Acquisitie in de zomer? Zinloos! Dat is het gangbare idee. Maar net als met alles wat je aandacht geeft, kan ook de zomer je sales vooruit helpen. Lees hier hoe.
‘Ja leuk dat u belt, maar TIL HET MAAR EVEN OVER DE ZOMER HEEN’ Herken je dit antwoord? Dit is namelijk de meest uitgesproken volzin die je hoort vanaf deze periode. En die je als ondernemer ook regelmatig kunt verwachten als je telefonisch acquisitie aan het doen bent.
Neem gerust van me aan dat dit al zeker 20 jaar een top 3 antwoord is na half mei. ‘Dan al?!’ denk je wellicht. Maar in de wetenschap dat er medio juni al veel mensen op vakantie gaan is het toch wel logisch. Vanaf midden mei willen klanten (lees ook: relaties, prospects, suspects) liever even geen nieuwe dingen aangaan. Ze geven er dan de voorkeur aan lopende zaken tot een goed eind te brengen, te zorgen dat het bakje leeg is en het bureau opgeruimd. Daarna start de bouwvak per regio en hangt hun kalender daarop afgestemd klaar.
Dus, laat je door het 'Til het maar even over de zomer heen' niet afschrikken. Zie het als een nieuwe kans. De klant heeft immers nog geen ‘nee’ gezegd, alle lijnen staan nog open. Grijp dit moment wel aan om nog een paar “vakantievragen” te stellen. Want als sales ben je natuurlijk niet voor één gat te vangen. Na dat ‘til maar over de zomer heen’ wordt het al gauw eind augustus, medio september voordat je weer aan een nieuw belrondje begint. Dat zijn bijna 4 maanden. Om deze tijd te verkorten en, nog belangrijker, te zorgen dat er contact blijft, is het van belang een goede vakantievraag te stellen. Hiermee geef ik je graag een paar voorbeelden. 5 vrolijke vakantievragen
Oh wat fijn, wanneer gaat u op vakantie? (Dan kun je vooraf nog even een mailtje verzenden met fijne vakantie!)
Mag ik vragen waar u naar toe gaat met vakantie? (Let op, niet iedereen is genegen dit te zeggen, begin de vraag altijd met ‘mag ik’. Geen antwoord is ook goed. Maar als de klant door deze vraag enthousiast beginnen te vertellen kan je zomaar nog in een heel leuk gesprek raken. Denk er vooral ook aan deze informatie goed op te slaan, zodat je er na de vakantie specifiek op in kunt gaan.
Wanneer bent u weer terug van vakantie, zodat ik u weer even kan bellen? (Dit is ook fijne informatie, trakteer de klant op een Welkom Terug kaart op zijn bureau een dag later – bij voorkeur deze keer geen mail, mailbox zit na de vakantie al propvol en wordt soms in zijn geheel verwijderd. Met een kaart komt onbewust zo het logo van je bedrijf nog even binnen en de klant denkt zeker ‘oh wat attent’. Let op, in het daaropvolgende telefoongesprek hoef je niet te vragen of ze de kaart ontvangen hebben. Daar ga je gewoon van uit. Sterker nog, de klant zal de kaart waarschijnlijk nog op het bureau hebben staan en je ervoor bedanken (uit zichzelf!).
Wat ook ongelooflijk leuk werkt in de tijd van social media en big data is gewoon een handgeschreven “groetjes uit xxx” kaart verzenden vanaf jouw vakantieadres naar je klant. Hoe leuk is het echte post te ontvangen! En wat dacht je van de impact die dit heeft als je het relateert aan ergens moeite voor doen! Succes verzekerd.
Bel zoals afgesproken bij terugkomst. Laat je niet verleiden meteen over te gaan tot de orde van de dag en je product of dienst te willen verkopen. Neem de tijd om te vragen hoe de vakantie in … was. Iedereen komt meteen weer even in de ‘oh ja het was heerlijk’ stand en tovert dan ook meteen een glimlach om de mond.
Wat mij betreft is de komende vakantieperiode dan ook een prima tijd om te bellen. Net als op vrijdag zijn de klanten in een soort relaxmodus en daarom dan ook graag genegen je wat uitgebreider te woord te staan. En ja, ook om afspraken te maken.
Gebruik die zomer!
Daarnaast is deze periode uitermate geschikt om onderzoek te doen en zaken in kaart te brengen. Zoals bijvoorbeeld te zorgen dat je de juiste persoon op de juiste plek vindt. Ook hier geldt bij de dames en heren van de receptie en het secretariaat: meer tijd om klanten te woord te staan en vooral ook behulpzaam te zijn. Zorg dan ook dat je de juiste vraag stelt: 'Wilt u me helpen met ….' (Let op: met ‘Kunt u me helpen’ kan je (onbewust) de reactie oproepen van ik kan het wel maar ik wil het niet). Het is belangrijk te zorgen dat je “in the picture” blijft of op zijn Hollands, zorg dat je op het netvlies van de klant blijft. En dat is weer zo’n extraatje waarmee succes verzekerd is bij acquisitie in de zomer!
Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.