Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Content op LinkedIn zorgt voor nieuwe klanten (Victor Bonke)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten

Wanneer het onderwerp van online netwerken op tafel komt, zijn er altijd mensen die zeggen: "Die online business netwerken werken niet, ik heb nog geen enkele klant gekregen via LinkedIn." De werkelijkheid is anders.

Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten

Tegenwoordig zijn veel account managers, ondernemers, business development managers en andere profielen die voor (een deel van de) verkoop moeten zorgen lid van een of meerdere online business netwerken zoals LinkedIn (www.linkedin.com), Ecademy (www.ecademy.com), Xing (www.xing.com)  of Facebook (www.facebook.com).
Velen zijn er sceptisch over: Ik heb nog geen enkele klant gekregen via LinkedIn.
En dan zie je anderen bevestigend knikken.

Maar als je hen dan vraagt met hoeveel mensen zij zelf contact hebben gezocht of contact hebben opgenomen om iets van hen te kopen, dan blijft het stil.
Sommigen zeggen zelfs: Ik heb geen tijd om dat te doen!
Dat is OK. Maar verwacht dan niet dat anderen iets doen wat je zelf niet doet!

Wat doen leden van een vak-, branche-, of andere professionele organisatie?
Daarnaast vraag ik me af of ze zich zelf met reden 'lid' mogen noemen van de netwerken.
Naar mijn mening zijn ze geen lid, maar hebben ze slechts een profiel.
Laten we dit even vergelijken met het lidmaatschap van een organisatie. Wat doen leden?

  • Zij interageren met andere leden. Ze luisteren naar anderen en ze beantwoorden vragen. Dat is hoe ze elkaar leren kennen en hoe ze hun KNOW-factor verhogen.
  • Ze helpen andere leden door hen tips te geven en door hen te connecteren met andere leden of met mensen buiten de organisatie. En ze doen dat zonder direct iets terug te verwachten. Op deze manier 'scoren ze punten' voor hun LIKE-factor.
  • Ze helpen de organisatie door vrijwilligerswerk en door hun kennis en expertise te delen.

Op deze manier wordt hun TRUST-factor verhoogd.
Als iemand alleen maar een lidmaatschapsbijdrage betaalt en dus geen echt lid is, dan zal er niet veel gebeuren.
En zelfs als ze opdagen, maar in een hoekje op een stoel blijven zitten, dan zal er ook niet veel gebeuren.

De waarde van lid te zijn zit in de interacties met anderen.

Online netwerk-dynamiek
Dezelfde dynamiek is van toepassing op online netwerken.
Dit zijn enkele stappen die u kunt nemen:

  • Maak een profiel aan. Zet genoeg informatie in je profiel zodat andere mensen je kunnen vinden.
  • Leg contact met mensen. Start een conversatie.
  • Treed toe tot groepen en forums en wees actief. Beantwoord vragen en stel zelf vragen. Help mensen en geef hen kans u te helpen.
  • Verbind mensen met elkaar. Als u denkt dat het interessant is voor twee mensen om elkaar te leren kennen, wees dan proactief en introduceer hen aan elkaar.
  • Beantwoord vragen in uw expertisegebied om uw imago als expert te versterken.

Als u deze acties doet, zal uw visibiliteit en credibiliteit toenemen. Uw KNOW, LIKE en TRUST factor zullen worden verhoogd.

Wat er vervolgens zal gebeuren, is waarschijnlijk niet wat u verwacht dat er zal gebeuren. De verwachting van de meeste mensen is dat de personen waarmee ze interageren op de online netwerken hun klant zullen worden. Dat zal echter niet zo vaak het geval zijn. Maar wat ze waarschijnlijk wél zullen doen, is over u praten met mensen uit hun netwerk, wat wel zal resulteren in verkopen.

Tip
Net zoals bij 'normaal netwerken' duurt het even bij online networking even voor u resultaat ziet, maar na een initiële investering, zullen de opbrengsten veel hoger zijn op lange termijn.
Have a great networking day!

Jan Vermeiren
www.networking-coach.com
Meer tips over online netwerken kan je tevens vinden op de blog van Jan Vermeiren: www.janvermeiren.com

Jan  Vermeiren

Jan Vermeiren

Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers "Let's Connect!" en "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken". Hij en zijn team zorgen ervoor dat mensen zich comfortabeler voelen op netwerkevenementen en dat verkopers omzet via LinkedIn en doorverwijzingen realiseren zodat ze geen cold calling hoeven te doen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,4
(7 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ronald Sluiter

De vraag is of het je doelstelling is nieuwe klanten te krijgen via LinkedIn. Persoonlijk zou het geweldig zijn dat als ik mijn profiel klaar heb, wacht bij de telefoon en de een na de ander deal binnenhaal. Zo werkt het niet. Verkopen blijft een vak...

Persoonlijk gebruik ik het om mijn netwerk up to date te houden en ik kan zien als mensen van functie/bedrijf wisselen. Een soort digitaal visitekaartje.

Ronald Sluiter

Jan den Hartogh |  http://www.digitaalschrijven.nl

Beste Jan,
Ik heb het idee dat Linkedin voor een aantal mensen een soort wedloop is van wie de meeste contacten heeft. Ik vraag me af of dat nou de bedoeling is. Persoonlijk heb ik al een paar keer baat gehad bij het feit dat ik een belangrijke connectie tegenkwam bij een van mijn relaties. Een introductie is dan zo geregeld. Als tenminste die persoon ook echt een relatie heeft met die ander.

Jan Vermeiren |  http://www.networking-coach.com

Beste Ronald,

ik ben het met je eens.

Ik hoor echter een aantal andere commentaren. Sommige mensen zien in LinkedIn, Xing, Ecademy en andere websites een soort heilige graal.

Deze is het natuurlijk niet. Je moet nog altijd zelf wel een aantal acties doen.

Wat de grote toegevoegde waarde van LinkedIn is dat je kan zien wie wie kent. Dit is een ongelofelijke schat van informatie die je op bijna geen enkele manier te weten kan komen.

Over hoe dit dan te gebruiken (en niet te misbruiken) komt in een volgend artikel.

Have a great networking day !

Jan

Jan Vermeiren |  http://www.letsconnectbook.com

Beste Jan,

ik noem de mensen die tienduizenden connecties hebben op LinkedIn al wel eens de moderne postzegelverzamelaars :-)

Wat ik in de reactie aan Ronald al schreef (dat LinkedIn een ongelooflijke schat aan informatie bevat) blijkt uit jouw opmerking dat introducties gemakkelijk worden.

Op voorwaarde inderdaad dat er een bepaalde relatie is.

Nu de kracht van een netwerk zit in de balans tussen "strong en weak links". Beiden zijn nodig. Ook daarover meer in een volgend artikel :-)

Have a great networking day !

Jan

PS: als je daar al iets meer over wil weten, kan je terecht op www.letsconnectbook.com voor een gratis light versie van mijn boek.

Wil de Graef |  http://www.mastertraining.eu

Beste Jan, beste Ronald. Ik deel jullie beider mening. Onlangs heb ik de oprichting bijeenkomst mee mogen maken van opnieuw een netwerkorganisatie: De Esquire club www.esquire-club.nl. Opvallende overeenkomst was de mening van de leden dat men werkelijk iets ?? zelf zal moeten investeren om de tijd die men in de club steekt, vroeg of laat voor zichzelf of anderen, te laten renderen. Kennelijk is de korte tijd die men nodig heeft om een profiel aan te maken om lid te worden van een online netwerk club een van de redenen. De verwachting dat deze geringe investering in tijd en moeite zal renderen is dan ook een verkeerde. Ik verwacht van mezelf en van de leden van "mijn" netwerkorganisaties een houding van: wat kan ik doen om de ander uit te dagen aan me te denken op de meest verassende momenten. We willen toch allemaal onthouden worden? Have a great networking day. Groeten Wil de Graef, directeur van Master training & consultancy.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel