Zorg ervoor dat de prospect niet de concurrent maar ú vindt op LinkedIn. Tips over mogelijkheden om extra op te vallen.
Om vaker en beter gevonden te worden op LinkedIn zijn er twee invalshoeken van belang:
Aantrekkingskracht: hoe komt een prospect bij ú uit (als een prospect u nog niet kent).
Uitstraling profiel: hoe zorgt u dat uw profiel zich positief onderscheidt (als een prospect uw profiel bekijkt)
In dit artikel worden deze twee invalshoeken nader uitgewerkt.
1. Aantrekkingskracht Wat betreft aantrekkingskracht is het de vraag hoe u ervoor kunt zorgen dat een prospect ú vindt tussen die 6 miljoen Nederlandse (en meer dan 400 miljoen wereldwijde) LinkedIn accounts? Daarbij zijn drie elementen uit uw LinkedIn profiel van belang:
Professionele headline
Samenvatting
Skills/vaardigheden
Professional headline De professional headline is het stukje tekst dat direct onder uw naam staat op uw profiel. Meestal staat hier uw functie vermeld, zoals die bij uw ervaring, verderop in uw profiel, staat opgenomen. Bijvoorbeeld:
Accountmanager bij PBA zakelijke dienstverleners
Uiteraard klopt die informatie, maar dit is NIET de juiste manier om uw professionals headline te vullen. Indien u wilt dat nieuwe klanten ú vinden, dan is het van groot belang een goede headline te hebben. Eigenlijk is de professional headline een soort 'reclamebord' voor u en uw bedrijf.
Voor de zoekmachine van LinkedIn én voor Google is dit één van de drie belangrijkste plekken om informatie uit uw profiel te vinden. Daarom is het cruciaal wat u hier heeft staan.
In uw professional headline moeten die woorden staan waar prospects/klanten naar op zoek zijn, oplossingen die ze zoeken voor problemen die ze hebben. DAT zijn de woorden die moeten terugkomen in uw professional headline. U kunt er een (korte) zin van maken, maar de hoeveelheid tekst die u ter beschikking heeft is beperkt (120 karakters incl. spaties). Een alternatief is dus met steekwoorden te werken.
Samenvatting Eveneens een belangrijk informatie bron voor de LinkedIn zoekmachine en Google is uw samenvatting. Ook hier kunt u zich onderscheiden van de concurrent. Áls iemand al een samenvatting heeft in zijn profiel, dan is het vaak een puur op het CV en de persoon gerichte tekst. De kunst is ook hier weer, om er een samenvatting van te maken waarin u díe woorden gebruikt waar klanten naar op zoek zijn als ze een oplossing zoeken voor een bepaald probleem. Bijvoorbeeld:
Als PBA leveren wij diensten voor de gezondheidssector: ziekenhuizen, GGZ's en instellingen. Ons dienstenpakket bestaat uit de volgende diensten: Schoonmaak Reiniging Onderhoud vloeren Beveiliging Als accountmanager bij PBA ben ik u graag van dienst om uw vraagstuk optimaal op te lossen. Bel me voor een nadere kennismaking: 06 - ...
Skills/vaardigheden Het derde belangrijke punt waarop u beter gevonden kunt worden door prospects, is het onderdeel skills of vaardigheden in uw profiel. Concurrenten kunnen heel goed een nagenoeg identiek profiel hebben, zich nadrukkelijk positioneren in hun 'professionele headline' en in hun samenvatting als specialist op het gebied van bijv. beveiliging. Wanneer het ene profiel dan méér onderschrijvingen heeft op een bepaald woord dat in de zoekvraag is gesteld, dan komt dat profiel bovenaan te staan.
Stel, u bent verkoper van beveiligingsapparatuur, dan is het beter de woorden 'beveiliging', 'camerabewaking' en bijvoorbeeld 'preventie' op te nemen, dan de woorden 'Merk XYZ', 'model B.' Daarnaast kunt u dan vaardigheden opnemen die uw rol beschrijven, bijvoorbeeld 'verkoper', 'accountmanager'. Indien klanten of prospects op zoek gaan naar een mogelijke leverancier van beveiligingsapparatuur, dan komen ze sneller bij u uit in de zoekresultaten. 2. Uitstraling profiel Wanneer de prospect u dan daadwerkelijk heeft gevonden, dan zijn er (wederom) drie zaken die van belang zijn om u te onderscheiden van de concullega-verkoper:
Achtergrondfoto
Profielfoto
Posts
Achtergrondfoto Sinds enige tijd is het mogelijk om, zonder dat u een Premium-account op LinkedIn nodig heeft, een achtergrondfoto te plaatsen aan de bovenkant van uw profiel. Zorg ervoor dat dit een zakelijke foto is van goede kwaliteit, die in één oogopslag aangeeft waar u cq uw bedrijf mee bezig is. Foto's van uw eigen hobby's, vakantiefoto's of familieportretten zijn hier uit den boze.
Profielfoto U heeft ze vast wel eens gezien op LinkedIn: foto's van mensen in een wel erg casual setting. Van vijf meter afstand genomen foto van iemand als schipper op een zeiljacht, zonnebril op, glaasje in de hand… Hartstikke gezellige en leuke foto voor op Facebook, maar niet voor op uw LinkedIn-profiel. LinkedIn is een zakelijk netwerk en daar dient u zich dus ook zakelijk te gedragen en u ook van uw zakelijke kant te laten zien. Zorg dus voor een professionele foto waar u vriendelijk glimlachend, zakelijk op staat.
Posts De derde belangrijke manier om u te onderscheiden van uw concurrent, zijn uw 'posts'. Wanneer u op uw 'homepage' staat op LinkedIn heeft u de mogelijkheid om drie soorten updates te doen; de belangrijkste daarvan voor u als verkoper is 'Publish a Post'.* Wanneer u dit gebruikt, kunt u een compleet blogartikel schrijven. Dit is voor u als verkoper dé gelegenheid om uw expertise op uw vakgebied te tonen. In tegenstelling tot 'status bijwerken/ update status' wordt deze 'post' ook getoond op uw profielpagina en staat het daarbij vrijwel bovenaan. Dus als iemand u gevonden heeft, kan de prospect direct iets lezen van uw hand en zich daarmee een indruk vormen van wie u bent en wat uw expertise is. Een zeer krachtig onderdeel van LinkedIn dat (nog) maar weinig verkopers gebruiken…
Conclusie Zorg ervoor dat uw professional headline, uw samenvatting en uw vaardigheden díe woorden bevatten waar klanten/prospects naar op zoek zijn. De LinkedIn zoekmachine en Google kijken met name naar die onderdelen van uw profiel. Zorg daarnaast voor een aantrekkelijk profiel door een mooie zakelijke achtergrondfoto, een goede profielfoto van uzelf en een paar aansprekende artikelen op uw profiel ('posts'). Op deze manier wordt u én beter gevonden door prospects en heeft u meer kans dat ze ú in plaats van uw concurrent bellen voor een opdracht.
* LET OP: dit is vaak alleen zichtbaar als u de Engelstalige interface van LinkedIn gebruikt.
Victor Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro & LinkedIn4Biz
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.