Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

De andere kant van de tafel

Bij elke verkooptraining stuit ik op vage veronderstellingen van verkopers over het denken en doen van inkopers. Tijd om enige helderheid te geven. Wat verwachten inkopers (klanten) nu echt? Waarom kiezen ze voor u en niet voor een ander?

De andere kant van de tafel

Ik heb er drie volle dagen voor uitgetrokken en heb met 23 inkopers gesproken uit diverse sectoren en bedrijven. Ik ben op speurtocht gegaan naar hun grootste wensen en hun grootste afknappers. En wat denkt u? 

De meeste veronderstellingen van verkopers stroken niet echt met de wensen en verwachtingen van inkopers.

Het resultaat van dit onderzoek geeft een duidelijk inzicht in wat inkopers verwachten. Puur goud dus voor de slimme verkoper! Ik geef u de vijf belangrijkste punten mee die bij ongeveer alle inkopers naar voren kwamen.

Een correct aanbod
Het eerste wat een inkoper verwacht, is een aanbod dat zo nauw mogelijk aansluit bij zijn specifieke noden en verwachtingen. Niets zal inkopers meer ergeren, dan door – vaak goed getrainde – verkopers te worden ondervraagd over hun specifieke noden, en vervolgens een (standaard) aanbod te ontvangen dat ofwel meer biedt dan ze nodig hebben of – meestal – andere dingen biedt.

Dit geeft hun het gevoel dat alle tijd die ze in het proces gestoken hebben verspilde tijd was en dat ze niet serieus genomen worden: Het lijkt er vaak op dat je een ritueel moet doorlopen, een soort paringsdans! Na dit ritueel biedt men je gewoon wat men heeft en niet wat je nodig hebt, vertelde één van de inkopers.

Een zinnige discussie
Alles gaat over waarde. Verkopers die de neiging hebben over de prijs te praten in plaats van de totale waarde (return) krijgen het deksel op de neus. Verkopers hebben de neiging alles toe te spitsen op een prijs. Het is logisch dat je dan als inkoper – vaak met een rigide budget – ook over prijs zal beginnen.

Verkopers die spreken over de impact van hun aanbod op de resultaten van de organisatie, de manier waarop het kan bijdragen aan het realiseren van hun doelstellingen, hebben veel meer kans op succes. Een zinnige discussie boezemt  vertrouwen in, geeft betrokkenheid weer en toont de kennis van de verkoper en zijn organisatie over de specifieke problemen en uitdagingen van de klant aan.

Persoonlijke klik
Een persoonlijke klik tussen verkoper en aankoper is extreem belangrijk. Hoe beter de persoonlijke relatie, hoe groter het vertrouwen dat inkopers hebben in een organisatie en haar aanbod. Een persoonlijke klik bouwt men snel op indien – volgens de inkopers – aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • De verkoper is een unieke persoonlijkheid, niet een grijze muis in de massa.
  • De verkoper is eerlijk over zichzelf en zijn organisatie. Hij of zij komt niet aanzetten met hoogdravende theorieën of oncontroleerbare stellingen, maar is wie hij of zij is.
  • Een verkoper is geen brochure of reclamebord voor een training. Vaak hoor je aan verkopers welke trainingen ze gevolgd hebben. Ze tonen met andere woorden meer interesse in hun eigen kennen en kunnen in plaats van voor de ander.
  • Een verkoper mag geen 'bollenmachine' zijn. Of – zo verduidelijkt de inkoper – te veel verkopers zijn verdelers van gifts en gadgets, etentjes en avondjes uit.  Allemaal leuk, maar indien het niet wordt ondersteund door een degelijk aanbod en correcte service, werkt het negatief. (Voor veel inkopers is het krijgen van te veel extra's overigens een signaal om de aanbieder te wantrouwen).
  • Een verkoper moet interesse tonen in de inkoper, zijn persoonlijke ambities en wensen. Zijn plaats in de organisatie, de organisatie an sich, haar visie en doelstellingen. Praatjes over het weer, voetbal enzovoorts zijn tijdverlies. Een verkoper die alleen maarl komt voor een oppervlakkige babbel, zonder duidelijk doel voor ogen en een vooraf bepaalde agenda verknoeit de tijd van de inkoper en daar hebben ze een bloedhekel aan!

Respect
Ook inkopers wensen gerespecteerd te worden. Vaak hebben ze het gevoel dat verkopers hun alleen maar zien als een noodzakelijk kwaad om de deal binnen te halen. Men neemt contact en legt afspraken vast zonder een duidelijke reden.

Respect – volgens de inkopers – is het erkennen van de echte waarde van de aankoper. Het is zijn taak om diverse aanbiedingen te verkrijgen en deze op hun totale merites te beoordelen. Een uiterst belangrijke functie in de organisatie.

Een inkoper wil niet overtuigd worden, hij wil als volwaardige gesprekspartner begrijpen wat die specifieke aankoop aan meerwaarde voor zijn organisatie kan brengen. Een foute beslissing van de inkoper heeft immers een belangrijke impact op de rest van de organisatie.

Begin dus niet te schermen met technische termen, vage studies, onduidelijke referenties. Dan toont u geen respect. U geeft de inkoper het gevoel dat hij dom is. Het is niet zijn taak om alle technische aspecten te kennen, het is zijn taak om vanuit een breder bedrijfsperspectief de beste oplossing voor zijn organisatie te verkrijgen.

Betrokkenheid
Betrokkenheid van een verkoper blijkt uit diverse zaken. De vijf belangrijkste punten waarop aankopers dit bekijken zijn de volgende:

  • Stelt de verkoper de juiste vragen? Wil hij of zij weten waarvoor zijn aanbod gebruikt zal worden? Hoe het gebruikt zal worden? Waarom men dit wil kopen?....
  • Plaatst de verkoper zijn aanbod binnen een kader dat ook voor zijn klant belangrijk is? Begrijpt hij de doelstellingen en uitdagingen van zijn klant?
  • Biedt de verkoper een echte unieke meerwaarde? Geeft hij alleen de algemene voordelen van zijn aanbod weer, of spitst hij zich echt toe op de specifieke meerwaarde die de aankoper zoekt?
  • Zorgt de verkoper voor een echte follow up? Vaak bestaat de enige opvolging er in dat men even contact opneemt om te vragen als de beslissing reeds genomen is. Een goede follow up herken je aan een aantal punten zoals het bevestigen van afspraken per e-mail, het bieden van extra relevante informatie, het stellen van bijkomende vragen om het aanbod nog beter af te stemmen op de klant….
  • Een goede follow up stopt niet wanneer de verkoop gesloten is. Dan begint ze pas.  Verkopers die ook de levering, het gebruik en eventuele problemen blijven opvolgen na de verkoop zullen bij een volgende aankoop een belangrijke voorsprong hebben op alle anderen.

Tip
Hier heeft u vijf gouden tips om uw resultaten vandaag al structureel te verbeteren. En het beste van al, het zijn tips die komen van de andere kant van de tafel. Tips van de mensen die zullen beslissen de verkoop aan u toe te kennen, of juist niet!

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter Stinckens

Peter  Stinckens
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Inkopen, Follow-up, Klantencontact
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(1 stemmen)
Reacties

Goed artikel,

Bij verkoop gaat het niet om de prijs maar om het rendement van de investering die de klant ermee kan behalen. Dan is een goed gesprek belangrijk over het hoe en waarom van een investeringswens.

Volledig eens met dit artikel. Proef er overigens wel de ijdelheid van inkopers in. Zij zijn zeker belangrijk maar dat is de verkoper ook want die kan ervoor zorgen dat de werkgever van de inkoper tevreden is over de inkoop.

Piet Sleurink

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel