Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Peter weet het beter - 2

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

(vervolg van deel 1) Nadat Peter zijn auto en alle andere bedrijfseigendommen had ingeleverd liet hij zich vervolgens thuisbrengen door een inmiddels officiële ex-collega.

Peter weet het beter - 2

Tijdens de rit naar zijn onderkomen vertelde hij nog eens uitvoerig hoe onrechtvaardig de beoordeling van het management was geweest om hem de laan uit te sturen. Maar Peter zit niet bij pakken neer en zou ze nog wel eens een 'poepie'  laten ruiken! Want de Petertjes in deze verkoopwereld kunnen hun mondje goed roeren en voor je het weet is er weer een nieuwe uitdaging op hun pad gekomen. Immers, als je zo goed kunt verkopen als hij dan zit de wereld om je springen.

Bij de 'nieuwe werkgever'
De vreugdedans van onze vriend was dan ook groot toen zijn goed opgepoetste verkoopbrochure – lees: curriculum vitae – voor een grote organisatie aanleiding was het sollicitatiegesprek met hem aan te gaan. Goed gemutst en vol zelfvertrouwen toog hij op de bewuste dag naar zijn potentiële werkgever. Na de gebruikelijke kennismaking en het bekende kopje koffie mocht hij zich uitleven in zijn levensverhaal en ja hoor, natuurlijk was zijn recente ontslag een gevolg van de kredietcrisis want zijn oude baas moest natuurlijk inkrimpen, bezuinigen en ook nog eens reorganiseren, drie-in-een. En hij was nog niet zo lang bij de zaak, dus 'last-in first-out'.

De potentiële nieuwe werkgever was onder de indruk van zijn verhaal en Peter voelde dat goed aan. Het ijzer smeden als het heet is dacht Peter, dus vermeldde hij dat hij direct kon beginnen. Dat was toch zeker een voordeel? Bovendien kon hij ook nog eens een behoorlijk arsenaal aan trouwe relaties meenemen en dat was direct een flinke omzetverhoging voor het bedrijf.
Ja, Petertjes hebben nu eenmaal zeer trouwe fans!
De directeur van de 'sollicitatieprospect' was redelijk onder de indruk van zijn kandidaat en vooral van zijn enthousiasme en zelfvertrouwen. Dit moet toch wel een kanjer zijn als ik dat zo beluister, dacht hij. Na nog wat wederzijdse informatie te hebben uitgewisseld beloofde de directeur om binnen een aantal dagen een beslissing te nemen, hij wilde toch nog een en ander laten bezinken. No problem, zei Peter: Je belt en ik sta voor je klaar, tot volgende week.

Helaas...
Een week daarna viel de brief op de deurmat van onze sollicitant. Groot was zijn verbazing toen hij het volgende las: 

Beste Peter,
Ja, we houden het amicaal – aangezien jij mij ook meteen zonder toestemming tutoyeerde tijdens je sollicitatiegesprek. Wij hebben uiteraard verdere en uitgebreide informatie over jou ingewonnen en moeten helaas constateren dat er in onze organisatie geen plaats is voor iemand die qua omzetcijfers en bezoekfrequenties in het verleden het niveau heeft gehaald van een regio als 'Madurodam'…

Staat Peter de Prater nu weer met beide benen op de grond? Welnee, Petertjes zijn hardleers en weten het altijd beter. Die directeur heeft er echt geen verstand van, de oen. 'Madurodam', hij moest eens weten hoe moeilijk het is om daar binnen te komen.

Herman Meijer
ORAVI

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Jacques Bonneur

Is het raar als ik me wel eens afvraag voor wie dit soort columns nu eigenlijk is bedoeld?
Groet !

Filip de Flierefluiter

Peter de Prater had in de eerste plaats die baan niet moeten krijgen.
Wie een idioot in dienst neemt is er zelf een.
Veruit het zwakste wat ik hier totnogtoe mogen lezen heb.

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Herman,

Deze Peter is een andere Peter dan in deel 1. Die van deel 2 is terecht ontslagen, die in deel 1 vanwege de gevolgen van de recessie.

M.vr.gr.
Koert

Peter

Als sales trainer/coach is de grootste uitdaging om mensen zelfbewust te maken en hun salesskills op een hoger niveau te brengen.
Dat je mensen ontmoet die een te groot ego hebben, geen enkele vorm van gezonde zelfreflectie, geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun daden en de schuld altijd bij een ander leggen is een feit,
en iets wat al lang bekend is.
Deze column voegt mijn inziens dan ook niets toe aan wat dan ook. Het lijkt er meer op dat geachte schrijver even zijn frustraties van zich af wil schrijven.
Ik heb veel respect voor de schrijver en heb zeker betere columns van hem gelezen.

Landschoten

Tja Peter is het gevolg van de vele cursussen die van mensen geen echte mensen meer maken, mijn ervaring is dat indien je oprecht geïnteresseerd bent in je klant en zijn product en of dienst de relatie pas optimaal is en uiteindelijk ook het commerciële succes... Zelf in crisis tijden doelen de op zaken die misgaan kun je dan echt een potje breken bij de klant... Het is momenteel om ziek van te worden die zogenaamde verkopers met gladde praatjes die ze op cursus hebben geleerd, die gaan bij mij linea recta de deur uit! Je weet wat je verkoopt en probeert samen successen te creëren, dan ben je welkom!

Succes verkopers! Blijf U zelf!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel