Na het afscheid moet de klant aan u blijven denken. Dat gaat niet vanzelf. Hoe kunt dit het beste aanpakken?
Van een verkoopgesprek of presentatie blijven vaak twee dingen hangen: de eerste en de laatste indruk. Over het maken van een goede eerste indruk heeft u vast wel eens iets gelezen. Maar hoe zorgt u er voor dat de klant aan u blijft denken nadat u bent vertrokken?
► Dat doet u met de laatste woorden tijdens het afscheid.
Stap 1: waardering laten blijken Laat uw waardering blijken. Daarbij is het wel belangrijk dat u specifiek bent. Alleen maar zeggen: Bedankt voor het prettige gesprek, of: Bedankt voor de opdracht, is te mager.
Zeg in plaats daarvan: Van harte bedankt voor het kopen van ... (noem uw product of dienst).
Door specifiek te zijn laat u merken dat u de wensen van de klant serieus neemt.
Stap 2: hoe kan ik u verder helpen? Vraag vervolgens hoe u de klant nog verder kunt helpen. Hiermee laat u merken dat u niet alleen een dozenschuiver bent, maar service serieus neemt.
Stap 3: bedanken Schrijf een kort bedankbriefje. Leg daarin ook eventueel gemaakte afspraken vast.
Tip Waardering voor de klant en servicegerichtheid zijn de sleutelbegippen wanneer u wilt dat de klant aan u blijft denken.
Michel Hoetmer Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers' Klik hier
Michel Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Bekijk de trainingen van Sales Quest
Dit is wel erg voor de hand liggend, beetje overdreven om hier een 'artikel' aan te wijden. Voor een artikel is het dan ook nogal mager, ik zou dit graag uitgebreid zien met wat theorie over bijvoorbeeld de invloed van de laatste indruk op vervolgtrajecten, imago, het verschil daarin tussen eerste en laatste indruk. Dan kan kan je dit artikel beter in context plaatsen dan enkel een ststement 'eerste en laatste indruk blijven hangen'...
Dit alles is natuurlijk slechts mijn mening, ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Het is ook geen 'artikel'. Het is een korte tip. Vandaar.
Christian Dewit
Inderdaad geen artikel maar een tip.
Graag wil ik toch enkele reacties kwijt op stap 1: in plaats van "bedankt voor het kopen" is een algemene regel die ik al 30 jaar toe pas "gefeliciteerd voor uw keuze" veel beter. Dat is positiever voor de klant want HIJ staat in de belangstelling!
Punt 2 en 3 doe ik gewoonlijk samen: ik spreek af wat de volgende aktie zal zijn. Dat schrijven van stap 3 is in theorie prima, in de praktijk erg omslachtig. Wel nuttig na een eerste en potentieel belangrijke prospect.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.