Acquisitie via LinkedIn is een kunst die velen (nog) niet verstaan. Gebruik deze 9 tips om je social selling een boost te geven.
We zijn op het punt aangekomen dat potentiële klanten kotsmisselijk worden van de spam die ze iedere dag in hun mailbox krijgen. Verkopers die in een invite pretenderen dat ze het leuk vinden om te ‘linken’, maar zodra de invite geaccepteerd is zit je gevangen in een sequence van geautomatiseerde berichten.
Zelf ontvang ik deze ook dagelijks en ik blijf mij verbazen hoe slecht de gemiddelde verkoper LinkedIn gebruikt, of eigenlijk misbruikt, om in contact te komen met potentiële klanten. Ik ben er ook van overtuigd dat op deze manier klanten eerder worden weggejaagd dan aangetrokken.
Om eenieder die erin geïnteresseerd is op weg te helpen, deel ik graag mijn LinkedIn strategie, of beter gezegd; personal branding strategie. Potentiële klanten interesseert het namelijk helemaal niets dat jouw bedrijf een nieuwe medewerker heeft, of dat jouw bedrijf een teamuitje gaat doen. Ze gaan een connectie met iemand aan die ze niet kennen, omdat ze hopen en misschien zelfs verwachten dat deze persoon wat toe te voegen heeft. Hiervoor ligt de nadruk op zoveel mogelijk goede content produceren over het onderwerp waar ik goed in ben.
Op dit moment levert deze strategie 1 tot 3 goede opportunities per week op.
Deze 9 tips helpen jou om van je LinkedInaccount een leadkanon te maken
Bepaal voor wie je gaat schrijven. Wie zijn de belangrijkste mensen die jouw content moeten consumeren?
Wat is het belangrijkste doel van de content die je deelt? Wat heeft jouw doelgroep eraan om jouw content te blijven consumeren?
Welke content doet het goed bij jouw doelgroep? Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat mijn doelgroep veel waarde hecht aan ‘how to’ content. Letterlijk praktische tips hoe je iets moet uitvoeren. Hoe is dat bij jouw publiek?
Niet halen maar brengen. Zorg ervoor dat de mensen die jou volgen daar ook wat aan hebben. Kom met goede content over het vakgebied waar jij expert in bent. Maak ze een beetje slimmer, help ze op weg met het maken van concrete stappen.
Welke mensen zijn er in jouw vakgebied al erg sterk op LinkedIn en wat maakt hen zo goed? Zet deze op een rijtje en analyseer hun content. Herken je thema’s, bepaalde vormen van schrijven of doen ze juist veel met video?
Bepaal jouw eigen thema’s. Bepaal de belangrijkste 3 tot 5 thema’s waar jij mee aan de slag wil en hou je daar ook aan. Analyseer wel eens in de zoveel tijd hoe de thema’s presteren en stuur bij als dat nodig is.
Leer het algoritme van LinkedIn kennen en begrijpen. Hier is online veel over te vinden. Belangrijke dingen die je moet weten zijn bijvoorbeeld de beste tijden om te plaatsen, of hoe je het bereik kan boosten.
Laat los dat iedere post wat oplevert. Niet iedere post zorgt voor leads of verkoop en dat is ook niet erg. Tuurlijk mag het af en toe commercieel zijn, maar doorgaans is dat niet waarom mensen jou volgen.
Vraag mensen niet gelijk om tijd als jullie pas net een connectie zijn. Laat door je content zien dat je een expert bent en probeer pas daarna te vragen om tijd. Je kans op een succes is dan vele malen groter.
Tot slot Wil jij leren hoe je LinkedIn in kan zetten om leads te genereren? Meld je dan bij ons via deze link!
Jorg Hartog
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.