Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Peter weet het beter - 1

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

En ineens stond hij op straat, weliswaar niet letterlijk want hij zat nog binnen. Zojuist was hem tijdens het functioneringsgesprek meegedeeld dat zijn contract niet zou worden verlengd.

Peter weet het beter - 1

Het kwam voor hem als een donderslag bij heldere hemel. Hij had dit nooit verwacht want er zaten nog zoveel belangrijke prospects in zijn pijplijn en daarmee zou hij zeker de beoogde targets wel halen.
Ze begrijpen er helemaal niks van, zei hij hoofdschuddend. Ze moeten toch snappen dat het in deze barre tijden ongelofelijk moeilijk is om te verkopen. Iedereen houdt zijn hand op de knip, overal wordt bezuinigd en budgetten worden bevroren. Daar kon hij toch niets aan doen?
Tja, als hij maar korting mocht geven dan zouden de orders wel binnenstromen. Iedereen wacht tegenwoordig op aanbiedingen en surft zich helemaal gek voor de goedkoopste prijzen. De concurrentie werkt inmiddels ook al onder de prijs en daarom kan hij zo moeilijk aan de bak komen. Dat ze dat nou niet begrijpen, de heren van de directie. Maar ja, die hebben gemakkelijk praten, die zitten niet langs de weg en weten niet wat er speelt in recessieland. Het is schandalig.

De klagende verkoper
U kent ze vast wel, deze klagende verkopers, het ligt nooit aan henzelf maar altijd aan een ander. Hoe vaak kwamen we de afgelopen jaren niet de grote gladde verkoper tegen die zichzelf keihard op de borst sloeg vanwege zijn geweldige prestaties? Hoe vaak werden er bij bedrijven niet de flessen champagne ontkurkt en taarten vol met slagroom verorberd omdat er weer een grote vis was binnengehaald? En dat was natuurlijk allemaal te danken aan de tactiek en vooral de klasse van Peter de Prater, want die lulde op zijn manier zo de klanten onder de tafel.
Waar zijn ze nu gebleven, de vlotte jongens van weleer? Waarom horen we die verhalen allemaal niet meer? Het antwoord: recessie en kredietcrisis! 

Peter weet het altijd beter
De Petertjes zijn nu uitgepraat. Peter moet op zoek naar een nieuwe baan. Hij zag het de laatste tijd toch al niet meer zitten bij dit bedrijf, dus geen man overboord. Peter heeft zo weer een andere job want Peter kan goed met mensen overweg en Peter kan heel goed mensen overtuigen van zijn goede wil en inzet. En als dan later blijkt dat het toch allemaal weer tegenvalt, dan ligt dat natuurlijk nooit aan Peter zelf. Nee, Peter weet het altijd beter.

Ineens moet ik denken aan een goede relatie van mij die mij eens vroeg: Hoe komt het toch dat verkopers zich altijd zo geweldig goed kunnen verkopen in de kroeg en in hun kennissenkring maar nooit bij de klant? Toen moest ik het antwoord schuldig blijven, maar nu weet ik het. Recessie!
(zie deel 2)

Herman Meijer
ORAVI

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,5
(2 stemmen)
Reacties

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Herman,

Heeft die Peter dan helemaal ongelijk? Natuurlijk komen de betere verkopers in deze tijd boven drijven, maar ook die hebben het (afhankelijk van de branche) moeilijk.

M.vr.gr.
Koert

Eduard

Vergeet die recessie Herman, alsjeblieft. Het zegt niets over de verkoper dat 'ie er nu opeens uitligt. Het zegt iets over zijn baas dat 'ie hem eerder aan het werk hield.
En als 'ie eerder in een 'makkelijke markt' wèl je beste verkoper was, hoe haal je 't in je kop hem er nu uit te gooien?!

Waarom verkopers zichzelf zo geweldig weten te verkopen in de kroeg en bij kennissen?

Dat zijn geen getrainde inkopers, die hoeven niet te betalen en hebben geen vergelijkend voorstel van de concurrent en geen belang.

Appels met peren.

Peter van Teeffelen

De beste stuurlui staan aan wal of worden
sales trainer/coach.Over klagen gesproken.
Iets meer nuance zou op zijn plaats zijn.
Ook voor een columnist.

'achter je bureau' vandaan' je 'verkopers' critiseren is niet professioneel. Verkopen doe je met een TEAM, dus receptioniste EN de directeur en alle anderen ZIJN NET ZO BELANGRIJK als de persoon die het bordje 'verkoper' om zijn nek heeft hangen. Doet de directeur zijn/haar werk Niet Goed dan kun je beter direct vertrekken bij dat bedrijf. Is de telefoniste niet aardig aan de telefoon, idem. En ga zo maar door. Er is geen betere of slechtere verkoper. Het totaal verkoopt het product. TIP: de mannelijke verkoper dient dezelfde kleur sokken als zijn schoenen te hebben......de externe presentatie telt....helaas in onze kapitalistische my.

Beste allemaal,

Een column als deze van Richard kan ik bijzonder waarderen.
Ik zal dit toelichten.
Het nodigt uit tot nadenken, overdenken, relativeren en kijken naar jezelf. Een column moet triggeren, en kennelijk doet ie dat. Chapeau Richard.
Een paar maanden geleden heb ik geschreven, dat veel verkopers bij een verkoop zeggen dat - ik - dat heb gedaan. Alleen wanneer een verkoop niet lukt, wie heeft - het - dan gedaan? Helaas veel verkopers niet, maar allerlei andere factoren.
Heel veel verkopers verkopen nog steeds, ook in mindere tijden, dus het basisargument recessie kan niet als DE oorzaak worden gezien. Tuurlijk, in veel branches gaat het minder, maar als verkoper speel je een essentiele rol in de resultaten die je zelf behaald en door de recessie nu als centrale oorzaak te zien, zet je jezelf als verkoper buitenspel en neem je niet meer de eigen verantwoordelijkheid die je triggert na te denken over: Wat kan ik nu doen en veranderen, om het morgen nog beter te doen.
Zelfreflexie, onderzoek, vertrouwen in jezelf, vertrouwen in eigen kunnen en congruente actie zijn de juiste ingredienten die zich zullen bewijzen als de beste tegenhangers van recessie en crisis. Zeg 5x per dag tegen jezelf en/of anderen dat het minder gaat.......en het zal je bewezen worden!

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Aan Hans Oelen,

Mooi geschreven en ik ben het volkomen met je eens. Je moet zeker niet de recessie overal de schuld van geven, maar hij is er wel en heeft invloed. Positief denken en er tegenaan gaan is belangrijk, maar dat was het in de "goede tijd" ook.
Toen kwamen de topverkopers ook al boven drijven en nu wellicht nog meer.

M.vr.gr.
Koert

Ger Heling |  http://www.nlpro.nl

Beste Hans,

De inhoud van een column die niet 'triggert' is snel vergeten en deze zal me bijblijven, inderdaad, maar toch niet omdat 'ie bruist van verhelderende inzichten.

Mevrouw Van Herk zegt terecht dat het leveren van een prestatie een team-aangelegenheid is maar, beste Ditta, 't is waarschijnlijk de verkoper die de acquisitie deed, de prospect kwalificeerde, inventariseerde, van productkenmerken gebruiksvoordelen maakte en het belang van zijn toekomstige klant áchter het gebruik van zijn dienst of product moest weten te leggen. 't Is hij of zij die de boodschap brengt en da's toch voornamelijk waarmee men zich het beeld vormt op grond waarvan men ja of nee zegt. En er zijn toch echt goede en slechte verkopers. Het doen van aannames en het hebben van vooroordelen zijn bijvoorbeeld gewoonten die goede verkopers hebben afgeleerd en veel slechte verkopers niet.
Bedankt voor je sokkentip overigens.

Hans, als een verkoper verkocht heeft dan heeft 'ie zijn deel van het traject goed gelopen. Het bestaat niet dat je dat doet zonder een gedegen ondersteuning maar die verkoper loopt uiteindelijk de bal het doel in. Daar mag 'ie best trots op zijn. En ja, natuurlijk kreeg 'ie die bal vanuit het middenveld aangespeeld dus ook daar is een compliment op zijn plaats maar alsjeblieft zeg... In een gezonde organisatie waar normaal gecommuniceerd wordt is het niet moeilijk een verkoper aan te spreken op het feit dat ‘ie voor de 10e keer een prima voorzet om zeep hielp. Dát heeft te maken met het aanbrengen van de juiste kentallen in je salesmanagement.

Dan komt een situatie zoals Herman die beschrijft helemaal niet voor. Vandaar dat het hier niet over die verkoper moet gaan, maar over zijn baas.

Ik kan me hartgrondig vinden in je slotzin.
“Of je er nu van overtuigd bent dat je’t kunt, óf dat je’t niet kunt, je hebt in beide gevallen gelijk” (...)

Alle goeds,


Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel