Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Acquisitie

Zeven ingrediënten voor effectieve koude acquisitie (Victor Bonke)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Hoe bouw je een hitlist met scorende adressen? (Harro Willemsen)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
Hoe werkt macht in verkooprelaties? (Rene Knecht)
Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven? (Victor Bonke)
Omgaan met bezwaren is niet verkopen (Rene Knecht)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de regie over het verkoopgesprek in handen (Toine Simons)
Wees aantrekkelijk als verkoper! (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Wat is de echte reden dat u een deal binnenhaalt? (Rene Knecht)
3 redenen waarom marktsegmentatie ook voor u cruciaal is (Victor Bonke)
Groeien van binnenuit (Rene Knecht)
Uw invloed vergroten? Organiseer eens een seminar (Rene Knecht)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Spontaan acquisitiegesprek of ‘scripted’? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Een vliegende start in het nieuwe jaar (Marcel Hoefman)
Breng uw klant in trance (Rene Knecht)
Gebruikt u pressiemiddelen om de klant te overtuigen? (Rene Knecht)
Vijf redenen om te voldoen aan de AVG bij acquisitie (Harro Willemsen)
Omarm het onvoorspelbare en scoor! (Rene Knecht)
“Bel ik gelegen?” (Victor Bonke)
De kracht van een goede mailing (Harro Willemsen)
Geef uw telefonische acquisitie een flinke duw in de rug (Michel Hoetmer)
Referrals: de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen (Harro Willemsen)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Een nieuwe standaard in BtoB acquisitie (Harro Willemsen)
‘Hoor ik u nu ‘je’ zeggen tegen mij???!!’ (Victor Bonke)
Wie betaalt bepaalt... of toch niet?! (Rene Knecht)
Mijn prospect herkent de ‘pijnbeschrijving’ niet… (Victor Bonke)
Tien antwoorden over koude acquisitie en de AVG (Harro Willemsen)
Een acquisitie scorebord: meerwaarde of onruststoker? (Victor Bonke)
Hebt u dat killerinstinct? (Rene Knecht)
De status quo openbreken bij de klant (Rene Knecht)
Waarom segmentatie u helpt om nog succesvoller te worden (Victor Bonke)
Telefonische acquisitie is springlevend!
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Lastige inhoudelijke vragen van prospects (Victor Bonke)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Het betere spiekbriefje: open vragen bij acquisitie (Victor Bonke)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
In twee stappen bij de juiste contactpersoon (Victor Bonke)
Zo doet u zaken met een gemeente – 8 tips (Natasja Hoogenboom)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Verborgen klantbehoeften: 3 praktijkvoorbeelden (Rene Knecht)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
Koude acquisitie is Topsport: laat u niet afleiden (Victor Bonke)
De paradox van beïnvloeden (Rene Knecht)
3 voorwaarden voor succesvolle acquisitie (Marcel Hoefman)
Verkopen aan autoritaire klanten (Rene Knecht)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Waar in de pipeline gaan leads verloren? (Rene Knecht)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Hoe interacties met uw klant naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
Vijf manieren om opdrachten te verliezen (en hoe u dat kunt voorkomen) (Marcel Hoefman)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Hoe overwint u de weerstand van grote klanten? (Rene Knecht)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
De klantgerichtheid bij mijn slager (Richard van Houten)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Wat verkopers kunnen leren van Louis van Gaal (Marcel Hoefman)
Neuro Sales werkt bij Cold Calling, want … (André Hagelen)
Is koude acquisitie ook voor u een eeuwige strijd? (Victor Bonke)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Belscript: vloek of zegen? (Victor Bonke)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Zet uw Unique Selling Points in voor meer succes bij uw acquisitie (Victor Bonke)
Gebruik deze simpele tip voor meer succes met uw acquisitie (André Hagelen)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Wel of niet koud bellen met een script? (Michel Hoetmer)
Gouden bergen verkopen? Nee, dank u. (André Hagelen)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
Uw waardepropositie: krachtig hulpmiddel bij acquisitie (Marcel Hoefman)
De ‘seven-year itch’, bron van gevaren en kansen (Richard van Houten)
Voicemail: Bellen ze terug? Is dat handig? (Victor Bonke)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Koude begroeting: Ach, dat hoort de prospect toch niet (Victor Bonke)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Grote accounts? Die moet u bellen! (André Hagelen)
Koud bellen: vraagt u of de prospect terugbelt? (Victor Bonke)
Interactie die denkt voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
Trekken aan dode paarden (Victor Bonke)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
De klant zoekt een leverancier, geen oplossing (Rene Knecht)
Onorthodoxe binnenkomers (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Hunters: hebben we die nodig? (Victor Bonke)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Laat Steve Jobs u helpen bij koude acquisitie (André Hagelen)
Voorbereidingen treffen voor koude acquisitie: cruciaal voor succes (Victor Bonke)
Doelen stellen of doelloos bellen? (Victor Bonke)
Zit er al muziek in uw organisatie? (André Hagelen)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Van Productdifferentiatie naar Businessdifferentiatie (Rene Knecht)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Enthousiaste koude acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Acht tips voor succesvol offreren (Michel Hoetmer)
Hoe tevreden klanten u nog succesvoller kunnen maken (Danielle de Jonge)
Goede tijden, slechte tijden voor koude acquisitie (Victor Bonke)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Mag uw gesprekspartner wel beslissen? (Redactie Verkopersonline.nl)
Eerst eventjes onderzoeken (Michel Hoetmer)
Met hagel of met scherp schieten door de telefoon? (Victor Bonke)
De klant merkt als u te geroutineerd bent (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen: een spel of een noodzakelijk kwaad.. (Richard van Houten)
Sneller 'klikken' met je prospects (Michel Hoetmer)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Kies de juiste doelgroep (Margot Houtaar)
Vergroot de slagingskans van offertes (Ronald van den Berg)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
0900-Belons (Harro Willemsen)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Goede referenties krijgen kost tijd (Tips & Advies Verkoop)
Neem bij acquisitie de secretaresse serieus (Victor Bonke)
Samenwerken en samen beslissen (Piet Aarts)
Tips om binnen te komen bij grote bedrijven (Ivo Ouwerkerk)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Koude acquisitie, wel of niet uitbesteden? (Victor Bonke)
Kwalificeren van prospects moet! (Victor Bonke)
De concurrent: bron voor de juiste adressen (Michel Hoetmer)
Hoe komt u aan goede leads? (Peter Stinckens)
Mobiel bellen? Niet bij acquisitie! (Victor Bonke)
Stuur me eerst maar wat meer informatie! (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Referenties gebruiken bij koude acquisitie (Victor Bonke)
CRM: verdiep het contact met uw prospects (Victor Bonke)
Hoe trekt u de aandacht van een prospect? (Michel Hoetmer)
Mail gereed hebben (Victor Bonke)
Optimale telefonische acquisitie - wat u niet in de boekjes leest (Richard van Houten)
In vijf stappen naar een betere opvolging van leads (Michel Hoetmer)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Zes typen beslissers (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe gaat u om met nepbeslissers? (Tips & Advies Verkoop)
10 Tips om meer te verkopen (Michel Hoetmer)
Kent u uw toegevoegde waarde? (Harro Willemsen)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Help, mijn klant mag zelf niets beslissen. (Herman Meijer)
Waar gaat het mis bij acquisitie? (Richard van Houten)
Wilt u meer leads of betere leads? (Michel Hoetmer)
Wanneer is het zinvol klanten informatie te sturen? (Peter Stinckens)
Meer verkopen met één vraag (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (2) (Michel Hoetmer)
Nieuwe klanten nodig? Lees de krant! (Danielle de Jonge)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
Waarom ook tevreden klanten makkelijk weglopen (Tips & Advies Verkoop)
Wie heeft er PIJN? (Enno van Kersen)
Slapend rijk worden (Richard van Houten)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
De 80/20 regel van verkopers (Enno van Kersen)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Stoor ik? Zes tips voor koud bellen! (Enno van Kersen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
Wie kwalificeert wie? (Peter Stinckens)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Het opvolgen van internetleads (Tips & Advies Verkoop)
Nieuwe klanten zoeken doet pijn! (Christiaan Knopper)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Weet wie u belt bij koude acquisitie en gebruik zijn of haar naam (Victor Bonke)
Zoek geen leads, wordt een lead voor uw prospects (Peter Stinckens)
Vraag uw klant om een introductie! (Christiaan Knopper)
Krachtig beïnvloeden van uw prospects en klanten (Richard van Houten)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
Correct opvolgen van leads is een goudmijn (Michel Hoetmer)
Waarom komen verkopers niet tot koud bellen? (Enno van Kersen)
Wat moet je weten van telefonische acquisitie? (Hans Oelen)
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Mensch, durf te vragen! (Enno van Kersen)
Waar het echt over gaat (Peter Stinckens)
Doe niet mee aan misleidende telefonische verkooppraktijken (Henk Hemstra)
Catalogus opsturen? Maak er een zinvolle actie van (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie is belangrijk? (Peter Stinckens)
Weten wanneer de klant uw product nodig heeft (Redactie Verkopersonline.nl)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in de zomer (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingsbevoegdheid, ontdek de juiste man (Koert Wijnands)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Afspraak maken, een soort mini-verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Via deelbeslissing naar koopbesluit (Redactie Verkopersonline.nl)
Gaat u liever jagen of vissen? (Peter Stinckens)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Kwalificeren is (g)een kunst (Christiaan Knopper)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Er zijn vele verkoopsystemen – wat werkt? (Enno van Kersen)
Acquisitie via e-mail (Richard van Houten)
Succestips voor het maken van uw offerte (Herman Meijer)
Zeg eens niks! (Vladan Soldat)
Kwalificeer elke prospect bij telefonische koude acquisitie (Victor Bonke)
Vertel de potentiële klant niks vóórdat u alles van deze klant weet! (Vladan Soldat)
Uw eerste winst: de goede luisterhouding (Roeland Schweitzer)
De beste vraag die u aan de klant kunt stellen (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop (Vladan Soldat)
Referenties krijgen (Peter Stinckens)
Verkoop aan de beïnvloeder van de beslisser (Richard van Houten)
Opsporing verzocht! (Herman Meijer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
De negen P’s in prospect (Vladan Soldat)
Hoe maakt u de juiste click met een prospect? (Peter Stinckens)
De klant achter de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe verkrijgt u referenties? (Peter Stinckens)
Tips om langs de gatekeeper te komen (Vladan Soldat)
5 Korte acquisitietips (Richard van Houten)
Het farming- en huntingprincipe (Yuri van der Sluis)
De receptie-introductie (Michel Hoetmer)

Slapend rijk worden

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Bent u een mier of een spin? Wat is het verschil tussen een hard werkende verkoper en een succesvolle verkoper?

Slapend rijk worden

Dat heeft niet zozeer te maken met veel verkoopinspanningen, als wel met het doen van kansrijke verkoopinspanningen.

Continu veel toeren maken is veel minder slim dan op gezette tijden kort en krachtig superslim te handelen. Het is handig om eerst een web te maken in een kansrijke omgeving. Dan hoeft u daarna alleen maar te wachten...

Groot denken
Om goed te kunnen verkopen, moet u afwisselende acties ontwikkelen. Groot denken is belangrijk. Wát is het doel van uw verkoopinspanningen?
Te véél nadenken is echter ook weer niet goed. Verkopen betekent: dóen. Ga er op uit. Netwerk. Stap in uw auto en praat met prospects en anderen die u kunnen helpen. Doe ideeën op en smeedt samenwerkingsverbanden.

Creëer goodwill en zorg ervoor dat mensen u dingen gaan gunnen. Verkoop regelmatig. Een paar uur per dag of een paar uur per week. Zo houdt u een connectie met uw doelgroep en met hun (veranderende) wensen. Ga niet élke dag verkopen. Dan raakt u weer afgestompt. U wordt dan een verkoper en geen ondernemer. En u moet ook als verkoper geen typische verkoper willen zijn. Dan bent u de middelmaat. En dat wilt u niet.
Sterke verkopers denken regelmatig 'groot'.
Hoe kunt u de snelste klappers maken? Hoe blijft de focus op het afsluiten van grote deals, in plaats van u bezig te houden met allerlei randverschijnselen rondom 'leuk verkopen'. In het programma 'Topverkopers' was daar een schitterend voorbeeld van te zien.

Een vijftal verkopers moesten Hongaarse mousserende wijn verkopen. € 10,- per fles. Ze kregen de gelegenheid om zich voor te bereiden. Vier gingen hard aan de slag en haalden van alles in huis. Het werden 'feestjes' in de zalen waar ze de volgende dag gingen verkopen. Op een zeer gestresste manier werd er uiteindelijk ook nog wat geacquireerd. Want ja, leuk zo'n feestje, maar zonder prospects dans je mooi alleen….Er werd lukraak koud gebeld (naar Hongaarse restaurants en mensen die aan het einde van het gesprek aangaven helemaal geen alcohol te drinken….) en de straat werd opgegaan om contact te maken met de potentiële consument. Ze moesten mensen verleiden om de dag daarna naar de zaaltjes te komen om te kopen.

Gaap!
Eén verkoper deed niet mee aan die stresstoestanden. Hij bleef heel lang in zijn bed liggen en zorgde goed voor zichzelf. Lekker eten, gezonde drank, rust. Maar deze verkoper had focus en dacht groot. Hij belde een paar groothandels en bezocht de beslissers om die recht in hun ogen te kunnen kijken. Hij meldde hen wat hij te koop had. Máár…, zo zei hij: …ik verkoop alleen pallets. Hij belde hen die avond nog eens op ter check.

D-day
Op de bewuste verkoopdag was iedereen druk in de weer. Behalve deze laatste verkoper. Iedereen was gestresst omdat ze weinig klandizie hadden en ze waren bezig met het goed uitvoeren van hun feestje. Zalen waren aangekleed met schilderijen en andere zalen waren voorzien van salsa muziek. Zo niet de zaal van de laatste verkoper. Ja, hij had een schilderijtje geleend van z'n buurman. Dan verschijnen er twee grijzen heren. Een groothandel. Uiteindelijk kopen ze een aantal pallets, waarmee hij in één klap zijn 'per fles kopende concurrentie' achter zich laat. Éen concurrent had iets opgevangen en besloot 'alleen per doos' te verkopen. Leuk, maar toch niet goed genoeg. Nét niet.

De hork
De topverkoper is de minst sociale in het gezelschap. Een hork. Maar hij heeft een hele trucendoos en weet steeds wáár de focus moet liggen. En die wisselt continu. Soms ben je een marktkoopman, dan weer de echte gladde autoverkoper en dan weer de slimme handelaar in dranken. Daarna de rustige innemende herenkledingverkoper om vervolgens weer de extraverte gastvrije restauranthouder te zijn. Continu maakt u een inschatting wáár uw kansen op dát moment liggen en hoe u met de kopers in die doelgroep de juiste klik maakt.

Om de (financiële) rust te kunnen hebben om groot te kunnen denken, moet u in het begin heel véél verkoop- en netwerkinspanningen verrichten om 'cash' te hebben en een potje te hebben om aan uw betalingsverplichtingen te kunnen voldoen, zónder elke dag op zoek te moeten naar klanten om diezelfde dag deals te móeten sluiten. Het leren kennen van veel mensen is van nut om in tijden van nood terug te kunnen vallen op anderen due u kunnen helpen met verkopen óf met creatieve ideeën.

Doolhof? Neem een helikopter…
Maar steeds ná een periode van hard werken, is het uitermate zinvol om weer het overzicht te hebben van waar je staat en hoe je het snelste naar je doel kunt komen.
Stijg boven het doolhof uit en zie vanuit de lucht welk pad het snelste leidt tot de uitgang. Maar waak ervoor dat u niet 'te klein' denkt. Bij welke prospects is er de grootste klik? Waar is de marge het hoogste? Wie heeft er het meeste voordeel van uw product/ dienst? Waar is de behoefte het grootst? Niet 'behoorlijk groot', maar: 'het grootst!'.
Het maken van een fantastische belscript is wellicht een leuke klus, maar het creëren van een kansrijke prospectlijst is altijd nog de grootste kans op succes. Goed dat u leuk kunt bellen, maar weet eerst wíe u belt en zorg dat het de meest kansrijke bedrijven/personen zijn die u in één keer je kwartaaldoelstelling laten halen.

Tip
Handel als een spin en niet als een mier.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(85 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marco

Heerlijk stukje om te lezen. Tekst is uiteraard waar.

Ik trek me dus weer even terug naar mijn ontspanruimte alvorens weer in actie te komen.

Sander

Bij dezen de link naar de betrefende uitzending van topverkopers : http://topverkopers.kro.nl/uitzendingen/uitzending.aspx?afl=8886216

Jan

Deels mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat je met een doel de markt moet benaderen anderzijds moet je ook goed inzichtelijk hebben hoe je de markt benadert en vooral met wie: korte/lange termijn handel, lage/hoge marges ? Verkoop via het indirecte kanaal leidt doorgaans tot lagere marges dan direct met de eindgebruiker. Niet altijd even interessant dus. Je hoort daarom regelmatig dat het beter is om juist de kleine consumenten te overtuigen. De marges zijn hoger maar de omzet per consument is veel lager. Uiteindelijk: meer omzet en meer marge………

Karel


Ik sluit me aan bij Jan. Hij zegt het er deels mee eens te zijn. Die opvatting heb ik ook. Het ligt er ook helemaal aan welk produkt je mag en kunt verkopen. Ik doe niet anders dan prospects rechtstreeks te benaderen. Ik ben ervan overtuigd dat je eerst goede afspraken moet krijgen. Als je de prospects in de ogen kunt kijken komen de verkopen vanzelf. (tenminste als je het verkoopvak beheerst)

Ans

Eerst zaaien, dan oogsten.

Jeffrey

Gelukkig denkt niet iedereen zo Richard, zoals je kunt lezen (Jan, Karel en Ans). Er moet immers onderscheid worden gemaakt tussen slimme top verkopers en verkopers. De omloopsnelheid bij bulk verkopen is veel groter per artikel.

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Jammer van zo'n leuk verhaal, maar die "goede" verkoper heeft wel een hoge omzet, maar een lage winst. Omzet is niet belangrijk, winst wel.
Ondertussen heeft hij door uit te slapen en niets te doen, een complete omzet (naast zijn eigen omzet) laten liggen. Een echt goede verkoper had hier een dubbele omzet kunnen scoren.

Glenn

Ik kan mij in beide uitspraken vinden.
Het is belangrijk dat je de grote deals binnen kan halen om de productie van het product te halen maar het is even belangrijk om de kleinere verkopen te realiseren voor de omzet.

Jacques Bonneur |  http://www.fastcards.nl

Eerst zaaien en dan oogsten zal in veel gevallen opgaan. Dat schrijft Richard ook. Ik weet uit ervaring dat 'het ijzer smeden als het heet is' evenzeer opgaat.
Groeten!

Paul

De titel is een contradictie met de werkelijkheid.
Het is makkelijk verhaaltjes te verzinnen.
Verkopen heeft veel te maken met inzet, doorzetten, de juiste persoon op het juiste moment tegen komen en een heel grote portie geluk.

Willie

Voor mij is het ook een gedeeltelijke waarheid, als manager heb je met enorm veel factoren te maken waarbij je een uiteindelijk resultaat wil halen, vanuit je gevoel alle details bekijken om zoveel mogelijk handel te pakken; voor nu, maar zeker voor de toekomst, daarnaast een gezonde mix in een klantenbestand zoeken en zijn waar de handel is! Zoals Paul schrijft, een verhaal schrijven is makkelijk, elke deal is een verhaal op zich!
Het verhaal van topverkopers, is denk ik niet zo' n goed voorbeeld, hij heeft verder niks als dit project te doen, in de dagelijkse verkoop zit je wel vol, als je actief bent, vaak met heel veel van dit soort "projecten" tegelijk bezig.

Click en Web |  http://www.clickenweb.nl

Ik heb geleerd dat kleintjes groot kunnen worden. Immers, dat is bij mij ook gebeurd.
Verder is alles heel afhankelijk van je persoonlijkheid. Zowel karakter als uitstraling. Sommige mensen geef je geen stuiver maar zodra ze bij een klant in het pand staan gaat er een knop om en veranderen ze in dat ene toptalent. Het is zo afhankelijk van enorm veel factoren.
De ene klant heeft weer een hekel aan de praatjesmaker, de ander dweept er uren mee weg onder het genot van een bak koffie. Of klanten staan simpelweg het gezicht van de persoon niet aan om hun eigen persoonlijke ervaringen met mensen met soortgelijk uiterlijk.
Mijn beste tip is een neusje ontwikkelen voor koopsignalen. Klanten verraden soms hun behoefte, ook al zeggen ze dat niet letterlijk. Beetje lef en brutaliteit om door te pakken is dan onontbeerlijk.

P.C.Uyttenhove |  http://imu@imu.org

Predcies de informatie die ik zocht. Nu moet ik het in de praktijk brengen.

Dank u wel.

Dit is de essentie van verkopen...alleen pieken op het juiste moment en dit afwisselen met volledige rust. We hebben er zelfs een site voor in de lucht gebracht (in de tijd die we als verkoper over hebben)

Zedt

Een heel goed artikel. daarom wil ik ook wel een toelichting geven over 2 factoren.

Het cruciale verschil tussen de eerste vier verkopers en de vijfde is het vermogen te kunnen analyseren. De reden waarom de vier die feestjes optuigen is omdat ze niet weten welke factoren bepalend zijn voor de deal, waardoor ze maar alles naar de klant toegooien in de hoop dat minimaal een factor het verschil maakt.

Om die reden ook proberen ze halsstarrig zo veel mogelijk klanten te benaderen. Immers, had de groothandel niets afgenomen, dan had de vijfde een probleem. Hoe minder klanten je benadert, des te hoger je conversie moet zijn, des te afhankelijker je bent van het welslagen van elke deal, tenzij je business intelligence zo goed is, dat je al verkocht hebt, voor ze zelf zeggen dat ze willen kopen (Sun Tzu).

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel