Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)

Breng uw klant in trance

Hoe krijgen we een emotioneel proces rationeel onder controle? Ontdek hier het antwoord en verhoog uw closing rates.

Breng uw klant in trance
Waarom houdt u van uw partner?, of waarom bent u nu juist gek op Abba, of U2, of André Hazes? Het antwoord op zulke vragen zal nooit de innerlijke belevingswereld volledig weergeven. En toch worden (aankoop-)beslissingen ook genomen in dat deel van het brein waar gevoelens en gedrag worden bepaald. Ik durf zelfs te zeggen dat we vaak niet eens weten waarom we kiezen voor A of B. Daar zijn genoeg interessante onderzoeken over. Wie weet besteed ik er in de toekomst nog wel eens een artikel aan. In dít artikel gaat het over hoe u als verkoper rationeel om kan gaan met het emotioneel gedreven proces.



Breng uw klant in “trance”

We kunnen een vergelijking maken met de technieken die hypnotiseurs gebruiken om mensen in een trance te brengen. Die zeggen bijvoorbeeld:
  • ‘Denk eens terug aan die zalige vakantietijd … Weet je nog hoe wij ons geamuseerd hebben … ja …’
  • ‘Hoe ben je destijds met je partner in contact gekomen?’
  • ‘Wanneer ging je voor de eerste keer naar een concert van U2?’

Trance is in wezen bewustzijnsvernauwing: ons bewustzijn vernauwt zich en alle gevoelens, gewaarwordingen, gedachten die betrekking hebben op die (on-)plezierige tijd komen terug naar boven. Resultaat: bij de ene persoon zal een glimlach tevoorschijn komen, bij de andere tranen. Dit kan heel subtiel en kort zijn (micro-expressies). Het antwoord werd immers gegeven vanuit het domein van de emoties. De hypnotiseur leidt op zo’n moment ook de aandacht!

Zakelijke voorbeelden

Vergelijkbare vragen die u als verkoper in de zakelijk praktijk kunt toepassen zijn:
  • Wat maakt dat u toen voor deze oplossing hebt gekozen?
  • Hoe zijn jullie ertoe gekomen deze niche te bewerken?
  • Hoe bent u in contact gekomen met uw huidige werkgever?

Als verkoper hoef ik het antwoord niet eens te ‘horen’. Waar het om gaat is dat als uw klant openstaat voor verandering, dat nu naar voren komt. U kunt dit zien gebeuren. Het is waarneembaar en kan zich uiten via, bijvoorbeeld:
  • Het geven van vertrouwelijke informatie
  • Het laten vallen van een stilte: veranderen is altijd eerst stilstaan (zie verder)
  • Het stellen van vragen: er komt een tweerichtingsproces op gang, u bent niet langer de verkoper die de vragen stelt. Zonder deze interactie is er geen verandering. Dit is het echte closing signaal.
Dit is indirecte beïnvloeding. De vragen brengen de klant in een ‘awareness of pain’.
De aandacht gaat bij dergelijke vragen naar binnen, de klant moet er over nadenken en komt dan ook open te staan voor suggesties.

Beïnvloeding gebeurt van binnenuit

Effectief beïnvloeden gebeurt eerst ‘van binnen’, tussen de oren. De klant kan aan u twijfelen, maar vaker twijfelt hij aan zichzelf: Is er nog een oplossing mogelijk? Kan ik dit wel leren? Wil ik wel veranderen? Is dit iets voor mij? Kan ik dit aan?
Hier zitten de echte ‘weerstanden’. De klant heeft mogelijkerwijs de hoop al opgegeven.

Bijvoorbeeld:
  • In de salestraining business hebben wij klanten die geloven dat ze nooit zullen kunnen verkopen en dat je daarvoor geboren moet zijn.
  • In de rekruteringsbusiness stellen we vast dat klanten soms al een jaar aan het zoeken zijn naar een geschikt profiel. Ze geloven niet in een mogelijke oplossing.(‘Bestaat die verkoper wel?’)

En het is zo: ze hebben gelijk…, vanuit hun Voorstelling van de Realiteit. Ze hebben nog niet de Visie dat er andere manieren van verkopen mogelijk zijn die beter bij hen passen. Zo is mijn visie over verkopen ontstaan:

Verkopen van een dienst of oplossing
=
Verkopen van verandering


Door welke bril kijken we naar de realiteit?
De besluitvorming bij klanten is een black box, vaak ook voor henzelf. Hoe kunt u nu toegang krijgen tot de leefwereld en overtuigingen (= de gekleurde bril) van de klant, als u weet dat die belevingswereld niet in woorden te vatten is?



De grootste weerstand tegen verandering is het zich niet kunnen voorstellen dat een verbetering mogelijk is. Anders had de verandering al plaatsgevonden. Daarom blijven mensen vaak (hoewel niet altijd alleen maar hierdoor) vast zitten in verslavingen, slechte gewoontes, een slechte baan, een slecht huwelijk, of, bij een slechte leverancier…

Rationeel en meetbaar proces
Bij onze recruiting en salestraining werken we steeds met een rationeel proces om een emotioneel proces te sturen. Dan kunnen we het overbrengen en de techniek transfereren als verkoopskill. Ik vat het als volgt samen:
Focus niet op de inhoud van uw oplossing, maar op de aankoopcriteria van uw klant.
Aankoopcriteria zijn de verwachtingen die de klant heeft van wat uw dienst of oplossing voor hem gaat opleveren. Bijvoorbeeld:
Vraag: ‘Hoe kiest u een hemd?’
Antwoord: ‘Ik voel altijd eerst aan de stof: ik heb graag een zacht katoen voor mijn gevoelige huid.’

We zetten het product/de oplossing (= mogelijke keuze) eerst om in een proces. Hierop werken we verder. We maken de inhoud, positie of mening (Visie) van de klant weer vloeibaar. Dan komen de aankoopcriteria naar de oppervlakte:
Vraag: ‘Hoe zijn jullie destijds in contact gekomen met deze technologie?’
Antwoord: ‘Goh … dat is een lang verhaal… hebt u 5 min …’ (en laat de klant maar vertellen)

Let wel, u weet hierbij niet wat de klant gaat antwoorden! Het gesprek kan alle kanten op. Het is een proces! Maar wat u wel weet is dat u veronderstellingen ter discussie stelt die de status quo in stand houden. U doet dit op een indirecte manier. En u krijgt een verhaal.

Zet inhoud om in proces
U brengt de klant terug in de oorspronkelijke situatie waarin hij destijds een beslissing genomen heeft, en die geleid heeft tot de huidige situatie. Door de inhoud om te zetten in een proces wordt de beslissing opnieuw bekeken. De klant onderhandelt nog een keer met zichzelf of zijn Visie overeenkomt met de Realiteit. Dit gaat als vanzelf.

Probeer het eens en kijk naar het effect. Als de klant niets antwoordt zal er een stilte vallen, maar zelfs dat is een goed teken. U hoeft daar niet bang voor te zijn. Laat het toe… In de stilte ontstaat de verandering. U gaat de interactie leiden terwijl de klant het verleden loslaat. U kunt hierbij gerust een duwtje in de rug geven met opvolgvragen als:
  • ‘Loopt alles nu goed of zijn er zaken die u liever anders had gezien?’
  • ‘Alles lijkt goed te lopen … zijn er redenen of omstandigheden waardoor u toch zou openstaan voor een nieuwe leverancier?’
  • ‘Wat zijn de oplossingen nu die u overweegt/ reeds overwogen hebt?’
  • ‘Wat is de reden dat u nog op zoek bent?’
  • ‘Wat is de reden dat het nog niet is opgelost?’

Als u eerst het verleden bevraagt vallen bovenstaande vragen op een natuurlijke wijze. U hoeft uzelf niet te forceren. Let gewoon op de timing: van verleden naar heden.

Verkoopsucces
Alleen de klant kan uiteindelijk beslissen wat voor hem echt belangrijk is. We vragen aan de klant zijn oorspronkelijke criteria te herzien. Wanneer deze waarde is uitgesproken, volgt de keuze van de “oplossing” vanzelf. De inhoud volgt het proces!


Verkopers die deze techniek toepassen ervaren dat het vanzelf gaat. Vele verdubbelden of verdrievoudigden hun closing rate, aantoonbaar!

Niet voor controlefreaks
Het is eigenlijk een rationeel proces (het wordt bewust gestuurd, er zit een methode achter) maar het resultaat is intuïtief. We weten niet echt waar we uit zullen komen, maar op de een of andere manier komen we wel terecht waar we moeten zijn. De verklaring hiervoor is dat u de klant zelf laat nadenken over verandering en dat er juist daardoor meer commitment komt. De vrijheid die u de klant geeft betaalt zich terug.

Sommige salesomgevingen hebben hier geen boodschap aan omdat ze redeneren vanuit de “controle mindset”. Toch: ook commerciële tijgers moeten de regels van het spel leren: klanten veranderen om hun eigen redenen.

Als u bovenstaande principes toepast controleert u wel het proces! Het is juist omdat de leiding vaak wordt weggegeven dat deals worden verloren.

Tot besluit: de PARADOX van beïnvloeden
Om te beïnvloeden moet u bereid zijn de controle op te geven. Juist daardoor behoudt u wel de leiding. Het is niet rationeel te begrijpen, maar het werkt wel. Zoekt u naar manieren om dit toe te passen bij uw klanten? Neem dan vrijblijvend contact met me op per mail voor een telefonisch overlegmoment. U kunt dan ervaren dát en hóe het werkt.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,4
(25 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel