Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Acquisitie en je CRM (Marianne van de Water)
Wat als je mensen geen verkoper zijn? (André Hagelen)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Deel uw kennis en maak meer kennissen (Jan-Willem Seip)
Legaal ‘stalken’ (Herman Meijer)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Koude acquisitie: training v. whitepaper (Marianne van de Water)
Over kwakzalvers, heksen en andere bezemsteel piloten (Marianne van de Water)
Duurzame sales 2023: maak veel lawaai! (Herman Meijer)
Word zelf de GAME CHANGER bij jouw klant (Rene Knecht)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
De opmars van video bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Een goed telefoongesprek levert meer op dan alleen een afspraak (Marianne van de Water)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
De 3 meest gehoorde weerstanden ontrafeld (Marianne van de Water)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Verkopen als rouwbegeleiding (Rene Knecht)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Acquisitie met Zoom of MS Teams - hoe doe je dat? (Harro Willemsen)
Bezoekafspraak? Zeker! Bellen! (Herman Meijer)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
5 Krachtige manieren om een afspraak te realiseren (Marianne van de Water)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Start niet met verkopen zonder deze nieuwe salesmethode! (Jorg Hartog)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Laat de buitendienst niet binnen blijven. (Marianne van de Water)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Nieuw leven in afgeschreven prospects (Marianne van de Water)
Waar gaat het over? "Lastige" secretaresses? (Herman Meijer)
Expert- verkoop: vertrouwen verkopen zonder relatie (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
De doorslaggevende factor bij acquisitie (Harro Willemsen)
Telefonisch acquisitie met een (te?) warm gevoel (Marianne van de Water)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Blinde vlekken als competitief voordeel (Rene Knecht)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Commerciële tijgers zijn geen geboren verkopers (Rene Knecht)
De waarheid achter 'beginnersgeluk' in sales (Rene Knecht)
Prospects zitten bij de concurrent (Herman Meijer)
Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie? (Marianne van de Water)
Wilskracht v. creativiteit: wat doet je omzet stijgen? (Rene Knecht)
Acquisitie… veel meer dan alleen de telefoon pakken. (Marianne van de Water)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Telesales en social media, een fantastisch huwelijk (Herman Meijer)
Waarom koude acquisitie wel van deze tijd is (Marianne van de Water)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Omzet met videoconferencing (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Waarom een goed belscript zo belangrijk is (Marianne van de Water)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
6 Best Practices voor op de beurs (André Hagelen)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Wat is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen? (Harro Willemsen)
Hunters zijn onmisbaar (Rene Knecht)
Gooi deze prospects gerust in de vuilnisbak (Michel Hoetmer)
Hoe krijgt u gegarandeerd de aandacht van uw klant? (Victor Bonke)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Zomer slappe tijd voor acquisitie? Onzin! (Richard van Houten)
Cold calling is morsdood: 5 redenen om te stoppen (Harro Willemsen)
Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Goede referenties krijgen kost tijd (Tips & Advies Verkoop)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)

Kwalificeren is (g)een kunst

Christiaan   Knopper
Christiaan Knopper
CK-Motion

Zou je zomaar € 100,- of meer uitgeven zonder te weten wat je ervoor krijgt? Natuurlijk niet! Het is heel normaal dat we eerst goed kijken naar de geboden dienst of goederen.

Kwalificeren is (g)een kunst

Vervolgens goed overwegen of we het aanbod de prijs waard vinden en dan pas beslissen. Vreemd genoeg vergeten we dit normale consumentengedrag zodra we in de rol van verkoper acteren!

Kwalificeren moet!
Kwalificeren wordt steeds belangrijker. Niet alleen omdat de kosten van persoonlijke verkoop blijven toenemen maar ook omdat je als verkoper nu eenmaal graag je targets wilt realiseren.
Laten we over de duim eens aannemen dat een buitendienstmedewerker € 80.000 kost (salaris, auto, brandstof) en dat hij (of zij) zo'n 800 bezoeken per jaar doet (200 dagen x 4 bezoeken). Dan zijn de directe kosten per bezoek dus € 100,-. Als je dan gewoon even langs komt om te kijken hoe het gaat en om een kopje koffie te drinken, dan is dat wel een erg dure kop koffie!

Naast het kostenaspect (belang van de baas) is er ook een eigen belang. Want natuurlijk willen we efficient werken en succesvol zijn. Tenslotte is er een trend dat we steeds meer klanten toegewezen krijgen en moeten we onze tijd zo effeciënt en effectief mogelijk indelen. Hoe? Dat leest u in deze handreiking.

Koude aquisitie
Koud bellen is voor de meeste verkopers niet de grootste hobby. Daarom wordt het massaal uitbesteed aan telemarketingclubs, callcentra etc. En al hoeven we dan (gelukkig) zelf niet meer te bellen, de kwaliteit van de aangeleverde leads is een bron van ergernis. Met als gevolg dat dat we ook de opvolging vaak maar laten voor wat die is. En zolang er een overschot aan leads is kom je vaak ook nog mee weg….
Omdat hier de volumes en de afvalratio's het hoogste zijn, is goed kwalificeren juist hier erg belangrijk! Welke suspects zijn de moeite van het bezoeken waard?

Er is een handige methode om de kwaliteit en de opvolging aanzienlijk te verbeteren. Laat ons zelf aan de 'knoppen' draaien! Een team waaraan ik leiding mocht geven kreeg de kans om zelf dé 5 kwalificerende vragen op te stellen die het telemarketingburo zou gebruiken. De tegenprestatie die we hiervoor afspraken was dat als een suspect door deze filter zou komen, deze dan ook echt bezocht moest worden! Als ik nú nog klachten kreeg over de kwaliteit van de leads… Dan betekende dat voor de verkopers terug naar de tekentafel en betere kwalificatievragen opstellen! Het zal u niet verbazen dat de kwaliteit binnen enkele weken met sprongen toenam!

Een andere tip is om gewogen waarden aan de kwalificerende antwoorden te hangen. Zeker als er erg veel leads zijn. Zo'n kwalificerende vraag is bijvoorbeeld: Binnen welke termijn bent u voornemens hierin te investeren? Het antwoord Binnen 6 maanden, is goed voor 100 punten, 6 tot 12 maanden is  50 punten en dit jaar niet is 0 punten. De opvolging begint vervolgens bij leads met het hoogste 'totaalscore' van alle kwalificerende vragen. En zo langzaam naar de lagere scores totdat opvolging niet meer effectief blijkt.

Eerste persoonlijke bezoek
Hoeveel keer bezoeken we een prospect? We willen tenslotte niet te aggressief overkomen. Dus eerst maar even een relatie opbouwen nietwaar…? Bij deze benadering investeren we dus zomaar enkele honderden euro's zonder dat we weten of er ooit iets voor terug komt?
Ik ben van mening dat je na een eerste bezoek precies moet weten of én hoeveel je in deze prospect wilt investeren. Om een goede afweging te kunnen maken moet je in je eerste bezoek minimaal antwoord op de volgende vragen gekregen hebben:

  • Wat is het inkooppotentieel van deze prospect?
  • Bij wie koopt de prospect op dit moment?
  • Staat de prospect open voor een overstap naar, of toevoeging van een extra leverancier?
  • Welke eisen stelt de prospect, kunnen wij waarde toevoegen?
  • Hoe verloopt het besluitproces, wie maken deel uit van de DMU?

Het belangrijkste doel van een eerste persoonlijke bezoek is: kwalificeer de prospect en bepaal hoeveel omzet je in het eerste jaar denk te kunnen realiseren.

Bestaande klanten onderhouden
Een bekende anecdote is de vraag: Welke klant is belangrijker? De klant die voor € 100.000 per jaar bij ons koopt of degene die slechts € 250,- per jaar koopt? Het juiste antwoord is dat je dat (nog) niet weet. Het gaat namelijk niet om de omzet maar om het potentieel.
De klant van € 100.000 per jaar is een goede klant maar heeft misschien geen groeipotentieel meer. En die van € 250,- heeft misschien wel een potentieel van € 750.000! Natuurlijk moet je ook de klant van € 100.000 goed verzorgen, maar groei ga je met deze klant niet realiseren.

Om je tijd zo goed mogelijk te besteden kan je jouw klanten onderverdelen in A-, B- en C-klanten. En vervolgens bepaal je dat je de A-klanten (die met een groot potentieel) bijvoorbeeld 12 maal per jaar persoonlijk bezoekt. De B-klanten 4 keer per jaar persoonlijk en 6 keer per telefoon. En de C-klanten bezoek je 1 maal per jaar persoonlijk en verder uitsluitend er telefonisch en via DM. Een CRM systeem of een spreadsheet met de klanten gesorteerd op classificatie en locatie met daarachter de weeknummers kunnen handige hulpmiddelen zijn.

5 Tips voor een efficiënte en effectieve klant bewerking
Samenvattend kunnen we in bovenstaande de volgende gouden regels vinden:

  • Wordt zelf verantwoordelijk voor de juiste kwalificerrende vragen bij koude aquisitie.
  • Maak desgewenst gebruik van gewogen waarden van de verkregen antwoorden
  • Zorg dat je in het eerste bezoek antwoord op alle belangrijke kwalificerende vragen krijgt.
  • Verdeel je klanten in A,B en C op basis van potentieel!
  • Gebruik voor iedere klant de beste bewerkingsmethode!

Christiaan Knopper
CK-Motion BV

Christiaan Knopper

Christiaan   Knopper
Christiaan Knopper heeft in zijn carrière alle aspecten van het verkoopvak "doorleefd". Vandaag de dag ondersteunt hij bedrijven die hun (commerciële)prestaties willen verbeteren. Hij verzorgt presentaties, schrijft, traint, coacht en werkt als interim manager.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Kwalificeren, Koude Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(8 stemmen)
Reacties

Hoge omzet = piepkleine marge = uitbuiting van personeel 'links of rechts'.....

Filip de Flierefluiter

Ik heb ooit een baas gehad die beweerde dat een klantenbezoek 200 euro kost, uitgaande van 8 bezoeken per dag... hij kon dus echt niet rekenen...

8 bezoeken per dag ? Die baas zat waarschijnlijk in z'n eigen kantoor en ontving elk uur een klant..........mmmmmm......dubieus verhaal.

De Haas

8 bezoeken per dag kan alleen als je bij vaste klanten orders komt halen, een bakkie meepikt en weer verder raced.
bijv in verkooporganisaties met een afgekaderd marktgebied en bijv voor nederland 8 vertegenwoordigers heeft.

cemmercieel econoom

de berekening die de baas heeft gemaakt kan wellicht nog wel kloppen ook, ook al is het voor een gemiddeld bedrijf wel erg hoog.

deze berekening wordt gemaakt met de gedachte waar je een aantal prospects bezoekt per dag (8 als voorbeeld), en vervolgens als salespersoon kosten hebt gemaakt (kosten gedeeld door aantal accountmanagers). intussen heeft namelijk het licht gebrand in de zaak, de computers hebben gewerkt en de verwarming heeft aangestaan. deze kosten op deze ene dag, kan nog wel eens best hoog uitpakken. bij ons is de berekening: 75 euro per aangemelde klant. er zijn ook klanten die slechts voor 35 euro iets bij ons bestellen, technisch gezien draai je daar dus verlies op.

wanneer je de enige account manager bent, ben je dus over het algemeen erg duur volgens deze rekensom.
gelukkig is de sales wel anders om te rekenen, maar zo is de rekensom opgebouwd:).

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel