Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Een lachende verkoper

Lachen is gezond! Dit geldt zeker ook voor de verkoper die met een gepast gevoel voor humor zijn klanten tegemoet treedt. Deze verkoper heeft niet alleen plezier in zijn werk, maar zijn geestigheid en spontaniteit helpen hem ook nog bij het succesvol verkopen van zijn producten.

Een lachende verkoper

Verkoop en humor

Op deze site kunt u een special vinden over verkoop en humor. Deze special is er niet voor niets, want humor is namelijk een belangrijk aspect van verkopen. Welke verkoper heeft in de praktijk geen fantastische anekdote meegemaakt waarbij hij samen met de klant smakelijk heeft gelachen?

Wilt u ook zo'n vrolijke en succesvolle verkoper worden? Lees dan hieronder waaraan u moet voldoen!

Lachen met de klant
De verkoper waarover wij spreken neemt zijn werk serieus maar kan smakelijk lachen als zich een komisch voorval voordoet. Ook houdt hij er van om zelf tijdens zijn presentaties af en toe een grappige kwinkslag te plaatsen.
In tegenstelling tot wat u misschien zou verwachten is deze verkoper echter geen moppentapper. Hij is zelfs niet eens zo'n groot liefhebber van voorgekauwde humor.

Deze verkoper begrijpt dat de humor op straat (en op het werk) ligt. Hij herkent steeds de komische situaties die zich in zijn werk voordoen en anticipeert daarop. Hij heeft groot respect voor zijn klanten; hij lacht dan ook liever met de klant en niet zozeer om de klant. Ook niet met een collega, nadat de klant is vertrokken. Het voor de gek houden van een klant vindt hij sowieso niet passend, laat staan leuk!

Benadering van de prospect
Wanneer deze verkoper een prospect voor het eerst benadert, maakt hij een ontspannen indruk maar lacht nog niet al te breed. Eerst wil hij deze toekomstige klant en diens gevoel voor humor beter leren kennen. Voorzichtig probeert hij zijn eerste grapjes. Hij spot niet en zorgt dat zijn humor passend is in zijn verhaal. Zo voelt de prospect al snel dat de pret van de verkoper niet ten koste gaat van hemzelf.

Een vaste klant
Deze verkoper treedt een vaste klant met een gemeende glimlach tegemoet en verwelkomt hem soms al met een komische opmerking. Deze klant weet dat de verkoper wel degelijk serieus is, maar dat hij de zaken ook weet te relativeren en een grapje op zijn tijd waardeert.
De houding van de verkoper zorgt ervoor dat de klant zich snel op zijn gemak voelt en dit nodigt hem uit om zelf ook niet voortdurend serieus te hoeven zijn. De verkoper lacht makkelijk om de grapjes van de klant, ook als deze een beetje pesterig zijn. Deze verkoper heeft een plezierige uitstraling en luistert met pretoogjes naar het verhaal van de klant.

Een plezierige collega
De verkoper ervaart zelf dat lachen inderdaad gezond is. Hij krijgt niet zo snel een maagzweer en raakt ook niet zo makkelijk burned out. Verkopen is voor hem een feest en daarom gaat hij telkens met plezier naar zijn werk. Hij werkt serieus, maar tegelijkertijd merk je dat hij soms binnenpretjes heeft over de ludieke situaties die zijn werk hem biedt. Zijn vrolijke uitstraling maakt hem ook een prettige collega. Geen joker die voortdurend de lollige broek uithangt, maar wel iemand waarvan je op zijn tijd iets grappigs kan verwachten.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,5
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marlon

Meneer Marwijk,

Heeft u mij soms enige weken geobserveerd?
Ik voel me volkomen thuis in dit artikel.

Het voordeel is dat ze je niet als een mannetje met verkooppraat zien, maar beschouwen je als één van hen.

Zo kan ik tevens mezelf zijn en als ik een klant in het dorp of in de kantine tegenkom kan je even gemakkelijk een leuk praatje maken/drankje drinken zonder dat je uit je zogenaamde
'zeer serieuze' verkooprol moet kruipen.

Groeten Marlon

Sebastiaan

Hoi Frank,

Goed stuk en zeker waar. Vele topverkopers zijn onbewust kundig hierin en weten zonder moeite te doen, vaak te lachen met een klant waardoor de gunfactor, die o zo belangrijk is groter wordt.

Wel is ook hier van belang dat je inderdaad wel de humor opzoekt van een klant want een verkeerde humor soort kan dodelijk zijn voor een verkoop.

Het gezegde " I like you " komt eigenlijk af van "I am like you " ( Ik ben zoals jij !). Overeenkomsten zorgen voor een gemoedelijkere sfeer en dus is zowel de klant als de verkoper ontspannen. De gunfactor wordt ook hoger omdat mensen graag kopen van mensen die "iets" hetzelfde hebben, in dit geval dus humor.

@ Marlon,

In wat voor branche ben je werkzaam als ik vragen mag ? Het is altijd goed om een verkoper te zijn met een gevoel voor humor :) Die plezier hebben in zijn werk. Verkopen zie ik niet als werk maar als hobby, elke keer als ik iemand voor de eerste keer ontmoet, probeer ik er een leuke gesprek mee aan te gaan. Door dit te trainen wordt je er langzamerhand steeds beter in en wordt het ook leuker.

Er zijn trouwens een aantal vormen van humor, in elke grap of situatie zal je de volgende soort tegenkomen :

1. Kleinering
2. Kolder
3. Woordspeling
4. Overdrijving
5. Verassing

Mvg.
Sebastiaan van der Meer
Succestrainingen

Marlon

@ Sebastiaan

Ik ben werkzaam in de verpakkingsbranche voor bloemen en planten.

Tuurlijk, verkeerde humor is dodelijk.. maarja dat is een kwestie van aanvoelen (valt dat te trainen?)

Ik wil niet overkomen als een lolbroek, dat ben ik zeker weten niet. Wat ik wel ben is iemand die van een dolletje houd om het ijs te breken of om op één lijn te komen met de klant.

Klanten smsen me als mijn favoriete voetbalclub punten heeft verspeeld. Bellen me op voor een fijne vakantie,
ze bieden me een biertje aan op een evenement.
Dat zijn voor mij bevestigingen dat ik op één lijn zit
met de klant.

Misschien heeft het bovenstaande wel te maken omdat ik hun zelf ook drinken aanbied, een smsje stuur en bel voor een goede vakantie. Maarja dat is dan een gevolg van dat je met elkaar een dolletje kan uitdelen en kan incasseren.

En dan is verkopen precies zoals je het zegt een hobby.

Grt Marlon

Sebastiaan

@ Marlon,

Aanvoelen zelf is niet echt te trainen, het is iets wat je door ervaring leert. Je leert aanvoelen door middel van hoe iemand reageert op reacties van jou ( zowel verbaal als non verbaal) Het kan natuurlijk zijn, dat je daar al een soort gave voor hebt ;). Door de persoonlijkheid en humor van een ander te kennen weet je dus ook wat hij leuk vind.

Het met een klant op 1 lijn zitten is het belangrijkste in een verkoopgesprek of relatie. Veel mensen vragen mij wel eens hoe je met iemand op 1 lijn kan zitten.

Het is eigenlijk heel simpel, het is belangrijk dat je veel vragen stelt en veel controle vragen stelt om zo vast te stellen of je op 1 lijn zit of net er boven of er onder.

Het klinkt alsof je allen aan vrienden verkoopt. Je bouwt eerst een soort relatie op of een band en verkoopt pas daarna wat aan een klant. Topverkopers weten dat mensen niet producten kopen, maar dat klanten de mensen die het product verkopen kopen. Je hebt plezier in je werk en dat is al te merken aan je schrijven.

Ik zou zeggen ga zo door en controleer vaak verkopersonline ;) veel lezen is ook belangrijk. Het beste wat je kunt doen is investeren in jezelf. Door jezelf te ontwikkelen wordt je meer waard voor de markt. Veel lezen en enthousiast blijven !!.

Mvg
Sebastiaan


Koert Wijnands

Mensen die altijd tegen je lachen, vertrouw ik bij voorbaat niet. Natuurlijk is een top verkoper altijd ontspannen en mag hij best glimlachen en zelfs schateren als dat zo uitkomt. Maar bij voorbaat lachend je werk doen komt zeer onbetrouwbaar over.
Aantonen dat je ontspannen bent doe je niet door al te gaan lachen bij binnekomst van je klant, maar door vriendelijkheid en dat moet niet perse met lachen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel