(vervolg van deel 1) Nadat Peter zijn auto en alle andere bedrijfseigendommen had ingeleverd liet hij zich vervolgens thuisbrengen door een inmiddels officiële ex-collega.
Tijdens de rit naar zijn onderkomen vertelde hij nog eens uitvoerig hoe onrechtvaardig de beoordeling van het management was geweest om hem de laan uit te sturen. Maar Peter zit niet bij pakken neer en zou ze nog wel eens een 'poepie' laten ruiken! Want de Petertjes in deze verkoopwereld kunnen hun mondje goed roeren en voor je het weet is er weer een nieuwe uitdaging op hun pad gekomen. Immers, als je zo goed kunt verkopen als hij dan zit de wereld om je springen.
Bij de 'nieuwe werkgever' De vreugdedans van onze vriend was dan ook groot toen zijn goed opgepoetste verkoopbrochure – lees: curriculum vitae – voor een grote organisatie aanleiding was het sollicitatiegesprek met hem aan te gaan. Goed gemutst en vol zelfvertrouwen toog hij op de bewuste dag naar zijn potentiële werkgever. Na de gebruikelijke kennismaking en het bekende kopje koffie mocht hij zich uitleven in zijn levensverhaal en ja hoor, natuurlijk was zijn recente ontslag een gevolg van de kredietcrisis want zijn oude baas moest natuurlijk inkrimpen, bezuinigen en ook nog eens reorganiseren, drie-in-een. En hij was nog niet zo lang bij de zaak, dus 'last-in first-out'.
De potentiële nieuwe werkgever was onder de indruk van zijn verhaal en Peter voelde dat goed aan. Het ijzer smeden als het heet is dacht Peter, dus vermeldde hij dat hij direct kon beginnen. Dat was toch zeker een voordeel? Bovendien kon hij ook nog eens een behoorlijk arsenaal aan trouwe relaties meenemen en dat was direct een flinke omzetverhoging voor het bedrijf. Ja, Petertjes hebben nu eenmaal zeer trouwe fans! De directeur van de 'sollicitatieprospect' was redelijk onder de indruk van zijn kandidaat en vooral van zijn enthousiasme en zelfvertrouwen. Dit moet toch wel een kanjer zijn als ik dat zo beluister, dacht hij. Na nog wat wederzijdse informatie te hebben uitgewisseld beloofde de directeur om binnen een aantal dagen een beslissing te nemen, hij wilde toch nog een en ander laten bezinken. No problem, zei Peter: Je belt en ik sta voor je klaar, tot volgende week.
Helaas... Een week daarna viel de brief op de deurmat van onze sollicitant. Groot was zijn verbazing toen hij het volgende las:
Beste Peter, Ja, we houden het amicaal – aangezien jij mij ook meteen zonder toestemming tutoyeerde tijdens je sollicitatiegesprek. Wij hebben uiteraard verdere en uitgebreide informatie over jou ingewonnen en moeten helaas constateren dat er in onze organisatie geen plaats is voor iemand die qua omzetcijfers en bezoekfrequenties in het verleden het niveau heeft gehaald van een regio als 'Madurodam'…
Staat Peter de Prater nu weer met beide benen op de grond? Welnee, Petertjes zijn hardleers en weten het altijd beter. Die directeur heeft er echt geen verstand van, de oen. 'Madurodam', hij moest eens weten hoe moeilijk het is om daar binnen te komen.
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Is het raar als ik me wel eens afvraag voor wie dit soort columns nu eigenlijk is bedoeld?
Groet !
Filip de Flierefluiter
Peter de Prater had in de eerste plaats die baan niet moeten krijgen.
Wie een idioot in dienst neemt is er zelf een.
Veruit het zwakste wat ik hier totnogtoe mogen lezen heb.
Deze Peter is een andere Peter dan in deel 1. Die van deel 2 is terecht ontslagen, die in deel 1 vanwege de gevolgen van de recessie.
M.vr.gr.
Koert
Peter
Als sales trainer/coach is de grootste uitdaging om mensen zelfbewust te maken en hun salesskills op een hoger niveau te brengen.
Dat je mensen ontmoet die een te groot ego hebben, geen enkele vorm van gezonde zelfreflectie, geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun daden en de schuld altijd bij een ander leggen is een feit,
en iets wat al lang bekend is.
Deze column voegt mijn inziens dan ook niets toe aan wat dan ook. Het lijkt er meer op dat geachte schrijver even zijn frustraties van zich af wil schrijven.
Ik heb veel respect voor de schrijver en heb zeker betere columns van hem gelezen.
Landschoten
Tja Peter is het gevolg van de vele cursussen die van mensen geen echte mensen meer maken, mijn ervaring is dat indien je oprecht geïnteresseerd bent in je klant en zijn product en of dienst de relatie pas optimaal is en uiteindelijk ook het commerciële succes... Zelf in crisis tijden doelen de op zaken die misgaan kun je dan echt een potje breken bij de klant... Het is momenteel om ziek van te worden die zogenaamde verkopers met gladde praatjes die ze op cursus hebben geleerd, die gaan bij mij linea recta de deur uit! Je weet wat je verkoopt en probeert samen successen te creëren, dan ben je welkom!
Succes verkopers! Blijf U zelf!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.