een waardering aan geven (Puur voor de zakelijke c.q. onafhankelijke beoordeling/onderdeel van het proces).

Het is een beetje "kort door de bocht" maar ik neem toch aan dat de meesten weten waar ik op doel.

Met vriendelijke groet, Mark

Beste Peter,

Spijkers met koppen! Zelf dacht ik onlangs zo'n traject voor te zijn door het plan van eisen van de prospect te Googlen en kwam er zo achter dat toch 90% rechtstreeks gekopieerd was van een andere aanvraag uit 2008 van een totaal andere organisatie.

Desondanks wel de poging gewaagd en de aanbesteding uitgewerkt, echter met een kritische noot dat de prijs waar naar gevraagd werd niet op berustte op het eindproduct. Wat denk je? Idd afgeketst.
De "tone of voice" was niet passend. Het enige wat ik had aangegeven is dat het plan van eisen niet S.M.A.R.T. was.

Beter in een vroeg stadium op je snufferd gaan dus, dan dat de opdracht uit de klauwen loopt met risico op juridische kwesties.

Wel jammer dat je soms met de beste bedoelingen totaal gepiepeld wordt door organisaties.

Peter Stinckens |  http://www.peterstinckens.be

@ Mark

Ik denk niet dat het te kort door de bocht is om een lijstje te maken. Een boek hierover (vanuit een totaal andere invalshoek) dat ik iedereen warm kan aanbevelen is het Checklist Manifest. Hierin wordt overtuigend aangetoond dat bij toenemende complexiteit een ondersteuning via een lijst, checklist of iets dergelijks een bijzonder grote invloed heeft op het eindresultaat.

@ Frank

Ik ben het helemaal eens met je visie. Een organisatie is een samenstelling van verschillende delen (mensen). Hoe breder je netwerk hoe groter je impact op hun aankoopproces.

Natascha

Goed artikel. Echter, deels mee eens. Bij wat meer 'officiële' trajecten (aanbestedingen bijv.) gaat het niet om het kennen van de DMU, maar om de interne problematiek. Je krijgt dan meer toekenning van punten wanneer je de spijker op z'n kop slaat met je beantwoording in je offerte. Het stellen van vragen of het contact zoeken met je DMU tijdens de tenderpocedure betekent meteen een knock out.

t.zwolman@solidbusiness.nl |  http://verkoopkanbeter.nl

Dit overkomt iedereen weer opnieuw. Ook vanwege het enthousiaste gedrag van de verkoper zelf. Daar wil je geloven wat je wil geloven.

Ook een aanrader; bespreek elke mogelijke deal met iemand in het bedrijf of je sales coach. Deze kunnen navragen of het daadwerkelijk wel is zoals het is of.... zoals je het wilt geloven.

Een klant wil je wel vrijblijvend hoop geven, maar (niet) de order. Je kunt dat ook beïnvloeden door je eigen gedrag in ieder geval op orde te hebben zodat je zelf geen aanleiding geeft de order niet door te laten gaan.

Hopelijk hebben jullie er iets aan als lezers van deze geweldige site!

Tom.

t.zwolman@solidbusiness.nl |  http://verkoopkanbeter.nl

Dit overkomt iedereen weer opnieuw. Ook vanwege het enthousiaste gedrag van de verkoper zelf. Daar wil je geloven wat je wil geloven.

Ook een aanrader; bespreek elke mogelijke deal met iemand in het bedrijf of je sales coach. Deze kunnen navragen of het daadwerkelijk wel is zoals het is of.... zoals je het wilt geloven.

Een klant wil je wel vrijblijvend hoop geven, maar (niet) de order. Je kunt dat ook beïnvloeden door je eigen gedrag in ieder geval op orde te hebben zodat je zelf geen aanleiding geeft de order niet door te laten gaan.

Hopelijk hebben jullie er iets aan als lezers van deze geweldige site!

Tom.

Bart van Rietschoten

Zeer leerzaam, alleen heb ik wel een kanttekening. Ik denk dat het bij de wat complexere trajecten belangrijk is om meerdere mensen te kennen en hier navraag te doen. Bij de wat simpelere trajecten heb je niet altijd meerdere contactpersonen en heb je met 1 persoon te maken (kan en mag ook beslissen = inventariseren). Dan vraag ik me af hoe je dan meerdere personen in je netwerk kan krijgen om te polsen of we echt zaken gaan doen en dan geen scheve gezichten te krijgen (lees de deal wellicht niet gegund krijgen) als je je contactpersoon voorbij loop.
Iemand hiervoor tips?

Elbert van Steenbergen

Goed en relevant artikel! Maar je voelt een 'maar': de DMU goed leren kennen en contacten opdoen kost ook tijd en geld. En deze moeite verlies je net zo goed als je de deal misloopt.

Of zie ik iets over het hoofd?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel