Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Twitteren als verkoper: doen of laten…?

Het zal u niet ontgaan zijn dat Twitter HOT is en er inmiddels wereldwijd meer dan 300 miljoen Twitter-accounts zijn. Wellicht hebt u zelf ook een Twitter-account, maar vraag u zich af of u ook zakelijk, als verkoper, zou moeten gaan Twitteren of dat u uw verkoopgekwetter voor uzelf houdt…

Twitteren als verkoper: doen of laten…?

Doelgroep bepalen
Allereerst zult u moeten bepalen wie de doelgroep is voor de diensten of producten die u verkoopt. Hoe concreter u dit kunt beschrijven hoe beter. Dus niet 'MKB-klanten' of iets dergelijks vaags, maar wel 'managers bij banken', of 'commercieel directeuren van ICT-bedrijven'. Op basis daarvan kunt u nagaan of deze doelgroep ook op Twitter te vinden is. Check simpelweg of namen van prospects in uw doelgroep voorkomen op Twitter. Zo nee, dan kunt u zich afvragen of Twitter het kanaal is om u actief (zakelijk) op te profileren. Doe deze check echter regelmatig, want nu zitten ze er misschien niet op, maar over een paar maanden kan dat (totaal) anders zijn.
Wanneer u echter ziet dat uw prospects, degenen waar u graag mee in contact zou komen, ook op Twitter zitten, dan is het het overwegen waard om een zakelijk Twitter-account te openen en zakelijk te gaan twitteren. Onder een 'zakelijk' account versta ik een account dat niet om u als persoon draait (bijv. @VictorBonke), maar om u als verkoper draait (bijv. @koudeacquisitie, mijn twitter-naam).

Prospects volgen
De eerste stap die u vervolgens zet is om uw prospects te gaan volgen, bijv. managers van banken of commercieel directeuren van ICT-bedrijven. Verwater dit niet door er ook 'vrienden/familie, celebrities e.d.' bij te zetten, bewaar die maar voor uw privé-account. Door systematisch te volgen waar deze prospects het over hebben in hun (zakelijke en/of privé) tweets, krijgt u een indruk van wat ze bezighoudt en wat voor hen belangrijk is.
Als u deze prospects volgt, is de kans groot dat ze u gaan terugvolgen en dus ook kunnen lezen wat u(nu zakelijk) aan het twitteren bent.

Tweets plaatsen
Nu u weet waar uw prospects mee bezig zijn, wat daar speelt, kunt u proberen om zo goed mogelijk in te spelen op datgene wat er door hen getwitterd wordt. Als ze iets twitteren waar u een zinvolle reactie op kunt geven, een advies over kunt geven, doe dat dan, maar wees daarin niet te commercieel en realiseer u dat anderen die tweets ook kunnen lezen. Geef uw reactie vooral vanuit de inhoud! Verwijs bijvoorbeeld naar een interessant artikel dat iemand over dat onderwerp heeft geschreven of leg de link met iemand die iets voor hem of haar kan betekenen. Zo komt u langzamerhand in the picture bij uw prospect en kunt u eventueel zelfs direct messages gaan sturen. Dit kan gemakkelijk leiden tot een verzoek (vanuit uw of de andere kant) om elkaar een keer live te ontmoeten en voilà u hebt een afspraak…

Naast deze hele specifieke tweets als reactie op tweets van uw prospects, gaat u zelf ook tweets plaatsen voor al uw volgers. Maar waar moeten die dan over gaan, vraagt u zich misschien af? Een paar suggesties voor tweets:
  • Korte tips over uw vakgebied die voor uw doelgroep relevant zijn.
  • Verwijzing naar een eigen artikel op uw website of uw blog.
  • Link naar een relevant filmpje op bijv. Youtube.
  • Een interessante (uw?) groep op linkedIn
  • Informatie over een seminar/bijeenkomst die u als bedrijf geeft (verwijs naar uw website).
  • 'Reclame-boodschap', speciaal voor uw volgers (maar niet te vaak doen, INHOUD is leidend…)

Retweeten
Door het retweeten van zaken die voor uw doelgroep relevant zijn (bijv. een artikel van iemand anders, een verwijzing naar een goede website of een relevante tweet van iemand over 'uw' onderwerp) geeft u meerwaarde aan uw volgers en verspreidt u bovendien informatie die anderen hebben geplaatst. Als anderen ook u retweeten komt u niet alleen bij uw eigen volgers onder de aandacht, maar ook bij de volgers van uw volgers, waar wellicht ook weer interessante prospects onder zitten.

Wat wordt er over mijn bedrijf gezegd op Twitter?
Niet alleen wilt u weten wat uw doelgroep doet en schrijft op Twitter, maar u wilt natuurlijk ook weten of en zoja wát er over uw bedrijf c.q. u als persoon wordt getwitterd. Zorg dus dat u een search aan hebt staan op alle relevante woorden, zoals:

  • Bedrijfsnaam
  • Zakelijke twitternaam
  • Privé-naam
  • Productnaam
  • Relevante onderwerpen (bijv. uw specialisme)

Zodoende blijft u constant op de hoogte wat er wereldwijd op dit moment (LIVE) geschreven wordt over u, uw bedrijf en uw product en kunt u er op inspelen.
Om het overzicht te houden over deze diverse searches kunt u overwegen Twitter dit te laten doorsturen naar uw mail of uw RSS-Reader.

Tijdsinvestering
Het mag duidelijk zijn dat dit alles niet gaat zonder dat u er tijd in investeert. Ik raad u aan wanneer u zakelijk gaat twitteren als verkoper, om eerst voorzichtig te beginnen qua tijdsinvestering (paar uur in de week) en afhankelijk van het behaalde (aantoonbare) resultaat bepaalt of u er meer of minder tijd aan gaat besteden.

Conclusie
Wanneer u voor uzelf hebt vastgesteld dat uw doelgroep zich op Twitter bevindt, is het de moeite waard om als verkoper ook zakelijk te gaan twitteren. Monitor echter wel op gezette tijden uw geïnvesteerde tijd en het rendement dat u eruit haalt.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Koude Acquisitie, Social Media
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(11 stemmen)
Reacties

Piet Sleurink |  http://www.bpn-groep.nl

Victor,

Bedankt voor de informatie. Ik stel mezelf al een paar jaar de vraag twitteren of niet? Als beveiligingsbedrijf denk ik dat er voldoende te melden is en te ontvangen echter...voor mij speelt de tijd/rendement factor een grote rol. Je kunt je tijd maar 1 keer besteden en weet pas veel later of het rendement heeft. Hoe zet je dat effectief op? Het lijkt me tenminste dat twitteren alleen zin heeft als je snel reageert en meedoet.

Victor Bonke |  http://www.acquiro.nl

Beste Piet,

Twitter is ewr niet het medium naar om weken later nog eens te reageren op een tweet; snelheid van handelen is inderdaad wel geboden. Het gaat wat mij betreft voor dit artikel nu te ver erop in te gaan hoe je zo effectief mogelijk met Twitter om kunt gaan. Wellicht is het dan beter een keer een sessie bij te wonen van een Twitter-goeroe of kijk eens op de site www.paulusveltman.nl, daar staat een gratis twitter-handboek.

Succes

Victor

P. SLeurink |  http://www.bpn-groep.nl

Bedankt voor je tip Victor. Dat handboek ga ik zeker downloaden.

Groeten Piet Sleurink

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel