Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Verkoper m/v

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Vrouwen zijn vanwege de “bedrading” in hun hersenen bij uitstek geschikt voor het verkopersvak. Toch gaat het vrouwelijke verkopers niet zomaar van een leien dakje. 5 tips voor meer succes bij mannelijke klanten.

Verkoper m/v

Er verschijnen regelmatig artikelen, rapporten en analyses over vrouwen in sales. Waarom? Omdat vrouwen op een geheel eigen manier verkopen. Kijk maar eens hoe zij zakelijk flirtend en met een glimlach de USP’s toelichten zonder de zakelijke belangen uit het oog te verliezen. Toch komt het hen niet zomaar aanvliegen.

Wat vrouwen goede verkopers maakt
Vrouwen beschikken in vergelijking tot mannen over een groter inlevingsvermogen en ze kunnen zich daardoor beter in de klant verplaatsen. Ze zijn over het algemeen ook beter in het leggen van het eerste contact met potentiële klanten dan hun mannelijke collega’s. Ze maken makkelijker een afspraak, ze krijgen minder snel ‘nee’ te horen. Een vrouw kan vier tot zes keer beter dan een man de non-verbale communicatie van een ander waarnemen..., vier tot zes keer! Dat is niet gering. En waar speelt non-verbale communicatie een grote rol? Juist, bij verkoop. Dat geeft de vrouw een voordeel ten opzichte van de man. Hieruit kunnen we concluderen dat vrouwen van nature makkelijker kunnen verkopen dan mannen. Ze kunnen heel goed signalen van de ander oppakken en daar iets van zeggen: ‘Ik merk dat mijn aanpak jou overvalt. Klopt dat?’ Veel vrouwen hebben een buitenzintuiglijk waarnemingsvermogen; ze pikken snel belangrijke betekenisnuances op uit intonaties en gelaatsuitdrukkingen.

Relaiskast
Vindt u de term ‘buitenzintuiglijk waarnemingsvermogen’ te vaag, denk dan aan een ‘relaiskast’. Vrouwenhersenen zijn anders bedraad en geschakeld dan die van mannen, met als gevolg dat vrouwen vaak goed in staat zijn om verbanden te leggen en conclusies te trekken uit al die losse stukjes informatie. Ze kunnen ook relatief goed iemands karakter beoordelen en naarmate ze ouder worden ook namen en gezichten goed onthouden. Ook wordt een ouder wordende vrouw gevoeliger voor de voorkeuren van anderen. Een vrouw kan aan de andere kant ook last ondervinden van de manier waarop haar hersens zijn georganiseerd als het gaat om het scheiden van verstand en gevoel. Terwijl de theorie grote voordelen en kansen laat zien, pakt het in praktijk nog wel eens anders uit, juist vanwege de m/v verschillen.

Een product verkopen v. jezelf verkopen
Vrouwen hebben er, vooral in het begin, moeite mee zichzelf te verkopen en dan met name als ze over zichzelf moeten vertellen en over hoe geweldig ze zijn. Uit de interviews, die gedaan zijn voor het boek Sales is Sexy (2014, Lucinda Douglas en Jan-Willem Seip) blijkt ook dat vrouwen hun mannelijke collega’s nogal eens benijden om een simpele en succesvolle boodschap. Vrouwen hebben de neiging om veel te veel te vertellen, zodat het gevaar bestaat dat de boodschap ondersneeuwt.

Verschillen in communicatie: de vrouw
Dat er verschillen in communicatie bestaan, is iedereen wel duidelijk. Maar hoe houdt u daar rekening mee in een verkoopgesprek? Een vrouw richt zich met name op mensen, emotie en Umfeld, oftewel: de letterlijke en figuurlijke omgeving van een product. Hoe wordt ze te woord gestaan, hoe ziet de winkel eruit en bovenal: wordt er écht naar haar geluisterd?

Verschillen in communicatie: de man

Mannen willen vaak zelf zo veel mogelijk aan het woord zijn, stellen minder vragen, zijn directer en zijn vaak ook wat zwakker in het luisteren. Deze verschillen zijn nogal eens de reden voor onbegrip tussen mannen en vrouwen: vrouwen willen de afstand tussen mensen verkleinen, terwijl mannen die afstand juist creëren en vast willen houden.

Hetzelfde verkooppraatje
Houdt u als verkoper hetzelfde verkooppraatje tegen mannen als tegen vrouwen? Dan is de kans op verkoop kleiner dan bij een verkoopgesprek tussen vrouw-vrouw en man-man, want vrouwen komen van Venus, mannen komen van Mars…

In een onderzoek onder zes moderne culturen werd aan vrouwen en mannen gevraagd te omschrijven wat voor soort iemand ze het liefst wilden zijn. Het merendeel van de mannen wist het wel: praktisch, intelligent, zelfverzekerd, dominant, kritisch, wedijverend en zelfstandig. Wat denkt u dat de vrouwen aangaven? Het ideale zelfbeeld werd omschreven als: liefdevol, teder, impulsief, meelevend en edelmoedig. Toch knap hoe sommige vrouwen en mannen het met elkaar uithouden.


5 Tips voor meer succes

Bent u vrouw en verkoopt u, gebruik dan deze tips voor meer succes met mannelijke klanten:
  1. Gebruik veel feiten en cijfers, en minder gevoelsuitdrukkingen. Tip: ‘Onderzoek heeft aangetoond dat zeventig procent…’ werkt beter dan: ‘Ik vind dat…’
  2. Verontschuldigt u zich niet te overdreven als u iets niet weet. Dus niet: ‘Oh wat vind ik het nou vervelend, dat ik dat niet weet,’ maar: ‘Sorry meneer, dat weet ik niet, maar dat zoek ik voor u uit.’
  3. Veel mannen vinden het vervelend om te “verliezen”. Als u tijdens een onderhandeling een succes behaalt, blijf dan tactvol en probeer te voorkomen dat de mannelijke klant gezichtsverlies lijdt. Tip: Zwak uw succes af door te wijzen op wat de klant ermee wint.
  4. Wacht niet te lang met het vragen om de order. Tip: Let goed op koopsignalen, zoals: ‘Wat kost dat dan?’ of: ‘Krijg ik korting bij een grote order?’ Geef vervolgens gevolg aan dit koopsignaal door toe te werken naar een opdracht.
  5. Let op uw spreeksnelheid en de toonhoogte van uw stem. Het is belangrijk om zelfverzekerd over te komen.
Tot slot: Kansen voor de vrouw
Als werkgevers tegenwoordig nieuwe verkopers zoeken, gaat hun voorkeur dan ook vaak uit naar vrouwen, maar het tekort aan vrouwen in de sales wordt steeds groter. Sowieso heeft de zakelijke verkoop nog steeds een enorm tekort. Werkgevers zien vrouwen ook graag in de rol van accountmanager. Het percentage vrouwen in een zakelijke commerciële functie is nog relatief klein. Steeds meer technische bedrijven menen dat vrouwen beter aansluiten bij de doelgroep van kopers in de zakelijke markt, die nog overwegend uit mannen bestaat. Er zijn en komen dus veel kansen voor salesdames in loondienst!

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(18 stemmen)
Reacties

Gerda de Zwart

Mooie en praktische tips. Heb zojuist het boek " sales is sexy" uitgelezen. Echt een aanrader voor beide geslacten. Je krijgt een verhelderend kijkje in elkaars ( verkoop)keuken.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel