Uw primaire doel bij koude acquisitie is aan tafel komen. Maar als u die afspraak niet kunt inschieten, hoe kunt u dan toch scoren?
Wanneer u een zakelijke propositie in de markt wilt zetten die meer kost dan een paar honderd euro, dan is meestal het doel van uw acquisitie-inspanning om te komen tot het maken van een afspraak. U wilt tijd en aandacht van de prospect vragen voor uw product of dienst. U wilt:
de prospect in de ogen kunnen kijken
een goede verstandhouding creëren
de gun-factor te pakken krijgen en
uw product of dienst verkopen
Dat gaat meestal niet via de telefoon, want de prospect wil ook u zien. De prospect wil weten met wie hij of zij te maken heeft, voordat er besloten gaat worden over een eventuele aanschaf. Maar als u aan het bellen bent met een prospect en het lukt u niet om hem of haar te verleiden tot het maken van die afspraak, dan is het verstandig om een afgeleid, secundair doel achter de hand te houden. Een ander doel dan de afspraak maken, namelijk:
Over een tijd nog een keer terugbellen
Informatie opsturen
Inlichtingen verzamelen
Referral vragen
Over een tijd nog een keer terugbellen U kunt de prospect op een vriendelijke manier vragen, nadat is gebleken dat het maken van de afspraak er nu niet inzit, of u over enkele weken of maanden nog een keer terug mag bellen. Er zijn maar weinig mensen die dan zeggen: "Nee, ik wil niet dat u me weer belt". Het kan maar zo zijn dat over een aantal weken of maanden de situatie zodanig is veranderd dat uw propositie opeens wél in goede aard valt en er alsnog een afspraak wordt gemaakt. Informatie opsturen U kunt ook aangeven dat u de prospect graag de nodige informatie over uw product of dienst opstuurt, als de afspraak er nu niet inzit. Dat kan zijn een brochure, brief, mail, white-paper, et cetera. Wanneer het een mail betreft krijgt u tevens direct het e-mailadres van de prospect en dat kunt u later weer gebruiken. Vervolgens gaat u uiteraard, nadat de informatie is verstuurd, nog een keer nabellen om te vernemen wat men van de informatie vindt en of dat alsnog aanleiding is tot …
Inlichtingen verzamelen Het derde wat u kunt doen, als het niet lukt die afspraak te scoren, is (nadere) inlichtingen inwinnen. Inlichtingen die te maken hebben met de specifieke prospect, of met de sector als geheel, of over concullega's. Deze inlichtingen kunnen u helpen om een beter (vervolg) gesprek te hebben met de prospect als u over een tijdje opnieuw belt. Maar het helpt u ook om meer inzicht en begrip te krijgen voor de sector die u aan het bellen bent, wat u vervolgens prima kunt gebruiken bij een andere prospect in hetzelfde domein. Referral vragen Tenslotte, wanneer het u echt niet lukt om deze prospect te 'scoren', kunt u de vraag stellen of er mensen in hun netwerk zitten voor wie deze propositie wel interessant is. Als u een prettig gesprek heeft gevoerd en heeft kunnen aangeven wat u doet en aanbiedt, maar de prospect geeft aan hier geen belangstelling voor te hebben, kunt u deze vraag gerust stellen. Dat betekent dat u bij de volgende prospect een makkelijker gesprek heeft, doordat u kunt verwijzen naar de eerdere prospect die u heeft doorverwezen. Angst voor afwijzing Wanneer u één van bovenstaande (secundaire) doelen heeft bereikt, dan geeft u dit een veel beter gevoel dan wanneer u alleen maar 'NEE' te horen heeft gekregen. In dat geval voelt u zich namelijk afgewezen en dat knaagt aan salesmensen. Dat zorgt ervoor dat ze hun volgende gesprek minder goed gaan doen. Maar wanneer u een afgeleid, secundair, doel heeft behaald, wordt u niet afgewezen. U heeft alleen niet uw primaire doel gehaald maar wel degelijk 'gescoord' en dat vertaalt zich in een positief gevoel en is goed voor het volgende telefoongesprek.
Conclusie Wanneer het niet lukt een afspraak te maken met een prospect moet u proberen een afgeleid, secundair doel te scoren. Daarmee voorkomt u een vervelend gevoel van afwijzing en komt u beter beslagen ten ijs bij andere gesprekken met prospects.
Victor Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro & LinkedIn4Biz
Deze vragen ofwel doelen worden nogal eens vergeten bij een nee.
En zijn wel belangrijk zoals aangegeven in het artikel.
Richard van Houten
Mooi en goed artikel Victor!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.