Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

9 tips voor succes met Social Selling

De vraag met Social Selling is niet of het werkt maar hoe u het kunt gebruiken. Neem zo een voorsprong op uw concurrenen.

9 tips voor succes met Social Selling

De manier waarop "kopers" kopen is compleet veranderd anno nu. Graag wil ik u in dit artikel laten zien welke stappen u kunt nemen om een voorsprong te nemen op de rest. U kunt zich onderscheiden door middel van de toepassing "Social Selling". Hiervoor moeten we eerst de definitie van social selling begrijpen.

Wat is Social Selling?

Door gebruik te maken van social media kanalen en waarde toe te voegen kunt u de juiste prospects vinden en zakelijke relaties opbouwen om uiteindelijk de salesdoelen mee te behalen. Deze salestechniek zorgt voor een betere leadgeneratie en elimineert uiteindelijk het koud benaderen van prospects. Het opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties is makkelijker in een netwerk dat u en uw klant vertrouwen.
Social Selling is een manier van denken en benaderen. Geen vervanging van inbound marketing.

Nu we weten wat Social Selling inhoud kunnen we verder met het stappenplan dat nodig is om u te onderscheiden van de rest. In dit stappenplan gaan we dieper in op Social Selling voor het B2B kanaal.

1.    Uw digitale visitekaartje: laat uzelf zien!
Uw persoonlijke profiel (met name op LinkedIn) is het meest belangrijke van uw Social Selling strategie. Een belangrijk onderdeel van het profiel is de samenvatting. Een persoonlijk en interessant verhaal maakt goed duidelijk wat u nou zo anders maakt dan alle anderen en waarom uw doelgroep met u in gesprek moet gaan. U draagt enkel en alleen maar waardevolle informatie aan, ten behoeve van de prospect. Zo zullen zij u gaan zien als de autoriteit.

2.    Neem de doelgroep mee op reis in uw wereld
Op uw persoonlijke LinkedIn profiel krijgt u een extra kans om uw verhaal te vertellen en om de prospect waardevolle informatie te bieden in zijn of haar beslissingsproces. Door het posten van businesscases, blogposts en relevante informatie met een hoge waarde kan u ervoor zorgen dat u de aandacht van potentiële kopers trekt. Maak het verhaal boeiend en vertel over de oplossingen die uw kennis en netwerk kunnen bieden. Maar bied vooral waarde en ga niet verkopen.



TIP Plaats een link naar uw LinkedInprofiel ook in de handtekening van uw e-mail.

3.    Maak de content onmisbaar voor uw doelgroep
Bloggen is een goede manier om de interesse van uw doelgroep op te wekken. Maar zorgt u er dan wel voor dat de allerhoogste waarde wordt geboden. Neem geen genoegen met halve informatie. Om u te onderscheiden zult u de inspirator moeten zijn voor alle prospects. Dit betekent letterlijk dat u als accountmanager of salesprofessional voor uw doelgroep de waardevolle informatie zult moeten verzamelen.

Zo ziet u bijvoorbeeld dat een bedrijf als Hubspot haar prospects voorziet van interessante marketinginformatie met als doel om haar prospects en klanten oprecht te helpen met hun business. Op de lange termijn resulteerde dit voor Hubspot in miljoenen omzet en zeer veel relaties en ambassadeurs voor het bedrijf.

Er is zeer veel overvloed aan informatie op het internet. Daardoor is de kans dat uw prospects spontaan uw blog gaat lezen, niet groot. Denk dus aan de lange termijn en bied inspiratie voor de doelgroep in de vorm van interessante blogposts en relevante informatie die u deelt van anderen. Dit kan al effectief zijn vanaf slechts 15 minuten per dag. Salespersonen die hun LinkedIn effectief gebruiken zien binnen 6 maanden al een flinke stijging in hun leadgeneratie.

TIP Onderzoek welke artikelen uw bestaande klanten interessant vinden door middel van een doelgroep onderzoek.

4.    Koning van de industrie
Op LinkedIn kunt u zien wat u scoort ten opzichte van uw industrie. Op www.linkedin.com/sales/ssi kunt u de Social Selling Index van LinkedIn bekijken. Het geeft een goed inzicht in welke elementen van Social Selling u onder de knie hebt en waar nog aan gewerkt moet worden. Het is bewezen dat salesteams die 80 of hoger scoren, gemiddeld 30% meer leads via LinkedIn genereren.

5.    De juiste voorbereiding: Social Listening
Het is heel belangrijk dat u een goed moment uitkiest om de prospects te benaderen. Mensen willen niet meer gestoord worden door een oninteressant koopverhaal dat op een vervelend moment wordt gebracht. Koude acquisitie werkt tegenwoordig averechts. Zorg er ook voor dat u meteen iets van toegevoegde waarde aanbiedt. Dit kunt u doen door van tevoren uit te vinden waar de prospect mee bezig is.

Dit noemen we Social Listening: u bekijkt wat de prospect plaatst op netwerken zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. Als een bedrijf bijvoorbeeld aan het uitbreiden is zie je vaak dat de vacaturepagina op de website wordt gevuld. Dat zegt iets over het willen groeien en eventueel investeringsvermogen van het bedrijf. Ook vindt u vaak in uw eigen netwerk gedeelde connecties met de prospect. U kunt de bestaande kennis uit uw netwerk vragen hoe zij elkaar kennen wat vaak nog verassende informatie oplevert.

TIP Feliciteer mensen bij een nieuwe baan of als ze jarig zijn. U krijgt hier automatisch bericht van in uw LinkedIn updates.

6.    Wees makkelijk bereikbaar
Moeten uw potentiële klanten hun best doen om met u in contact te kunnen komen? Kunnen ze uw contactgegevens op LinkedIn snel vinden? Maak het zo laagdrempelig mogelijk voor potentiële klanten, door alle mogelijke manieren te vermelden.

7.    Maak een dagelijkse activiteit van Social Selling
Social Selling is geen tactiek. Het is de nieuwe manier om waarde toe te voegen voor uw doelgroep. Social Selling moet bij elke stap van het salestraject naar voren komen: van acquisitie tot relatiebeheer. Dit zijn de vier belangrijkste pijlers binnen Social Selling:
a.    Gebaseerd op relaties i.p.v. op transactie
b.    Meer geven dan vragen
c.    Samenwerken en elkaars netwerk gebruiken
d.    90% van uw kennis weggeven om autoriteit te creëren
TIP Maak elke dag minstens een kwartier vrij om activiteiten voor Social Selling te doen.

8.    Creëer ambassadeurs
Hoe zorgt u ervoor dat u onder de aandacht blijft bij nieuwe connecties? Wees sociaal: U bent immers bezig op een sociaal netwerk. Beschrijf uw kwaliteiten en vertel uw connecties hoe u hen kunt helpen. Deel en schrijf goede content, goede content wordt altijd gedeeld en biedt heel veel nieuwe kansen. Wanneer u een mogelijkheid ziet om een connectie met een potentiële klant te verbinden, doe dit dan! Het is een waardevolle investering die u altijd terug ziet.



9.    Deel zoveel mogelijk
Het gaat allemaal om delen bij Social Selling. Deel uw netwerk. Deel uw kennis. Waarom zou u het voor uzelf houden? U wordt als vakexpert erkend als u anderen kunt helpen aan relevante informatie: zowel binnen als buiten uw eigen netwerk.

Wilt u meer ondersteuning voor het uitvoeren van uw Social Selling aanpak? Download dan hier de LinkedIn Roadmap Social Selling.

Massimo Gagliotti

Massimo  Gagliotti
Massimo Gagliotti is Social Selling expert. Eigenaar van EenSuccesvolBedrijf.nl. Hij helpt marketingmanagers, professionals en brandmanagers om via social selling Roadmap de nieuwe manier van verkopen te ontdekken. Hij heeft tevens een nieuw programma “de 100 dagen sprint” gemaakt die ervoor zorgt dat je via de “Roadmap” een continue stroom van klanten krijgt.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Social selling, Verkooptechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(27 stemmen)
Reacties

Rudie

Het verhaal klinkt heel logisch alleen ben ik het er totaal niet mee eens. Wanneer ik een deal sluit zal ik toch echt persoonlijk contact moeten hebben met mijn klanten. Natuurlijk is het mooie manier om mensen kennis te laten maken met jou en je product maar verkopen is toch echt iets anders dan alleen kennis maken.

@Rudie,
Ik begrijp je standpunt. Dit traject zit daar net iets voor. Dit gaat met name over de leadgeneratie. Dus via Social Selling kun je creëren dat je "the go to person" wordt.
LinkedIn zou de plek kunnen zijn waar je hen inspireert en helpt om in hun behoeftes te voorzien. Zodra ze meer van je willen weten, treedt je met hen in contact.
Inspireren doen we dus steeds meer online. En verkopen in de meeste gevallen offline.
Ik hoop dat ik je zo heb kunnen helpen.
Succes.
massimo

Leon

Goed artikel! Ik pas deze technieken al tijden met succes toe!

Rob Boerekamps |  http://www.qlupp.com

Sales professionals kunnen hier iets mee. Goed verhaal met nuttige, makkelijk uit te voeren, tips.

Hubert Sistermans |  http://Hubert@inspiredsystems.nl

Past precies in onze aanpak en leads

Wessel Louis

Een helder artikel! In mijn trainingspraktijk merk ik, dat nog veel salesmensen te weinig gebruik maken van de socials. En als dit al gebeurt, meer met de intentie om direct te kunnen scoren in plaats van te delen. Social Selling vervangt niets maar geeft je de optie om je te profileren in je doelgroep en verschaft jouw een goede en altijd actuele kapstok om te acquireren. Vanuit je social embedding blijft het persoonlijke contact natuurlijk het gewenste doel

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel