Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)

‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’

In Nederland vinden we tutoyeren heel gewoon, maar dat is het niet altijd. 1 keer teveel 'je' en u heeft uw acquisitie verbruid! Ontdek waar het mis gaat en hoe het beter kan.

‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’

De vakkenvuller van 16 vraagt aan de mevrouw van 81 die ergens niet bij kan: 'Kan ik je helpen?"… Beleefde vraag op het eerste gezicht, maar 'JE'??? Bij telefonische koude acquisitie zie ik helaas vaak hetzelfde gebeuren: (te snel) tutoyeren.

Beleefdheidsvormen

Als het gaat over beleefdheid en omgangsvormen kunnen we als Nederlanders nog wel wat leren van onze ooster- en zuiderburen. In Duitsland is het zeer onbehoorlijk om een onbekende te 'duzen' ('Du' te zeggen). Dat doe je pas als je iemand goed kent en zelfs dan is het niet vanzelfsprekend. Men blijft liever hoffelijk 'Sie' zeggen dan te snel op 'Du' over te gaan.

Ook België heeft een bepaalde traditie op dit gebied; daar spreekt men zelfs de eigen kinderen vaak met 'U' aan (wij Nederlanders vinden dat een béétje overdreven…). Onbekenden willen ook liever met 'U' aangesproken worden en zeker niet zomaar met 'Jij'. Wanneer je dat te snel doet, stoort dat gemakkelijk de relatie en onderlinge verhoudingen.

In Nederland neemt men het er echter niet zo nauw mee. We 'jijen en jouwen' wat af met z'n allen. Of het nu de vakkenvuller van de supermarkt is die een oudere mevrouw tutoyeert, collega's die elkaar met 'je' en 'jij ' aanspreken of Lucky-TV waarin het over 'Zeg maar Willem' gaat, tutoyeren is op veel plekken gemeengoed.

Koude acquisitie
Dagelijks kom ik hetzelfde ook tegen de bij koude (telefonische) acquisitietrainingen die ik geef. De salesman/vrouw van een bedrijf gaat live bellen met een prospect en gaat binnen de kortste keren, soms direct al bij de begroeting tutoyeren: 'Dag Eddy, je spreekt met Henk A. van ABC, goedemiddag'. Soms heeft 'Eddy' zich met zijn voornaam (en achternaam) bekend gemaakt en is dat reden om direct te tutoyeren. Vindt men... Of Eddy heeft alleen zijn achternaam gezegd, maar omdat de voornaam wel bekend is, begint de salesman/vrouw maar gewoon met 'Eddy'.

Sommige 'Eddy's' van deze wereld vinden het wel prima als ze direct met 'Je' en 'jij' worden aangesproken, maar zeker op hoger niveau binnen een organisatie (leidinggevenden) wordt dit vaak absoluut níet op prijs gesteld is mijn ervaring. Nog sterker: het kan goed een reden zijn om direct af te haken.

Recent hoorde ik daar nog een fraai voorbeeld van: Een salesman ging er prat op altijd direct te tutoyeren en dat zelfs op het niveau van CEO's van grote multinationals. Op enig moment kreeg hij weer een CEO aan de lijn en begon direct met de voornaam van de betreffende persoon. Waarop de CEO reageerde met: 'Hoor ik u nu 'je' zeggen tegen mij?'
Salesman: 'Eh, ja dat klopt…'.
CEO: 'Goedemiddag…', tuut, tuut, tuut…

Uitzonderingen
Wat is nou verstandig om te doen? Mijn advies is om liever iets te vaak te vousvoyeren ('U' te zeggen), dan te snel te tutoyeren. In een koud acquisitiegesprek is menigeen daar echt niet van gediend en dan kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen. Daarop zijn echter wel een paar uitzonderingen te maken.
  • Leeftijd: Eén uitzondering op deze regel is een situatie waarbij u weet dat u een 'jonger' iemand aan de lijn heeft (twintigers/begin dertigers). Die zal het waarschijnlijk geen probleem vinden dat u hem of haar met de voornaam aanspreekt
  • Hiërarchie: Een tweede uitzondering is wanneer u contacten legt op de werkvloer, dan is het meestal ook minder kritisch dan wanneer u leidinggevenden aan de lijn wilt hebben.
  • Sector: Tenslotte is het ook nog eens verschillende per sector die u belt: is dit een sector die heel 'jong en dynamisch' is, in plaats van 'traditioneel'. Dan is het mijns inziens ook prima (en misschien wel beter) om te tutoyeren.

Samengevat

Nederland gaat gemakkelijk om met het tutoyeren van onbekenden. Bij telefonische acquisitie is dit echter niet altijd gepast. Op uitzonderingen na, is mijn stelregel dat u beter 'U' kunt zeggen tegen uw gesprekspartner aan de lijn dan te snel te tutoyeren.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(30 stemmen)
Reacties

G.F de Jonge

Zeer goed artikel. Het schijnt een trend te zijn om bij cold calls te tutoyeren, Ik haak dan meteen af. Men gat er te vaak van uit dat wanneer men er zelf geen probleem mee heeft, de ander het ook niet zal hebben. Niet echt klantgericht. "U" geeft altijd meer zekerheid, en ook een teken van respect naar de klant.

Orlando van Wijngen |  http://www.vanwijngen.nl

Ik merk sowieso ook dat mensen het op prijs stellen wanneer we ze aanspreken met meneer of mevrouw A en vervolgens netjes vousvoyeren. We moeten allerminst gaan slijmen. Als verkoper kom je ook professioneler over wanneer je laat zien dat je manieren hebt.

Bas Kuylman

Geachte Heer Bonke,

ik vind dat u hier de spijker op zijn kop slaat. Ondanks mijn "slechts" 42 jaar, erger ik mij ook rot aan dat je en jij. Na ruim 2,5 jaar over de vloer bij 1 van onze grootste Duitse klanten komt er schoorvoetend wat amikalere correspondentie en wordt er wel eens een voornaam genoemd.
Ik voel mij thuis in de Duitstalige gebieden, waar ik mijn acquisitie, verkoop en relatie management doe. Met beleefdheid bouw je de beste langdurige relaties. Nederland heeft wat dat betreft nog wat werk te verzetten.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Of men 'jij' of 'u' zegt is vooral cultureel bepaald. Zoals je aangeeft is het in België of Duitsland heel gewoon dat men de 'u-vorm' hanteert. Maar dat is zeker niet overal het geval. In Engeland spreekt men anderen gewoon aan met 'you' en in Zweden is 'du' (equivalent van 'je'). Alhoewel men in Zweden ook een officiële vorm heeft, maar die is in onbruik geraakt.

Zelf stel ik het bijvoorbeeld op prijs wanneer men mij met 'je' aanspreekt. En mijn voornaam heb ik ook niet voor niets gekregen. Dus ik vind het juist wel prettig. Maar niet iedereen. Speel het dus maar op veilig en volg het advies van Victor.

Overigens kun het wel gemakkelijk ombuigen. Als je gesprekspartner begint te 'uwen' dan zeg ik meestal 'zeg maar gewoon jij tegen u' dat vind ik wel zo prettig. 9 van de 10 keer krijg ik dan ook de reactie 'zeg ook maar 'je' tegen mij. Een blunder is dan om toch door te gaan met 'u' daarmee creëer je direct weer afstand.

victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

Dank voor je toevoeging Michel; goed om te weten hoe het er in Zweden aan toegaat. Iets wat ik niets wist, maar jij uiteraard wel omdat je daar gewoond hebt.

Goede suggestie ook van het ombuigen, al is dat bij koude acquisitie (jij bent aan 'zet') niet altijd even gepast om te doen. Maar als het gesprek iets langer duurt of er is sprake van een tweede/derde call, dan is dat zeker aan te bevelen.

Elke buitenlander die weleens in Nederland is geweest, valt vrijwel meteen op dat we in Nederland eigenlijk niet zo heel beleefd zijn in zijn algemeenheid.
Het gebruik van jij of u is daar exemplarisch voor.

Wat betreft sales is het dan lastig inderdaad wanneer je eventueel verwacht wordt en gepast is.

Heerlijk onderwerp. Heel eerlijk: ik pleit juist voor 'je'. Met nadruk op 'je' en zeker niet het belerende en aanwijzende 'jij'.

Mijn advies: vraag het! Maak het bespreekbaar en hou het vooral persoonlijk. En natuurlijk bij twijfel liever 'overdressed dan underdressed'. Maar een verkoper die tegen mij 'geachte mevrouw' en 'u' zegt creëert afstand en laat mij me ineens heel oud voelen. Brrrrr!

Mensen die de hoorn opgooien als ik 'je' zeg, passen niet bij mij. (Over beleefdheid gesproken trouwens...) Dus laat ze die hoorn maar opgooien. Bespaart mij veel tijd ;-). Ondertussen doe ik veel zaken met directeuren van relatief grote bedrijven, die blij zijn dat ik gewoon mezelf ben. Ben blijkbaar toch verder best beleefd.

@mike Beleefdheid zit hem naar mijn smaak niet zozeer in het gebruik van 'je' of 'u', maar meer in de algemene omgang met anderen en iemands houding. Dat kan in ons land zeker beter.

@Natasja Mooie reactie! Helemaal met je eens. Ik voel me plotseling ook een stuk ouder wanneer iemand begint te 'uwen'. 'u' Creëert inderdaad afstand.

@Michel Inderdaad ik voel me ook gelijk oud als ik met u word aangesproken.

De groep mensen je goed vind en u wat overdreven groeit ook.

Waarom niet gewoon standaard beginnen met u?
Je hoort het snel genoeg als iemand liever getutoyeerd wil worden.

@Natasja, dat idee van iemand die niet bij jou past omdat ze niet tegen je zeggen kunnen snap ik wel ja,
Maar veel verkopers hebben niet de luxe om om de reden de sale al niet te proberen denk ik.

Koert

Michel Hoetmer had het er over hoe het in Zweden gaat. Het was inderdaad Ikea die het jijen en jouwen in Nederland geïntroduceerd heeft. Veel mensen ergerden zich toen daaraan. Tegenwoordig doet ieder groot bedrijf het in zijn mailings. Misschien is het mijn leeftijd (76) maar ik tutoyeer nooit een vreemde en ik heb nog nooit gemerkt dat iemand zich daaraan ergerde.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Koert,

Als u tegen mij blijft 'uwen' dan ga ik me er zeker aan ergeren. Zodra iemand heeft gezegd 'zeg maar je of jij' dan is het ook beter om de flexibiliteit te hebben om te tutoyeren. Blijf iemand dan toch doorgaan met 'u' dan creëert die persoon afstand en geef zo iemand bovendien het signaal af 'ik ben inflexibel'.

Ik geef ook schaakles aan kinderen van 11/12 jaar. Ook daar hebben we de afspraak dat ze 'je' tegen me zeggen en me gewoon bij de voornaam noemen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel