Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Networking Tips from NY

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

It is not who you are, it is who you know… dit aloude adagium geldt nog steeds. Zo kwam het dat ik zeven jaar na de ontmoeting met een New Yorkse wetenschapper, aan haar universiteit studenten in 'Presentation Skills' mocht trainen. Een geweldige en leuke ervaring.

Networking Tips from NY

Tijdens mijn verblijf in New York City heb ik diverse networking events bezocht en vooral heel veel geleerd. Van networking goeroe Andrea Nierenberg bijvoorbeeld. Want het zijn echte 'Networking Stars' deze NY-ers. En de cultuur leent zich daar ook uitstekend voor. Netwerken hoort erbij. In de vroege ochtend, tijdens de lunch en na het werk, in vergaderzalen, hotels en grill-restaurants. En Europeanen staan bekend als slechte netwerkers. Wat kunnen wij dan anders doen?

Hoe krijg je een netwerk?
Een netwerk opzetten is eigenlijk heel simpel, sterker nog je hebt nu al een netwerk! In principe is iedereen die je kent onderdeel van je netwerk. Je vrienden, bekenden, familie, (oud-)collega's en zakenrelaties. En mensen uit jouw netwerk hebben zelf ook weer een netwerk waardoor je je netwerk kunt uitbreiden door gebruik te maken van contacten van anderen. Er is ooit uitgerekend dat als je vijf mensen in je eigen omgeving een hand geeft, je eigenlijk de hele wereld kent. Iedereen staat in verbinding met iedereen.

Spannend of niet? Netwerken is echt hot aan het worden! Je kunt je aanmelden bij een vak- of regionaal netwerk bijvoorbeeld via de kamer van koophandel of bij een netwerk van (jonge) professionals. Maar netwerken kan eigenlijk overal en altijd. Perfecte aangelegenheden zijn congressen, trainingen, workshops en op borrels en recepties binnen en buiten je eigen bedrijf.

Welke contact zitten er in je netwerk?
Je contacten bestaan in principe uit drie categorieen:

  • 1. mensen die je kent, zoals je beste vrienden, zakenrelaties en collega's, oftewel warme contacten,
  • 2. diegene die je worden aangeboden via anderen in zaken of bijvoorbeeld cursussen die je volgt, en
  • 3. mensen die je helemaal nog niet kent, koude contacten. Vergis je niet in de waarde van warme contacten. Het lijkt juist makkelijk om met deze groep om te gaan, je kent elkaar al en je krijgt veel advies, informatie en ondersteuning, maar het zijn niet noodzakelijkerwijs je beste bronnen!

Als je teveel in je eigen kring blijft hangen mis je wellicht je doel zoals meer klanten binnenhalen en je scope verbreden. Degene uit de 2e categorie die zijn aanbevolen komen vaak bij je via telefoon of e-mail. Vergeet niet dat degene die jou heeft aanbevolen in ieder geval genoeg vertrouwen in je had om je aan te prijzen bij een ander. Behandel daarom beide professioneel en met respect. Voor de 3e groep; vind een gezamenlijke rode draad die je helpt om de deur open te krijgen of interesse te wekken. Gebruik iets wat je kent over het bedrijf, een persoon die je beide kent, of een artikel wat je gelezen hebt wat de persoon aanspreekt. En heel belangrijk! Onderschat nooit iemands potentieel. Je zult nog vaak verrast worden als je de relatie beter leert kennen. Tenslotte, raak niet zo verstrikt in het opzetten van je eigen netwerk dat je zelf 'vergeet' om aanbevelingen te doen ;-).

Welke 'skills' heb je nodig om te kunnen netwerken?
Op anderen durven afstappen met een positieve houding om een praatje te maken, jezelf zijn en je verhaal daarop afstemmen. Je verhaal klaar hebben in de 'elevator pitch'. Dit betekent dat je in de tijd dat je in een lift stapt en er weer uit komt, jezelf hebt kunnen verkopen. Uiteraard je businesscard hebben om af te geven en zeker niet onbelangrijk is je verzorgde en zakelijke (of passende) outfit. Interesse in je dienst blijkt vaak uit 'koopvragen' zoals: …doen jullie ook iets in het MKB? Hoe lang doen jullie dit al? Wat is de prijs voor…..? Dan nabellen of mailen binnen een week!


NETWORKING TIPS - MAKING THE NET WORK FOR YOU!

TIP 1 UIT NEW YORK:
Relation Ship Building van speaker Ellis, programm Officer bij Women in Development. Deze koningin in het opbouwen van relaties voor Fondsenwerving legt uit:

  • Relation Ship Building is vergelijkbaar met dating!
  • Geef wat men vraagt! (give us what we want or ask)
  • Houd vol (be the agressor)
  • Geef aan wanneer je terug wilt gaan bellen (organize the follow up)
  • Stuur een complimentbriefje of bedankbriefje (it leaves the door open)
  • Ben betrouwbaar . transparant . degelijk (be accountable)
  • Communiceer direct + live (there is an overload to e-mail/sms/teleconference)

Relation Ship Building, Women in Development, The Princeton Club, 15 West43rd Street, New York.

TIP 2 UIT NEW YORK:
Een creatieve en speelse tip! van Andrea Nierenberg om nieuwe contacten op te doen:

  • Verzamel van alle gasten die binnenkomen het visitekaartje in een (omgedraaide) hoed
  • Vlak voor het einde (geef gelegenheid om elkaar nog te spreken) laat u de gasten afzonderlijk een kaartje trekken uit de hoed zodat zij een nieuw contact erbij hebben
  • Geef uw gasten de opdracht een praatje te maken met degene van wie hij/zij het visitekaartje heeft getrokken. De schroom om elkaar te benaderen is weg, want het toeval heeft een handje geholpen!

Wat volgens Andrea centraal staat in je netwerk is dat je leert van elkaar en elkaars bron kunt zijn voor van alles en nog wat. Netwerken kun je naar boven, naar beneden en naar buiten (organisaties). Het gaat erom een open en positieve attitude te hebben en om vragen durven te stellen. Maak verbindingen en onderneem actie! Breng relaties met elkaar in contact. Onderhoud je relaties en bouw ze uit, want, volgens Andrea: 'action speaks louder than words!' Andrea Nierenberg was gastspreker op het ASTD-event waar ik als (Nederlandse) gast heel vriendelijk voor was uitgenodigd. Zij is een bekend en een veelgenoemd expert in de VS. Haar nieuwe boek 'Million Dollar Networking' is net uitgebracht. The Wall Street Journal noemt Andrea Nierenberg een "networking success story." Andrea's eerste boek 'Nonstop Networking', is een top seller op Amazon.com.
Holiday Party , American Society for Training and Development (ASTD), Coleman Center, 810 seventh Avenue, New York.

TIP 3 UIT NEW YORK:
Ga niet naar netwerk events met alleen de instelling om direct zaken te doen. Nieuwe netwerkers lopen vaak rond op borrels om te vragen of iemand hun expertise nodig heeft. Deze aanpak kan mensen afschrikken, omdat de nieuweling nog helemaal niet het respect en vertrouwen heeft van de ander. Een beter idee is om deel te nemen met het doel om anderen te helpen of om in contact te komen met op z'n minst één persoon met wie je op den duur een zakenrelatie kunt ontwikkelen. Bouw dus eerst vertrouwen op!
From the newsletter for NFP Memebers&Friends, New York, USA, januari 2006.


TIP 4 UIT NEW YORK:
Als je nieuwe contacten legt bij een bedrijfsevent, ga dan altijd weg als het gesprek nog goed loopt. Weet hoe je een conversatie netjes moet beeïndigen en excuseer je voordat het gesprek inzakt en de energie weg is. Zo blijf je in de herinnering van die ander hangen als een energiek en enthousiast persoon. Blijf dus niet te lang plakken bij die ene persoon!
From the newsletter for NFP Members&Friends, New York, USA, januari 2006.

GOEDE NEW YORK'S NETWERK LINKS

www.NewYorkBusiness.com (events en calendar)
www.biba4network.com
www.NetworkingForProfessionals.com


Sylvie van Tilburg
The InCompanyTrainer ©
Train it . tune it . you can do it

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,5
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel