Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)

Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Blijft u ook prospects bellen die potentie lijken te hebben maar stelselmatig blijven uitstellen? Mijn advies: doe het gewoon niet meer! Lees hier waarom niet.

Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak

Hoeveel pogingen onderneemt u bij dezelfde prospect? Belt u één keer, twee keer, of misschien wel meer dan tien keer? Sommige verkopers zijn echte bijtertjes en laten niet los.

De redenering hierachter is simpel: 'Ik heb er al zoveel energie ingestoken, dan is het toch zonde om er nu mee op te houden?' De vraag is natuurlijk wat dit bijtgedrag oplevert...

Bergafwaarts
Neem Carolien. Ze is een keiharde werker en een echte doorzetter. Carolien is vertegenwoordiger van een fabriek. Na een bloeiperiode raakte ze flink in de put. Ze wist het eventjes niet meer. Haar relaties met bestaande klanten waren prima.

Haar productkennis was uitstekend en ze had consequent gewerkt aan haar verkoopvaardigheden. Met haar carrière ging het echter steeds verder bergafwaarts. Ze vroeg raad bij een coach.

Geen tijd voor nieuwe klanten
Na enig heen en weer gepraat kwam het onderwerp 'zoeken naar nieuwe klanten' ter sprake. Ze vertelde dat toen ze begon, ze veel tijd besteedde aan het zoeken naar nieuwe klanten. Daar was ze erg goed in. Nu is ze het grootste deel van haar tijd bezig met serviceverlening aan bestaande klanten. Daarnaast stopt ze heel veel energie in de database met meer dan 3.000 prospects die ze in de loop der tijd heeft opgebouwd.

Hoe wordt zo'n database opgebouwd?
In het verleden verzamelde ze eerst een stuk of 100 adressen en voerde de gegevens in de database. Daarna belde ze deze prospects. Over het algemeen lukte het haar om van deze 100 prospects er ook zo'n stuk of 30 te spreken. En van de mensen die ze te spreken kreeg, waren er 3 tot 5 geïnteresseerd. Dan waren er nog zo'n 3 tot 4 prospects die vroegen of ze later eens wilde terugbellen. De rest had geen interesse.

Eerste ronde, tweede ronde
Nadat ze deze 100 prospects had 'afgewerkt', maakte ze enige tijd later nog een tweede ronde. Van de 70 overgebleven prospects maakte ze met ongeveer 20 (= circa 30%) contact. Deze keer bleken zo'n 2 tot 4 prospects goede leads te zijn. Ze sloot daarvan ongeveer de helft af.

Toen ze beschreef wat er vervolgens gebeurde, vervlakte de toon van haar stem. Ze bleef naarstig werken aan de overgebleven 50 prospects. Deze mensen waren veel moeilijker te bereiken. Ze waren nooit aanwezig en ze reageerden niet op faxen, brieven, e-mails of ingesproken berichten op hun antwoordapparaat. Ze riep gefrustreerd:
'Sommige mensen kan ik wel een eeuw bellen en dan nog bereik ik ze niet!'

Wie bellen, en waarom?
Als Carolien dan uiteindelijk iemand aan de lijn kreeg, zei deze plompverloren:
'Ik zit op dit moment in een vergadering. Stuur me maar iets op en dan bel ik wel als ik interesse heb!'

Carolien: 'Ze zijn altijd netjes en beleefd tegen me hoor, maar ze voegen er dan meestal aan toe: "Ik ben er op dit moment nog niet aan toe. Probeer het nog maar eens over een paar maanden. Wie weet.".'

De coach vroeg haar: 'Hoeveel van dit soort prospects heb je op dit moment in je database opgenomen?'
Haar antwoord: 'Duizenden. En omdat er al zoveel prospects in mijn database staan, zoek ik voorlopig niet naar nieuwe. Dat heeft geen zin!'

Zijn reactie: 'Dat is nou precies jouw probleem! Je hebt je database gevuld met mensen die je nooit te spreken krijgt en als je ze dan toevallig toch aan de lijn krijgt, zijn ze niet bereid een toezegging te doen!'

De overleden database
De coach legde uit wat er aan de hand is:
'Je database is zo dood als een pier. Na twee belrondes heb je de interessante adressen afgeroomd. Je gaf aan dat je uiteindelijk zo'n 50 prospects hebt bereikt en dat zo'n 5 tot 8 bereid waren tot een gesprek. De helft daarvan werd klant. Daarna heb jij jezelf ingegraven. Hoeveel mensen zitten er eigenlijk in je database die je 10 of meer keer hebt gesproken?"
Carolien: 'Veel te veel!'

Een andere vraag: 'Hoeveel moeite heb je moeten doen om die 5 tot 8 succesvolle prospects binnen te halen?'

Ze antwoordde met een brede grijns op haar gezicht: 'Eigenlijk niet zo heel veel.' En daar voegde ze aan toe: 'Het ging zo makkelijk dat het wel een beetje beangstigend was. We praatten een tijdje met elkaar. Ik stelde wat vragen en al snel bleek dat ze een probleem hadden. Een probleem waarvoor ik een prima oplossing had. En we deden vervolgens zaken met elkaar. Sommige zijn zelfs vrienden geworden.'

Prospecteren! Prospecteren! Prospecteren!
Na nog even met elkaar te hebben gesproken, maakte de coach samen met Carolien een plan dat bestond uit 3 stappen:
1. De database opschonen. Alle dode prospects verwijderen.

2. Begin met zoeken naar nieuwe prospects en vind de 4 tot 8 prospects die wel geïnteresseerd zijn. Bel iedereen minimaal twee keer.

3. Neem een besluit over wat je gaat doen met de overgebleven namen op de lijst:

  •  Hoe vaak ga je ze nog bellen? 3, 4, 5, 6 of 7 keer?
  •  Na 1 maand? Na 2 maanden of 3 maanden?
  •  Is er dan nog geen tastbaar resultaat? Gooi ze dan weg!

Tot slot: hoe zit het bij u?
Carolien begon met het uitvoeren van haar plan. Het viel niet mee om al die prospects in haar database af te schrijven. Want ze had er al zoveel tijd, energie en geld ingestoken.
Maar toen ze begon met totaal nieuwe prospects te benaderen leefden haar zaakjes weer helemaal op. Ze heeft er weer lol in. Ze boekt prima resultaten. Ze verdient weer veel meer dan daarvoor.

Hoeveel van dit soort prospects zitten er in uw database? Ik wens u veel succes met het afschrijven van uw overleden prospects!

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Prospects
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(95 stemmen)
Reacties

Uit ervraing weet ik dat wat geschreven is klopt

Sebastiaan

Interessant verhaal echter op één punt denk ik er wel anders over. Prospects weggooien is niet altijd de beste oplossing. Naar mijn mening geven bedrijven veel geld uit aan het kopen of zoeken naar prospects (adressenbestanden) en als je deze dan eenmaal hebt gevonden moet je ze toch niet weggooien? Zorg ervoor dat je die prospects die totaal geen interesse hebben in je systeem zo markeert dat dit herkenbaar is en er geen tijd in stopt. Op het moment dat er dan nieuwe prospects (adressenbestanden) worden aangekocht kan je deze in een keer vergelijken met de lijst van “niet” interessante prospects en voorkom je dat je dubbel werk zit te doen. Dus mijn conclusie gooi ze niet weg maar maak ze herkenbaar als “niet” interessant!

A.J. van Rijn |  http://www.plastopil.com

Ook bij ons bestaat een groot gedeelte van de tijd uit het zoeken naar nieuwe leads en het nabellen daarvan. Ook hetzelfde herkenbare probleem bij een groot aantal mensen, die na ettelijke telefoontjes niet thuis geven. Ga dus ook de sales managers adviseren selectiever te verwijderene ne op zoek te gaan naar andere prospects....

Wat onwillige prospects betreft: men moet zich inderdaad limieten stellen in het aantal contacten met prospects. Heel zelden kan je nog iemand overtuigen na vele malen aandringen. Veel belangrijker is het om nieuwe prospects te zoeken en van zodra deze meerdere vragen stellen waaruit hun belangstelling blijkt dan doet men ermee verder tot men het aantal vooropgestelde contacten bereikt. Men steekt te veel tijd in onwillige prospects waardoor er geen tijd meer overblijft om nieuwe op te sporen. Dit is een leerproces die iedere verkoper moet ondergaan. Daarna begint de ervaring te spelen en maakt men die fouten (bijna) niet meer. Het succes zit hem dus in het constant vernieuwen van je prospects.

chris

goede uitleg over veel gemaakte fouten. trekken aan dooie paarden i.p.v. paarden vangen welke nog rondrennen.

Interessante om jezelf op dit gebied ook telkens in vraag te stellen: ben ik goed bezig?
Het gras groeit niet harder door er aan te trekken!
Als verkopers zijn we vaak geselecteerd op doorzettingsvermogen dat inderdaad niet altijd in de juiste richting wordt gebruikt.

Toon Van Kerckhove |  http://www.intrawood.be

Dag Michel. Heel goed artikel. Het gaat in feite over opvolging van prospecten, en dat is productafhankelijk. Iemand die verbruiksgoederen verkoopt moet anders opvolgen dan iemand die investeringsgoederen verkoopt. Wij maken en verkopen massief eiken parket. Vorig jaar had ik een prospect in Parijs. Mijn zoon werd er moedeloos van: ik ga er niet meer naartoe. Ik vond: wij hebben er nu al zoveel voor ... . U kent het zinnetje. Uiteindelijk nà x bezoeken, mails en telefoons heeft hij een prachtig parket gekocht bij ons. Je moet "Geduld" hebben in de "Verkoop".
Beste Michel, vraagje. Wij maken parket en Versailles panelen. Wij verkopen aan parketwinkels en groothandels, hoofdzakelijk in Fr D CH en I. Wij krijgen mooie offerteaanvragen. Wij maken dan een heel uitgebreide offerte, kruipt best veel tijd in. Die offerte gaat naar de parketwinkel. Als wij dan opvolging doen dan kan je één tot maximum twee keer bellen. Antwoord is steevast: mijn klant heeft nog niets beslist. Als je het waagt een derde keer te bellen dan raakt de parketwinkel geïrriteerd en dan sturen ze een tijd geen aanvragen meer. Ik ben er stellig van overtuigt dat de parketwinkel geen enkele opvolging doet van offertes naar hun klanten . Wij maken offerte naar de wederverkoper, de wederverkoper maakt een offerte naar de eindklant en dan stopt het, meestal door gebrek aan opvolging. Hoe kan je dit oplossen? Ik ben je dankbaar voor je antwoord. Vriendelijke groeten, Toon Van Kerckhove.

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Allereerst: iedereen van harte bedankt voor de leuke reacties en suggesties!

@Toon van Kerckhove Als je de parketwinkel blijft porren, kan dat inderdaad irritatie opwekken. Het probleem is dat je niet het heft in eigen hand kunt nemen. Volgens mij zit er dan niets anders op dan de parkethandelaar overtuigen dat klanten vaak meerdere zetjes nodig hebben en dat men er dus vaker achteraan moet om de zaak te beklinken. Benadruk daarbij vooral het gezamenlijke belang.

Hubert Sistermans

Een goede combinatie van theorie en praktijk.
En vooral: - laat jezelf of je collega's niet bundelen.

Hubert

Goede mix van theorie en praktijk.

Gerrit Bulten |  http://webclip2go.com

Wij houden het simpel: we weten welk voordeel we de klant bieden. Geen interesse? Next! You can bring a horse to the water but you can't make it drink.
Vaker bellen wordt al snel als vervelend ervaren. En dat door beide kanten. Bespaar jezelf en de prospect (die soms later via een omweg toch klant wordt) de ergernis. 100 eerste telefoontjes plegen is ook een stuk leuker dan 100 tweede telefoontjes plegen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel