De vooruitzichten zijn dat we uit het dal komen. Maar vertrouwen we daar ook op, of blijven we op onze handen zitten? Lees hier waarom juist NU de tijd voor actie is.
De eerste maand van 2023 zit erop. Het kalkoenfestijn en de vuurpijlen liggen alweer ver achter ons en we zijn begonnen aan een nieuw en spannend jaar. Is het echt waar dat wij uit het dal omhoog zijn gekropen? Gaan we echt betere tijden tegemoet? Of blijven we toch nog een beetje voorzichtig op onze handen zitten, of met een hand op de knip en slurpen we alle berichtgeving via de media wel op maar kijken toch een beetje de kat uit de boom?
Ik wens vanaf deze plek iedereen alsnog veel positieve wijsheid in dit nieuwe jaar 2023. En daarbij vooral de kracht om actie te ondernemen en niet achterom te kijken. We zaten met z’n allen een aantal jaren in een spiraal die niemand zich wenste. Zeuren heeft nog nooit enige zin gehad. Tijd dus om het tij nu definitief te keren. Ondernemen is risico nemen, vooruitkijken, optimistisch blijven en vooral proactief en innovatief handelen.
Opnieuw creatief worden ‘Het geld ligt op straat’ is een oud bekend gezegde, maar dat werkt alleen als je het ziet liggen, als je wilt bukken en als je bereid bent om het ook op te pakken en vooral te koesteren. Ik zag de afgelopen jaren nog teveel mensen en organisaties op hun handen zitten, schuilend achter de gesloten ramen om de op slot zittende kas nog eens extra te beveiligen. Natuurlijk is scherpte en waakzaamheid geboden, maar als het geld op straat ligt moet men zeker niet binnen blijven. Dus, kom achter de computer vandaan, weg van alle spreadsheets en verklarende rapportages. Steek de handen uit de mouwen, ga de weg op en wordt weer creatief!
Juist nu prospecteren Hoe je het ook went of keert, het is uitsluitend de omzet die de inkomsten van iedere onderneming bepaalt, waardoor kan worden geïnvesteerd en anderen weer kunnen worden betaald. Het is zo oud als de weg naar Rome. Dus als het tegenzit, dan moeten we drie stappen harder lopen, acquisitie plegen, hoe moeilijk dat ook steeds weer blijft. Prospecteren is dan, nu, gewoon meer dan ooit een ‘must’. Juist nu moet je de weg op, juist nu moet je prospects zoeken, juist nu reclame maken en vooral volop gebruik maken van de social media. Lawaai maken dus!
Waarom? Omdat nu de betere tijden weer echt aanbreken - en dat bewijst ook de geschiedenis - wij er allemaal klaar voor moeten zijn. De huidige relaties goed onderhouden, hen vooral helpen en daarnaast nieuwe kansen aanbieden en zoeken. Doe je het niet, dan doet wellicht de concurrent het wél. Dus wie is het eerst?
Maak lawaai! Dames en heren managers, kom ook zelf achter het bureau vandaan. Ga de weg op en ga ook verkopen. Ga ook ‘buitenspelen’ Het helpt echt! Want altijd en overal zal je moeten ‘verkopen’ om iets van anderen gedaan te krijgen. Proactief en uiteraard met een positieve instelling. De tijd dat opdrachten kwamen ‘aanwaaien’ ligt al heel lang achter ons en komt wellicht nooit meer terug.
Duurzame sales met marketing, social media, persoonlijke aandacht en relatie-entertainment. Vul 2023 met dit goede voornemen. Grijp deze kans en maak lawaai, heel veel lawaai!
Herman Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Hoe je het ook wendt of keert, het is alleen de omzet die het inkomen van elk bedrijf bepaalt, waardoor het kan investeren en anderen weer kan betalen. Het is zo oud als de heuvels. Dus als het moeilijk is, moeten we drie stappen harder rennen, verwerven, hoe moeilijk het ook altijd blijft.
Selling is increasingly difficult, I often post the products I sell on Google, look for new customers, always try not to give up, you will get achievements.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.