De klant als hongerige hond - een bekend beeld. Om angstig van te worden. En angst kent u toch ook? Soms?
Wanneer u proactief uw verkoop stimuleert en koud nieuwe relaties benadert over de telefoon of tijdens een presentatie, is het mogelijk dat er angst naar boven komt. Naast het feit dat u hierdoor minder geconcentreerd, minder scherp en moeilijker tot een waardevolle dialoog kunt komen, ruikt en voelt de prospect het als er angst in de verkoper schuilt. Zij worden er onwennig van en kunnen vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van uw boodschap.
Daarentegen, als u zelfverzekerd bent, zonder angst nieuwe prospects benadert, wordt daar beter op gereageerd. Natuurlijk geen garantie voor succes, met wel absoluut een voorwaarde.
Tips om de angst meester te worden Angst is een zelfversterkende emotie en kan u potentieel saboteren. Mocht u wel eens last hebben van deze angst, dan zijn de volgende tips nuttig.
Vertel uzelf dat het niet erg is om fouten te maken, niemand verwacht perfectie.
U kent uw product/dienst en waardepropositie, u heeft zich goed voorbereid. Ga dus uit van eigen kracht.
Ga uit van die ene positieve reactie die u kunt verwachten. Dat is beter dan u zorgen te maken over de mogelijk negatieve reacties van de klant. Een positieve mentaliteit is van invloed op de manier waarop u óverkomt.
Beschouw uzelf en uw organisatie als een waardevolle partner voor de potentiële klant.
Tip En vooral: denk aan al uw tevreden klanten en positieve reacties in plaats van aan de prospect die de deur voor uw neus heeft dichtgedaan.
Yuri van der Sluis is oprichter van het sales trainingsbureau YuTrain. Hij heeft ruime ervaring in sales en is ondermeer actief geweest in de verkoop & marketing van ERP applicaties en de verkoop van strategisch IT advies. Daarnaast heeft hij een internationale sales functie bekleed bij een ICT multinational.
Ik mag aannemen dat je er van uit gaat dat verkopersonline uitsluitend wordt bezocht door leerling-verkopers?
Jacques
Robin
Beste Jacques,
Iets aannemen in de sales is dodelijk.
marc
Ja, iets al te letterlijk ook
Sander
aldus de reactie van 2 leerling verkopers
markus
.....en hun manager....
Is een geintje, kon het niet laten.
Ik vind het eigenlijk wel een reëel stukje, het draait om een positieve instelling en "gepaste arrogantie".
Dit stukje heeft in weze niet zozeer veel te maken met leerlingverkopers, wél met een basisprincipe.
En het kan af en toe zeker geen kwaad om weer eens naar de beginselen te kijken.
Wat ik ooit heb geleerd over Angst is.... dat je Angst kunt zien als een "persoon".
Ga je tegen hem in met argumenten zoals "morgen gaat het misschien beter", "ik hoef niet bang te zijn voor Angst", etc., dan ga je het verliezen van zíjn weerwoord! Hij is sterker!
Maar meneer Angst is niet alleen een manipulator maat óók een lafaard!
Ga je ONMIDDELIJK, regelrecht in de "aanval".... en ga je DOEN waar je zo "bang" voor bent, dan gaat hij er als een haas van door!!
Onmiddelijke actie verdijft Angst!
Zelf heb ik helaas weinig tijd en een wat minder gezond lichaam om nog veel koude aquisitie te doen, maar wat een gewéldige kik geeft het je (na enige malen!!) om ergens aan te bellen of naar binnen te stappen en mensen te vertellen dat ze toevallig wel de beste ***** nu voor zich hebben en dat ik diensten kan aanbieden waar zij best wel wat aan zouden kunnen hebben!!
Je moet er toch niet aan denken dat je je werk met angst zou moeten doen. Je kan er tegen vechten, maar misschien is het wel verstandiger ander soort werk te zoeken.
'Je moet er toch niet aan denken dat je je werk met angst zou moeten doen. Je kan er tegen vechten, maar misschien is het wel verstandiger ander soort werk te zoeken.'
Ik vind het bijzonder interessante tips.
Uitgaan van geloof in je eigen produkt en het feit dat je fouten mag maken spreken mij aan.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.