Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Overige

Verpak gemak in de prijs (Jan-Willem Seip)
De winnende offerte volgens inkopers (Natasja Hoogenboom)
Hoe draagt LinkedIn bij aan de winnende aanbesteding? (Natasja Hoogenboom)
Maak van je LinkedIn account een leadkanon (Jorg Hartog)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Hardlopen is doodlopen bij acquisitie (Harro Willemsen)
Sales Navigator bij acquisitie (Harro Willemsen)
Het benaderen van CEO’s via Linkedin (Rene Knecht)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
Zes manieren om uw netwerktijd beter te besteden (Harro Willemsen)
Negen tactieken van slimme inkoopteams weerstaan (Harro Willemsen)
De vrouwelijke inbreng in de verkoop is veel belangrijker dan u denkt... (Jan-Willem Seip)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Effectief carrière maken in sales (Vladan Soldat)
Zeg nee tegen uw ego tijdens onderhandelen (Jan-Willem Seip)
Nep-BVP’s besmetten het imago van kundige BVP inkopers (Roelf Houwing)
10 eigenschappen van Extreem Effectieve Social Sellers (Massimo Gagliotti)
9 tips voor succes met Social Selling (Massimo Gagliotti)
Mythbusting: fabels en feiten in sales (Vladan Soldat)
Verkoper m/v (Jan-Willem Seip)
Nieuwe technologie in Sales: bedreiging of hulpmiddel? (Vladan Soldat)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
De 5 mooiste social selling kansen voor 2017 (Massimo Gagliotti)
De verkoop verandert, transformeer uw aanpak (Richard van Houten)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe gebruikt u vaardigheden en aanbevelingen op LinkedIn? (Victor Bonke)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
LinkedIn bedrijfspagina optimaal inzetten (Victor Bonke)
LinkedIn als lead-generator (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Hoe wordt u als verkoper gevonden op LinkedIn? (Victor Bonke)
Twee essentiële onderdelen van uw LinkedIn-profiel (Victor Bonke)
Worstelen met Twitter, Facebook en LinkedIn (André Hagelen)
LinkedIn-groepen als acquisitie instrument (Victor Bonke)
Social Selling als internet dating?! (Rene Knecht)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Raspaard, olifant of diplomaat (Richard van Houten)
Acquisitie met LinkedIn: makkelijker kunnen we het niet maken (Victor Bonke)
Focus bij goede klanten op de beslissers (Rene Knecht)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Men is u zo weer vergeten (Jos Burgers)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn – Deel 2: De Aanbeveling (David Bloch)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
LinkedIn: zin of onzin voor verkopers ? (Victor Bonke)
Hoe je doelen sneller bereikt door je netwerk in te schakelen? (Jan Vermeiren)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Succes helpt tegen dikke voeten (Jos Burgers)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Omgaan met de professionele inkoper (Tips & Advies Verkoop)
Werken op een beursstand is toch leuk?! (David Bloch)
Nee, ik kijk alleen even. (Herman Meijer)
PowerPoint: hulpmiddel of middelpunt? (David Bloch)
Contact leggen na een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Contactpersonen (Peter Stinckens)
Telesales en Social Media - een prachtig huwelijk (Herman Meijer)
Hoe heet u ook alweer? (Danielle de Jonge)
De kracht van een ansichtkaart (Danielle de Jonge)
Met wie heb ik gesproken? (Tips & Advies Verkoop)
Benut de deelnemerslijst van een netwerkbijeenkomst (Danielle de Jonge)
Laten we maar met de prijs beginnen (Tips & Advies Verkoop)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Humor & Verkoop (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
De wereld wordt steeds kleiner (Herman Meijer)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Koffie...? vroeg de inkoper smalend... (Richard van Houten)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Twitteren als verkoper: doen of laten…? (Victor Bonke)
5 Tips om via LinkedIn companies nieuwe klanten te vinden (Jan Vermeiren)
Het verschil tussen verkopen en netwerken (Jan Vermeiren)
After sales is indirect verkopen
De belangrijkste factor in het succesvol zijn op LinkedIn voor verkopers (Jan Vermeiren)
Das Knopen: full windsor (Redactie Verkopersonline.nl)
Social sales: verkopen, vertellen, luisteren of SCHREEUWEN (Steyn Elshout)
Das knoop: de bowler (Redactie Verkopersonline.nl)
7 Weinig bekende, maar belangrijke karakteristieken van LinkedIn (Jan Vermeiren)
Verhoog uw visibiliteit bij de doelgroep door LinkedIn (Jan Vermeiren)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? (Jan Vermeiren)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Je verdient nu precies wat jij vindt dat je waard bent (Enno van Kersen)
De klant is sneller vertrokken dan u denkt (Redactie Verkopersonline.nl)
Netwerken - hoe doe je dat? (Enno van Kersen)
After sales service = pre sales
Vreemden vervelen: populair tijdverdrijf onder verkopers! (Vladan Soldat)
Stop de saaie verhalen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Peter weet het beter - 2 (Herman Meijer)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
PowerPoint, jawel, maar waar blijft de Power? (Ron Plattel)
Het IS een kleine wereld: de 6 degrees of proximity (Jan Vermeiren)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
12 redenen waarom verkopers LinkedIn zouden moeten gebruiken (Jan Vermeiren)
Waarom sommige verkopers denken dat LinkedIn niet voor hen werkt (Jan Vermeiren)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
5 Tips om te scoren in netwerken (Marvin Sutherland)
7 manieren om potentiële klanten te vinden via LinkedIn (Jan Vermeiren)
Servicemedewerkers even belangrijk als directie (Herman Meijer)
Netwerktips voor professionals (Sylvie van Tilburg)
Wat is de toegevoegde waarde van LinkedIn voor een verkoper? deel 1 (Jan Vermeiren)
Tips voor het sollicitatiegesprek (Frank van Marwijk)
Lekke Opfalle om mir Clanten aan te Treccen? (Sylvie van Tilburg)
De sollicitatiebrief (Redactie Verkopersonline.nl)
How to dress for network success? (Sylvie van Tilburg)
De andere kant van de tafel (Peter Stinckens)
Ik ben op LinkedIn en krijg toch geen klanten (Jan Vermeiren)
Waar zitten de bronnen van doorverwijzingen naar nieuwe klanten? (Jan Vermeiren)
Netwerken 'à la New York' (Sylvie van Tilburg)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Meer rendement uit uw beursdeelname (Vladan Soldat)
Wat neemt u mee naar een netwerking event? (Peter Stinckens)
Tien tips om het netwerken te saboteren... (Marvin Sutherland)
Gaat u wel of niet naar die borrel? (Vladan Soldat)
Hoe kleedt een vrouw zich voor succes (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals (Sylvie van Tilburg)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers (3) (Yuri van der Sluis)
Netwerktips van professionals 4 (Sylvie van Tilburg)
Inspirerende filmpjes voor Verkopers(2) (Yuri van der Sluis)
Eerste indruk vrouwelijke verkoper (Robert Willemsen)
Netwerktips van professionals 3 (Sylvie van Tilburg)
Een strategie voor online netwerken in 10 tips (Jan Vermeiren)
Aftersales; vaak een gemiste kans (Vladan Soldat)
Kleding voor Salesvrouwen (Robert Willemsen)
Das knoop: de Four-in-hand (Redactie Verkopersonline.nl)
Het Carrièreplan (Richte Lommert)
Herken de netwerker (Vladan Soldat)
Win-win of hard tegen hard? (deel 3) (Jan-Willem Seip)
Hoe kom ik via via aan contacten? (Klantencontact)
Win-win of hard tegen hard? (deel 2) (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe knoop je een stropdas? (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe bekwaam vindt de prospect u? (Tips & Advies Verkoop)
Account manager (Redactie Verkopersonline.nl)
Networking Tips from NY (Redactie Verkopersonline.nl)
Win-win of hard tegen hard? (deel 1) (Jan-Willem Seip)
Wie is de 'Career Girl'? (Robert Willemsen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Humor, verrassing en verwarring (Verkoopgesprek;Klantencontact)
Wie is de snelste carrièremaker? (Robert Willemsen)
Das knoop: het strikje (Redactie Verkopersonline.nl)
Stropdas (Redactie Verkopersonline.nl)

Social Selling als internet dating?!

Wie druk is op sociale media maar geen acht slaat op de interactie doet niets anders dan ouderwetse marketingpromotie. Lees hoe u social media kunt gebruiken opdat u er ook echt iets aan heeft.

Social Selling als internet dating?!

Social Selling houdt in dat u online via sociale netwerken relaties gaat opbouwen met klanten. Het is een actueel thema, en misschien nog wel actueler is de vraag: Hoe gaan we ermee om? U kunt relaties met klanten opbouwen via sociale netwerken; ze kunnen een goed middel zijn voor koude acquisitie. Kortom, u kunt er geld mee verdienen, maar dan moet u wel steeds de kern van hun wezen in de gaten houden: interactie. Zo bezien kan uw kijk op social selling veel baat hebben bij een vergelijking met, jawel, internet dating.

Wat social selling niet is
Twitteren dat u koffie drinkt op een terras in Brugge – vast fijn, maar dit creëert geen interactie.
Posten op LinkedIn dat u een belangrijke presentatie gaat geven – zeker een interessant gegeven, maar het creëert geen interactie.
Het is niet verkeerd om zulke promotionele berichten de wereld in te sturen, maar ze zullen niet tot verkoop of een relatie met potentiële klanten leiden.
Alleen maar actief zijn op de social media is niet voldoende!

Wel effectieve vormen van social selling
Ter inspiratie hier een aantal tips en voorbeelden waarmee u uw gebruik van sociale media kunt vergelijken en indien nodig verbeteren:
LinkedIn groepsdiscussies
Start of reageer op discussies in LinkedIn groups, op voorwaarde dat de LinkedIn groep volwaardige discussies heeft. In een groep die gekenmerkt wordt door losse promotionele berichten heeft dit geen zin.
Dergelijke discussies moeten gaan over een gemeenschappelijke interesse, die relevant is voor de leden van de groep – het gaat dus niet over 'u'. Uw diensten zijn een bijproduct, een gevolg, wanneer uw prospect interesse toont in uw profiel.
Zet dus geen berichten over uw nieuwe logo in een groep van Linux - open source experts. U kunt daar bijvoorbeeld beter een vraag stellen over het gebruik van Zimbra (een open source exchange tool) en zo de link leggen naar uw diensten als Infrastructuur-expert.
Twitter, gebruik hashtags
Twitteren om dagelijks 'aanwezig' te zijn heeft geen zin. U verdwijnt in de miljoenen tweets van mensen die dat ook willen zijn. Wat wel werkt is de hashtag (#).
Met een hashtag neem u deel aan een debat over een bepaald onderwerp of u maakt dat u vindbaar bent op een specifiek thema. Kijk bijvoorbeeld eens naar de hashtags van de Tv-programma's de Zevende dag (#7dag) of Pauw&Witteman (#penw) . Media en PR experts profileren zich via commentaren met deze hashtags.
Zeer effectief zijn ook de hashtags verbonden aan presentaties, netwerk events, online webinars, beurzen. Hiermee kunnen de deelnemers indrukken of ideeën uitwisselen en zodoende elkaar tussen de miljoenen tweets terugvinden. Omdat dit in wezen een soort publieke chat is, heeft er altijd interactie plaats! Gelijkgezinden kunnen elkaar vinden. Dit leidt meestal ook tot volgers

Zoek en vind het platform dat bij u past
Een ander voorbeeld is Quora, een vraag-en-antwoord site met welhaast instant interactie over alle mogelijke onderwerpen. Gezien het aanbod komt het erop neer dat u op zoek gaat naar het forum, of de fora, waar veel interactie is met uw doelgroep. Denk aan user groups, zelfhulpgroepen, themagroepen. Zo heeft men in de financiële wereld al sinds begin van deze eeuw, toen het woord 'sociale media' nog niet uitgevonden was, heel veel interactie via beleggersfora.

Social selling, social dating?
Datingsites zijn natuurlijk geen selling tool, maar we kunnen er wel iets van leren.
Datingsites zijn zodanig opgezet dat leden elkaar kunnen vinden en direct in interactie kunnen treden – geen interactie, geen date. Uit dit proces kunnen we drie voor verkoop belangrijke factoren afleiden:
  • Give to get
Ook om te verkopen moet u iets van uzelf bloot geven. Zo kan iemand die uw profiel bezoekt aanknopingspunten ontdekken, wat de weg vrij maakt voor interactie. Zo heb ik in mijn LinkedIn profiel 50 keywords staan, waaronder 'success' en 'failure'. Regelmatig krijg ik de vraag waarom ik dat in mijn profiel zet. Door iets van uzelf weg te geven toont u uw kwetsbaarheid en tegelijkertijd creëert u mogelijkheden. Dat zijn de regels van het spel. Give to Get. Er is geen alternatief.

  • U doet het 'gratis'
Niet alleen in termen van geld, maar vooral ook in termen van aandacht. U geeft aandacht zonder die terug te verwachten. In eerste instantie geeft u dus meer dan u zult krijgen. U neemt een houding aan van 'overvloed' en wordt zo aantrekkelijk. Let op: in koude acquisitiegesprekken beveel ik wel een evenwicht tussen geven en ontvangen aan! Bij sociale media hebt u geen of weinig controle over de interactie door gebrek aan face-to-face contact, dus het ligt daar iets anders.

  • Wees authentiek
Tegenwoordig is dit een buzzwoord omdat diensten en leveranciers gewoon te veel op elkaar lijken. De verkoper wordt dan echt degene die het verschil maakt, de differentiator. Ook op sociale media kunt u uzelf niet meer verbergen achter een paraplu van een bedrijfsnaam of merknaam. Mensen doen zaken met mensen. Uzelf zijn en op een natuurlijke manier verkopen zal de belangrijkste tool voor zelfontwikkeling worden.


Conclusie
Social Media zullen het Koude acquisitie gesprek niet vervangen. Ze kunnen wel helpen om een relatie met uw prospect te creëren voor u er op bezoek gaat. De basis voor het leggen van zo'n relatie is interactie.


Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Koude Acquisitie, Social Media, Netwerken
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(41 stemmen)
Reacties

Schreuders |  http://www.voeldezon.nl

Social media zal zeer waarschijnlijk het koude acquisitie gesprek niet helemaal vervangen. Echter heb ik genoeg verhalen gehoord waarbij ondernemers/vertegenwoordigers gratis kennis delen dmv een blog/artikelen over hun product/dienst/branche etc. Waarna zij zelf benaderd worden door bedrijven en koude acquisitie dus overbodig word. Een warme lead (die jou heeft benaderd) omtoveren tot een verkoop is natuurlijk duizend keer makkelijker dan een koude.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel