Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Verkoop eerst de afspraak! (Herman Meijer)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Goede referenties krijgen kost tijd (Tips & Advies Verkoop)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Hoe komt u aan goede leads? (Peter Stinckens)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
In vijf stappen naar een betere opvolging van leads (Michel Hoetmer)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe gaat u om met nepbeslissers? (Tips & Advies Verkoop)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
Wilt u meer leads of betere leads? (Michel Hoetmer)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Nieuwe klanten nodig? Lees de krant! (Danielle de Jonge)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Wie heeft er PIJN? (Enno van Kersen)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)

“Bel ik gelegen?”

Is de vraag "Bel ik gelegen?" een belangrijke beleefdheidsformule of schreeuwen om afwijzing?

“Bel ik gelegen?”

Eén van de meest gestelde vragen tijdens trainingen over koude acquisitie, is of u als acquisiteur moet vragen of u gelegen belt. Als ik vervolgens aan de deelnemers vraag wie die vraag stelt, dan steekt meestal wel iedereen zijn hand op. Maar er zijn er ook altijd bij die dan zeggen: "Dat is toch vragen om een 'nee'?"

Ik heb in mijn leven al zo vaak mensen aan de lijn gehad die midden in een vergadering of bijeenkomst zitten en gewoon hun telefoon opnemen. Die geven dan aan: "Ik verwachtte nog een telefoontje…" Sommige deelnemers aan een training zeggen dan: "Had hij maar niet moeten opnemen. Als iemand opneemt, dan heeft-ie tijd."

Altijd vragen, tenzij
Tsja, zo zit ik er niet in… Er is weinig vervelender voor een prospect die geen tijd heeft dan iemand aan de lijn krijgen die begint te ratelen, of een spervuur van vragen uitstort waar niet tussen te komen valt. Uit respect voor de tijd van de prospect adviseer ik u om 'Bel ik u gelegen' altijd te vragen, tenzij het overduidelijk is dat de secretaresse u doorverbonden heeft en dus al bepaald heeft dat het nu even schikt.

Negatief alternatief
U kunt deze 'beleefdheidsvraag' overigens ook op een andere manier stellen, die ik ook veel hoor. Dan vraagt u: 'Stoor ik u?' Dit heeft echter een negatieve invalshoek en indien het wél schikt, zal de klant 'Nee, hoor, kan wel even' zeggen en zit daarmee in een 'Nee-modus' in plaats van een 'Ja-modus'.

Vaak te vroeg

Wanneer stelt u de vraag 'Bel ik gelegen?. Callcenters (die overigens verplicht zijn deze vraag te stellen), stellen hem traditioneel te vroeg en dat wordt vaak overgenomen door anderen die denken dat dat de juiste weg is.

Kijkend naar de opbouw van uw gespreksstructuur, zoals ik die propageer (zie ook andere artikelen van mij op verkopersonline.nl), ziet die er als volgt uit:
  • Begroeting
  • Openingszin
  • Pijn-beschrijving
  • Pijnstiller
  • Unique Selling Point.

Veelal komt de vraag direct na de begroeting. Dat klinkt dan als volgt:
"Dag Meneer Hendrix, u spreekt met Victor Bonke van Acquiro, goedemiddag." (reactie afwachten) "Bel ik u gelegen?"

Net iets later dan gebruikelijk
Traditioneel reageert de prospect op de vroege 'Bel ik gelegen' vraag met de welbekende woorden: "Dat hangt ervan af waar het over gaat." Met als gevolg dat u voor u het weet belandt in een verhaal over uw aanbod. De prospect kent immers uw naam en bedrijf niet, enzovoort.

Niet doen is mijn advies. Stel de vraag iets later dan gebruikelijk, namelijk NA uw openingszin en aan het begin van de 'pijn-beschrijving'. Stel dat meneer Hendrix een commercieel directeur is, dan zou mijn openingszin bijvoorbeeld zijn:
"Als het gaat om het binnenhalen, het verwerven van nieuwe opdrachtgevers voor (organisatienaam), in hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres?"
Hierop volgt een reactie van de heer Hendrix, waarna ik verder ga met mijn pijnbeschrijving.
"Reden dat ik dat vraag, is omdat ik vanuit mijn organisatie Acquiro merk, maar trouwens bel ik u gelegen?"

Voordeel van het later inzetten van de 'Bel ik gelegen' vraag is dat de prospect in ieder geval een idee, een richting heeft waarover het gesprek zal gaan, daarvoor is de openingszin de 'trigger' geweest.
Probeer het maar eens en u zult merken dat prospects hier positiever op reageren dan wanneer u de vraag niet of te vroeg stelt.

Conclusie

De vraag 'Bel ik gelegen' adviseer ik u altijd te stellen, maar stel de vraag net iets later dan u wellicht gewend bent, namelijk aan het begin van de 'pijn-beschrijving'.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(153 stemmen)
Reacties

maarten klein haneveld |  http://www.fit-global.com

Interessant! En leerzaam. Beleefdheid en normen staan bij mij hoog in het vaandel. Maar de opmerking:"Dat ligt er aan waar het over gaat" komt mij ook erg bekend in de oren. Ik heb ook wel eens gedacht:"Als de klant zijn telefoon aan heeft staan, dan komt het gelegen". Dat geldt natuurlijk wel voor een vaste telefoon, maar met een mobiele telefoon gelden m.i. andere regels. Bij een vaste telefoon stel je nooit de vraag:"Waar zit je nu?" en krijg je nooit de reactie:"Ik sta op de piste" of "Je belt me in mijn vakantie".
Door de vraag wat subtieler (of later) te stellen creeer je in ieder geval een time-slot dat je kunt gebruiken om interesse voor je product/dienst te wekken.
Bedankt voor je artikel. Het zet me weer even aan het denken.

Dag Victor,
Mijn compliment voor dit artikel, waarin je een wezenlijk ingrediënt van het telefonische acquisitiegesprek aan de orde brengt.
Graag ga ik nog een stapje verder dan dat het een beleefdheidsvraag betreft, want met de vraag 'bel ik u gelegen op dit moment' geef je uiting van de grondhouding, gericht te zijn op het belang van de ander. Je geeft al in het begin van het gesprek aan, dat je geïnteresseerd bent in je gesprekspartner.
Mensen die mij bellen en met hun gedrag aangeven mij primair als omzetmiddel te zien, krijgen dat ok altijd van terug, niet in de vorm van verontwaardiging of boosheid, maar als leerpunt... gratis!
Fijne dag vandaag.

Roelof |  http://autarco.com

Bij verkoop is het altijd zaak om net iets anders te zijn dan de anderen in het grote verkoopbos!

In dit verhaal wordt dit uitstekend verwoord

Ik heb meer moeite met de opmerking die meestal daarna komt: "goed dat ik u tref" of woorden van gelijke strekking. Die opmerking voegt werkelijk helemaal niets toe aan het gesprek. Als ze dat in een telefonisch acquisitiegesprek tegen mij zeggen ga ik gelijk in de 'hakken-in-het-zand-modus'. Bij het gebruik van die zin zeg je namelijk: ik bel met een vast script en neem dit gesprek niet serieus.

André Plaatzer

Vanuit mijn beroep bel ik met heel veel mensen. Afgelopen jaar zijn dat er meer dan duizend, voor diverse opdrachtgevers.
De gelegenheidsvraag (bel ik u gelegen?) is altijd een onderdeel aan het begin van het gesprek. Niet alleen voor "de vorm" en uit beleefdheid, maar vooral als check. Ook bij vrienden en familie. Ik vraag wanneer nodig "ik bel voor het volgende, kan dat even?"
Bij een verjaardag, ook al zal je niet te horen krijgen van een vriend of familielid dat het niet uitkomt omdat er bezoek is, zeg ik dat "ik even bel, want er zal wel bezoek zijn".
De gelegenheidsvraag is correct, vriendelijk en de mogelijkheid in iedere situatie of iets "gelegen" komt. Gewoon doen, bij klanten en vrienden.

Bob

Ik denk altijd, zeg nou wat je wilt. Bel ik u gelegen dan word ik negatief getriggerd (weer zo iemand die mij wat verkopen wil, oftewel what's in it for me?). Dus ik zou zeggen, ik bel u over ..., heeft u daar nu even tijd voor? (en ja, als ik opneem heb ik tijd, anders neem ik niet op!!)

Voor wat betreft de factor tijd... Iedereen heeft altijd tijd, 24uur per etmaal; waar het om gaat is of de ander op dit moment, het moment dat jij belt, er tijd en aandacht voor wil vrijmaken.

Bob Schouten

Volledig eens met de importantie van het afstemmen van tijd, prioriteit en aandacht met de persoon aan de andere kant.

Echter ben ik, op aanraden van andere bronnen juist "stoor ik u" als alternatief voor "bel ik gelegen" gaan gebruiken. Bel ik gelegen is wat mij betreft minder sterk om 2 punten:
1. Het is dusdanig belegen en ingeslepen als acquisitie intro dat de prospect mijns inziens meteen in de "oh-daar-heb-je-een-verkoper- stand" zit.
2. Stoor ik valideert mijns inziens ook beter of de klant echt geen tijd en aandacht voor je heeft.

Ik heb de resultaten (hoe vaak moet je daadwerkelijk terugbellen en verloopt het gesprek positief of negatief) met beide intro's uitgebreid getest. Bij mij waren de resultaten, zoals je zult begrijpen beter bij "Stoor ik".

Kan me overigens wel voorstellen dat dit in een totaalperspectief (wat voor organisatie en contactpersoon bel je) en hoe je zowieso als persoon belt (informele/formele stijl en bijvoorbeeld je toon)per situatie kan verschillen.

s.

Volgens mij komt het uit dit artikel en de reacties weer eens naar voren dat een perfect script niet bestaat en dat alle mensen anders zijn. Als je geen scripts schrijft en elke klant/ telefoontje weer fris opneemt en anders benadert, zorg je voor de meest ontspannen houding die niet perse verkoop betekent maar een goed gesprek. En een goed gesprek is meestal het begin van iets moois. Succes

Marie-Claire van Poelje |  http://www.drivensales.nl

Het gebeurd regelmatig dat de vriendelijke poortwachter jou met de contact persoon via zijn/haar mobiele telefoon doorverbind. Meestal hoor je dat meteen. Ik zelf begin dan het gesprek, na begroeting. Ik hoor dat ik met uw mobiele telefoon ben doorverbonden, komt het uit of vind u het prettig dat ik op een ander tijdstip terug bel. Meestal mag ik dan het gesprek voortzetten.

Fred van Daal |  http://www.pbgroep.com

Beide zijn goed:
Bel ik gelegen of stoor ik vind ik weer van normen en waarde tonen. Helaas zijn er verkopers die over alles heen walsen en gelijk hun belscript gaan opsommen en/of aflezen. Luisteren is ook zoiets wat niet iederen kan of wil. Wat wel een idee is: Bel nooit anoniem maar laat je nummer zien op de display van diegene die je belt. Wel zo netjes toch?
Iedereen suc6 toegewenst.

Fred van Daal

Tijdens mijn trainingen raad ik altijd aan te vragen of het moment van bellen schikt, of ik laat vragen of er tijd is om even iets over uw diensten te vertellen en zo zijn er veel meer openingen te bedenken. Het is een vorm van fatsoen en inderdaad volkomen zinloos en verhaal af te steken terwijl je potentiele klant druk met andere zaken is.
Maar NOOIT laat ik vragen "Bel ik gelegen" veel te telemarketeerachtig, alle bellen gaan rinkelen bij die vraag " Ojee, ik moet iets kopen"

Gebruik ook nooit de kreet : Neem me niet kwalijk dat ik u stoor, hier zitten al 2 negatieve kreten in voordat het gesprek zelfs al begonnen is.

Deze tips werken écht, doe er uw voordeel mee.

Veel succes.
Hans Hes

Je hebt 2 oren en 1 mond, gekregen met een reden.
Luister.
Dat wat je 'moet' zeggen zal zich precies op het juiste moment aandienen...

Peter Miedema |  http://www.fyren.nl

Ik blogde over dit onderwerp. Lees https://petermiedema.com/2011/08/25/bel-ik-gelegen/

Dolf

Altijd vragen. Het biedt meer voordelen dan nadelen. Je toont respect en als de persoon aan andere kant van de lijn ... ja zegt... dan zijn zijn oren ook gespitst om naar je vervolg te luisteren. Daarbij ben ik het met Victor eens dat je het niet direct moet vragen maar na een korte intro die triggert en de klant informeert over de richting van het gesprek.Wat vaak ook goed werkt is dat je vraagt naar de rol en de beslissingsbevoegdheid van de persoon en of er nog meer personen zijn die gaan over ... Een directeur of manager hoeft per definitie niet altijd de juiste persoon te zijn. Altijd verifiëren of hij de juiste persoon is. Meestal doe ik dit met de gatekeeper, voordat ik een verkoopbrief of mail stuur. Een brief of mail vooraf wekt namelijk nog meer vertrouwen en vergroot je kans op contact. Daarbij kan je vooraf bij de poort de gatekeeper aan de tand voelen. Veel gatekeepers zijn je tijd en energie niet waard.

Victor, kan jij misschien een keer een artikel schrijven over gatekeepers?

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

@Dolf: dank voor je feedback en je vraag. Ik heb al een keer een artikel over secretaresses (gatekeepers) geschreven: https://verkopersonline.nl/artikel/4460/neem-bij-acquisitie-de-secretaresse-serieus.html Benieuwd wat je daar van vindt.

Marchel Mol |  http://moeskopsgrafisch.nl

Top omschrijving Victor, en het werkt!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel