Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging

Accepteert u zomaar alle LinkedIn-uitnodigingen? Stuurt u zomaar uitnodigingen aan onbekenden, 'gewoon' om uw netwerk te vergroten? Op beide vragen is het juiste antwoord uiteraard: "Nee." Maak ook hier het verschil met uw originaliteit.

Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging

Velen maken gebruik van LinkedIn om hun – voornamelijk zakelijk – netwerk op te bouwen en te onderhouden. Net zoals met vele andere activiteiten zijn er do's and don't's die de moeite waard zijn om er aandacht aan te besteden. In Deel 1 van dit tweeluik LinkedIn behandel ik de uitnodiging.

Voorbij de klakkeloosheid
LinkedIn biedt lijsten van potentieel interessante contacten aan. Klikt u op 'uitnodigen' dan ontvangt de gekozen persoon een standaarduitnodiging, zoals "I'd like to add you to my professional network" of "Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn".
Ooit zo'n uitnodiging ontvangen?
En accepteert u deze?
Ik niet. Hieronder een voorbeeldbericht dat ik terugzend; LinkedIn is immers zo aardig om het e-mailadres van de zender beschikbaar te stellen*:
Dank - én ik heb meer nodig, Richard.
Jij en ik zijn unieke wezens; daarom accepteer ik geen 'standaarduitnodigingen'.
Alleen persoonlijke, met motivering ("Waarom ik?").
Opvallend is dat ik 19 van de 20 keer niets meer te horen krijg van zulke 'Richards' – wat prima uitkomt, omdat het geen zin heeft om met iemand te netwerken die niet communiceert!
Wees ervan overtuigd dat er nogal wat 'verzamelaars' zijn die op die manier misbruik maken van LinkedIn; u toch niet, natuurlijk ...

Uitzondering
In een enkel geval ontvang ik een standaarduitnodiging van een oude 'verloren gegane' relatie, dus eigenlijk een bekende. Dan klik ik op 'accepteren' en zend ik – als voorbeeld – een bericht als:
Dank je, Bob!
Normaliter ga ik niet op 'standaarduitnodigingen' in.
Alleen persoonlijke, met motivering.
Maar in jouw geval maak ik graag een uitzondering.
Onderwerpveld in de e-mail
Wanneer ik zo'n bericht zend, ziet het onderwerpveld er zo uit:
Onderwerp: >> LinkedIn <<
Wees origineel
De truc is om te weten hoe de standaarduitnodiging te omzeilen. Heel eenvoudig: u klikt op de naam van de persoon en u komt op zijn 'openbaar profiel'. Daar is een blauwe 'Contact'-knop. Daar klikt u op en u krijgt een aantal vragen te beantwoorden.
Tenzij u andere informatie heeft – zoals het e-mailadres van de ander – klikt u op de optie dat u bevriend bent met deze persoon.
Daarna kunt u het uitnodigingsveld invullen. Houd het kort, eenvoudig en vrolijk:
Zullen we 'linken', Jan?
Ik zie aardige overeenkomsten en je doet boeiende dingen.
Hartegroet,
DAVID
En als het iemand is die ik ooit heb ontmoet, bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst:
Zullen we 'linken', Jan?
Fijn om je bij de Open Coffee te hebben ontmoet!
Hartegroet,
DAVID
Tablet/smartphone
Deze middelen hebben een eigen LinkedIn-app. Daarmee kunt u uitsluitend standaard-uitnodigingen verzenden. Het kost echter weinig moeite om LinkedIn via de browser te openen teneinde een persoonlijke uitnodiging te schrijven. LinkedIn is dan beschikbaar in een wat beknoptere versie dan op de 'gewone' computer; daardoor treft u rechts van de foto maar één knop aan. Door op deze knop te klikken opent zich een menu met 'Connect' op de tweede plaats. Hiermee komt u op het juiste scherm voor een persoonlijke uitnodiging.

Dienstbaarheid

Het is een kunst om in uw eigen kracht te staan en uw netwerk uit te bouwen. Het selectief kiezen van interessante relaties vanuit een dienstbare opstelling (dus, alles behalve 'graaierig'!) is een waardevol criterium.


Deel 2 – 'De aanbeveling' vindt u hier.


(*) Belangrijk
Sinds de originele publicatie van dit artikel is LinkedIn (einde 2015) gestopt met het meezenden van het e-adres. Dit feit maakt het uiteraard moeilijker om de beschreven stappen uit te voeren. Zoeken op het internet levert echter verrassend vaak een bruikbaar e-adres op, waardoor u de “Waarom ik?”-vraag alsnog kan stellen.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Netwerken, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,6
(33 stemmen)
Reacties

John Veldhoen

Ik begrijp je standpunt en het is natuurlijk optimaal als je een leuke persoonlijke uitnodiging verstuurd of ontvangt.

Maar waar het feitelijk om gaat is of degene interessant voor jou is of niet. Ik baseer mijn acceptatie keuze dan ook niet op het feit hoe leuk het verzoek is maar hoe interessant de connectie is of kan zijn. Linkedin is veel meer dan je persoonlijke database van bestaande relaties en mensen die je al kent. In dat kader begrijp ik ook mensen niet die alleen verzoeken accepteren van mensen die ze live ontmoet hebben. Dan mis je echt het doel van linkedin.

Een antwoord terug sturen dat je meer nodig hebt en een motivering vind ik echt te ver gaan en zelfs een tikkie arrogant. Er even van uitgaande dat jij zelf ook interessant bent voor die ander kun je best een standaard verzoek sturen. Meer dan 80% van de verzoeken op Linkedin geschieden op die wijze.

Je bent duidelijk, John, in hoe JIJ LinkedIn ziet en gebruikt.

Uiteraard is het nut van een relatie inherent aan wat in het artikel staat - met JUIST de aanbeveling om de reden ('motivering') van het verzoek om te linken op te nemen in de uitnodiging.

Dat 'meer dan 80%' van verzoeken 'standard' is, is eerder een bewijs van de lege klakkeloosheid waarmee sommigen (waaronder vele 'verzamelaars') misbruik maken van dit middel.

'Arrogant' is een fascinerend woord in het Nederlands.
Het wordt vaak verward met 'een gezond gevoel voor eigenwaarde' en zegt meer over degene die het woord gebruikt, dan over de ander.

Verder ben ik een voorstander van een correct gebruik van Nederlands. Ook dát is een uiting van het gewenste imago.
Daarom is het 'verstuurt of ontvangt' in jouw 2e regel.

Joop

Beste David,

Je bent wel erg snel gepikeerd.

Met hartelijke groet,

Joop

Beste Joop,

Aha!

Met hartelijke groet,

DAVID

Erik Mooibroek

Jongens, jongens, ik ken jullie niet, maar deze discussie gaat de verkeerde kant op. Vond het artikel wel aardig, door een persoonlijke uitnodiging val je wel op en word je onthouden. Maar alleen linken om het linken brengt natuurlijk niks, dus hoe blijf je daarna relevant in contact, door actief te zijn en jezelf te ' branden' .

Juist, Erik - het is zó belangrijk om het 'linken' FUNCTIONEEL én WAARDEVOL te houden.
Er zijn - nogmaals - veel 'verzamelaars' die alleen maar willen halen.
Maar écht netwerken draait vooral om geven en delen in ieders voordeel.

Het valt me overigens op hoeveel leden hun profiel gebruiken om over hun bedrijf te schrijven.
Daardoor profileren ze zichzelf als workaholics; ik krijg immers geen andere informatie over waar hun passie werkelijk ligt.
Ja, het is een kunst om een zinnig profiel te schrijven, laat staan een passende foto erbij te plaatsen.

Let op de volgende aflevering, Deel 2!

Deze korte video (<5 min) biedt een gezond perspectief op de (a)sociale media ... en meer:

https://www.youtube.com/watch?v=K8_-ABYRdSQ

Jefta

Goed bedacht en doordacht.
Echter, in het voetlicht treden (zoals ik nu doe!) trekt ook aandacht van negatieve relaties. Ik doel hier op bekenden met hun preferentie voor contacten. Zo heb je een goed contact met de ene, is het opeens voorbij doordat je contact legt met de ander. Selectief hierin blijven is moeilijk. Zoals mijn digibete vrouw het over "LINKDING" heeft, schuilt er misschien iets van waarheid in haar bewoording. ;-)

Je bent heerlijk duidelijk, Jefta!
Het mooiste van wat jij beschrijft - de negatieve reacties - is dat het je uiteindelijk helpt om te schiften: wie wel, wie niet.

Selecteren moeilijk? Zou het een uitdaging voor jou zijn om je grenzen duidelijker te stellen?
Om iemand zelfs AF TE WIJZEN?

Leuk ook, dat 'LINKDING'!

Interessant artikel, dat me andermaal aan het denken zet over de klakkeloosheid waarmee we de zogenaamd sociale media gebruiken.

"omdat het geen zin heeft om met iemand te netwerken die niet communiceert!" is een mooie conclusie als iemand niet reageert op je vraag.

Mooi filmpje!

Dank je wel, David, voor je schrijfsel!

Heerlijk, jouw bevestiging, Ronald!
Dank je - ik voel me aangemoedigd om door te gaan.
En ja, Deel 2 vólgt!

Nuri Kierik |  http://

Het is een geweldige idee om met iemand om juiste manier contact te hebben. Ik zal het zeker toepassen met mijn nieuwe contacten.

Je bent een winnaar, Nuri - je ziet iets in je voordeel en je maakt er gebruik van!

Katja Heemskerk

Beste David,

De wijze waarop jij een bericht terugstuurt naar iemand die een onpersoonlijke uitnodiging stuurt, gebruikte ik ook altijd. Ik kan tegenwoordig echter pas een bericht terugsturen als ik de uitnodiging al geaccepteerd heb. Ik kan de knop niet meer vinden dat ik een bericht terug kan sturen voordat ik een uitnodiging accepteer. Kun jij me helpen? Ik heb een standaard profiel.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Katja Heemskerk

Wat fijn, Katja, dat ook jij een standaarduitnodiging op deze manier weigert!
Ik ben het met je eens: LinkedIn heeft inderdaad recentelijk - zeker sinds de originele publicatie én een latere aanpassing van het artikel - de boel op z'n kop gezet. De verzenders e-adres is immers verdwenen uit het 'info-blok'.
Onlangs kreeg ik een standaardverzoek, maar door eenvoudig te googlen vond ik het juiste e-adres en kon op 'mijn'/'onze' manier terugmailen... en tot nu toe geen verdere reactie vernomen.
Ik heb op dit moment nog geen idee hoe het 'probleem' op te lossen... én ik blijf er aan werken, Katja!

Katja Heemskerk

Hoi David,

Blij te horen dat ik niet de enige ben met het probleem. Zodra ik de mogelijke oplossing heb, zal ik hem ook delen.

Groeten,
Katja.

Inmiddels - enkele dagen later - heb ik nóg zo'n geval meegemaakt, Katja.
Net als de eerste keer is het me met gemak gelukt om de www en het e-adres van de 'uitnodiger' te onfutselen... om mijn "Why me?"-vraag te stellen.
En tot nu toe heb ik geen reactie ontvangen - wat de strekking van mijn artikel én mijn standpunt stellig bevestigt!

Daphne Medik |  http://www.dmmcommunication.nl

Dank voor de vermelding, David. Het artikel heet 'Wie ziet de persoonlijke uitnodigingen nog?'. De link hierboven werkt niet; hopelijk deze wel: https://www.e-act.nl/ah/site?a=10&p=104730&h=1104749
In dit artikel krijg je tips hoe je de gepersonaliseerde uitnodigingstekst kunt terug vinden.

Eric Schmidt

Wederom goede tips...en zal het opvolgen. Met dank. Eric JNB/ZA

Het gaat je nu steeds meer opvallen, Eric, hoe vaak de standaardzinnen gebruikt worden.
En, ben JIJ standaard?
Alles behalve!
Daarom het belang van een eigen originele tekst... immers véél authentieker.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel