Reacties
Marlon
Meneer Marwijk,
Heeft u mij soms enige weken geobserveerd?
Ik voel me volkomen thuis in dit artikel.
Het voordeel is dat ze je niet als een mannetje met verkooppraat zien, maar beschouwen je als één van hen.
Zo kan ik tevens mezelf zijn en als ik een klant in het dorp of in de kantine tegenkom kan je even gemakkelijk een leuk praatje maken/drankje drinken zonder dat je uit je zogenaamde
'zeer serieuze' verkooprol moet kruipen.
Groeten Marlon
Sebastiaan
Hoi Frank,
Goed stuk en zeker waar. Vele topverkopers zijn onbewust kundig hierin en weten zonder moeite te doen, vaak te lachen met een klant waardoor de gunfactor, die o zo belangrijk is groter wordt.
Wel is ook hier van belang dat je inderdaad wel de humor opzoekt van een klant want een verkeerde humor soort kan dodelijk zijn voor een verkoop.
Het gezegde " I like you " komt eigenlijk af van "I am like you " ( Ik ben zoals jij !). Overeenkomsten zorgen voor een gemoedelijkere sfeer en dus is zowel de klant als de verkoper ontspannen. De gunfactor wordt ook hoger omdat mensen graag kopen van mensen die "iets" hetzelfde hebben, in dit geval dus humor.
@ Marlon,
In wat voor branche ben je werkzaam als ik vragen mag ? Het is altijd goed om een verkoper te zijn met een gevoel voor humor :) Die plezier hebben in zijn werk. Verkopen zie ik niet als werk maar als hobby, elke keer als ik iemand voor de eerste keer ontmoet, probeer ik er een leuke gesprek mee aan te gaan. Door dit te trainen wordt je er langzamerhand steeds beter in en wordt het ook leuker.
Er zijn trouwens een aantal vormen van humor, in elke grap of situatie zal je de volgende soort tegenkomen :
1. Kleinering
2. Kolder
3. Woordspeling
4. Overdrijving
5. Verassing
Mvg.
Sebastiaan van der Meer
Succestrainingen
Marlon
@ Sebastiaan
Ik ben werkzaam in de verpakkingsbranche voor bloemen en planten.
Tuurlijk, verkeerde humor is dodelijk.. maarja dat is een kwestie van aanvoelen (valt dat te trainen?)
Ik wil niet overkomen als een lolbroek, dat ben ik zeker weten niet. Wat ik wel ben is iemand die van een dolletje houd om het ijs te breken of om op één lijn te komen met de klant.
Klanten smsen me als mijn favoriete voetbalclub punten heeft verspeeld. Bellen me op voor een fijne vakantie,
ze bieden me een biertje aan op een evenement.
Dat zijn voor mij bevestigingen dat ik op één lijn zit
met de klant.
Misschien heeft het bovenstaande wel te maken omdat ik hun zelf ook drinken aanbied, een smsje stuur en bel voor een goede vakantie. Maarja dat is dan een gevolg van dat je met elkaar een dolletje kan uitdelen en kan incasseren.
En dan is verkopen precies zoals je het zegt een hobby.
Grt Marlon
Sebastiaan
@ Marlon,
Aanvoelen zelf is niet echt te trainen, het is iets wat je door ervaring leert. Je leert aanvoelen door middel van hoe iemand reageert op reacties van jou ( zowel verbaal als non verbaal) Het kan natuurlijk zijn, dat je daar al een soort gave voor hebt ;). Door de persoonlijkheid en humor van een ander te kennen weet je dus ook wat hij leuk vind.
Het met een klant op 1 lijn zitten is het belangrijkste in een verkoopgesprek of relatie. Veel mensen vragen mij wel eens hoe je met iemand op 1 lijn kan zitten.
Het is eigenlijk heel simpel, het is belangrijk dat je veel vragen stelt en veel controle vragen stelt om zo vast te stellen of je op 1 lijn zit of net er boven of er onder.
Het klinkt alsof je allen aan vrienden verkoopt. Je bouwt eerst een soort relatie op of een band en verkoopt pas daarna wat aan een klant. Topverkopers weten dat mensen niet producten kopen, maar dat klanten de mensen die het product verkopen kopen. Je hebt plezier in je werk en dat is al te merken aan je schrijven.
Ik zou zeggen ga zo door en controleer vaak verkopersonline ;) veel lezen is ook belangrijk. Het beste wat je kunt doen is investeren in jezelf. Door jezelf te ontwikkelen wordt je meer waard voor de markt. Veel lezen en enthousiast blijven !!.
Mvg
Sebastiaan
Koert Wijnands
Mensen die altijd tegen je lachen, vertrouw ik bij voorbaat niet. Natuurlijk is een top verkoper altijd ontspannen en mag hij best glimlachen en zelfs schateren als dat zo uitkomt. Maar bij voorbaat lachend je werk doen komt zeer onbetrouwbaar over.
Aantonen dat je ontspannen bent doe je niet door al te gaan lachen bij binnekomst van je klant, maar door vriendelijkheid en dat moet niet perse met lachen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|