Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)

Zeven principes voor betere korte berichten

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Door de opkomst van social media communiceren salesprofessionals steeds meer via korte teksten. Maar in weinig woorden helder en to-the-point schrijven gaat niet vanzelf. Doe je voordeel met deze tips.

Zeven principes voor betere korte berichten
Het helder en foutloos verwoorden van je gedachten en ideeën in geschreven taal is uitdagend en inspannend. Het schrijven van teksten, zoals e-mails en offertes, staat bij de meeste salesprofessionals dan ook in de top drie van meest vervelende taken. In commerciële opleidingen en trainingen is er veel aandacht voor de verbetering van mondelinge communicatie. Schriftelijke communicatie is meestal een ondergeschoven kindje, waardoor die vaardigheid te weinig wordt ontwikkeld. Het gevolg is dat binnen veel organisaties de teksten van salesprofessionals door het secretariaat worden gecontroleerd en verbeterd. Voor grote aanbestedingen worden zelfs gespecialiseerde tekstschrijvers ingehuurd. Je wilt klanten en prospects niet confronteren met passieve taal, kromme zinnen en foutieve vervoegingen. De kwaliteit van je teksten straalt immers af op de kwaliteit van je organisatie en je aanbod.

De opkomst van het korte bericht
Geschreven taal door salesprofessionals blijft niet beperkt tot officiële teksten via e-mail of papier. In het afgelopen decennium is door social selling en smartphonegebruik de zakelijke communicatie stevig veranderd. Contact met zakelijke contactpersonen gebeurt steeds vaker met korte berichten en persoonlijke content op socialmedia-platforms en WhatsApp. Een LinkedIn-uitnodiging maken, een appje ter bevestiging sturen of commentaar geven bij de content van een klant. Het is aan de orde van de dag. Hierbij ben je als salesprofessional zelf verantwoordelijk voor je teksten. Hoewel deze media een veel minder formeel karakter hebben, blijft goed taalgebruik belangrijk. Ook hier beïnvloedt de kwaliteit van je bericht het beeld dat klanten en prospects van je hebben. Een appje op het niveau van ”ik ken vanmiddag wel ff kijke of ik tijd heb om langs te kome’’  zal weinig vertrouwen wekken bij de ander.

Zeven principes
Het schrijven van korte reacties, uitnodigingen en berichten op social media lijkt gemakkelijker te zijn dan het schrijven van een lange tekst. Dit is een misvatting. Je wilt in weinig woorden, helder en positief to-the-point schrijven. Hier moet je echt voor gaan zitten. Zoals Blaise Pascal al zei: “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” Om beter te worden in het schrijven van korte berichten vraagt oefening, afkijken, toewijding en feedback vragen. Ik heb zeven principes voor het schrijven van betere berichten op een rijtje gezet om je een goede start te geven.

Principe 1: schrijf actief
Passieve zinnen zijn lijdend en bevatten een combinatie van het werkwoord worden of zijn en een voltooid deelwoord. In een lijdende zin is het onderwerp niet actief. Ze maken zinnen van je bericht meestal niet sterker. Een bericht met passieve zinnen is minder levendig, onnodig lang en onpersoonlijker. Kies voor een actieve vorm.
Schrijf dus niet passief: De informatie zal door mij vanmiddag aan je worden toegestuurd.

Maar schrijf actief: Ik stuur je vanmiddag de informatie.

Principe 2: ieder bericht is maatwerk
Er zit een mens aan de andere kant van je bericht. Hoe persoonlijker je tekst, hoe meer je in positieve zin opvalt. Verwijs bijvoorbeeld naar eerder contact, gedeelde kennis of content die de ander heeft geplaatst. Maak dus maatwerk van je bericht en pas geen knip- en plakwerk toe van eerder gebruikte teksten. 
Dus niet: Hallo, ik wil graag linken met iedereen die actief is in de Foodsector, dus hierbij stuur ik ook jou een linkverzoek.

Maar wel: Beste Bas, het is mooi om te zien dat jullie stevig investeren in energiezuinige machines. Zeker bij dat laatste model de X-2000 waar je een filmpje van hebt gepost. Aangezien ik ook actief ben in de foodsector, lijkt het me positief om met je gelinkt te zijn.

Principe 3: begin met je boodschap

De ander zal je tekst snel scannen om te kijken of er iets interessants in staat. Gebruik dus geen uitvoerige inleidingen, voordat duidelijk is wat de kern van je bericht is. Kom snel ter zake, laat niet relevante details achterwege en zorg dat je boodschap direct helder is.
Dus niet: Ik wilde even reageren op een blog die je vorige week hebt geplaatst. Het kwam op het juiste moment, aangezien wij al tijden bezig zijn om iets dergelijks te ontwikkelen voor een andere sector. Daar is recentelijk wel de klad in gekomen, omdat geldschieters tegenwoordig niet zo happig zijn om riskante projecten te financieren en ook de overheid staat niet te springen om fiscaal aantrekkelijke maatregelen te faciliteren. Zeker niet sinds de verantwoordelijkheid bij het lokale bestuur is neergelegd. Wat ik wil vragen is of je een kopie van het onderzoek van bureau Roothuizen, dat hieraan ten grondslag ligt, ter beschikking kunt stellen, zodat wij hiervan kunnen leren.

Maar wel: In een recente blog noem je een onderzoek van bureau Roothuizen. Zouden wij een kopie van dit onderzoek mogen ontvangen? Wij zijn bezig met een soortgelijke ontwikkeling in een andere sector.

Principe 4: schijf in korte zinnen
Kies ervoor om je zinnen niet te lang te maken. Je lezer haakt af als je zinnen ellenlang doorlopen. Beperk je tot één boodschap per zin. Heb je meerdere boodschappen in een zin, zet dan een punt en geen komma. Als vuistregel moet je in één ademteug een zin kunnen lezen.
Dus niet: Het blog waarin je uitlegt wat er de komende maanden op stapel staat binnen jullie branche heeft niet alleen mij aan het denken gezet, maar het zal ook  binnen de branche als mooie aanbeveling worden opgevat, zeker voor die bedrijven die nog met oude technologie blijven werken en daarbij niet durven te investeren in innovaties, die niet meteen een directe return on investment in zich dragen of van Chinese makelij zijn.

Maar wel: Je blog over de recente ontwikkelingen in jullie branche heeft me aan het denken gezet. Het zal door veel bedrijven als aanbeveling worden opgevat. Dit geldt ook als ze nog met oude technologie blijven werken. Ze durven niet te investeren in innovaties. Zeker bij een gebrek aan een directe return on investment of als ze van Chinese makelij zijn.

Principe 5: schrijf netjes en voutloos
Ook in korte berichten wil je geen overbodige stijl- en spellingsfouten maken. Zet je spellingscontrole aan in je browser en smartphone. Pas op voor het gebruik van straattaal of taal die je privé gebruikt. Woorden als gozer, hard gaan of yolo zijn prima voor binnen de vriendengroep, maar zakelijk af te raden. Uitdrukkingen als hun hebben…,  groter als… of hij is beter dan mij  hoor je veel, maar het is foutief taalgebruik. Er zijn online allerlei websites om woordgebruik of schrijfwijze te checken. Bijvoorbeeld via taaladvies.net of onzetaal.nl.

Principe 6: vermijd jargon en dure taal
Jij kent je eigen vaktaal als geen ander, maar lezers van je berichten kennen niet altijd jouw jargon. Jij weet als salesprofessional wat een gatekeeper, funnel of lead is. De meesten buiten ons vakgebied niet. In sommige branches stikt het ook van de afkortingen. Wees hier spaarzaam mee. Als GAE heb ik een ICP, waarbij de ACV boven de 200K ligt. Dikke kans dat jij dit ook niet snapt. Ook het gebruik van dure of complexe taal kan irritatie opwekken bij de ander. Woorden als fiducie, apocrief, convocatie of impliceren klinken lekker belangrijk. Kies echter voor vertrouwen, twijfelachtig, uitnodiging of suggereren.
Dus niet: Bij assessments van high performers ligt de perceptie van C-suite stakeholders, meestal op de performance van natural soft skills die raken aan de culture fit van de organisatie. Ze moeten dan ook binnen het LMS een adaptieve learning experience worden geboden, om ze als toekomstig human capital te waarborgen.

Maar wel: Volgens de directie moeten we bij de beoordeling van talentvolle medewerkers vooral kijken of ze passen bij de cultuur van het bedrijf. We moeten ze een passende opleiding aanbieden om ze te behouden voor de toekomst.

Principe 7: Gebruik geen emoticons
Zeker in tijden van smartphonecommunicatie vliegen de emoticons en speciale tekens in berichten je om de oren. Dat is prima als je met vrienden of familie communiceert. Binnen de zakelijke communicatie kun je ze beter volledig achterwege laten, want het kan onprofessioneel overkomen. Dus gebruik geen duimpjes, <3, !!!! en smileys. Daarbij leest je ontvanger je bericht op allerlei soorten devices, die technisch niet allemaal even goed omgaan met emoticons en speciale tekens. Dat kan je bericht veranderen in een onleesbare brij.

Conclusie
Salesprofessionals zijn vaker begaafd en getraind in mondelinge communicatie dan in schriftelijke. Bij het schrijven van e-mails en offertes is er binnen de organisatie vaak voldoende ondersteuning. Door het toenemende gebruik van social media en smartphones, communiceren salesprofessionals echter steeds meer via korte tekstberichten. Hierbij ontbreekt deze ondersteuning in de praktijk. Om hier zelf vaardiger in te worden zijn de zeven genoemde principes een goede start. Pas ze toe en de kwaliteit van je korte berichten zal sterk toenemen.  

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(35 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel