Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Referrals: de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen (Harro Willemsen)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Goede referenties krijgen kost tijd (Tips & Advies Verkoop)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Hoe komt u aan goede leads? (Peter Stinckens)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
In vijf stappen naar een betere opvolging van leads (Michel Hoetmer)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe gaat u om met nepbeslissers? (Tips & Advies Verkoop)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
Wilt u meer leads of betere leads? (Michel Hoetmer)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Nieuwe klanten nodig? Lees de krant! (Danielle de Jonge)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Wie heeft er PIJN? (Enno van Kersen)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Het opvolgen van internetleads (Tips & Advies Verkoop)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Zoek geen leads, wordt een lead voor uw prospects (Peter Stinckens)
Vraag uw klant om een introductie! (Christiaan Knopper)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Correct opvolgen van leads is een goudmijn (Michel Hoetmer)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Mensch, durf te vragen! (Enno van Kersen)
Waar het echt over gaat (Peter Stinckens)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Catalogus opsturen? Maak er een zinvolle actie van (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in de zomer (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingsbevoegdheid, ontdek de juiste man (Koert Wijnands)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Gaat u liever jagen of vissen? (Peter Stinckens)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Er zijn vele verkoopsystemen – wat werkt? (Enno van Kersen)
Acquisitie via e-mail (Richard van Houten)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Kwalificeer elke prospect bij telefonische koude acquisitie (Victor Bonke)
Vertel de potentiële klant niks vóórdat u alles van deze klant weet! (Vladan Soldat)
Uw eerste winst: de goede luisterhouding (Roeland Schweitzer)
De beste vraag die u aan de klant kunt stellen (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Referenties krijgen (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Opsporing verzocht! (Herman Meijer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
De negen P’s in prospect (Vladan Soldat)

Acht tips voor succesvol offreren

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Een offerte is een logische stap in het verkoopproces. Maar is het wel altijd noodzakelijk? En hoe schrijft u een offerte die scoort? U ontvangt acht productieve tips!

Acht tips voor succesvol offreren

1. Maak nooit zo maar een offerte
Het komt regelmatig voor dat verkopers offertes maken als nog niet duidelijk is wat de wensen en behoeften van de klant zijn en als het nog de vraag is of de klant of prospect überhaupt wel geïnteresseerd is.

  • Schrijf dus pas een offerte nadat duidelijk is wat de klant wil en wanneer het een serieuze kandidaat is.

2. Maak een begeleidende brief bij uw offerte
In het algemeen is het schrijven van een offerte in briefvorm af te raden. Dat doet u uitsluitend als uw offerte heel erg kort is. In alle overige gevallen maakt u twee documenten: de offerte en een begeleidende brief. Of als u de offerte per mail verstuurd, dan stopt u deze in de bijlage van uw e-mail.
Deze brief of e-mail is vooral bedoeld voor uw gesprekspartner. U kunt hem nog een keertje persoonlijk aanspreken. U verstevigt daarmee de relatie met uw contactpersoon. Dat maakt natuurlijk altijd meer indruk dan een standaardriedeltje of helemaal geen persoonlijke belangstelling. Herhaal in uw tekst de zaken die uw klant belangrijk vindt en laat merken dat u het een plezierig gesprek vond..

3. Uw klanten zijn niet standaard
Bent u wel eens een 'standaard-' of 'gemiddelde' klant tegen gekomen? Ik moet de eerste nog ontmoeten. Daarom verbaast het mij telkens weer dat bedrijven standaardoffertes versturen. Sommigen maken het wel heel erg bont. Ooit informeerde ik bij mijn vorige internetprovider naar een uitgebreid pakket. Tot mijn grote verbazing ontving ik een offerte die gericht was aan nieuwe klanten! En ik was toch al een paar jaar klant bij deze club.

  • Geef uw klant het gevoel dat hij speciaal is en niet een van de velen.

Nu hoor ik sommige mensen zeggen: Ja, maar wij maken zó veel offertes, daar kunnen wij niet aan beginnen hoor! Als dat het geval is, doet u er verstandig aan u af te vragen of een offerte wel het beste middel is om de koop rond te krijgen. Misschien kunt u wel zonder. Een offerte gaat over de situatie en wensen van de klant, laat dat in uw offerte duidelijk tot uitdrukking komen.

4. Maatwerkconfectie voor uw offerte
Een andere oplossing is het maken van een vaste offertestructuur. U combineert hiermee de voordelen van een standaardofferte (snelheid, kostenbesparing) en bent toch in staat elke offerte een persoonlijk tintje te geven. Maak tekstfragmenten of modules en breng vervolgens kleine wijzigingen aan. Daardoor zien uw klanten niet dat het feitelijk om een standaardofferte gaat. En ook nieuwe medewerkers hebben het kunstje binnen een mum van tijd onder de knie.

5. Verkoop de waarde van uw product of dienst en niet de prijs
Met een goed geschreven offerte verkoopt u eerst de waarde van uw product of dienst. Nadat u alle voordelen en eisen de revue heeft laten passeren is de klant in staat de relatie te leggen tussen de geboden voordelen en uw prijs.
Hak uw prijs niet in allerlei kleine ondoorzichtige stukjes. U rekent toch een eerlijke prijs voor uw producten of diensten? Dan hoeft u ook niet geheimzinnig te doen. Maak er geen zoekplaatje van, want onduidelijkheid leidt tot aarzelingen bij de klant. Specificeer de prijs en geef daarna het totale bedrag indien mogelijk.
Doe ook de nodige moeite om de prijs te verklaren. Het beste doet u dat met een complete specificatie, van bijvoorbeeld de in rekening te brengen uren met daarnaast het uurloon. Spreek in termen van opbrengsten en niet in termen van kosten. Bijvoorbeeld: met deze investering bespaart u …

Tip
Is het allemaal erg ingewikkeld? Overweeg dan een complete specificatie in een bijlage te verstrekken en vermeld de totale prijs in de offerte.

En vergeet niet dat 'Investeren' beter klinkt dan 'Betalen'. In het algemeen taalgebruik spreken wij over 'een investering in de toekomst'. Zet dat eens af tegen de spreuk: Hij moest de prijs betalen voor zijn slechte gedrag!

6. Besteed voldoende aandacht aan uw klant
Klaarblijkelijk denken veel verkopers dat het werk is gedaan zodra de offerte op de post is. Vorig jaar liet ik enkele keren een offerte maken. Deze kwamen prompt. Maar daarna bleef het akelig stil. Deze bedrijven hebben de order nooit gekregen. Was de concurrent beter? Nee, de offertes waren gelijkwaardig, maar de verkopers die de moeite namen om de offerte na te bellen kregen de opdracht.

  • Blijf het contact zoeken met de klant, zowel voor, tijdens, als na het maken van de offerte. 

7. Geef uw offerte een mooi uiterlijk
Het zal u tegenwoordig weinig moeite kosten om er iets moois van te maken. Druk uw offerte bij voorkeur af met enkele kleuren. Een kleurenplaatje ziet er heel wat beter uit dan zwart / wit. Plaats indien mogelijk het logo van de klant in uw offerte. Met een goede scanner kunt u eenvoudig het logo kopiëren uit de folders van uw klant. Neem ook eens een kijkje op de website. Meestal lukt het wel met kopiëren en plakken het logo in uw offerte te zetten. Maak er ook weer geen kermis van. Gebruik één lettertype voor de body van de tekst en een iets afwijkend lettertype voor de koppen. Druk uw offerte af op stevig papier.

Denk er ook aan om referenties of andere bewijzen van uw kunnen, zoals foto's van eerdere projecten, toe te voegen.
Heeft u een krantenartikel over uw bedrijf? Mooi! Sluit dit dan ook bij.
Overigens is het tegenwoordig steeds meer gebruikelijk om offertes via e-mail te versturen. Maak er dan wel een pdf van. Houd er ook rekening mee dat mensen van een beeldscherm minder goed lezen. Zorg voor wat bredere marges en voeg wat meer witregels toe. Hierdoor wordt de offerte overzichtelijker.

Ten slotte mag u natuurlijk niet vergeten de offerte in een nette map te doen. Dat staat professioneel en u voorkomt daarmee dat er iets zoek raakt.

8. Evalueer regelmatig
Meten, is weten, is denken, is doen! Organiseer het hele proces en houdt statistieken bij. Hoeveel offertes worden er geconverteerd naar een verkoop? Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van deze klanten? En wat ging er mis bij offertes die niet werden omgezet in een verkoop? Als u deze gegevens bijhoudt weet u na verloop van tijd uw kansen op succes veel beter in te schatten. Het komt uw succespercentage zeker ten goede.
Als er meerdere aanbieders zijn, beoordeelt men u mede op uw offerte. Als er mensen meebeslissen die u niet hebben ontmoet, kan de offerte zelfs doorslaggevend zijn. Geen inspanning kan dus te veel zijn als u op dit punt succesvol wilt afronden.

Wilt u alles weten over het schrijven van scorende offertes? Schrijf uzelf dan in voor de online training 'Scoren met offertes'. Naast een boeiende en interactieve presentatie ontvangt u een praktisch eBoek en wij bespreken uw offerte in een persoonlijke sessie. Meer weten...


Michel Hoetmer
Salesquest.nl 

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(50 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Cees Picauly |  http://verkoopbrieven.nl/

Prima tips. Goed om ze nog eens op een rij te zetten. Vindt u het goed als ik vanaf mijn website een link plaats?

Met vriendelijke groet,
Cees Picauly

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Cees,

Fijn dat u het zulke prima tips vond! Natuurlijk mag u een link naar het artikel op uw site plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Michel Hoetmer

Wim Oosterwijk

Helder en duidelijk. Heel herkenbaar voor complexe producten met meerdere uitvoeringen, die op maat worden aangeboden, in een concurrerende markt.

Marijn Schouten |  http://www.sofon.com

Goed artikel. Gewoon toepassen, deze tips!

De laatste maanden hoor ik steeds vaker dat het aantal offerteaanvragen sterk is toegenomen. Voor dezelfde omzet zijn dus meer offertes nodig! Het snel en eenvoudig kunnen maken van kwalitatief goede, klantgerichte offertes wordt dus belangrijker, Vooral in situaties die Wim Oosterwijk beschrijft is dat een hele uitdaging.

Wij horen van onze klanten dat ze in staat zijn veel sneller, gerichte en foutloze offertes kunnen maken. Belangrijk om (tegenwoordig vaak met een vaak afgeslankt team) snel en accuraat te kunnen reageren op offerteaanvragen.

George van den Dolder

Beste Michel,

Inderdaad prima tips! De meste zijn bekend maar het is altijd goed om ze weer even als reminder onder ogen te krijgen. In de hitte van de dag, wil je bepaalde stappen wel eens uit het oog verliezen

Wel een paar vragen:

Meeste klanten willen geen fysieke offerte meer maar per email (we leveren per slot van rekening in het internettijdperk). Toch per email en vervolgens per post?

Wat adviseer jij te doen bij aanvragen die gewoonweg niet offertewaardig zijn? M.a.w. hoe zou jouw reactie er "uitzien"?

Met vriendelijke groet,

George van den Dolder

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Bedankt voor de mooie reacties.

@George. Wellicht vind je in dit artikel aanknopingspunten:

Wat je eerst moet weten voordat je een voorstel maakt.

http://bit.ly/VFtN0i

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

@George Ik vergeet het antwoord op je andere vraag te geven. Een offerte per e-mail of per post?

Het is denk ik heel eenvoudig. Vraag wat de klant het liefste heeft en doe het op die (zijn) manier.

Met andere woorden: gebruik het voorkeurs communicatiekanaal van de klant.

Zie ook het artikel: Een offerte per e-mail versturen?

http://bit.ly/SNGEH5

Stephan

Goedemorgen,

Lekker om te lezen en zeer logisch. Bruikbare tips, hoewel het erg vanzelfsprekend is. Je raakt soms de vanzelfsprekendheid kwijt, vandaar mijn waardering naar dit artikel. Goede manier om dit artikel erbij te pakken als er een offerte opgesteld moet worden. Zo vergeet je geen enkel detail, details worden met de dag belangrijker in het beslissings traject van de klant.

Mijn dank hiervoor!

Gr,

Stephan Boelé

Gerard Knüfken

In de huidige tijd stuur ik bijna uitsluitend offertes per e-mail.
Uw opmerkingen op dit punt zijn voor mij zeer waardevol en ik neem ze ter harte.

Jean-Paul Punt

Duidelijk verhaal, heleboel zaken zijn reeds bekend maar worden nogmaals benadrukt. In een tijd waarin wij allemaal streven naar 'snel' en 'veel', en wat is er dan makkelijker dan een stuk standaardisatie in dat geval, wordt hier aangegeven dat een op maat gemaakte offerte een betere indruk bij de client achterlaat dan een standaard verhaal. En daar ben ik het mee eens, ondanks dat het iets meer werk is.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel