Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Gaat u wel of niet naar die borrel?

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Netwerken, ook u doet het waarschijnlijk met enige regelmaat. De ene keer zal dat bewuster gaan dan de andere keer. Maar staat u er wel eens bij stil hóé u het doet? En of u er wel het gewenste effect mee sorteert?

Gaat u wel of niet naar die borrel?

Dit artikel gaat in op de kunst van het netwerken én op het meetbaar maken van uw netwerk.

Vaak geldt: Het is niet wie je bent, maar wie je kent. Voor veel salesprofessionals is het echter niet gemakkelijk een goed en effectief netwerk op te bouwen. En nog moeilijker is het om het netwerken te combineren met het privéleven. Zo worden veel salesmensen bijna dagelijks verleid om deel te nemen aan allerlei vormen van (online) netwerkorganisaties. Voordat u ondoordacht lidmaatschappen en nevenfuncties aangaat, moet u zich afvragen wat het rendement is van de tijd- en geldinvestering – want dat is netwerken. Gaat u werkelijk naar een bijeenkomst of borrel? Ontmoet u daar de juiste mensen?

Hulpmiddel
Het leggen van contacten is geen doel op zich, maar een middel om 'meer zaken' te doen. Netwerken behoort dus tot uw dagelijkse werkzaamheden. Het blijft echter moeilijk om vooraf een relatie te leggen tussen de geïnvesteerde middelen en de resultaten. Het effect van netwerken wordt pas in een laat stadium zichtbaar. Dat maakt het toedelen van middelen – of dit nu geld is of tijd – lastig.
De effecten van het netwerken kunnen meestal wel zonder al te veel moeite worden gemeten en verbeterd. Een persoonlijke scorecard is een eenvoudig hulpmiddel om het netwerk meetbaar en om het nut van netwerken aantoonbaar te maken. Deze scorecard (zie het kader op deze pagina) kunt u ook inzetten bij het ontwikkelen van uw netwerk of kunt u gebruiken om het netwerk van bijvoorbeeld een sollicitant te meten.

Makkelijk
Hoe gebruikt u de scorecard? Maak allereerst een overzicht van alle sleutelpersonen die u kent. Gemiddeld kent een mens 150 andere mensen. Kijkt u wie van hen enig aanzien en respect heeft op uw werkgebied/in uw sector, dan zal er een lijst van zo'n 10-50 namen ontstaan. Vervolgens moet u aangegeven welke waarde die sleutelpersoon heeft met het oog op het doel (de doelen) van uw onderneming. De doelen zijn specifiek voor uw product-markt-combinatie (PMC). Daarna komt de belangrijkste vraag: wat is het gewicht van de relatie, ofwel: hoe goed kent u die sleutelpersoon eigenlijk? Als laatste maakt u de berekening van de mate waarin uw netwerk inzetbaar is voor het doel dat u beoogt. Op basis hiervan kunt u concrete acties ondernemen.

De basisgedachte van netwerken is dat het ene contact leidt tot het andere. U kunt uzelf dus doelen stellen over uw netwerk.

Tip
Om het uzelf (of anderen) zo makkelijk mogelijk te maken bij het bijhouden van de scorecard, moet u zorgen dat daarvoor ruimte is in uw systeem voor customer relationship management (CRM). Vaak is een eenvoudige spreadsheet al voldoende. Mooier nog is de mogelijkheid om links tussen contactpersonen vast te leggen.

 


Bewust

Het belangrijkste is dat u inziet dat het uw persoonlijke netwerk een waarde vertegenwoordigt voor uw bedrijf. Wat moet u 'in huis hebben' om succesvol te netwerken? Een goede netwerker heeft in elk geval de volgende competenties:

  • Analytisch vermogen. Hij moet belangen en structuren analyseren.
  • Persoonlijke effectiviteit. Hij durft proactief te zijn en werkt gestructureerd op basis van return on investment.
  • Attitude. Hij helpt anderen zonder direct zicht op eigen voordeel.
  • Technische gespreksvaardigheden. Hij stelt (leidende) vragen en kan actief luisteren.
  • Empatisch vermogen. Hij geeft anderen het gevoel hen te begrijpen.
     

Een goede netwerker is zich uiteraard bewust van het doel van zijn acties, namelijk resultaten behalen. De kunst is om dat doel er tijdens het netwerken niet te dik bovenop te leggen. Dan kunnen mensen zich gebruikt voelen en daarmee verdwijnt de wil om u te helpen.

Regels
Om een goed professioneel netwerk op te bouwen, moet u een aantal regels in acht nemen.

Do's

  • Netwerk met mensen waar u het goed mee kunt vinden. Een goede netwerkrelatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Wees dan ook open en oprecht in uw interesse in anderen: anderen prikken er meteen doorheen als u een praatje komt maken met een verborgen agenda.
  • Verzamel visitekaartjes en berg ze systematisch op. Schrijf bij het kaartje waar u diegene heeft ontmoet, en wat u eventueel voor elkaar kunt betekenen.
  • Als u weet wat u wilt en daar met anderen over praat, komen informatie en contacten van uw netwerkpartner vaak als vanzelf naar boven.
  • Houd er tijdens een gesprek rekening mee dat netwerken altijd wederzijds is. Netwerken begint vaak met het meedenken met een ander, ofwel: u begint meestal met geven voordat u gaat nemen.
  • Zorg ervoor dat u een goede naam houdt. Verwijs bijvoorbeeld geen mensen door naar uw contacten als u aan motieven twijfelt.
  • Denk aan de lange termijn. Misschien kunt u nu nog niets met een contact, over een half jaar blijkt u ineens een vraag te hebben waar ze u mee kan helpen.
  • Bedank mensen die iets voor u hebben gedaan de volgende dag met een mailtje en vertel wat u aan de hulp heeft gehad.
  • Krijgt u een uitnodiging waarop u niet kunt ingaan, laat dat even weten. Zo houd u uw contacten warm. 
  • Waardeer het als iemand u een tip geeft, ook al kunt u er niets mee. Misschien kunt u er een ander blij mee maken. Vertel dat ook aan de tipgever, vraag of het goed is dat je iemand anders erover inlicht.
  • Staat u met iemand op goede voet, stuur dan een kaartje met verjaardagen en laat ook eens iets van u horen als u die persoon niet direct nodig heeft.
     

Don'ts

  • Doen álsof u interesse heeft in de ander.
  • Verwachten dat anderen u helpen. Netwerken is niet meer dan het uitgooien van visjes. Wordt er niet gehapt: jammer dan.
  • Roddelen of andere minder nette manieren van kantoorpolitiek. Negatieve uitspraken over anderen komen altijd als een boemerang bij u terug.
     

Eng
Ondanks het feit dat het hun vak is vinden veel verkopers het leggen van nieuwe contacten best eng. Netwerken is geen traditionele situatie waarin u telefonisch een afspraak maakt om een ander te ontmoeten. Het is afstappen op iemand die u niet kent of instappen in een gesprek van een groep mensen. Een van de grote angsten van mensen is afgewezen worden. Oefen daarom deze netwerkvaardigheden:

  • Uzelf voorstellen aan één of meerdere personen.
  • Instappen in een groep.
  • De aandacht op uzelf focussen door meerwaarde te communiceren.
  • Uitstappen uit een groep.

De één zal er meer aanleg voor hebben dan de ander, maar iedereen kan de bovenstaande vaardigheden ontwikkelen. Het is een kwestie van de basisregels kennen en het vervolgens simpelweg vaak doen.

Tip: plezier in het netwerken
Het minste dat u vooraf kunt bepalen bij netwerken is welke doelstellingen u op de (middel)lange termijn wilt bereiken. Netwerken is een onderdeel van uw werk. Het is er niet op gericht vriendschappen op te bouwen, al kunnen die er natuurlijk wel uit voortvloeien. U moet zorgen dat u het plezier in het netwerken behoudt. Zodra dat verdwijnt, zal het netwerken u zwaarder vallen en gaan de resultaten steeds meer tegenvallen. Dan is de investering in tijd en geld voor niets geweest. En dat is niet efficiënt.

Ron van der Maarel
www.salescompanion.com 

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Netwerken, Succesfactoren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,4
(18 stemmen)
Reacties

Een boeiend artikel. Bewust en doelgericht netwerken loont absoluut de moeite. Uiteindelijk wil je graag dat je inspanningen op termijn de moeite lonen.

Echter de methode van een scorebord vergt best veel tijd en enerige en je loopt het risico dat je te veel 'in je hoofd' bezig bent met plannen, analysren en bedachtzaam handelen.

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat netwerken voornamelijk een 'gevoelskweste is. Plezier, overtuiging, passie, gevoel en echtheid zijn absoluut van doorslaggevend belang zijn bij succesvol netwerken. Althans voor mij.

Ik ben benieuwd hoe jij en andere lezers dit ervaren.


Jacques Bonneur

Sinds in 1996 (!) het boekje 'Je kent wie je bent' van Jos van Hezewijk en Marcel Metze verscheen, komen er telkens weer van deze verhalen boven drijven. En ook voor '96 waren er recepties, meetings etc. Stonden we toen stommetje te spelen? Hoe moet het trouwens als iedereen in ieders 'netwerkvijver'vist ??

Jeff Fransz |  http://www.top-speed.nl

Netwerken is één van die woorden waarvan iedereen de betekenis kent maar waarvan bijna niemend een goede defifinitie kan geven. Daarnaast kent iedereen het belang ervan maar zijn maar weinigen in staat de effectiviteit van hun inspanningen op dit gebied met cijfers aan te tonen. Waarom niet? Omdat maar weinigen het structureel aanpakken. Het goede van dit artikel is dat hier op zijn minst handvaten gegeven worden om het netwerken structuur te geven en daarmee de effectiviteit te vergroten. Dat is echter maar een deel van het verhaal. Het andere is dat je je af moet vragen: zijn de netwerkbijeenkomsten waar ik naar toe ga wel zo effectief voor mij? Wie komen daar? Wordt er alleen maar gezellig geborreld of wordt er ook geregisseerd (dus effectief) genetwerkt? Krijg ik de gelegenheid om mensen beter te leren kennen of worden er alleen maar visitekaartjes uitgewisseld? Netwerken is alleen effectief als het gebaseerd is vertrouwensrelaties. Je moet dus de gelegenheid krijgen om zo'n relatie op te bouwen. Dat kost tijd.
Is tijd voor u ook kostbaar? Netwerk dan goed gestructureerd en niet uitsluitend 'op gevoel'(hoewel het gevoel natuurlijk ook belangrijk is)!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel