Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Humor & Verkoop

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Humor is overal dus ook in de verkoop. Anekdotes, ingezonden door bezoeker.

Humor & Verkoop
Heeft u iets grappigs meegemaakt, laat het ons weten.

Inhoud
- Geen man/geen vrouw - Romina
- De helikopter - Hugo Stijnen
- Broodje gezond - Antonio Rubio
- Het kaartje - Geert Van Meenen
- Het Chinese Restaurant - Willem Gerritsen


Geen man/geen vrouw -Romina

Het is me 3 keer overkomen dat ik in de verkoop iets stoms beging of over het hoofd zag......

Ik zag waarvan ik dacht dat het 2 mannen waren, in een winkel, Alles voor Moeder en Kind waar ik werkte en ik begroette ze ook met goedemorgen heren, kan ik u helpen? Ze keken me aan met een vreemde glimlach en zeiden, "zeg maar dames hoor.....";

Ik ging door de grond en verontschuldigde me met de smoes dat ik nog niet wakker was en dat dat een grote misser van me was en of ze me het konden vergeven bovendien hadden ze mij wakker geschud! Ik nam me voor dat dit mij nooit meer zou voorkomen! Ze konden er om lachen en hebben het e.e.a. gekocht voor de baby. Ik heb de hele tijd gekeken of ik een verschil bij die 2 kon vinden, ze leken echt op mannen, ze waren heel lang en hadden van die grote mannelijke leren slippers aan met met van die grote hamertenen met enorme grove knokkels. Ik heb ervan geleerd en voortaan zeg ik alleen maar goedemorgen of goedenavond en laat ik dames/heren maar achterwege.....

Leuk hè, om Opa te worden nietwaar?
Goedemorgen, mevrouw meneer.....kan ik u helpen? Gaandeweg in de babywinkel ben ik bezig met de verkoop van de uitzet van een baby. Het enthousiasme bij ons allen straalt ervan af, zei ik tegen die meneer: "leuk hè om Opa te worden". "Ik ben de vader" zei de veel oudere man aarzelend, ietwat verontschuldigend! "Oh, neemt u mij niet kwalijk, mijn nederige excuses, ik kom zelf net kijken en heb nog niet alles door" kon ik alleen maar uitstamelen....

Ik keek het echtpaar nog eens en nog eens aan en ik kon niet geloven dat een man van dik in de 60 met een jonge meid van 25 jaar nog een kind op de wereld zette, het ging mijn voorstellingsvermogen te boven, "iedereen had zich hierin kunnen vergissen" dacht ik, maar het is geen excuus!

Ik had het zo druk met mijn werk en ik was nog te jong om te letten op de onderlinge verstandhouding om dit waar te nemen.

Weer wat van geleerd en zeg ik weer in het vervolg, goedemorgen, goedemiddag zonder meneer of mevrouw of let ik op de leeftijd. Ik ga ook nooit meer af op de achterkant van de mensen, want......u raadt het al, goedemorgen dames, het bleken heren met lang haar te zijn........tja, een ezel stoot zich niet 2 keer aan dezelfde paal.....

Ik durf te wedden dat ik niet de enige ben..........

Ach, ik kom net kijken en moet ik nog veel leren, was een goeie van me.....die ik nog wel eens gebruik maar dan in een humoristische vorm...


de helikopter - Hugo Stijnen

Toen ik pas in de verkoop zat, inmiddels 11 jaar geleden, merkte ik dat met name bij oudere inkopers het moeilijk was om het vertrouwen te winnen ( oooooo zo belangrijk in de verkoop ).

Wat deed ik om het ijs te breken ?
Als ik merkte dat het weer zo een vervelend, moeilijk gesprek werd, waar ik mij als jong broekie moest bewijzen, zette ik tijdens het gesprek een helikopter op tafel. Ik deed er verder niets bij, zei er ook niets bij. De klant keek dan uitermate verbaasd gedurende het hele gesprek naar deze helikopter. Vervolgens zaten we in de afrondingsfase, ik zei : "als ik de order krijg laat ik hem vliegen ".

Tot het moment waar ik echt niet verder kwam.......en dan drukte ik op een knopje en vervolgens vloog de helikopter door de kamer wat vervolgens weer voor grote hilariteit zorgde......... en toen had ik het door.........doe iets wat de klant niet verwacht, het verhoogd je scoringspercentage.


broodje gezond - Antonio Rubio.

Ik zit in de verzekeringen en adviseer mijn klanten hoe het best te handelen.

Nadat ik alle bezwaren had weerlegd bij een klant om een levensverzekering af te sluiten, kwam hij met het verhaal dat hij eindelijk met "groen" wilde beleggen. Mijn advies was dan ook dat hij voortaan maar broodjes komkommer moest gaan eten. Nadat hij er hartelijk om had gelachen, besloot hij toch maar te gaan voor "normale" fondsen.


het kaartje- Geert Van Meenen

Als jonge management consultant werd ik geacht te prospecteren. Op die manier had ik telefonisch een afspraak gemaakt met de General Manager van een Japanse autoconstructeur op het Europees Hoofdkwartier. Mijn bureau was pas overgenomen door een groot consultancybedrijf en ik had nog geen businesscards met de nieuwe benaming, logo, etc. Om toch maar iets mee te nemen had ik een kaart mee van het bedrijf van bijna een halve A4 groot met enkel de gedrukte tekst "with compliments of ...", voor het geval dat. Mijn naam en coördinaten moest ik er zelf bijschrijven.

De hele zaak bracht me wat in verlegenheid want tot nu toe had ik nog nooit een onderneming van dergelijke omvang bezocht. Op de bureau van de Japanse Manager aanbeland, was natuurlijk het eerste wat hij deed me zijn businesscard overhandigen. Zelfzeker deed ik mijn map open, haalde daar mijn "kaart" uit, legde dat naast de zijne met de lachende opmerking: "My card is a little bit bigger!".

De General Manager en zijn Japanse assistent konden er gelukkig mee lachen, het ijs was gebroken, en er werd tot een overeenkomst gekomen met een handdruk.


Het Chinese Restaurant -
Willem Gerritsen

In de jaren '80-'90 kon je geen dagbladen, vakagenda's, krantjes, weekbladen, clubbladen etc. openslaan of er stonden wel een aantal advertenties van Chinese restaurants in. In de advertentie-acquisitiewereld was dan ook bekend dat als je er vijf bezocht je er zeker drie 'schreef' (die andere twee waren gesloten!) Nooit vergeet ik onderstaande gebeurtenis.

Bij mijn tweejaarlijkse rondgang langs o.a. de lokale middenstand in een plaatsje in Zuid-Limburg voor de advertentie-acquisitie van de plaatselijke gemeentegids, viel mijn blik op een keurig uitziend Chinees restaurant in het centrum. Ik toog vol goede moed naar binnen en werd op zeer vriendelijke wijze door een voltallige Chinese familie ontvangen. Ik stelde mij zes keer (!) voor en kreeg met de overbekende Chinese vriendelijkheid een stoel aangeboden. Men vroeg of ik 'vel geleden' had en of ik iets wilde 'dlinken'. Ik bestelde een kop koffie en kreeg onderwijl de boodschap dat de 'eigenalesse' er zo aankwam. Zo'n ontvangst gaf mij al het voorgevoel van een positieve score!

Een ogenblik later stond ik oog in oog met een Chinees vrouwtje van amper drie turven hoog. Na een wederzijdse begroeting nam zij tegenover mij plaats en vroeg naar de 'leden' van mijn bezoek. Ik stak mijn verkoopverhaal af en zei o.a. dat hun mooie zaak in de nieuwe editie van de gemeentegids niet mocht ontbreken. Zij zweeg en keek me daarbij doordringend aan. Na vijf minuten stilzwijgen zei ze: 'Meneel vlage mij ikke adveltele? Ikke zegge ene jaal wel en andele jaal niet'. Ik vroeg direct daarop aansluitend: 'En dit jaar dan?', waarop zei antwoordde: 'dit jaal niet!'. Ik probeerde haar duideljk te maken dat de gids om de twee jaar uitgebracht werd en dat ze het volgende jaar geen mogelijkheid tot adverteren had, waarop zij lakoniek reageerde met de woorden 'jammel dan'.

Haar vastberadenheid (vast al vaker door dubieuze acquisitiebureautjes op de koffie gekomen) deed mij besluiten niet langer aan te dringen. Twee jaar later kreeg ik alsnog mijn order.

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Humor in de Verkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,7
(15 stemmen)
Reacties

Henk-Jan van Essen

Het was rond een uur of zes en ik was net thuis van m'n verkoopjob toen er werd aangebeld. Ik liep naar de deur en zag door het ruitje naast de voordeur dat het een manneke van de padvinderij was. In zijn hand zag ik velletjes die ik direct herkende als 'kinderpostzegels'.
Terwijl ik de deur opendeed nam ik me voor om bij dit manneke geen postzegels te kopen. "nee, nee, nee".
"Sorry jongeman, aan de deur wordt niet gekocht", waarop het mannetje zie "Ach mijnheer ik bel nog even aan want u heeft vast nog geen kans gehad om postzegels te kopen...
Gevat als ik was luisterde ik onvoldoende naar het manneke en zei het woord dat ik me zo stellig had voorgenomen: "nee".
Onverstoorbaar ging het manneke door en ik koch zijn laatste voorraad kinderpostzegels. Hij werd "kinderpostzegel-salesman of the month", zijn fiets mocht op een speciale plek op het schoolplein staan en hij werd gehuldigd met bloemen.
Voortaan denk ik iets langer na, voordat ik wat zeg.

Sebastiaan

Al een tijdje geleden kwamen vader en zoon bij mij de winkel binnen. We hadden erg leuk gesprek en kon de meneer bewijzen dat door dit abonnement ( ik werk in de telecom ) hij veel goedkoper zou uitzijn. Nu moet ik jullie vertellen dat deze meneer een erg aardige meneer was maar wel ontzettend stotterde.

Ik begon ook een gesprekje aan met de kleine knul van hem en had al een hilarisch antwoord gekregen op, wat wil jij later worden, waarop hij antwoorde " TOM TOM "

Toen ik bijna de koop wou afronden vatte ik alles nog een keer goed samen en we waren het er allebei mee eens, behalve de humoritsche knul van hem.

Deze gaf aan dat zijn vader veeeel meer minuten nodig had omdat hij altijd zo lang deed over praten ;) Gelukkig hebben we er allebei verschrikkelijk om kunnen lachen, en heb ik een vaste klant erbij.

Hans

Als verkoper van diepvriesprodukten bij particulieren werd ik tijdens mijn driewekelijkse ronde aangehouden door een man die met nog 4 collega's langs de weg een kabel in een zojuist gegraven geul aan het leggen was.
Hij vroeg mij of ik ook losse ijsjes verkocht of alleen hele dozen.
Ik gaf aan dat het normaal om hele dozen gaat maar in dit geval wel een uitzondering wilde maken en voor hem een doos open wilde maken, mits het om 5 dezelfde ijsjes zou gaan zodat ik geen vijf verschillende dozen open hoefde te maken.
"Geen probleem" antwoorde de man. Doe maar vijf grote roombekers.
Ik maakte de doos open en gaf de mannen hun ijsje.
De man vroeg mij, terwijl hij met zijn arm een gebaar de kring rond maakte: "Maakt het jou uit wie er betaald vandaag". Mijn antwoord was heel gevat: " Welnee".
Zijn antwoord was veel meer gevat: "Betaal ze dan lekker zelf".
Natuurlijk moest ik er om lachen als iemand die een te koud ijsje op een gevoelige vulling krijgt.
Mijn volgende opmerking was:"Je hebt gewonnen, eet smakelijk".
't Is al een aantal jaren geleden, maar als ik een groepje mannen aan het werk zie langs de kant van de weg moet ik er vaak aan denken.

J.Ross

Ik ben niet Hi(gh)!
Ik heb gewerkt in een callcenter en belde daar klanten op namens Hi. maar sommige klanten die je aan de lijn zijn zij dom zeg...

Ik belde een met klant, en zei met John van Hi,

de klant reageerde met: Huh, ik begrijp je niet, hoe bedoel je? ik nogmaals: Je spreekt met John van Hi
De klant weer: Hoe bedoel je nou, ik ben helemaal niet HIGH!

Die klant heb ik toen maar laten gaan, aangezien toen ik daarna zei, je spreekt met Hi Mobiel enz. hij mij nog steeds niet begreep... Maar grappig was het wel

alice@tevi.nl |  http://www.tevi.nl

Och jaren geleden, vorige eeuw in de tachtiger jaren kwam ik, meid van 22 jaar, in de verkoop terecht. Mijn Werkgever verzocht mij om een verkoop trailing te geven aan de buitendienst van een bedrijfs advies bureau. Dat waren allemaal mannen van middelbare leeftijd.
Voor een meid van die leeftijd toch wat lastig. Heb mijn bedenkingen besproken met mijn toenmalige werkgever. Hij had de ideale oplossing.

Meid, zei hij, Altijd gebruiken wat je aan positieve dingen in huis hebt.
je hebt een leuk figuur en n leuk koppie erop staan. Gebruik dat.
Kleed je netjes en draag hoge hakken. Dan met wat papieren in de hand, val je letterlijk binnen. Papieren echt laten vallen.
Meid, je hebt dan alle aandacht.
En het klopte. Iets onverwachts gebeurd en de aandacht is voor jou. Die trailing was perfect verlopen en van mijn "verlegenheid" was ik definitief af.

daniel zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

Erg inspirerend artikel, vooral die helikopter, die ga ik ook eens uitproberen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel