Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Referrals: de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen (Harro Willemsen)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Goede referenties krijgen kost tijd (Tips & Advies Verkoop)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Hoe komt u aan goede leads? (Peter Stinckens)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
In vijf stappen naar een betere opvolging van leads (Michel Hoetmer)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe gaat u om met nepbeslissers? (Tips & Advies Verkoop)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
Wilt u meer leads of betere leads? (Michel Hoetmer)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Nieuwe klanten nodig? Lees de krant! (Danielle de Jonge)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Wie heeft er PIJN? (Enno van Kersen)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Het opvolgen van internetleads (Tips & Advies Verkoop)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Zoek geen leads, wordt een lead voor uw prospects (Peter Stinckens)
Vraag uw klant om een introductie! (Christiaan Knopper)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Correct opvolgen van leads is een goudmijn (Michel Hoetmer)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Mensch, durf te vragen! (Enno van Kersen)
Waar het echt over gaat (Peter Stinckens)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Catalogus opsturen? Maak er een zinvolle actie van (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in de zomer (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingsbevoegdheid, ontdek de juiste man (Koert Wijnands)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Gaat u liever jagen of vissen? (Peter Stinckens)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Er zijn vele verkoopsystemen – wat werkt? (Enno van Kersen)
Acquisitie via e-mail (Richard van Houten)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Kwalificeer elke prospect bij telefonische koude acquisitie (Victor Bonke)
Vertel de potentiële klant niks vóórdat u alles van deze klant weet! (Vladan Soldat)
Uw eerste winst: de goede luisterhouding (Roeland Schweitzer)
De beste vraag die u aan de klant kunt stellen (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Referenties krijgen (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Opsporing verzocht! (Herman Meijer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
De negen P’s in prospect (Vladan Soldat)

De scorende openingszin

De eerste tien seconden bepalen of u de afspraak kan maken. Deze 10 openingen helpen u op weg.

De scorende openingszin

Bij (telefonische) koude acquisitie zijn er in grote lijnen vijf stadia te onderscheiden in het gesprek:

  • Begroeting
  • Openingszin
  • Elevator-pitch
  • Vervolggesprek
  • Afspraak maken

Ik durf rustig de stelling aan dat de openingszin voor 95 % bepaalt of u linksaf direct het 'afvoerputje' in verdwijnt of dat u verder mag met uw gesprek. De openingszin is dus cruciaal in een koud acquisitiegesprek en dus moet u er goed over nagedacht hebben, VOORDAT u de telefoon oppakt om te bellen.

In het artikel De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie hebben we het belang van de openingszin al nader aangegeven en hoe deze zodanig opgebouwd kan worden, dat het in de meeste gevallen zal leiden tot een afspraak. Dit artikel geeft een tiental mogelijke openingszinnen waar u mee kunt experimenteren en al naar gelang uw situatie kunt aanpassen.

Aanknopingspunten
We kunnen bij de openingszin een aantal verschillende onderwerpen als aanknopingspunt hanteren, waarbij het van belang is dat de KLANT centraal staat, niet uzelf. De mogelijke onderwerpen zijn:

  • Actualiteit (nieuws van de klant of algemeen nieuws)
  • Business-issue (overnames, fusie, uitbreiding, kostenbesparing, etc.)
  • Heet hangijzer (afnemende groei, inkrimping, buitenlandse concurrentie, etc.)

Uiteraard moet het wel relevantie hebben tot het onderwerp van gesprek daarna. Uw dienstverlening of product moet namelijk wel gerelateerd zijn aan dit onderwerp.
De formulering van de openingszin dient vervolgens zodanig 'cryptisch' te zijn, dat de klant aan het denken gezet wordt; hij moet benieuwd worden naar wat er nog meer volgt.

Heel erg van belang is de manier waarop u deze zinnen uitspreekt. Als u ze in hoog tempo en/of op een monotone wijze uitspreekt klinken ze heel anders (lees slechter), dan wanneer u ze weloverwogen, uw woorden goed kiezend, uitspreekt. De klant moet het idee hebben dat u het ter plekke formuleert, terwijl de openingszin voor u eigenlijk 'gestandaardiseerd' is. Denk dus goed na over waarop u de klemtoon legt, waar u even pauzeert, een herhaling invoegt etc. Zorg dat het levendig is en dat u niet als een robot klinkt die belt.

Voorbeelden openingszinnen

1. Een werving- en selectiebureau die de HR-manager belt:
Als het gaat over het optimaliseren van de kernkwaliteiten binnen het hoger kader van (organisatienaam), in hoeverre bent u daar als HR-manager dan eindverantwoordelijk voor?

2. Een CRM-leverancier die de marketing-manager belt:
I
k ben eigenlijk op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor het verbeteren van de klantcontactmomenten met uw prospects. [pauze] In hoeverre ben ik dan bij u als marketing-manager op de juiste plaats ?

3. Een IT-leverancier die de IT-manager belt:
De afgelopen dagen viel mijn oog op een stukje op uw website waarin gesproken wordt over de herinrichting van de server-architectuur bij (organisatienaam) [pauze] Wat is uw rol daarbij als ik vragen mag?

4. Een bankier die een vermogende prospect belt:
Via ons netwerk hebben wij vernomen dat u recent uw bedrijf heeft verkocht middels een management buy-out [pauze]  In welke mate is mijn netwerk actueel en correct als ik vragen mag?

5. Een uitzendbureau die een lijnmanager belt:
Twee weken geleden hebben wij u een klein geel boekje gestuurd met als thema de arbeidsmarktontwikkelingen in de regio Oost-Nederland [pauze] Wat vond u van de onderwerpen die daarin naar voren kwamen?

6. Een sales trainingsbureau die een commercieel directeur belt:
I
k ben eigenlijk op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor het binnenhalen, het verwerven van nieuwe opdrachtgevers binnen (organisatienaam). [pauze] In hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres?

7. Een assurantiekantoor die een algemeen directeur belt:
Als het gaat over het managen van de onvoorziene risico's binnen uw bedrijf, waar wij u twee weken geleden een brief over hebben geschreven, in hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres om daar verder over van gedachten te wisselen?

8. Reclamebureau die de marketing-manager belt:
(Organisatienaam) profileert zich steeds sterker als DE voortrekker op het gebied van milieu verantwoord ondernemen binnen de branche; [pauze] Wat is uw betrokkenheid daarbij als marketing-manager, als ik vragen mag?

9. Verkoper van onderhoudsmiddelen die willekeurige grotere bedrijven bezoekt:
De naam (organisatienaam) en uw logo zie ik elke dag als ik met de auto op weg ben naar mijn werk en ik ben erg benieuwd wat er achter de voordeur precies gebeurt, want ik heb daar nog niets over kunnen vinden [pauze] Wat is precies jullie business als ik vragen mag?

10. Evenementenbureau die een lijnmanager belt:
Als het gaat over het organiseren van bijeenkomsten voor klanten en prospects in het kader van relatiemarketing, wat is uw rol daar dan bij binnen (organisatienaam)?

Wat aan al deze openingszinnen opvalt, is dat ze beginnen met iets neer te leggen over de betreffende persoon of organisatie, gevolgd door een open (!) vraag. Op deze manier staat de ANDER CENTRAAL (in plaats van uzelf) en wordt hij direct uitgenodigd om het gesprek met u aan te gaan. Dat is wat we uiteindelijk willen bereiken: een goed gesprek met de klant over zijn issues en hoe we hem daar mee kunnen helpen.

Conclusie
De openingszin, datgene wat u zegt na de begroeting, is een cruciaal begin van een telefonisch acquisitiegesprek. Het bepaalt grotendeels of u succesvol zult zijn of niet. Zet de KLANT centraal, niet uzelf. Sluit af met een (open) vraag om de dialoog op gang te krijgen.

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,3
(42 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Bob Bles

Als iemand mij belt met deze voorbeeld zinnen, is mijn eerste vraag: 'wat wilt u mij verkopen'. Als ik 1 ding heb geleerd in de praktijk, is het wel dat trucjes niet meer werken, men prikt daar doorheen. Ik heb meer succes met recht voor de raap vragen en gesprekken... kort.

Bjorn Vos |  http://www.nlpsales.nl

Ik ben het volledig met Bob eens. Dit zijn echte old school technieken die we 10 jaar geleden deden en die allang achterhaald zijn. Op elke vraag die hier wordt gesteld zal je regelmatig de vraag van de klant krijgen waarom je eigenlijk belt. Het lijkt alsof je de ander centraal stelt, terwijl je alleen wilt weten wat hij van jouw inleiding vind. Je stelt jezelf dus centraal.

Stephan

Interessant artikel.

@Bob. Iemand belt u met deze voorbeeld zinnen, uw eerste vraag daarin zal zijn;' wat wilt u mij verkopen' Als u iets in de praktijk heeft geleerd, is het wel dat de trucjes niet meer werken. Kunt u misschien hetgeen wat u gebruikt met een goed voorbeeld onderbouwen? Het (recht voor de raap) vragen en de gesprekken kort houden voorbeeld daarin verwerken?

Ik ben hier namelijk ontzettend benieuwd naar. Denk dat andere mensen actief op deze site het ook als interessant zullen ervaren. Mijn dank

Besteed het gewoon uit... vele malen handiger, en alleen betalen voor resultaat :)

Freddie

Wat is er handiger aan om het uit te besteden. Betalen voor resultaat...

Stefanie

@Bob, ik ben ook wel benieuwd naar 'recht voor de raap' voorbeelden. En werken die technieken dan wel telefonisch?

Groetjes,

Stefanie

Gerrit van der Does |  http://www.staplesadvantage.nl

De strekking is dat je de prospect/klant centraal stelt en hem prikkelt om met jou in gesprek te gaan (in de vorm van voordeel etc). Daar is niets old-school aan. Denk wel dat je na deze openingszin een gesloten vraag moet stellen om commitment te krijgen om verder in gesprek te gaan. Anders moet je eerst de tegenwerpingen weerleggen, en in het minste geval concluderen dat je, nog, niet op het juiste moment belt (kwalificatie lead).

@ Freddy...

Wat er handig aan uitbesteden is dat je als accountmanager/verkoper niet meer tijd kwijt bent aan de koude acquisitie, men heeft tegenwoordig genoeg middelen om dat uit te besteden zodat men ook meer tijd heeft de deals te sluiten en niet bezig is met de helft (zo niet nog langer) van de tijd (ook al hoort dat bij het vak verkopen)bezig is met vele malen nee's krijgen over de telefoon. Buiten het feit dat dit niet goed is voor de mindset van de verkoper zelf, scheelt het je werkgever veel meer geld, scoor je als verkoper ook meer omdat je meer tijd hebt om daadwerkelijk aan tafel bij de goede contactpersonen te zitten.


Freddy

@ Ruud

Het lijkt mij het meest effectief om aldoor koude acquisitie een relatie op te bouwen met de klant. Waarom zou je veel 'nee' ontvangen als je de klant laat inzien dat jouw producten waardevol zijn voor zijn onderneming, krijg je dan een nee?

Je filtert, maakt een afspraak en je sluit de deal. Koude acquisitie doe je ook om er achter te komen of het product/dienst überhaupt aansluit bij de behoeften van de klant.

Het is niet goed voor de mindset van de verkoper?
Ik weet niet over welke type verkopers jij het dan hebt.
Maar dit is wel heel erg zielig, een beetje verkoper moet ruggengraat hebben.
Meer tijd om bij de juiste contactpersoon aan tafel te zitten? Je hebt ongeveer 5 tot 8 afspraken per week. Waarin je genoeg tijd kunt vinden om 'koud' te bellen. Of wacht, tijd vrij moet maken om over te performen.

Op het moment dat je dit soort business uitbesteed, loop je alleen maar de kans dat er inderdaad potentiële klanten worden benaderd, door personen die niet alle kennis in huis hebben over de producten en diensten die geleverd moeten worden.

Wel ben ik het met u eens dat dit interessant kan zijn voor bedrijven met meer simpele producten. Als je echt de diepgang ingaat met producten, heb je hier vaak veel kennis voor nodig en ervaring. (de miljoenen deals)

Aldus, mijn mening.

Bedankt voor je reactie, sparren is fijn. Ik ben blij.

Gr,

Freddy

Stephan

@Ruud,

Mindset van de verkoper?

Succes is het vermogen om van de ene naar de andere mislukking te gaan zonder dat je je enthousiasme verliest..

Je hebt mislukking nodig om jezelf succesvol te kunnen voelen. Hoe meer mislukking, des te meer vreugde bij succes.

Twan Mariën |  http://www.cf-beaumont.nl

Nuttige en prima bruikbare voorbeelden. Een goed begin is het halve werk, zeker in de acquisitiefase. Om elkaar van tips te voorzien, heb ik ook een voorbeeld van een (mogelijk) bruikbare openingszin:

Een verkoper van koffieautomaten belt voor het eerst naar een prospect:
"Stel, u krijgt nu EENMALIG de kans om iets aan uw HUIDIGE koffievoorziening te veranderen/verbeteren. Wat is dan het eerste dat u anders zou willen zien?"

Wacht op antwoord van de prospect...reageer met:
"Die verandering/verbetering hebben WIJ voor u! Bent u benieuwd hoe...?"

Helemaal mee eens! Een goed begin is het halve werk.

Sinds de AVG wet is het echter wel VERPLICHT om transparant te communiceren en dus je intentie meteen te vermelden: verkoop of het maken van een afspraak.

Helemaal mee eens! Een goed begin is het halve werk.

Sinds de AVG wet is het echter wel VERPLICHT om transparant te communiceren en dus je intentie meteen te vermelden: verkoop of het maken van een afspraak.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel