Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Death by PowerPoint

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Een van de grootste ergernissen van bedrijvend Nederland is het aanhoren en -zien van presentaties die door het virus PowerPoint zijn besmet. Een beschouwing over de do's en don'ts van dit presentatie-hulpmiddel.

Death by PowerPoint

Enig idee naar hoeveel PowerPoint presentaties de gemiddelde manager of medewerker van een middelgroot bedrijf mag kijken, wachtend op een voorspelbare afloop?

Hoewel dit getal ongetwijfeld groter is dan menig presentator vermoedt, blijft het vaak tobben met het vinden van een originele manier om met dit presentatie-hulpmiddel om te gaan. Want er is natuurlijk niets veiliger dan de vertrouwde sjablonen te volgen, de titelslide in te vullen en uw eigen logo vervolgens steeds in kleuren voorbij te zien komen.
En na het invullen van de titelslide begint het pas. Of niet?
Mijn advies? Hier ongeveer al stoppen!

Ik wil u in dit artikel een aantal bruikbare ideeën aanreiken die ervoor zorgen dat over uw presentatie nog nagepraat wordt, terwijl u alweer verdwenen bent.

Powerpoint, hulpmiddel, geen doel
Wat is eigenlijk het 0van uw presentatie? Mensen inspireren? Informeren? Een oplossing presenteren? Verkopen? Of juist een nieuw idee introduceren? Amuseren? Een gedragsverandering creëren?
Allemaal compleet verschillende doelen die vaak met hetzelfde hulpmiddel bereikt lijken te moeten worden.

Hier begint de verwarring al. PowerPoint is een hulpmiddel. Geen doel op zich. Wordt wel eens door elkaar gehaald, zeker door diegenen die met alle knoppen op de taakbalk zijn gaan experimenteren en allerlei verrassende effecten per slide proberen toe te voegen. Knipperende namen die van links naar rechts binnenkomen, typ-geluiden die uit uw computer komen om de aandacht te trekken, niets is gek genoeg.
Maar het zorgt ervoor dat de spreker voornamelijk met de effecten van zijn licht- en geluid show bezig is en dreigt te vergeten waar het om gaat: het publiek!
 

U staat er voor uw gehoor. En u hebt een boodschap. U wilt dat ze er iets mee gaan doen. En om te voorkomen dat ze iets over het hoofd zien geeft u na afloop iets op papier mee. En om te laten zien dat het publiek serieus neemt, bereidt u uw verhaal voor. En dat laat u zien. Niet meer. Niet minder.

De opening van uw presentatie
Wilt u ergens de aandacht op vestigen? Begin niet met een bullet, maar met een plaatje. Liefst van iets dat dicht bij u staat, iets persoonlijks. Wat staat er dichter bij u dan uw eigen kind?
Ik laat deelnemers aan mijn trainingen altijd halverwege de samenwerking een presentatie houden waarin zij (m.b.v. PowerPoint uiteraard) moeten aangeven wat ze concreet gedaan hebben met de ideeën en tips om meer te verkopen).

Plaatjes (en dus ook sprekers!) die lang blijven hangen zijn diegenen die ongeveer als volgt zijn begonnen:
Dit is een foto van mijn drie kinderen. De middelste is Lotje. Zij is 4 jaar. En zij vroeg vorige week aan mij: "Papa, wat doe jij eigenlijk elke dag? Mama is dokter. Maar wat ben jij?"
Deze vraag zette mij echt aan het denken over wat ik doe.
 
En hierna vervolgt de spreker zijn betoog over doelen die hij heeft in het leven.
U kunt zich voorstellen dat dit meteen leeft bij het publiek en beter overkomt dan een spreker die zegt:
Hier zijn vijf belangrijke dingen in onze business waar het om gaat.
En dan komen er een aantal bullets in beeld. Die weliswaar hetzelfde verhaal vertellen, maar alleen voorgelezen worden. Met veel minder impact.

Bedenk dat in principe elk plaatje een soort antwoord moet zijn op een vraag die u stelt.
Om de aandacht te vestigen op dat plaatje of begrip dat u uit wilt leggen, is het dus handig om eerst iets te vragen over het fenomeen waar u het over hebt, voordat u met een oplossing komt.

Praktijkvoorbeeld accountmanager
Ik coachte een keer een accountmanager die een geïntegreerd softwarepakket aan een financieel managementteam van een grote bank moest verkopen. Hij wilde beginnen met te zeggen: Wij verkopen oplossingen aan alle banken, en dit zijn ze! - en hierna volgde het onvermijdelijke logo-overzicht.

We hebben, met behulp van PowerPoint, het verhaal van de accountmanager omgebogen totdat er een plaatje overbleef dat leek op een excel slide. Een overzicht met cijfers.
Bij aanvang van zijn presentatie vroeg de accountmanager aan zijn gehoor: Kent u dit soort plaatjes? En hij liet ze een paar voorbeelden zien van veel gebruikte financiële tabellen.

Nadat iedereen instemmende geluiden liet horen, vroeg hij ineens:
Maar hoe vaak stelt u zichzelf dit soort vragen als u deze overzichten ziet?
Waar komen deze cijfers eigenlijk vandaan?
Klopt dit eigenlijk wel wat hier staat?
Wat betekent dit nou precies?
Wie heeft dit opgeschreven?
Waar haalt hij zijn kennis vandaan?

Al deze vragen verschenen ineens in gedachtenwolkjes door het beeld van de tabellen heen. En toen er nog wat luidere instemmende geluiden kwamen, was zijn reactie:
Kijk, als u zichzelf af en toe dit soort vragen stelt, dan  twijfelt u aan de herkomst en uitwerking van financiële gegevens. En wij kunnen ervoor zorgen dat u niet hoeft te twijfelen. Want wat wij doen is...

Hier begon het verkopende gedeelte van de presentatie.

Praktijkvoorbeeld leasemaatschappij
Toen een leasemaatschappij in een tenderproces verstrikt was geraakt met het aanbieden van wagenparkbeheer aan een verzekeraar, kregen zij de opdracht om met een alles of niets (er was nog één concurrent over) presentatie te komen die duidelijk moest maken wat de visie, de cultuur en werkwijze van deze leasemaatschappij was.
Toen een van de accountmanagers mij belde of ik nog ideeën had, die een beetje afweken van de standaard verhalen, kwamen we al brainstormend op het volgende.
Een van de vragen was: Wat is de continuïteit van uw bedrijf? - geen bijster intelligente vraag, maar in een RFP moet je juist allerlei zinloze vragen beantwoorden.

Om de continuïteit te demonstreren zochten we foto's van medewerkers die al meer dan 25 jaar in dienst waren. En die waren er genoeg.
En toen werd het verhaal als volgt gepresenteerd:

Kijk, dit is Dick (plaatje in beeld, jongeman met bakkebaarden, foto eind jaren 70 genomen). Hij trad in 1978 bij ons in dienst. En hier is dezelfde Dick (duidelijk dezelfde persoon, stuk ouder, plaatje foto 2005) en hij werkt hier nog steeds. Dit doet hij uit vrije wil.  Blijkbaar spreekt de continuïteit van ons bedrijf hem aan. En hij zet zich in als geen ander voor bedrijven als u.

Dus waar het gehoor een mammoet-presentatie verwachtte met allerlei feiten en getallen veranderde het in iets menselijks met gezichten. Moet ik nog vertellen dat ze de opdracht kregen?

Samenvatting, do's en don'ts
Als u PowerPoint gebruikt, dan zijn hier wat do's en don'ts.

Opening
Begin met een plaatje dat het gehoor aanspreekt. Vooral belangrijk is dat u ermee laat zien wat het produkt doet, het principe ervan, en niet zozeer wat het produkt is.
Als u het hebt over de noodzaak van modulaire opbouw van uw software of produkten, kunt u het beste starten met een plaatje van een jongetje dat met LEGO speelt. En vervolgens vraagt u of iemand wel eens LEGO weggooit. En als iedereen ontkennend reageert (altijd!) geeft u aan dat dat dus de waarde is. U kunt het altijd blijven gebruiken, ook al is het steentje meer dan 15 jaar oud.

En dat uw produkt hiermee te vergelijken valt. Het kan altijd aangepast of uitgebreid worden. En als u iedereen na afloop een klein doosje met LEGO geeft, kunt u zich voorstellen dat uw boodschap lang(er) blijft hangen.

Bullets per slide
Niet meer dan 5 à 6 met een paar kernwoorden erachter.
Geen verklarende woorden die door u allemaal voorgelezen moeten worden. Voorlezen is sowieso niet presenteren. De meeste mensen kunnen zelf wel lezen, en vaak sneller dan u kan voorlezen.

Komische effecten met woorden
Waak voor overkill.  Woorden die de clou van uw presentatie verraden, moeten op het laatste moment pas binnenkomen. Ik zie wel eens mensen een succes presenteren met allemaal stappen hoe het proces is gegaan. En dan is de laatste bullit die je vanaf het begin al ziet staan  'de deal is niet doorgegaan'. Dit haalt de spanning er wel een beetje af natuurlijk. Hetzelfde als in een spannend boek eerst even het laatste hoofdstuk lezen.

Perceptie en werkelijkheid
De uitspraak Perception is reality is maar al te waar. Niet wat u zegt, maar hoe het verhaal overkomt bepaalt de impact die u maakt. Niet de slides, maar hoe u erbij staat bepaalt wat er blijft hangen. Wat denkt u dat langer blijft hangen: uw plaatjes of het feit dat u op die bijeenkomst voor iedereen zichtbaar twee verschillende sokken aanhad?

Don 'ts
Als u het een goed idee vindt om mensen van uw verhaal af te leiden moet u vooral het volgende  doen:

  • regelmatig uh...ehm.. zeggen of andere stopwoordjes gebruiken
  • met sleutelbossen of muntjes in uw broekzak rammelen
  • aan uw haar/kin/bril/oor/kleding zitten en denkbeeldige oneffenheden weghalen
  • permanent ijsberen op het podium of voor de groep
  • hand-outs van te voren uitdelen en dan verbaasd zijn dat de helft van de zaal leest i.p.v. luistert
  • over de menigte heen kijken en zeggen dat u het beter vindt als er tijdens de presentatie geen vragen gesteld worden maar liever na afloop
  • meer dan 30% in de tijd uitlopen.

Ondanks alle tips toch zenuwachtig?

  • Elke goede spreker is zenuwachtig. Het houdt u scherp. Dus verwelkom het gevoel als een vriend die u helpt om beter te presteren.
  • Zorg ervoor dat u ruim van te voren aanwezig bent en al contact gemaakt hebt met een paar luisteraars uit de zaal. Waarschijnlijk zullen zij u aanmoedigen tijdens uw betoog. En het voelt vertrouwder een paar bekende gezichten te zien.
  • Als u PowerPoint gebuikt; neem uw eigen spullen mee! Een USB stick met uw verhaal meenemen en er achter komen dat uw software niet draait op de computer die elders gebruikt wordt zal niet de eerste keer zijn.
  • Bereid het goed voor! Oefen thuis uw hele verhaal voor uw partner met uw horloge ernaast. Als uw partner niet minimaal één slide eruit haalt: oefen dan met iemand anders die wél kritisch is.
  • Have fun! Tijdens het spreken: smile! Als u niet enthousiast bent, waarom zou uw gehoor het moeten zijn.

Tip
Confidence comes from competence! Hoe beter u uw presentatie oefent, hoe zelfverzekerder u wordt. En dat is nou juist waar het hele verhaal om draait. Het gaat om U!

Frank van Leer
www.vanleerconsultancy.com

Vladan Soldat

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, PowerPoint
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(13 stemmen)
Reacties

Koen Bekkers |  http://www.m62.net

Zeer interessant artikel en zoals Frank terecht aanhaalt is PowerPoint niet het probleem maar wel de wijze waarop het gebruikt wordt. Ik zou echter willen pleiten voor het maximaal vermijden van bullet points. Bullet points zijn lijstjes en lijstjes maken de mensen lui m.a.w. we doen geen inspanning meer om te luisteren laat staan om de informatie te onthouden. Hoeveel telefoonnummers kennen we nog uit het hoofd sinds we onze mobieltjes hebben? Uit onderzoek is gebleken dat wij slechts 15% onthouden van slides met bullet points. Tevens zijn bullet points lineaire informatie en wij denken niet lineair maar zoeken steeds naar verbanden. Daarom is het belangrijk om vierdimensionele slides te maken. Dat wil zeggen dat we de slides geleidelijk opbouwen (liefst met zoveel mogelijk beelden zoals Frank terecht aanhaalt) en de spreker toelicht wat er op het scherm gebeurt. Een goede PowerPoint-slide is een slide die zonder de toelichting van de spreker geen betekenis heeft. Dit zal het publiek aanzetten om zowel naar de spreker te luisteren als te kijken wat er op het scherm getoond wordt. De retentie van informatie bij het publiek op deze basis is 3 tot 4 keer hoger dan bij bullet points.
In functie van het aandachtsbereik van het publiek (ongeveer 25 minuten) is het aangewezen om de belangijkste slide (value proposition) reeds na 5 minuten te tonen. Op dat moment is immers de aandacht bij het publiek het grootst. Daarna heeft u de tijd om te argumenteren hoe u dit gaat waarmaken. Hierbij is het fundamenteel dat we de karakteristieken van het produkt of de dienst vertalen naar klantenvoordelen (feature- benefit switch). Als laatste punt kunnen we ons publiek helpen de informatie beter en langer te onthouden door het gebruik van geheugenondersteunende technieken (o.a. opdelen van informatie in kleinere blokken, herhaling, enkel relevante informatie, visualisatie en associatie). Dit helpt de informatie te verplaatsen van het werkingsgeheugen naar het lange termijn geheugen. Op het moment dat er een beslissing wordt genomen door uw prospect kan dit de doorslaggevende factor zijn.

Met de strekking van het artikel ben ik natuurlijk eens, Frank.
Dat wéét je.
Ook met de strekking van Koens aanvulling.
Toch op vele punten zie ik hoe mijn eigen benadering verder gaat dan het scheppen 'regels voor het gebruik van PowerPoint'.
Wat is belangrijker: de relatie of de informatie?
Het gros van de sprekers gedragen zich alsof de informatie belangrijker is. Maar wat heeft dát voor zin als er geen 'brug' is voor de overdracht?
De interactie, het betrekken van de luisteraar (let wel: geen onpersoonlijk 'gehoor', 'toehoorders', 'zaal' of 'publiek) is cruciaal bij het slagen van een presentatie.
Ik kan nog uren doorzeuren; het is tenslotte m'n vak, en ik schrijf er over ook op deze site en uiteraard in Blochs Blog ...
Wel een laatste opmerking: overschrijden van je spreektijd is verboden want onprofessioneel.

Ga zo door, Frank!

Hartegroet,

DAVID

Koen Bekkers |  http://www.m62.net

Dat is de nagel op de kop David. De allereerste stap in een presentatie is het bepalen van de doelstelligen zowel die van het publiek als je eigen doelstellingen. Uiteindelijk heeft elke presentatie tot doel gedrag te beïnvloeden en/of te veranderen. Het sleutelwoord volgens mij is dan ook "relevante informatie" voor uw pubkiek. Dit is mijn inziens de brug die de keuze tussen relatie of informatie overbodig maakt.

Beste groeten,
Koen

Jan Reijnders

Dit soort artikelen komt regelmatig voorbij op verkopers on line en ik heb er al vaker op gereageerd, maar goed.
Waar ik me aan stoor in presentaties zijn inderdaad die pp die volstaan met veeeeeeeeeeeeeel te veel tekst en cijfers die op zich niks zeggen. Denk eens terug aan je eigen schooltijd en aan die ene leraar (of lerares) die kon vertellen. Je moet je gehoor (lees dit woord eens goed) boeien met verhalen, die herkenbaar zijn in hun dagelijkse leven/werk. Verweef daarin je boodschap en zorg ervoor dat je de mensen nieuwsgierig achter laat. Dat pakt!!!!

Hayo van Tuinen |  http://www.vantuinen-internet.nl/

Eens met het verhaal dat er veel te veel tekst gebruikt wordt. Het ergste dat ik meegemaakt heb, was een jurist die in 45 minuten circa 50 sheets met veel tekst voorlas. De man had een zeer monotone stem...

Handig om inspiratie op te doen is Slideshare. Daar kun je ook je eigen presentaties plaatsen.

http://www.slideshare.net/

Koen Bekkers |  http://www.m62.net

Absoluut Jan, een verhaal vertellen (storytelling)is één van de geheugenondersteundende technieken (mnominische processen) die kan gebruikt worden in presentaties met name "associatie". Indien de boodschap van je presentatie vertaald wordt naar de leefwereld van de toehoorders, is er een snellere assimilatie van de informatie en wordt ze langer onthouden. Zeer effectief.

pierre

Ik vind zeer goede tips op www.powerpoint-presentation-power.com

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel