Dit is het tweede deel van onze serie 'Networking tips fresh from New York City' met als thema 'personal branding'. Dit keer gaat het over het 'Von Restorff Effect'.
Personal Branding is een factor die u tijdens het netwerken groot succes bezorgt. Ook als salesprofessional bent u uw eigen merk!
Vorige keer in mijn thema over Personal Branding ging het over How to dress for network success? Hoe u te kleden tijdens het netwerken om uw doel te bereiken? De tips om meer klanten aan te trekken waren:
kleed u in lijn met uw beroep
speel met de kleur van uw bedrijf in uw outfit
stem af op uw doelgroep en zorg voor kwaliteit in uw persoonlijke presentatie.
Waarop zijn deze tips eigenlijk gebaseerd? Graag laat ik u zien hoe u nog méér kunt opvallen door toepassing van het Von Restorff Effect.
Het Von Restorff Effect In 1933 publiceerde de psychologe Hedwig von Restorff een aantal proeven die zij had gedaan omtrent de werking van ons geheugen. Wat bleek? Indien één item duidelijk anders wordt voorgesteld dan de andere items, dan zal dit afwijkende item beter onthouden worden. Ofwel:
► We onthouden juist die dingen die anders zijn dan de rest! Unieke items worden makkelijker herinnerd.
Voorbeeld Als op een boodschappenlijstje 1 item met een roze markeringstift wordt onderstreept, zal juist dit item eruit springen en beter worden onthouden: Brood Jam Suiker Thee Koffie Olijven Paprika Afwasmiddel Vuilniszakken
Alles wat anders is wordt beter herkend en onthouden in het geheugen. Wat u het beste onthoudt zijn dingen die afwijken, raar of idioot zijn. Vandaar dat reclames en advertenties soms zeer absurd zijn. Ervaringen of booschappen beklijven beter als ze extra worden benadrukt. Het zijn dan zogenaamde triggers die onze aandacht trekken. Met deze triggers creëert u onderscheidend vermogen!
Als u dus wilt dat mensen zich u of uw business goed herinneren, zorg er dan voor dat dingen enigzins afwijken en opvallen!
Ook het inlassen van steeds korte pauzes zal het Von Restorff Effect oproepen (net na een pauze en net voor een pauze neemt u meer informatie op). Probeer daarom bij een netwerk event uw introductie tijdens het netwerken (de elevator pitch) kort en bondig te houden.
Toepassing Hoe kunt u het Von Restorff Effect verder toepassen tijdens het netwerken en het zakendoen? Dit kan door te variëren: met grootte - met vorm - met kleur - met taal of accent - met klank of muziek:
Groter lettertype gebruiken
Printen in kleur als anderen in zwart-wit werken
Afbeeldingen gebruiken die uw business kracht geven of een mascotte
Voorbeeld: de oranje leeuw van ING
Bedrijfskleur integreren in kleding, gadgets, folders, website, visitekaartjes
Spelen met vormen: bijvoorbeeld flyer in vorm laten snijden
Een unieke slogan die pakkend overkomt
Voorbeeld: 'Heerlijk Helder Heineken'
Werken met klanken: ander accent, muziek toevoegen op website
Woordkeus laten afwijken of juist laten aansluiten bij klanten
Voorbeeld: het creatief omgaan met taal op de website van GeenStijl.nl
Een elevator pitch (introductie) maken met een absurd voorbeeld erin, of met humor
Niet te lang blijven plakken bij netwerk contacten maar go working the room.
Hoe gek mag het allemaal worden? Bij een klant die in de muziekindustrie zit is het wellicht een goed idee om uw elevator pitch zingend ten gehore te brengen. Doe dit echter niet bij een bank! Al heb ik begrepen dat men daar tegenwoordig een stuk flexibeler is geworden...
Sylvie heeft vele jaren ervaring als Business Skills trainer, mede
in New York. Zij organiseert de training ‘Networking Skills in New York’. "Je kan veel leren van de manier van netwerken in New York: het enthousiasme en hoe je anderen verder kunt helpen!”
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.