Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
De klant verleiden door af-te-leiden (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Asking for the order: hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Wanneer begint je klant te denken aan verandering? (Rene Knecht)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Hoe haal je de klant uit zijn bubbel? (Rene Knecht)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
5 cruciale stappen voor de perfecte demo (Jorg Hartog)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)

‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’

Als verkoper zet u dagelijks uw talenten in. U weet ook waar u minder goed in bent. Het is alleen de vraag of dat wel klopt. Duik in uw onderbewuste en ontdek waar kansen liggen voor meer succes.

‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’

Veel mensen hebben het idee dat we in een commerciële rol alleen duurzaam succesvol kunnen zijn, als we dát talent inzetten dat van nature bij ons past. Als dat waar is, zult u alleen die dingen moeten doen die in overeenstemming zijn met uw talent of karakter. Toch wordt er in het commerciële speelveld verwacht dat wij over meer competenties beschikken. Dit kan een bron zijn voor frustratie en ineffectiviteit.

In dat verband is het 'Hunters versus Farmers vraagstuk' interessant. In veel gevallen hebben de farmers de vaste overtuiging dat Hunting niets voor hen is. Andersom wordt Farming verafschuwd door hunters. Toch komen we vaak in een situatie waarin we worden geacht beide te doen.

Acquisitie: focus of geen focus?
Verkopers lopen regelmatig tegen de noodzaak aan om als commerciële professional te focussen op het binnenhalen van nieuwe business. 'Acquisitie' noemen we dat en bij nieuwe, onbekende contacten kan dat heel "koud" zijn. In de praktijk komt er van die focus dan ook maar bar weinig terecht. Niet omdat de professionals het niet zouden willen of kunnen, maar omdat ze wel zeggen het te doen, maar het vervolgens gewoon niet doen.

Intentie v. Actie

Dit wordt ook wel het Intention-Behaviour Gap genoemd. Er worden allerlei redenen opgevoerd waarom het niet lukt om het voorgenomen gedrag te vertonen. Dat gaat dan vooral over zaken waar we beperkt invloed op hebben: de waan van de dag, geen tijd, te druk, te veel bezig met (noodzakelijke) binnendienst taken. Maar ook: 'je komt niet makkelijk meer aan tafel', of, 'we hebben een verouderde database'. Eén belemmering springt er wat mij betreft altijd uit: 'Ik ben nou eenmaal geen Hunter, dat is aan mij niet besteed.'

Het 5-voor-5 dilemma
Wat er dan gebeurt, noem ik het 5-voor-5 dilemma. Dat gaat als volgt: U zou eigenlijk nog een koude prospect moeten bellen, maar u bedenkt dat het al laat is en dat hij of zij vast niet meer op kantoor is. 'Dan bel ik morgen wel, oh nee dan is het zaterdag', maandag dan maar. Oh nee, maandag is het tweede paasdag...' U voelt het al: dit gaat niet lukken. Dan maar een vriend bellen om een potje te tennissen, snel, want hij zal nog wel op kantoor zijn. Nu is er geen belemmering en doen we wat we moeten doen, namelijk: direct in actie komen.

Zelfbelemmering
Mensen denken vaak dat ze dergelijke keuzes goed doordacht maken en zich rationeel gedragen. Dit blijkt echter vaker niet dan wel het geval te zijn. Aan het merendeel van onze gedragingen en keuzes, liggen onbewuste processen ten grondslag.

Neem bijvoorbeeld de overtuiging 'Ik ben nou eenmaal geen Hunter, dat is aan mij niet besteed'. Het is maar zeer de vraag of die klopt. Ik denk dat het een ingesleten belemmering is, die we opvoeren als we iets moeten doen waar we eigenlijk tegenop zien of wat we lastig vinden. Dan hebben we de neiging een belemmering te bedenken waar we niets aan kunnen doen. U zal zien dat uw systeem er alles aan gaat doen om die belemmering te bewijzen. Het gaat hier om de woorden 'Ik ben nou eenmaal geen...', die klinken zeer definitief: dat komt nooit meer goed.

Handremgedachten afleren
Nu kunt u allerlei nieuwe skills aanleren om hiermee om te gaan, maar het werkt beter om u bewust te worden van uw belemmerende overtuigingen waardoor u niet in beweging komt. Die 'handremgedachten' gaan over uzelf, uw klant of de situatie:
  • ik ben nou eenmaal geen acquisiteur
  • ik vind het niet fijn om te bedelen
  • hij zit toch niet op mij te wachten
  • hij heeft wel meer te doen
  • we hebben geen aanbod
  • we hebben geen goede database.

Om dit op te lossen moeten we begrijpen welke onbewuste processen in ons gedrag hun werk doen.

Daar waar u struikelt, gloort de oplossing

De belangrijkste belemmering is dat we bang zijn om afgewezen te worden, of nog erger, afgeblaft! Angst voor afwijzing zit diep in ons systeem en gaan we op een natuurlijke manier uit de weg. De angst voor afwijzing is zelfs groter dan het plezier van succes! Het is op de achtergrond altijd aanwezig en zorgt vanuit daar voor allerlei belemmerende overtuigingen, die moeilijk hardop uit te spreken zijn. Want wees eerlijk, niemand zal toch graag zeggen dat hij bang is om afgewezen te worden.

Maar hier hebt u al een groot deel van de oplossing te pakken! Ga in gesprek met uzelf over die afwijzing. U weet dat het niet waar is. Vul niet in wat een klant zou kunnen denken, maar vraag het hem rechtstreeks.

De belemmering voorbij? Nog een paar tips:
  • Bereid uzelf voor
    Ga niet 'even tussendoor' acquireren, maar maak tijd vrij en zorg dat de omstandigheden goed zijn. Dat betekent niet dat u tussen uw werkzaamheden door niet zou kunnen bellen, maar zorg dat u een lijst hebt en kom pas van uw plek als die is afgewerkt.
  • Bereid u voor op de prospect
    Zorg ervoor dat u alles weet van de klant (tegenwoordig is dat een makkie) en zoek aanknopingspunten om het eerste contact te maken.
  • Zorg voor een helder doel
    Wat wil u bespreken? Als u een afspraak wilt maken, laat u dan niet verleiden om alles al in het telefoongesprek te vertellen. U wilt immers een afspraak. Vraag niet of u een afspraak kan maken, maar wanneer u een afspraak kan maken. Zorg dat u een paar opties bij de hand hebt. Vraag de prospect om wat voor te bereiden of te sturen. Of stuur eerst zelf info toe om de aandacht te richten. En gebruik referenties…

Tot slot: dopamine
Mijn laatste tip voor deze keer geldt het moment waarop u in het bovenstaande slaagt: Sta uzelf dan wat dopamine toe! Dopamine is de hormonale beloning die onze hersens aanmaken na een bepaalde inspanning. U krijgt er een heerlijk gevoel van blijdschap en genot van. Anders gezegd: Vier uw succes door te genieten van het moment!

Toine Simons

Toine  Simons
Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simons. Toine gelooft in de enorme capaciteit van mensen om snel verandering en verbetering te realiseren. Hij is strategisch, scherp, praktisch en zet aan tot nieuwe denkbeelden. Dat doet hij snel en met humor, waarbij hij de confrontatie over belemmerende dilemma’s niet uit de weg gaat.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Zelfkennis, Zelfontwikkeling
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(56 stemmen)
Reacties

Sander van der Meer

Beste Toine,
Prachtig samengevat! in mijn werk als coach van verkopers en (startende) ZZPer kom ik iedere tegenwerping die je noemt ook tegen. Goed om te zien dat er meer mensen zijn die zien dat het bij succesvol verkopen om die mens gaat, compleet met zijn kwaliteiten EN zijn belemmeringen!
Dank voor je artikel!
Sander

Beste Toine.
Interessant artikel. Ik ben ervan overtuigd, dat mindset het uiteindelijk wint van skills. De verkoper die gelooft dat prospects niet zitten te wachten op zijn telefoontje, zal zijn vaardigheden niet optimaal inzetten, hoe goed deze ook ontwikkeld kunnen zijn.

Echter, het gaat mij iets te snel door de bocht om als oplossing het gesprek met zichzelf aan te gaan over wat jij de handremgedachte noemt. Soms kan dat inderdaad werken. Overtuigingen kunnen echter ook jarenlang ingesleten en steeds opnieuw bevestigd zijn. Het kan zelfs zo zijn, dat de overtuigingen zich hebben vastgezet op identiteitsniveau: 'ik BEN nu eenmaal zo'.

Het gesprek met jezelf aangaan (als je daartoe al noodzaak ziet, wat zelden het geval is als het onderdeel van de identiteit is geworden) of anderen die je vertellen dat je het ook anders kunt zien, bieden dan meestal geen soelaas. Je schijft 'u weet dat het niet waar is' en daarin zit m.i. de misvatting: voor de persoon die deze rotsvast verankerde overtuiging heeft, is het namelijk wel waar. En helaas staat perceptie gelijk aan realiteit. Ons brein heeft nu eenmaal de gewoonte om bewijzen te vinden voor wat we geloven; al het overige wordt weggefilterd.

In een dergelijke situatie is coaching op overtuigings- of identiteitsniveau (dus niet op vaardigheidsniveau) beter passend. Overtuigingen die zich eens gevormd hebben, kunnen immers ook worden veranderd. Meestal hebben we daarvoor externe hulp nodig.

Daarnaast blijkt uit DNA onderzoek wel degelijk dat mensen een voorkeur hebben voor een hunters of farmers rol, althans wanneer zij kiezen voor een commerciële functie. Hunters blijken meer dopamine-receptoren te hebben (kortstondige beloning), waar farmers meer oxytocine-receptoren ontwikkeld hebben (de langdurige relatie). Betekent dit dat een farmer geen hunter kan worden? Zeker wel, alleen het zal meer moeite en zelfdiscipline kosten.

Vroeger was ik van mening dat prospectie nu eenmaal bij de job hoort, dus niet zeuren. Nu geloof ik dat het beter is om een betere selectie aan de poort te houden en met name de oudere verkoper die een kei is in farming, te helpen meer uit de bestaande relaties te halen in plaats van hem om te willen vormen tot een hunter.

Het gevolg van dat laatste kan zijn dat iemand een dusdanig grote stap buiten de comfortzone moet doen, dat stress en ziekteverzuim ontstaan.

Otto van Verschuer |  http://www.salesconsult.nu

Beste Toine,

Dank voor dit goede stuk. Ik heb echter een opmerking over het stellen van je doel. Het komt in mijn praktijk nogal eens voor dat verkopers te veel focussen op het doel van bijvoorbeeld een afspraak waardoor de andere zintuigen zoals luisteren en doorvragen om goed te kunnen kwalificeren en echte interesse tonen weggedrukt worden. Men komt dan al snel drammerig over , creëert zelf de nodige weerstanden en vergeet dat hoe meer informatie men krijgt je ook de mogelijkheid geeft te kwalificeren en te beoordelen of het überhaupt zinvol is om een afspraak te maken. De tijd van de verkoper is ook kostbaar en een ritje naar Groningen of Terneuzen is misschien wel leuk maar vervelend als het tot niets leidt.

Toine Simons |  http://www.beerschot-simons.nl

Hallo Wim,

dank voor je uitgebreide reactie. Leuk.
Daar waar je struikelt is ook de oplossing. Als mensen denken: 'Ik ben nou eenmaal zo' zetten ze hun ontwikkeling op de handrem. Dat doen ze wel onbewust, daar heb je een punt, maar in de praktijk merk ik toch dat er op de achtergrond best wel weten dat ze alibi's hanteren.

Wat mij betreft staat perceptie niet gelijk aan realiteit. Als je dat als uitgangspunt gebruikt zou iedereen in therapie moeten om zich te ontwikkelen. Je kunt mensen daarvan bewust maken wat dit betekent voor de gewenste verandering. Dit is niet met het aanleren van vaardigheden op te lossen, maar met het bewust maken van de routinematige denkpatronen en wat die patronen voor gevolg hebben voor het resultaat.

Dit is zelfs te doen voor mensen die minder dopamine receptoren hebben. Als hunten bij je job hoort, leer de mensen dan van hun onbewuste belemmeringen afkomen waarom ze het niet doen. Dan kunnen ze die kennis ook inzetten op andere gebieden die ze aan te pakken hebben.

Beste Toine.

Dank je wel dat je de moeite neemt op mijn reactie terug te komen.

Volgens mij zijn wij het in hoofdlijnen eens. Als ik stel dat perceptie gelijkstaat aan realiteit, bedoel ik daarmee, dat er niet 1 waarheid is, maar zo'n 7 miljard verschillende waarheden. Elk mens ervaart zijn/haar eigen realiteit, gebaseerd op de eigen overtuigingen, ervaringen, normen en waarden (= perceptie).

Er is geen realiteit, slechts individuele perceptie van realiteit. Wij nemen de wereld om ons heen immers waar door onze filters. Onze verschillende reacties op bovenstaande, is daarvan een mooi voorbeeld...

Zolang iemand daarvan geen last heeft, is therapie (ik zou eerder kiezen voor coaching) niet aan de orde.

Ook ik geloof dat mensen met minder dopamine receptoren, hunters kunnen worden, het zal hen alleen meer moeite kosten, dan de mensen die meer gevoelig zijn voor dopamine.

Overtuigingen veranderen in mijn ervaring niet zomaar door mensen te wijzen op het belemmerende karakter ervan. Dat roept in de meeste gevallen eerder rechtvaardiging op.
Vertel een verkoper die gelooft dat telefonische acquisitie niet werkt, dat het wel werkt en dat hij zich omzet onthoudt, dan zul je eerder argumenten en rechtvaardigingen ontmoeten, dan dat hij zegt: 'wauw, dankjewel voor dit inzicht, ik ga vanaf nu mijn overtuigingen bijstellen.'

Immers de overtuigingen dragen bij aan de realiteit die de persoon ervaart. En voor wat we geloven, vinden we nu eenmaal altijd bewijs. Ons onderbewuste brein wil niets liever dan zorgen dat het gelijk heeft. Generaliseren, vervormen en weglaten zijn daarbij uiterst krachtige filtermechanismen.

Overtuigingen veranderen evenmin door meer vaardigheden toe te voegen. Wel kunnen overtuigingen (soms razendsnel) omgezet worden door gerichte coaching. Dat is m.i. echter niet iets voor in een groepstraining, wel voor in een individuele sessie.

Toine Simons |  http://www.beerschot-simons.nl

Nog even reageren.

Ja Wim, we delen veel inzichten. ik wil nog twee zaken toevoegen. De ideeën die ik uitwerk, zijn alleen maar succesvol toe te passen als de, zeg maar trainee, absoluut van plan is om te ontwikkelen. het tweede punt is een reactie op jouw onderstaande alinea:

'Immers de overtuigingen dragen bij aan de realiteit die de persoon ervaart. En voor wat we geloven, vinden we nu eenmaal altijd bewijs. Ons onderbewuste brein wil niets liever dan zorgen dat het gelijk heeft. Generaliseren, vervormen en weglaten zijn daarbij uiterst krachtige filtermechanismen'.

Dat ben ik met je eens en omdat dit zo is, helpt bewustwording van dit mechanisme, goed bij het aanpakken ervan. Mits wordt voldaan aan 'het willen'

Toine

Bart

Dag Toine,

Goed artikel, leuk om te lezen. Ik zou het graag willen gebruiken voor mijn studie Commerciële Economie. Voor een juiste bronvermelding vroeg ik mij af wanneer dit artikel gepubliceerd is?

Met vriendelijke groet,

Bart

Toine Simons |  http://www.beerschot-simons.nl

Hi Bart,
dat is begin 2017 geweest.

succes met je studie. als je informatie nodig hebt kan je me altijd bellen.

Toine Simons
0653 96 13 25

Prima stuk, heel herkenbaar, ik gebruik dit allemaal al veel in mijn trainingen.
Heel sterk vind ik de vraag “ wanneer kunnen we afspreken “

Marcel Lonzieme

Hunting is het gebied waar de mannen van de jongens zich onderscheiden als het om sales gaat. Goed neergezet door Toine.

Marc Dijk

Herkenbaar als je veel met verkoop profs omgaat. Elke prof die het even tegenxit heeft momenten dat hij denkt er niet voor in de wieg te zijn gelegd. Iedereen is hunter gelukkig. Fijne jacht!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel