LinkedIn is een heel krachtige tool om als verkoper succesvol te zijn. In dit artikel focussen we op hoe de visibiliteit, reputatie en online branding van u zelf en uw organisatie te verhogen door gebruikt te maken van LinkedIn.
Om optimaal onderstaande tips te kunnen benutten, is het noodzakelijk een goede doelgroepdefinitie te hebben, maar dat zou als verkoper sowieso het geval moeten zijn. Dit zijn enkele tips:
Tips goede doelgroepdefinitie
Zorg voor een goede Professional Headline. Dit is het belangrijkste stuk van uw Profile. De reden? Dit wordt getoond in zoekresultaten en wanneer u een bijdrage levert aan een Discussion of in Answers. Dit zal mensen stimuleren om door te klikken om uw hele Profile te lezen of niet. Als u gevonden wilt worden door anderen op LinkedIn en op het web, gebruik dan woorden die mensen gebruiken als ze zoeken naar mensen met een functie of expertise als de uwe. Als de titel op uw visitekaartje Marcom Director is, maar de mensen zoeken naar Vice President Marketing of Communication Manager, dan zijn de kansen klein dat u zult worden gevonden.
Lever bijdragen in Discussions. Denk er aan mensen verder te helpen door uw ervaring te delen, links naar nuttige websites te plaatsen en experts te vermelden waarbij ze terecht kunnen. Het gaat dus niet om uw product of dienst verkopen, maar om anderen verder te helpen.
Geef antwoorden op vragen in Answers. Hiervoor geldt hetzelfde als voor Discussions: het gaat om anderen verder helpen, niet om uw dienst of product verkopen. Als u dit goed doet, kunt u ook Expert Points verdienen. Degene die de vraag heeft gesteld kan (alleen) het beste antwoord belonen met een Expert Point. U verdient dus geen Expert Points met alleen het beantwoorden van vragen, want slechts één persoon per vraag kan een Expert Point krijgen, namelijk degene met het beste antwoord volgens de mening van de vragensteller. Expert Points helpen zeker en vast, maar laat het geen doel op zich worden en raak niet gefrustreerd wanneer uw bijdrage zelden als beste wordt beschouwd (Opmerking: u kunt geen Expert Points verdienen met het beantwoorden van vragen in privé-berichten of in Discussions (in Groups), maar alleen in Answers). U kunt tevens zelf mensen als expert vermelden (daar is expliciet plaats voor gemaakt). Als u dat doet, dan versterkt u tevens met deze mensen uw relatie!
Applications. In uw Profile heeft u plaats om via een Application uw eigen blog posts of die van uw organisatie te tonen en ook PowerPoint slides te delen met anderen. Als u zelf goede tips schrijft en duidelijke slides maakt die mensen verder helpen, kan dit u snel veel credibiliteit bij uw doelgroep opleveren!
Stel mensen aan elkaar voor. De beste netwerkactie die tevens gratis is en niet veel tijd kost, is het introduceren van mensen aan elkaar. Als u bijvoorbeeld twee klanten hebt die van elkaar iets zouden kunnen leren, breng hen in contact met elkaar door hen via LinkedIn of een e-mail aan elkaar voor te stellen en hen op elkaars Profile op LinkedIn te wijzen.
Jan Vermeiren Networking-coach.com Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach. Na de best seller "Let's Connect!" is "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" zijn tweede boek waarin hij de dynamieken van netwerken blootlegt met o.a. strategieën voor verkopers om snel resultaat te halen m.b.v. LinkedIn. Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike, SAP, Sun en RSM Erasmus Universiteit Rotterdam als kleine bedrijven en freelancers. Vraag uw gratis light versie van "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" aan via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com
Jan Vermeiren
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.