Networking Tips from NY
Redactie Verkopersonline.nl
It is not who you are, it is who you know… dit aloude adagium geldt nog steeds. Zo kwam het dat ik zeven jaar na de ontmoeting met een New Yorkse wetenschapper, aan haar universiteit studenten in 'Presentation Skills' mocht trainen. Een geweldige en leuke ervaring.
Tijdens mijn verblijf in New York City heb ik diverse networking events bezocht en vooral heel veel geleerd. Van networking goeroe Andrea Nierenberg bijvoorbeeld. Want het zijn echte 'Networking Stars' deze NY-ers. En de cultuur leent zich daar ook uitstekend voor. Netwerken hoort erbij. In de vroege ochtend, tijdens de lunch en na het werk, in vergaderzalen, hotels en grill-restaurants. En Europeanen staan bekend als slechte netwerkers. Wat kunnen wij dan anders doen? Hoe krijg je een netwerk? Een netwerk opzetten is eigenlijk heel simpel, sterker nog je hebt nu al een netwerk! In principe is iedereen die je kent onderdeel van je netwerk. Je vrienden, bekenden, familie, (oud-)collega's en zakenrelaties. En mensen uit jouw netwerk hebben zelf ook weer een netwerk waardoor je je netwerk kunt uitbreiden door gebruik te maken van contacten van anderen. Er is ooit uitgerekend dat als je vijf mensen in je eigen omgeving een hand geeft, je eigenlijk de hele wereld kent. Iedereen staat in verbinding met iedereen.
Spannend of niet? Netwerken is echt hot aan het worden! Je kunt je aanmelden bij een vak- of regionaal netwerk bijvoorbeeld via de kamer van koophandel of bij een netwerk van (jonge) professionals. Maar netwerken kan eigenlijk overal en altijd. Perfecte aangelegenheden zijn congressen, trainingen, workshops en op borrels en recepties binnen en buiten je eigen bedrijf. Welke contact zitten er in je netwerk? Je contacten bestaan in principe uit drie categorieen: - 1. mensen die je kent, zoals je beste vrienden, zakenrelaties en collega's, oftewel warme contacten,
- 2. diegene die je worden aangeboden via anderen in zaken of bijvoorbeeld cursussen die je volgt, en
- 3. mensen die je helemaal nog niet kent, koude contacten. Vergis je niet in de waarde van warme contacten. Het lijkt juist makkelijk om met deze groep om te gaan, je kent elkaar al en je krijgt veel advies, informatie en ondersteuning, maar het zijn niet noodzakelijkerwijs je beste bronnen!
Als je teveel in je eigen kring blijft hangen mis je wellicht je doel zoals meer klanten binnenhalen en je scope verbreden. Degene uit de 2e categorie die zijn aanbevolen komen vaak bij je via telefoon of e-mail. Vergeet niet dat degene die jou heeft aanbevolen in ieder geval genoeg vertrouwen in je had om je aan te prijzen bij een ander. Behandel daarom beide professioneel en met respect. Voor de 3e groep; vind een gezamenlijke rode draad die je helpt om de deur open te krijgen of interesse te wekken. Gebruik iets wat je kent over het bedrijf, een persoon die je beide kent, of een artikel wat je gelezen hebt wat de persoon aanspreekt. En heel belangrijk! Onderschat nooit iemands potentieel. Je zult nog vaak verrast worden als je de relatie beter leert kennen. Tenslotte, raak niet zo verstrikt in het opzetten van je eigen netwerk dat je zelf 'vergeet' om aanbevelingen te doen ;-). Welke 'skills' heb je nodig om te kunnen netwerken? Op anderen durven afstappen met een positieve houding om een praatje te maken, jezelf zijn en je verhaal daarop afstemmen. Je verhaal klaar hebben in de 'elevator pitch'. Dit betekent dat je in de tijd dat je in een lift stapt en er weer uit komt, jezelf hebt kunnen verkopen. Uiteraard je businesscard hebben om af te geven en zeker niet onbelangrijk is je verzorgde en zakelijke (of passende) outfit. Interesse in je dienst blijkt vaak uit 'koopvragen' zoals: …doen jullie ook iets in het MKB? Hoe lang doen jullie dit al? Wat is de prijs voor…..? Dan nabellen of mailen binnen een week! NETWORKING TIPS - MAKING THE NET WORK FOR YOU!
TIP 1 UIT NEW YORK: Relation Ship Building van speaker Ellis, programm Officer bij Women in Development. Deze koningin in het opbouwen van relaties voor Fondsenwerving legt uit: - Relation Ship Building is vergelijkbaar met dating!
- Geef wat men vraagt! (give us what we want or ask)
- Houd vol (be the agressor)
- Geef aan wanneer je terug wilt gaan bellen (organize the follow up)
- Stuur een complimentbriefje of bedankbriefje (it leaves the door open)
- Ben betrouwbaar . transparant . degelijk (be accountable)
- Communiceer direct + live (there is an overload to e-mail/sms/teleconference)
Relation Ship Building, Women in Development, The Princeton Club, 15 West43rd Street, New York. TIP 2 UIT NEW YORK: Een creatieve en speelse tip! van Andrea Nierenberg om nieuwe contacten op te doen: - Verzamel van alle gasten die binnenkomen het visitekaartje in een (omgedraaide) hoed
- Vlak voor het einde (geef gelegenheid om elkaar nog te spreken) laat u de gasten afzonderlijk een kaartje trekken uit de hoed zodat zij een nieuw contact erbij hebben
- Geef uw gasten de opdracht een praatje te maken met degene van wie hij/zij het visitekaartje heeft getrokken. De schroom om elkaar te benaderen is weg, want het toeval heeft een handje geholpen!
Wat volgens Andrea centraal staat in je netwerk is dat je leert van elkaar en elkaars bron kunt zijn voor van alles en nog wat. Netwerken kun je naar boven, naar beneden en naar buiten (organisaties). Het gaat erom een open en positieve attitude te hebben en om vragen durven te stellen. Maak verbindingen en onderneem actie! Breng relaties met elkaar in contact. Onderhoud je relaties en bouw ze uit, want, volgens Andrea: 'action speaks louder than words!' Andrea Nierenberg was gastspreker op het ASTD-event waar ik als (Nederlandse) gast heel vriendelijk voor was uitgenodigd. Zij is een bekend en een veelgenoemd expert in de VS. Haar nieuwe boek 'Million Dollar Networking' is net uitgebracht. The Wall Street Journal noemt Andrea Nierenberg een "networking success story." Andrea's eerste boek 'Nonstop Networking', is een top seller op Amazon.com. Holiday Party , American Society for Training and Development (ASTD), Coleman Center, 810 seventh Avenue, New York. TIP 3 UIT NEW YORK: Ga niet naar netwerk events met alleen de instelling om direct zaken te doen. Nieuwe netwerkers lopen vaak rond op borrels om te vragen of iemand hun expertise nodig heeft. Deze aanpak kan mensen afschrikken, omdat de nieuweling nog helemaal niet het respect en vertrouwen heeft van de ander. Een beter idee is om deel te nemen met het doel om anderen te helpen of om in contact te komen met op z'n minst één persoon met wie je op den duur een zakenrelatie kunt ontwikkelen. Bouw dus eerst vertrouwen op! From the newsletter for NFP Memebers&Friends, New York, USA, januari 2006. TIP 4 UIT NEW YORK: Als je nieuwe contacten legt bij een bedrijfsevent, ga dan altijd weg als het gesprek nog goed loopt. Weet hoe je een conversatie netjes moet beeïndigen en excuseer je voordat het gesprek inzakt en de energie weg is. Zo blijf je in de herinnering van die ander hangen als een energiek en enthousiast persoon. Blijf dus niet te lang plakken bij die ene persoon! From the newsletter for NFP Members&Friends, New York, USA, januari 2006.
GOEDE NEW YORK'S NETWERK LINKS
www.NewYorkBusiness.com (events en calendar) www.biba4network.com www.NetworkingForProfessionals.com
Sylvie van Tilburg The InCompanyTrainer © Train it . tune it . you can do it
Redactie Verkopersonline.nl
|