Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers!

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Ken je de uitspraak: Het maakt niet uit wie je bént maar wie je ként? Vast wel en er zit veel waars in deze wijsheid. Relevanter echter dan wie jíj kent, is hoeveel mensen jóu kennen.

Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers!

Pas als je dat weet te bereiken wordt je netwerk productief.

Let wel: het zijn onder alle omstandigheden natuurlijk je persoonlijke skills die bepalend zijn voor commercieel succes, ook in tijden van recessie.
Tegelijk, hoe goed ontwikkeld je persoonlijke vaardigheden ook zijn, zonder een netwerk, zonder bondgenoten, zonder lijntjes naar mensen die er toe doen in de markt, zijn zelfs de meest briljante verkoopacties ten dode opgeschreven.

Hoe leer je mensen kennen?
De eerste vraag is dan: hoe leer je mensen kennen? Vooral: hoe zorg je ervoor dat je niet doelloos achter anderen (prospects) aan hoeft te lopen, maar dat mensen zich jou weten te herinneren? Immers, wat heb je er aan als je veel mensen kent, maar bijna niemand jou kent? Of niet aan jou denkt in een situatie waar jouw expertise nodig was?

Je kent ze vast wel, mensen die gaan golfen omdat dat goed zou zijn voor hun 'netwerk'. Neem van mij aan: golfers gaan golfen vanwege het plezier in de sport - zij zitten daar uitdrukkelijk niet op jouw visitekaartje of jouw verkooppitch te wachten.

Als je  ergens heen gaat met het doel om alleen maar te netwerken zal er weinig tot stand komen. Als je wilt gaan golfen moet je dat doen omdat je dat leuk en niet omdat je de golfcourt een geschikte plek vindt om te verkopen.

Ik weet bijna zeker dat de meeste golfleden het gepaster vinden dat je af en toe een bardienst draait dan te pas en te onpas je verkoopverhaal loopt af te steken. Tenzij de golfclub ergens in Amerika staat.

Elke deal begint met kennismaking
Ooit begint een deal met een kennismaking. Elke kennismaking begint met een opmerking. Een eerste inleidende opmerking, die uiteindelijk de basis zal moeten vormen voor iedere handeling daarna, voor de uiteindelijk deal en in het gunstigste geval voor een vruchtbare relatie. Een eerste opmerking dus die je carrière in belangrijke mate kan beïnvloeden. 
Hoe belangrijk is je eerste opmerking? Als je een (commerciële) brief schrijft denk je in de regel heel goed na over de eerste zin. Je wilt direct boeien. Er zijn weinig redenenen om aan te nemen waarom dat niet geldt voor een gesprek. wat is jouw eerste opmerking?

Als je wilt dat mensen zich in jou gaan verdiepen, dan loont het de moeite om juist die  eerste opmerking meer aandacht te geven.

Power statement, ofwel: het enige antwoord op de bekende 'Wat doe je? vraag
Je staat op een borrel. Iemand wordt aan je voorgesteld. Na een drankje valt al gauw de onvermijdelijke vraag: Wat doe jij eigenlijk?
Wat zeg je dan?
Ik verkoop computers? of: Ik ben bankier? of: Accountmanager bij een bank? of: Adviseur?

Je voelt hem natuurlijk al: alleen maar zeggen wat je doet is niet uitnodigend.

Stel, je zegt: Ik ben computerverkoper. Wat moet de ander dan zeggen?
Goh, verkoop je er veel? Nee het lukt eigenlijk niet. Wil jij er een hebben? Nee? Dat dacht ik al, ha ha. Hier, ik geef je mijn kaartje.
Of: Ik ben bankier. Stilte. Ehh...Zit jij al bij een bank? Oh. Nou ja, je weet nooit he, wil je mijn kaartje?
Kortom, met een concreet antwoord (Ik ben computerverkoper) stop je jezelf en de ander af, blokkeer je het contact, er is geen opening meer om verder te gaan.

Er zijn er natuurlijk ook die geleerd hebben hun opening wat op te leuken maar die maken het dan weer te gewichtig of dramatisch:
Ik geef een stuk advies bij reorganisatie van interim detacheringtrajecten. Zit vooral op boardniveau te adviseren en doe daarbij de implementatie… 
Antwoord: Eh...Jaja, dat klinkt als leuk werk...wil je nog een biertje van me?

Gap analyse als basis van het gesprek
Even terug naar de basis: wanneer valt er wat te verkopen?

Antwoord: als er een gap is tussen de ideale situatie en de huidige situatie waarin iemand zich bevindt. Op elk vlak.

Wanneer kun je een verzekering verkopen? Als er een gat (onzekerheid) bestaat over hoe iemand verzekerd zou moeten zijn en hoe hij daadwerkelijk gedekt is.
Wanneer kun je iemand graszaad verkopen? Als hij constateert dat er betere en aantrekkelijker tuinen zijn dan die van hemzelf. En dat dat een onplezierige situatie is.
De kunst is natuurlijk om iemand heel snel bewust te maken van dit principe. Want als er geen gap is, of als de prospect geen gap voelt, is er geen pijn. En geen pijn betekent geen behoefte aan verandering.

Aan een gemiddelde student kun je weinig graszaad kwijt, want het niet hebben van een smetteloos gazon ervaart hij niet als een probleem. Een lege koelkast wel.
Bij het power statement probeer je te kijken of iemand last heeft van zo'n gap. De gap is een pijn. Iets wat dwars zit.

Nogmaals de gespreksopening - effect, pijnvraag, frequentie van de pijn
Hoe pas je dit principe nu toe op de gespreksopening, c.q. als antwoord op de vraag: Wat doet u?

Dan geef je geen feitelijk antwoord maar je geeft het effect aan dat jouw produkt heeft.

Dus niet: Ik verkoop verpakkingen, maar iets als: Ik zorg ervoor dat klanten die iets bestellen precies datgene krijgen wat ze verwachten: een onbeschadigd product.
Op zich betekent deze opmerking nog niet zoveel, maar hij wordt effectief als er een pijnvraag overheen komt. En die luidt:
Hoe vaak komt het voor dat je je verheugt op een produkt of dat je het nodig hebt, en het eerste wat je kan doen is bijbestellen omdat het gebroken is aangekomen?
Het enige wat je wil horen is de frequentie van de pijn.

Als je gesprekspartner die pijn regelmatig ervaart, weet hij zich dat waarschijnlijk goed te herinneren.
Een reactie kan zijn: Dat gebeurt hier nog wel eens.
Jouw antwoord: Kijk, dát soort problemen haal ik weg.
Niets meer zeggen. Wachten op reactie. Als je gesprekspartner getriggerd wordt, kan er maar één vraag komen, en dat is de HOE-vraag:
Dus: Hoe doe je dat dan? (i.c. die problemen weghalen)

Als je daar bent aangekomen, heb je iemand getriggerd. Aan jou om te bepalen of je dat allemaal ter plekke probeert te beantwoorden, of alleen maar zegt: Geef maar je kaartje. Kunnen we later wel eens over door praten. En pas als er om jouw kaartje gevraagd wordt, weet je zeker dat je een lead hebt die de moeite van het opvolgen waard is.

Je kunt netwerken het beste vergelijken met vissen. Hoe prachtig je visuitrusting ook is, de vis is maar in één ding geïnteresseerd: het AAS. Wat voor prachtige dingen je bedrijf ook te bieden heeft, alles vertellen wat je maakt is dodelijk en saai. Het is jouw werk om iemand al deze zaken als een aas voor te houden. En de techniek hierbij is een powerstatement. 
Als je het powerstatement effectief toepast moet je in een uurtje toch zeker 10 leads kunnen spotten. Terwijl je niet langer dan 3 minuten met iemand hoeft te converseren.

Het ultieme positieve effect versus de meest extreme pijn in tijd
Dus ben je een bankier, zeg dan niet: Ik ben private banker bij de oudste bank van Nederland. Zullen we een afspraak maken? Maar:

Positief  effect - Ik zorg ervoor dat uw geld meer voor u kan doen dan u voor mogelijk houdt.           
Pijnvraag in tijd - Wanneer heeft u voor het laatst wakker gelegen over uw financiën? Maar kon u geen goede beslissing nemen? Kent u dat?

Wachten op reactie. Bij een positieve reactie: er is een pijn. En pijn is een kans. Dat betekent (al naar gelang de drukte om je heen en de tijd die je hebt) ofwel doorvragen, ofwel direct al een afspraak maken. Of afspreken dat je hier later op terugkomt. Beet! Vis op de kant, in de emmer, die is binnen. Niet meer mee bezig houden, maar opnieuw die hengel in het water. Op naar de volgende gesprekspartner.

Verkoop je software zeg dan niet: Ik verkoop een stukje software (stukje??) maar:

Positief statement - Ik zorg ervoor dat jij/iemand precies weet hoeveel geld er op elk moment in jouw/zijn bedrijf zit en dat je/hij daardoor hele goede beslissingen kan nemen.
Pijnvraag - Hoe vaak komt het voor dat je iets wilt aanschaffen maar dat je een week bezig bent om te ontdekken of je eigenlijk nog wel budget hebt? Herkenbaar?

Wacht of er gehapt wordt. Maak een afspraak, kaartje uitwisselen en vrolijk verder gaan. Niemand houdt van mensen die te lang blijven plakken. Hoe korter je bent hoe intrigerender je overkomt. De kracht zit in de pijnvraag.
Gebruik pijnwoorden. Dat onthouden mensen. Pijnwoorden in deze context zijn: Hoe vaak komt het voor dat u zich:

  • ergert
  • verbaasd bent
  • boos moet worden
  • loopt te vloeken
  • ruzie hebt met..
  • niet kunt slapen van...

Het positieve effect van contrasten
In je powerstatement moet een zo groot mogelijk contrast-element zitten. Iets heel positiefs (effect) gecombineerd met  iets heel negatiefs (realiteit).
Heb je wel eens een glas water of kopje koffie omgestoten? Kun je je dat nog herinneren? Misschien, maar weet je wannéér dat was? Waarschijnlijk niet meer.

Heb je ook wel eens een kop koffie omgestoten terwijl net iedereen naar jou zat te kijken? Of zat je met je eten te knoeien tijdens een belangrijk diner? Wel eens meegemaakt? Weet je nog wanneer dát was? Waarschijnlijk maar al te goed, tot en met de kleren die je toen aanhad.

Al dit soort herinneringen zijn vaak zeer levendig, juist omdat er zo veel contrast in zit. En jij maakt met je powerstatement gebruik van hetzelfde principe. Het contrast zorgt voor een hoge herinneringswaarde. Positief is pas positief als er negatief tegenover staat.
Obama is interessant omdat al zijn voorgangers blank waren. Motlanthe, president van Zuid-Afrika is minder markant omdat zijn voorgangers Mandela en Mbeki ook zwart waren.

Omdat een naam alléén geen of weinig contrast heeft, hebben veel mensen zo'n moeite de naam van iemand te onthouden, ook al hebben ze die een minuut geleden gehoord.
Zijn ze jouw naam te vaak vergeten? Maak dan werk van je powerstatement! Daarmee positioneer je je in het geheugen van je gesprekspartner - hij herinnert zich wie je bent, hij ként je. Dat is de relevantie van dit verhaal: niet hoeveel mensen jijzelf kent doet er toe, maar hoeveel mensen jóu kennen.

Tip
Your statement must be like a ladies dress: long enough to cover the subject, but short enough to hold the attention! Veel succes!

Frank van Leer
Van Leer Consultancy

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Netwerken, Gespreksopening
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(8 stemmen)
Reacties

Sebastiaan

Belangrijk is inderdaad wie je kent, maar nog belangrijker is de vraag wie "jou" kent. Als jij mensen kent, maar die mensen weten niet wat jij voor oplossingen kan leveren aan diegenen, dan heb je er niets aan.

Bas Polkerman |  http://www.ondernemersbelang.nl

Bedankt voor de tip!

Ik ga er zeker mee aan de slag.
Voor mijn eigen (klein) bedrijfje in speelgoed en hobby artikelen gebruik ik de volgende 'powerstatement'; Ik verwonder en geef mensen een dankbaar gevoel.
Dat dekt de lading voor zowel de klant als de ontvanger van het product.

Leo van der Vorm |  http://www.DLPACK.COM

Belangrijkste is vaak dat verkopers te weinig luisteren. Als een (potentiële) klant tijd voor je maakt heeft hij dus in principe interesse, en moet je vooral naar hem luisteren in plaats te beginnen met geneuzel over jezelf en je bedrijf.
Dit zie ik nog erg vaak mis gaan, met name in de industriële verkoop.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel